Algemene Loopthread

aan iedereen die begint: investeer in goeie loopschoenen!
Ik herinner nog dat ik ben beginnen lopen op basketbalschoenen. Dat was het slechtste idee OOIT. :)
ik heb er vrij snel shin splints van gekregen en ik heb een jaar aan de zijlijn gestaan.

Daarna heb ik nog zelden blessures gehad. Wel 1x hier een blessure gemeld en ik kreeg als antwoord dat ik beter moest luisteren naar de raad hier, dat ik slecht bezig was met mijn looptrainingen en ik als gevolg daarvan geblesseerd was. Mijn blessure toen, was echter een rotte wijsheidstand. :)

Is nochtans iets wat gezegd wordt en ik al in praktijk heb gezien.
Uw situatie kan je niet vergelijken want jij hebt gewoon talent.

Ik zeg niet dat het 3 jaar duurt voor je iets van progressie boekt. Maar dat een echt goed niveau binnen uw eigen kunnen duurt toch 3 jaar van trainen hoor. Zeker in het begin is het opbouwen, en geblesseerd raken jammer genoeg.

Ok, daarin volg ik u dan wel. Als je het hebt over echt een zeker niveau halen duurt het inderdaad wel echt lang. Daar ben ik zelf nog niet. Ik nam het op als “echt een zichtbare verbetering/progressie zien. Dan heb ik u gewoon verkeerd geïnterpreteerd.

Talent heb ik niet echt ze, behalve misschien het feit dat mijn lichaam heel veel aankan en zeer snel herstelt. Daardoor kan ik hoge volumes aan.

De grote les is echter inderdaad om gestaag te blijven bouwen en niet opgeven. Bij de ene gaat het sneller dan bij de andere, maar dat maakt niet uit.

Het is ook ontzettend belangrijk om uw eigen doelen voor ogen te houden en u niet te veel aan anderen te spiegelen.

Aan de geïnteresseerden: Volgende zondag staat de Houffatrail (53km) op de planning bij mij. Ga een stevige week inlassen, 100km voor zondag, om dan met vermoeide benen aan een stevige intensiteit door te lopen als testje. Nu een tempo aangeven is lastig, aangezien het er waarschijnlijk nog altijd zeer zwaar zal bijliggen. Altijd welkom om mee te gaan, je kan na +/- 40km ook al stoppen, dan begint de tweede lus namelijk.

Allez, ik hou het nu toch al enkele weken vol om aan een lagere hartslag te lopen, alleen gaat de evolutie (naar een hogere snelheid bij dezelfde lage hartslag) zeer traag, ofwel ben ik te ongeduldig :rolleyes:
Ik ga 3 keer per week uurtje lopen 's middags en vrijdag had ik gemiddelde hartslag van 125, maar snelheid was ook maar 5,5 km/u...

Iemand nog tips om het wat sneller te doen gaan?

Zou toch graag tegen 7/7,5 km u kunnen lopen aan een hartslag van 125, of is dat te ambitieus?

Greetz

Effe mijn ervaringen delen. 2 weken geleden heb ik een smartwatch gekocht en wat zitten sukkelen met te zoeken hoe dat nu precies in elkaar zit om te trainen op hartslagzones. Uiteindelijk bleek mijn loop-app de hartslagzones zelf al te hebben uitgerekend en blijken voor mij alleszins goed overeen te komen met de inspanning die er tegenover zou moeten staan.

2x56y21.jpg

Qua trainingen heb ik een paar schema's bekeken tot ik eentje vond waar ik mij comfortabel bij voelde. Ik loop om de 2 dagen en heb deze week net als volgt afgerond:
Loop 1: trage intervallen: 8 minuten zone 3 - 5 minuten zone 4 - 8 minuten zone 3 - 5 minuten zone 4 - 8 minuten zone 3
Loop 2: snelle intervallen: 8 minuten zone 3 - 4x (200m zone 5 - 4 min zone 3), 8 minuten zone 3
Loop 3: herstelloopje: 30 à 35 minuten zone 1
Loop 4: langzame duurloop: 15km in zone 2

Iedereen is anders natuurlijk, maar misschien heb je hier iets aan om zelf op zoek te gaan waar jij je comfortabel bij voelt ;)

(PS: de app is WorkOutDoors voor Apple Watch + iPhone, dikke aanrader, veel aanpassingsmogelijkheden)

Laatst bewerkt:
Aan de geïnteresseerden: Volgende zondag staat de Houffatrail (53km) op de planning bij mij. Ga een stevige week inlassen, 100km voor zondag, om dan met vermoeide benen aan een stevige intensiteit door te lopen als testje. Nu een tempo aangeven is lastig, aangezien het er waarschijnlijk nog altijd zeer zwaar zal bijliggen. Altijd welkom om mee te gaan, je kan na +/- 40km ook al stoppen, dan begint de tweede lus namelijk.
Deze keer zal ik toch passen. De 13de doe ik trail de la soupe, wel opt gemak ze ;-)

Ik ben voorzichtig terug m'n volume aan het opbouwen.

Wanneer denk je te vertrekken in houffalize?

Deze keer zal ik toch passen. De 13de doe ik trail de la soupe, wel opt gemak ze ;-)

Ik ben voorzichtig terug m'n volume aan het opbouwen.

Zalige trail (La Soupe)!

Mijn beste loopherinnering tot nu toe was dat vorig jaar in december: 45km baggeren met 1800 hm en een 8e plaats uit de brand kunnen slepen toen.
Wel redelijk pittig parcours en modder zal er ook terug in overvloed zijn.

Maar ik pas voorlopig ook. Ik probeer ook slim om te springen met het verhogen van mijn volume, ook al kriebelt het...
Vorig jaar na die trail de la soupe iets voortvarend geweest met vnl. het verhogen van mijn lange loop in het weekend

Een 8ste plaats zal het niet worden voor mij hoor, die snelheid zal ik nooit hebben denk ik ;-)
Maar hoeft ook niet voor mij, benieuwd hoe vettig het er zal liggen.

Redelijke goeie start van 2020 naar mijn normen met 112km lopen en 600km fietsen! :)
Het weer de laatste dagen is wel echt niks voor mij, respect voor de mannen die daar met plezier al die kilometers in gaan malen :p Het is voor mij echt uitkijken naar de lente & warmere temperaturen.
Ik heb ook tijdens een paar van mijn laatste loopjes last van steken in mijn zij, nochtans nooit echt problemen mee gehad voordien. Op internet lees ik vooral dat het komt door te veel eten / drinken voor training, maar meestal let ik daar wel op. Misschien volgende keer een iets lichtere maaltijd proberen.
Morgen misschien de trailschoentjes nog eens aantrekken voor een impro intervaltraining skiberg omhoog lopen in Gent, ik zal wel zien na hoeveel keer ik het beu ben :p

Laatst bewerkt:
Ik heb er 81km op zitten deze maand, normaal stond er nog een progressie loop op de planning van 15km maar ben gaan wandelen met vrienden dus dat ging ik er niet nog eens bij pakken

Redelijk ok start van het jaar gehad hier. Afgeklokt op bijna 60km met toch een week stil liggen. Gisteren stond er normaal nog een lsd op het programma, maar heb de laatste dagen opnieuw last van mijn scheenbeen. Nu niks doen tot woensdag en dan nog maar eens zien of het beter is, als het dan niet beter is vrees ik dat 2021 zal beginnen zoals 2020 geëindigd was: met blessures :cautious:

Het weer de laatste dagen is wel echt niks voor mij, respect voor de mannen die daar met plezier al die kilometers in gaan malen :p Het is voor mij echt uitkijken naar de lente & warmere temperaturen.
Hier is het eerder gewoon malen en er het beste van maken ;) Echt aangenaam is enkele graden boven 0 en regen niet...

Maar er bestaat geen slecht weer, alleen slechte kleding... Dusja dan moet ge er maar door zeker.

Lang geleden dat ik nog iets heb gepost of beter kan posten ;)
Wie doet er mee aan de marathon van Antwerpen dit jaar?
ikke :cool: , enige ambitie is ervan genieten, tijd is volledig bijzaak (y) (ga proberen nog iets funny te vinden dat licht geeft in het donker om aan te doen)

Redelijke goeie start van 2020 naar mijn normen met 112km lopen en 600km fietsen! :)
Het weer de laatste dagen is wel echt niks voor mij, respect voor de mannen die daar met plezier al die kilometers in gaan malen :p
Ik hou ook absoluut niet van dit weer en de lagere temperaturen. Maar al lopend valt dat meestal wel mee, dus ik vind het straf dat jij dit jaar al 600km hebt gereden 😛 (of was het op zwift/indoor?)

Normaal wordt deze maand ook mijn fiets geleverd, dus dan wordt het wat meer afwisselen.

Ik hou ook absoluut niet van dit weer en de lagere temperaturen. Maar al lopend valt dat meestal wel mee, dus ik vind het straf dat jij dit jaar al 600km hebt gereden 😛 (of was het op zwift/indoor?)

Normaal wordt deze maand ook mijn fiets geleverd, dus dan wordt het wat meer afwisselen.
Nope, ik heb geen rollen, dus alles buiten :p Zou ook niet echt voor mij zijn, ik sport echt om buiten te zijn, zeker nu met die lockdown.
Ik heb wel veel deftigere kledij voor te fietsen dan voor te lopen, dus miss heeft dat er ook iets mee te zien.

Hiernet wel toffe training op de skiberg, 10x naar omhoog, dat gaan we wel voelen morgen denk ik :D

Terug
Bovenaan