Algemene Loopthread

Miljaar, bij mijn linkerschoen komt mijn schoenzool altijd wat naar achter tijdens het lopen waardoor mijn tenen zo oneffen zitten (dus niet meer op de inlegzool zoals de rest van mijn voet). Irriteert mij mateloos :shutup:

Nog mensen waarbij dat al is voorgevallen? Gewoon met secondenlijm vastkleven?
Ik denk niet dat secondelijm het beste idee is. Wordt dat daar niet hard en broos van? Enfin, je kunt het proberen natuurlijk, ik zou geen andere manier weten.

Iemand die meedoet aan de Red Star Run zondag?

Ondertussen heeft Karel Sabbe 3602 km afgelegd op 39 dagen. Timothy Olson had op dezelfde tijd bijna 3182 km afgelegd. Sabbe ligt dus 420 km voor op de recordtijd met nog een kleine 700 km te gaan. Het ziet er dus naar uit dat hij het record breken, indien hij zijn huidig tempo kan aanhouden (90 km per dag), zou hij dat record met maar liefst 5 dagen breken.
Onwaarschijnlijke held

Door de bosbranden in Washington is Karel vandaag gestart aan een serieuze omleiding (een ander stuk van het pad is afgesloten wegens bosbranden). Hij gaat volgens mij 100 km extra moeten afleggen, als ik het kaartje bekijk....

Door de bosbranden in Washington is Karel vandaag gestart aan een serieuze omleiding (een ander stuk van het pad is afgesloten wegens bosbranden). Hij gaat volgens mij 100 km extra moeten afleggen, als ik het kaartje bekijk....
Waarom moeten we hier een dagelijkse update lezen van hoe en wat Karel Sabbe heeft zitten lopen. Degene die dat interessant vinden, zullen de kanalen zelf wel vinden.

Waarom moeten we hier een dagelijkse update lezen van hoe en wat Karel Sabbe heeft zitten lopen. Degene die dat interessant vinden, zullen de kanalen zelf wel vinden.
We zullen het topic hernoemen naar Zubrowka Loopthread, dan posten we alleen wat jij interessant vindt. Er wordt niet gespammed over Karel zijn onderneming, dus af en toe een post over zijn uitzonderlijke prestaties mag wel eens zeker? Ik vind dit juist een leuk weetje.

Vandaag 11 km gelopen. Fysiek ging het vlotjes maar de benen volgden niet zo goed. Dat merkte ik vooral op na de loop. Ik ben nu echt pokkestijf in de benen net onder mijn knieën.

An sich is dat wel een goed teken (uit eigen ervaring), maar het is wel een signaal dat ik mij aan mijn schema moet houden en ik niet moet beginnen forceren of meer moet lopen dan mijn schema aangeeft.

Zondag 12km (LSD) en dan zit mijn week van 27.6km erop.

Laatst bewerkt:
Hoe gaan jullie in de praktijk om met loopschema's?

Ik heb bv. een nieuw trenara schema, dat (op LSD-trainingen na) constant met intervallen is aan verschillende tempo's. Manueel een work out op je watch maken en dan zelf de verschillende tempo's onthouden? Allemaal toch vrij omslachtig.

Bestaat er geen app die een schema aanmaakt en deze automatisch op je loophorloge zet ofzo?

Ik heb bv. een nieuw trenara schema, dat (op LSD-trainingen na) constant met intervallen is aan verschillende tempo's. Manueel een work out op je watch maken en dan zelf de verschillende tempo's onthouden? Allemaal toch vrij omslachtig.

Bestaat er geen app die een schema aanmaakt en deze automatisch op je loophorloge zet ofzo?
Garmin doet dit

Schema's vermijden. Opgelost.

Ik ben momenteel gewoon bezig met een opbouwschema. Dus ik heb mijn huidig schema zelf opgesteld. Ik weet wat ik aan kan he (ik loop al 12 jaar vrij regelmatig). Dus intervallen? Nope. Tempoversnellingen? Als ik mij goed voel en ik denk: Er zit vandaag wat extra in de tank. Anders gewoon ook niet. Extreem traag lopen? Mmm ook niet eigenlijk ..

Voor het overige loop ik gewoon aan eenzelfde tempo (De loopsessies van de afgelopen 5 weken waren allemaal aan een tempo tussen 5:29 en 5:55). Als ik echt een slechte dag heb en ik ondanks dat ik doorbijt voel van ik ben mij echt aan het forceren dan doe ik er gewoon een extra korte sessie bij die week. De bedoeling voor mij momenteel is om 50km weekafstand te kunnen lopen tegen eind december zonder dat ik aan de kant sta met een blessure. En that is it. Na een ongelukje in het begin van het jaar gaat ditmaal voorlopig alles nog volgens plan.

MrKendl - als ik toch opnieuw geblesseerd geraak betaal ik jou een biertje - indien niet dan betaal jij mij een biertje op nieuwjaarsavond. OK? :tongue:

Laatst bewerkt:

Garmin en Polar hebben hun eigen schema’s die uiteraard synchroniseren. TrainingPeaks stuurt bij mij alles naar Garmin.

