Algemene Loopthread

Enkel water drinken vlak voor je gaat sporten is uitermate af te raden. Je verdunt hierdoor je elektrolyten in je bloed waardoor je cellen minder goed vocht kunnen opnemen. Ipv te hydrateren ga je hierdoor dehydrateren.
Dat valt allemaal wel mee. Van een normale portie water geraak je niet zomaar gedehydrateerd. Voor trainingen onder het uur is extra drinken zeker niet noodzakelijk, tenzij je echt heel intensief gaat trainen.
 
Eerlijk? Runner's Lab of andere winkels waar je eens kunt uittesten zijn voor mij echt de meerprijs waard. Mijn schoenen zitten altijd rond de 100-120€, dat kan eens 150 zijn, dat kan ook eens 80 zijn als ze toevallig in reclame waren. Duurder dan 150 zijn ze wel nooit bij mij. Je kunt daar ook gerust aangeven dat je niet op zoek bent naar de nieuwste, en een beperkt budget hebt.

Ik zit minstens al aan mijn vijftiende paar Asics GT-2000, als het er geen twintig zijn. Eerste keer via de lokale winkel (toen aan 120 euro, na een analyse), daarna via internet aan 80-100 euro. In de tussentijd éénmaal Brooks gekocht na een analyse in runners lab maar daar kreeg ik last van in mijn knie, dus dan weer gewoon overgeschakeld op GT-2000.
Dus ik snap het niet echt, laat jij elke keer een analyze doen wanneer je nieuwe schoenen nodig hebt? Ik ben misschien heel gemakzuchtig om al 13/14 jaar met hetzelfde model te lopen, maar twintig keer naar de winkel gaan en op die band gaan lopen is toch ook overdreven?
 
Ik loop nochtans al jaren 's ochtends op nuchtere maag met enkel een theetje achter de kiezen :D
Gaat perfect, eens je lichaam zich aanpast aan vetverbranding ipv suiker te zoeken voor energie.
Oké, 's morgens is toch een beetje anders hé. Je lichaam heeft dan 6 à 8 uur geen vochtinname gehad omdat je aan het slapen was. Twee glazen water drinken is dan juist goed om alles terug beter in gang te laten schieten.
Dat valt allemaal wel mee. Van een normale portie water geraak je niet zomaar gedehydrateerd. Voor trainingen onder het uur is extra drinken zeker niet noodzakelijk, tenzij je echt heel intensief gaat trainen.
Een normale portie zal niet veel uitmaken, maar ik kan ook niet afleiden uit de posts wat de gasten/dames hier naar binnen kappen. Voor 't zelfde geld is het een liter in het laatste uur voor het sporten met de gedachten om volledig gehydrateerd te zijn. Dat laatste zou ik niet doen dan. Ik ben natuurlijk ook geen doctor maar dit is toch wat ik van research gevonden heb dat te veel water je natrium balans kan verstoren.

@EmP Als je nog links naar bronnen hebt die het tegenovergestelde beweren dan lees ik ze graag. Niet slecht bedoeld hé, ik informeer me graag langs beide kanten.
Dus ik snap het niet echt, laat jij elke keer een analyze doen wanneer je nieuwe schoenen nodig hebt? Ik ben misschien heel gemakzuchtig om al 13/14 jaar met hetzelfde model te lopen, maar twintig keer naar de winkel gaan en op die band gaan lopen is toch ook overdreven?
Ik kan ook Runnerslab aanbevelen maar ik ga toch maar één keer per jaar naar de winkel hoor, 'k weet niet hoeveel paar schoenen jij verslijt op een jaar tijd? :p De loopanalyse is ook altijd gratis als je daar je schoenen koopt dus naar mijn mening vormt dat geen belemmering. @Tanuki_ Let wel indien je enkel de loopanalyse doet bij Runnerslab vragen ze €30 (en geven ze een kortingsbon van €30 voor wanneer je later je schoenen alsnog daar koopt).
 
Ben er toevallig tijdje geleden mee bezig geweest voor mn voorbereiding voor Frankfurt. Ook omdat Maurten aanvullen met electrolyten afraadt icm hydrogel. Enkele voorbeelden.

 
Na lang, lang (laaang) geleden eens de couch-to-5-and-then-10-k gedaan te hebben zou ik dit graag opnieuw eens beginnen. Niet om straffe tijden of afstanden neer te zetten maar gewoon een beetje meer cardio in mijn dagelijks leven te krijgen en m'n algemene fitheid wat op te bouwen.

Uhuh ja daar ben ik 3 jaar geleden ook mee begonnen met die insteek.
Paar marathons later... Hoi 😅

Let wel: ieders pad is anders, ik wil maar aangeven dat het al eens anders kan lopen dan je vooraf denkt.

Meer dan 10k zal het nooit worden en ik plan ook max 3x week te lopen, redelijk casual dus. Ik heb al eens gekeken online naar schoenen maar wat kan ik verwachten qua prijs, als het niet het beste van het beste moet zijn? Zijn de goedkopere goed genoeg of zal het toch eerder richting 150euro gaan? Sowieso zou ik eens naar Runnerslab gaan voor zo'n analyse, maar had toch graag een ruw idee.

Sowieso deftige schoenen kopen. Runner's Lab is een goed idee, en dan kijk je vandaar wel.

Ik heb wel mijn merk/modellen gevonden en koop sindsdien eigenlijk nooit nog volle pot. Op Alltricks en Bergfreunde regelmatig heel mooie kortingen.
Om maar een idee te geven, dit zijn mijn huidige daily trainers: https://www.bergfreunde.nl/hoka-clifton-8-hardloopschoenen/?cnid=565c58a65c88f2b7d27b3ed948f19bcb

Halve prijs, geen geld.
 
Ik zit minstens al aan mijn vijftiende paar Asics GT-2000, als het er geen twintig zijn. Eerste keer via de lokale winkel (toen aan 120 euro, na een analyse), daarna via internet aan 80-100 euro. In de tussentijd éénmaal Brooks gekocht na een analyse in runners lab maar daar kreeg ik last van in mijn knie, dus dan weer gewoon overgeschakeld op GT-2000.
Dus ik snap het niet echt, laat jij elke keer een analyze doen wanneer je nieuwe schoenen nodig hebt? Ik ben misschien heel gemakzuchtig om al 13/14 jaar met hetzelfde model te lopen, maar twintig keer naar de winkel gaan en op die band gaan lopen is toch ook overdreven?
Waarschijnlijk zit ik aan iets minder kilometers per jaar dan jij, maar ik ga ook niet elke keer naar daar. Alleen als ik niet zeker weet wat ik wil.

Ik loop op de New Balance 880, en die bevalt me supergoed. Maar tussen de v11 en de v12 zit een groot verschil, dus om zeker te weten of die nog fijn loopt, ga ik naar daar. Of voor een eerste wedstrijdschoen, omdat ik op dat vlak een groentje ben. Of voor iets voor erbij, wat breder zit (en zo per ongeluk bij Altra uitgekomen, waar ik stiekem al benieuwd naar was).

Als ik nu lees dat de v13 een exacte kopie is, of ik vind de v12 goedkoop, dan ga ik uiteraard niet terug, maar zal het de webshop worden (meestal de hunne).
 
Zo, was al lang aan het denken om eens een wedstrijd in de Alpen te lopen.
Omdat het niet iets is dat ik geregeld kan doen, eentje gezocht die zeker de moeite is.

Uiteindelijk de knoop doorgehakt en me ingeschreven voor Crossing Switzerland.

Nog een jaartje de tijd om nog sterker te worden en ervaring op te doen. Staat toch behoorlijk wat op de planning dus moet normaal gezien wel in orde komen.
 
Uhuh ja daar ben ik 3 jaar geleden ook mee begonnen met die insteek.
Paar marathons later... Hoi 😅
Haha! Als ik dezelfde weg blijk te volgen als u ga ik er alleszins niet rouwig om zijn, maar 'k wil wel rustig beginnen want ik ken mezelf.
Volgende week een afspraakje geboekt bij RunnersLab, eerste dag van de solden ook dus hopelijk kan ik er nog een koopje aan vasthangen! 'k Heb er alleszins veel zin in (tot ik effectief moet beginnen lopen waarschijnljik 😅 )
 
Iemand die onderstaande al heeft voorgehad?

Drietal weken geleden na een rustige lange loop (28K) kwam ik thuis en bij het uitwandelen in mijn straat ineens heel veel pijn in de rechterknie bij bewegen/plooien. In die mate dat ik extreem mankend tot thuis ben gestrompeld.

Tijdens de loop niets gemerkt, in het dagelijks leven geen probleem, en een paar minuten later was het ook alweer voorbij. Daarna heb ik een paar weken niets meer gevoeld (ik loop nog steeds 30-50 kilometer per week).

Vandaag voor een rustige 10K gegaan, en identiek hetzelfde weer. Niets last tijdens het lopen, maar van zodra ik uitwandelde kwam het op, manken, en een paar minuten later was het weer weg.

Vreemd toch? 🙂
 
Laatst bewerkt:
Iemand die onderstaande al heeft voorgehad?

Drietal weken geleden na een rustige lange loop (28K) kwam ik thuis en bij het uitwandelen in mijn straat ineens heel veel pijn in de rechterknie bij bewegen/plooien. In die mate dat ik extreem mankend tot thuis ben gestrompeld.

Tijdens de loop niets gemerkt, in het dagelijks leven geen probleem, en een paar minuten later was het ook alweer voorbij. Daarna heb ik een paar weken niets meer gevoeld (ik loop nog steeds 30-50 kilometer per week).

Vandaag voor een rustige 10K gegaan, en identiek hetzelfde weer. Niets last tijdens het lopen, maar van zodra ik uitwandelde kwam het op, manken, en een paar minuten later was het weer weg.

Vreemd toch? 🙂
Misschien een steunspier rond de knie? Die voel je niet altijd tijdens het hardlopen (want dat zijn andere spieren), maar wel als je erop steunt.
Zo had ik die rugblessure he. Ik had 0,0 last als ik actief bezig was, maar als ik dan ging slapen op die spieren, dan plaste ik bijna in mijn broek van de pijn.

Maar ik ben geen specialist, dus ik gok ook maar.
 
Iemand die onderstaande al heeft voorgehad?

Drietal weken geleden na een rustige lange loop (28K) kwam ik thuis en bij het uitwandelen in mijn straat ineens heel veel pijn in de rechterknie bij bewegen/plooien. In die mate dat ik extreem mankend tot thuis ben gestrompeld.

Tijdens de loop niets gemerkt, in het dagelijks leven geen probleem, en een paar minuten later was het ook alweer voorbij. Daarna heb ik een paar weken niets meer gevoeld (ik loop nog steeds 30-50 kilometer per week).

Vandaag voor een rustige 10K gegaan, en identiek hetzelfde weer. Niets last tijdens het lopen, maar van zodra ik uitwandelde kwam het op, manken, en een paar minuten later was het weer weg.

Vreemd toch? 🙂
Deels ongerelateerd gezien ik het niet voor had tijdens/na het sporten maar ik heb ook één keer (al paar jaren geleden) uit het niets enorme pijnsteken in mijn knie gekregen. Zelfs in die mate dat ik er bijna van begon te wenen, het was ernom intens. Duurde een paar minuten en sindsdien nooit meer. Ook enorm vreemd.
 
Vanmiddag, na een paar weken niet lopen + 5 dagen graspop, terug loopje gedaan.

Geen goed idee in die warmte. Na kilometer of 3 al snel hartslag naar 170/175... En dan beetje verder steken in milt. Dus van de toer van 8,8km maar 2/3 kunnen lopen in stukjes met af en toe wandelen tussen.

Misschien nog eens proberen komende dagen maar dan om 21u ofzo 😝
 
Ik ben blijkbaar toch gemaakt voor dit weer en kan hier ook wel van genieten. 😅 Ik heb deze middag een dik uur gelopen (aan rustig tempo weliswaar) zonder problemen. Hartslag en tempo bleven compleet constant. Hartslag was even snel als anders bij dat tempo, ondanks de zware benen (gisteren predictor voor een wedstrijd gelopen en dus redelijk diep gegaan).

Het enige nadeel is dat door het overmatig zweten m'n tepels weer compleet open lagen. Gelukkig was het warm genoeg om zonder gêne m'n t-shirt te kunnen uitspelen zodra ik het voelde opkomen.
 
Ik heb deze warme periode mijn trainingen kunnen blijven doen met hogere hartslag uiteraard.

Ik ben benieuwd hoe de impact zal zijn bij normale temperaturen.
 
Meegedaan aan Hoeselt Run 10 km. Denk dat ik zowat alles fout gedaan heb wat ge kunt fout doen bij een loop van dit weer.

Te weinig op voorhand gegeten/ gedronken. Niet op voorhand nog naar de wc gegaan. Veel te snel vertrokken, geen plakkers op de tepels,...

Met als resultaat dat ik na 5km op was stukjes heb moeten wandelen,pas tegen km 7 mijn 2de adem gevonden en de rest kunnen uitlopen.

Volgende keer beter.
 
Meegedaan aan Hoeselt Run 10 km. Denk dat ik zowat alles fout gedaan heb wat ge kunt fout doen bij een loop van dit weer.

Te weinig op voorhand gegeten/ gedronken. Niet op voorhand nog naar de wc gegaan. Veel te snel vertrokken, geen plakkers op de tepels,...

Met als resultaat dat ik na 5km op was stukjes heb moeten wandelen,pas tegen km 7 mijn 2de adem gevonden en de rest kunnen uitlopen.

Volgende keer beter.
Ik wou ook meedoen maar lag pas om 10h erin na de nachtpost.

Dan maar 's avonds gaan lopen. Toen was het nog veel te warm. Laat staan om 15h.
 
Terug
Bovenaan