Algemene Loopthread

Ivm dat traag lopen, vandaag eens bewust gedaan op een 10 km. Tempo tussen de 6 en 6.30 per km.
Parcours 50 bos en 50 tarmac.

Soms is dat toch lastig. De laatste km wel aan 5 min de km gedaan.

Jup, doe wel krachttraining 2x fullbody met een barbell en een dumbbell thuis.

Ik doe dan onder meer voor het bovenlichaam een squat en met sumo deadlift en glute bridge wissel ik per sessie om. Lunges varieer ik ook mee met de squat.

Stabiliteit doe ik wel eens maar te weinig. M'n krachttrainingen duren relatief lang en de goesting is dan helaas ver te zoeken. Toch maar oppakken.

Ik denk soms dat dit op den duur met het hardlopen te veel belasting is op een week.
Ik durfde in het verleden eens iets te voelen aan m'n knie bij het squatten.
Zoals reeds eerder aangehaald, stabiliteit- en krachttraining. Ik sukkel er ook regelmatig mee, de periodes dat ik dan bij kine ga en intensief oefeningen moet doen is een wereld van verschil. Ik doe ze veel te weinig thuis waardoor ik er ook regelmatig tegenaan loop :)

Ik zeg al 4 weken dat ik volgende maandag start met m’n kracht- en stabiliteitstraining :laugh:

Ik weet dat het helpt maar plezant is dat niet.

Isaac Kimeli na meer dan 6km nog steeds in de kopgroep. Zal hopelijk wel z'n PR van 27min verbreken
Almgren heeft gewonnen in 26:52

Kimeli werd 5des in 27:09 net te kort voor een PR en ook niet onder de 27:00. Dat moet licht teleurstellend zijn voor hem.
Maar goed de vorm is niet slecht.

Laatst bewerkt:
Al een maand of 2-3 goed bezig met 3x per week gaan lopen op basis van een opgesteld schema via mijn Garmin horloge, ging echt vlot en zag vooruitgang. Nu 3 weken out geweest door ziek zijn, vandaag terug oppikken, ben eens benieuwd.

Ik zeg al 4 weken dat ik volgende maandag start met m’n kracht- en stabiliteitstraining :laugh:

Ik weet dat het helpt maar plezant is dat niet.
Na jaren op en af hou ik het ondertussen al 2 jaar vol. Op de fiets voel ik echt wel dat ik meer stevigheid heb in mijn romp. Kan zittend meer kracht leveren zonder te beginnen wiegen. En ook minder last van de rug.

Sinds 2 weken ben ik terug aan het lopen. Lees: minuutje stappen, minuutje lopen en dat voor 20'. Zullen zien hoe het evolueert. In het verleden altijd moeten stoppen wegens kniepijn. Doel is ook niet om aan x tempo te lopen of x afstand. Fietsen zal sowieso sport nummer 1 blijven maar gewoon pijnvrij een uurtje kunnen lopen, dat zou ik wel leuk vinden.

Almgren heeft gewonnen in 26:52

Kimeli werd 5des in 27:09 net te kort voor een PR en ook niet onder de 27:00. Dat moet licht teleurstellend zijn voor hem.
Maar goed de vorm is niet slecht.
Licht teleurstellend?
Is wel een PR he. Je mag zijn tijden op de weg en piste niet vergelijken.
Ik hoorde van mijn maat die ook in Valencia zit en Kimeli persoonlijk kent, dat hij het enkel jammer vond dat hij bijna 5km alleen moest lopen. Er zat dus nog meer in.
Ik ben wel benieuwd naar zijn marathon in december

Ik ben al 2 weken aan het vechten tegen de griep. Elke keer ik het voel opkomen ga ik sporten (lopen of wandelen)
Iemand die er weinig van afweet zou dan meteen zeggen: Zedde zot dan word je nog zieker!

Maar dat laatste is een mythe tenzij je echt koorts hebt of echt zwaar ziek bent.
Ik ben alvast nog nooit zieker geworden van te gaan sporten.
Met bovenstaande in gedachte, daar juist gaan lopen. Neus is er zelfs van open gegaan!

Wel geen toptijd gelopen, maar beter dan niets doen.

Met bovenstaande in gedachte, daar juist gaan lopen. Neus is er zelfs van open gegaan!

Wel geen toptijd gelopen, maar beter dan niets doen.
Inderdaad. Ik heb zonet 14 km gelopen. Doeltempo had ik op 6:40 gezet (heel traag aldus) en ik had 10 sec over.

De HR was heel laag en de R.I. heel goed maar het ging niet beter door lichtjes ziek te zijn. Forceren had geen zin.

Sinds m'n wedstrijd op 29 december heb ik nu 3 keer gelopen. 3 keer redelijk wat last van stijve kuiten, hoewel de inspanningen niet eens zwaar waren. Iemand al eens hetzelfde ervaren? Kan ni goed zeggen hoe het zou komen, want heb er bv de dag nadien helemaal niks last meer van.

Na een val met de fiets woensdag een paar dagen niet gelopen. Een stijve heup/lies als gevolg. Vandaag gaan traillopen wat niet het beste idee was. Na drie uitschuivers maar beslist om te stoppen. Lopen gaat maar mijn been waar ik op gevallen ben, verdraagt geen schaatsbewegingen naar buiten.

Sinds m'n wedstrijd op 29 december heb ik nu 3 keer gelopen. 3 keer redelijk wat last van stijve kuiten, hoewel de inspanningen niet eens zwaar waren. Iemand al eens hetzelfde ervaren? Kan ni goed zeggen hoe het zou komen, want heb er bv de dag nadien helemaal niks last meer van.

Regelmatig wel eens last van ja.
Is een combinatie van meerdere factoren, maar bij mezelf vaak te linken aan te intensief te lopen zonder correct herstel (voeding en rust) na de training.
Maar heb het soms ook wel eens bij een gewone duurloop maar dan is het vaak te linken aan niet de spieren losgemaakt voor het lopen en te veel trainingsload in die week.

Nu moet ik ook wel zeggen dat als voorvoetlander de kuiten altijd wel een punt is die serieus klappen krijgt.

Regelmatig wel eens last van ja.
Is een combinatie van meerdere factoren, maar bij mezelf vaak te linken aan te intensief te lopen zonder correct herstel (voeding en rust) na de training.
Maar heb het soms ook wel eens bij een gewone duurloop maar dan is het vaak te linken aan niet de spieren losgemaakt voor het lopen en te veel trainingsload in die week.

Nu moet ik ook wel zeggen dat als voorvoetlander de kuiten altijd wel een punt is die serieus klappen krijgt.
HM, voorvoetlander ben ik wel. Maar voorheen nooit echt last van gehad. Mss wel slecht gegeten qua sport laatste weken 😏
Eens op letten nu het gewone leven terug z'n gangetje gaat.

Ik doe zaterdag mee met de 10k in Lier. Ik heb eigenlijk nog nooit een wedstrijd gelopen in deze temperaturen (0 graden, weinig wind, lichte opklaringen). Zou singlet + short + handschoenen te koud zijn :unsure: ? Opwarming uiteraard wel in lange broek en vest. Als het 3-4 graden was had ik sowieso short + singlet gedaan maar nu twijfel ik wat. Als ik interval doe in deze temperaturen heb ik het met lange broek en vest wel altijd veel te warm

Ik doe zaterdag mee met de 10k in Lier. Ik heb eigenlijk nog nooit een wedstrijd gelopen in deze temperaturen (0 graden, weinig wind, lichte opklaringen). Zou singlet + short + handschoenen te koud zijn :unsure: ? Opwarming uiteraard wel in lange broek en vest. Als het 3-4 graden was had ik sowieso short + singlet gedaan maar nu twijfel ik wat. Als ik interval doe in deze temperaturen heb ik het met lange broek en vest wel altijd veel te warm
Kleding lijkt me iets zéér persoonlijk te zijn wat je echt zelf moet uittesten -> Ik heb het in vergelijking met andere lopers blijbkaar altijd zeer koud want ben dikwijls op stap met deze temperaturen met 4 lagen (thermolaag - tshirt - fleece- jasje) en zie soms mensen passeren met korte broek, korte mouwen en slechts 2 laagjes...

Hangt ook fel af van je hartslag natuurlijk -> kan me voorstellen dat je aan HS 160 minder laagjes nodig hebt dan aan HS 110?

Kleding lijkt me iets zéér persoonlijk te zijn wat je echt zelf moet uittesten -> Ik heb het in vergelijking met andere lopers blijbkaar altijd zeer koud want ben dikwijls op stap met deze temperaturen met 4 lagen (thermolaag - tshirt - fleece- jasje) en zie soms mensen passeren met korte broek, korte mouwen en slechts 2 laagjes...
Ik loop bij 0-5 graden gewoon met een HG under armour T-shirt (zomer T-shirt want de winterversie is de CG versie) en daar een S1 jacket van fushion over heen (wel met lange mouwen). Daarmee heb ik het warm genoeg.

Ik krijg soms de domme vraag: heb je het niet te koud zo? Neen in tegendeel: Ik heb het na een tijdje dan zelfs al TE warm (maar ik kan de ritssluiting open doen van mijn loopvest). Ik vind dat iets héél persoonlijk. Zolang je u maar voldoende bedekt.

Handschoenen die ik wel snel aan. Een muts hangt er vanaf. Ik zweet zelfs bij vriestemperaturen heel hard en dan begint de stoom er na een tijdje uit te komen (net niet letterlijk :D))

Laatst bewerkt:

Hangt ook fel af van je hartslag natuurlijk -> kan me voorstellen dat je aan HS 160 minder laagjes nodig hebt dan aan HS 110?
Ja dat is het lastige. Ik kon het nog niet echt uittesten. Als ik zo'n temperaturen heb op training doe ik wel een lange broek + vestje (met tshirt met korte mouwen onder) aan en dan zweet ik best wel wat tijdens treshhold/interval/... Ik doe sowieso wel max 2 laagjes aan altijd. HS zal vermoedelijk wel 180-185 zijn :unsure:

Zondag was ik stikkapot door 14 km lang aan tempo 6:40 te lopen. Ik was echt dood. HR was goed en toch .. zo voelde het niet. Ik was ziekjes.
Na 3 dagen rust moest ik vandaag 12x300 meter doen aan tempo 5:10 met telkens 100 meter rustpauzes ertussen.

Maar ik voelde het totaal niet. Ik liep gemiddeld die 300 meter aan 4:50 / km.

Volgens mijn snelheidszone liep ik eigenlijk veel te snel. Maar mijn HR zone zei dan weer dat dit te traag was. :unsure: Die 4:50 was vandaag verrassend genoeg in zone 3 ipv zone 4-5. Mijn lichaam gaf gewoon aan dat ik een topdag had en zo voelde dit ook aan. Dus ik heb dan maar de gulden middenweg gekozen.

Hoe ik mij nu voel? Ik ben na de sessie zo fris als een hoen. Dus ik denk dat de ziekte uit mijn lichaam is. :tongue:

Terug
Bovenaan