Ik wou Trenara nog eens een kans geven, deze ochtend goed door gelopen (8 km aan 5:09/km) als kalibratie. Ik loop momenteel 3 keer per week, in totaal ongeveer 25 km.

Mijn beste recente tijd op 5 km is 25:30 dus had ik als doel ingesteld om binnen een half jaar 5 km in 24:30 te lopen. Leek me niet zo onhaalbaar, een minuutje op 6 maanden. Volgens Trenara is het wel te moeilijk en die stellen 24:50 voor. Erna nog eens met een paar andere doelen gespeeld maar bijna altijd zegt Trenara dat het te moeilijk is. Voor 10 km zou ik bijvoorbeeld volgens hen op een heel jaar "maar" net 2 min van mijn beste tijd op 10 km (momenteel 53:20) kunnen afpitsen.

Misschien zijn mijn verwachtingen te hoog (of doe ik die kalibratie verkeerd) maar als ik mijn vooruitgang van de laatste maanden zie, zou ik toch verwachten dat ik wat scherpere tijden zou kunnen neerzetten met een vrij lange trainingsperiode. :unsure:

Als het op je limiet is, is 1min op 5km natuurlijk wel veel. Ik wilde laatste 19:30 lopen maar dat was te snel, 20:30 was een gigantisch verschil qua gevoel.

Als het op je limiet is, is 1min op 5km natuurlijk wel veel. Ik wilde laatste 19:30 lopen maar dat was te snel, 20:30 was een gigantisch verschil qua gevoel.
Op zich is het nooit echt op mijn limiet en vaak probeer ik niet speciaal mijn beste tijd te verbreken. Ik ga meestal voor mijn werk lopen en moet erna nog 10-12u op mijn benen kunnen staan. Het gevoel zat die dag gewoon goed.

Begin dit jaar liep ik zo bijvoorbeeld 5 km in iets meer dan 27 min, meer dan anderhalve minuut trager. Vandaar dat een minuut op 5 km wel doenbaar lijkt over nog eens 6 maanden.

Een minuut op 5km is veel, maar ik vind het raar om het verschil tussen 19:30 en 20:30 te vergelijken met dat tussen 24:30 en 25:30. Ik zie niet in hoe dat laatste niet haalbaar is op een half jaar, maar ik ben geen looptrainer.

Op een half jaar tijd kan je een tijd van 24minuten ook makkelijk naar onder de 20minuten brengen. Niet te veel aantrekken van Trenara en je trainingen afstellen op de tijden die je wilt lopen en daarnaar trainen ipv te doen wat je volgens Trenara maar zou kunnen.

Volgens mijn garmin zou ik de halve marathon ook maar in 1h26m lopen, terwijl ik 1h22m liep, tis ook maar een prognose..

Net terug van Zweden, waar ik vorige week zaterdag de 6 sjöar halvmarathon (6 meren) liep. Niet zo een groot evenement, waar je kon kiezen tussen 4 afstanden: marathon, halve marathon, 10k en 5k. 800 lopers in totaal, super chill van sfeer en prachtig van omgeving.
Je loopt rond 6 meren als je de marathon loopt, slechts 4 meren als je de halve deed.
Ik had mij serieus mispakt aan de heuveltjes daar ter plekke. Op papier leek het niet veel om het lijf te hebben, maar tijdens de loop werd ik geconfronteerd met het feit van hoe plat het hier in Vlaanderen wel niet is :). De minste beklimming voel ik keihard, ik ben dat echt niet gewoon. Dus geen toptijd gelopen, maar wel genoten om eens zoiets te kunnen doen in Zweden.

Een minuut op 5km is veel, maar ik vind het raar om het verschil tussen 19:30 en 20:30 te vergelijken met dat tussen 24:30 en 25:30. Ik zie niet in hoe dat laatste niet haalbaar is op een half jaar, maar ik ben geen looptrainer.

Het was uiteraard maar om aan te tonen dat een minuut misschien niet veel lijkt, maar 15 seconden / km sneller kan wel degelijk het verschil maken.
Zoals ik al zei: als 25:30 al tegen zijn limiet was (wat bij het schrijven van mijn antwoord nog niet duidelijk was), dan is de ruimte voor progressie veel kleiner. Je kan niet oneindig sneller blijven gaan, dat lijkt me logisch.

Geloof je echt dat 5km kunnen lopen aan 4:54 een kwestie van iemands fysieke limieten is?
Ik denk dat 100% van de mannelijk bevolking onder 50 jaar die geen fysieke issues heeft (dat laatste is wél een must), zeker onder de 25 min kan lopen op 5 km mits je er voldoende voor traint.

Onder de 20 minuten bijvoorbeeld, is een heel ander verhaal. Zelfs in mijn topjaar 2017 toen ik +-80km/week trainde haalde ik die tijd niet.
Ik ben toen gestrand op 20min58sec (nog steeds mijn huidig PR). En ik trainde toen ook echt op snelheid met intervallen en tempolopen (mijn PR op de marathon verbeterde ik dat jaar dan ook van 3u51 naar 3u37min wat echt enorm veel is).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan