Algemene Loopthread

Eerste halve ooit. Eerste keer langer dan 10M ooit zelfs... En mijn record op de 10M is trager dan dat :D

Dat zou idd wel een zeer scherpe eerste tijd zijn 😃👌!

Drie jaar geleden volgde ik (te blindelings) zo’n Jack Daniels 10k trainingsplan.

Je krijgt dan obv je huidige 5k of 10 een VDOT voorgesteld. Dat relateert dan tot verschillende trainingssnelheden,vb. Easy/long run pace= 5:01-5:40, treshold= 4:20/km,, interval= 04:03/km , rep pace= 88 sec/400m.
Tot daar çava, maar mijn marathon pace was als prognose= 4:36/km. En ik kan u verzekeren dat ik dat toen, en nu ook nog niet, zeker niet waard was 😆.

Ik had goede benen! In meer dan een jaar tijd nog eens een echte intervaltraining gedaan ( 4 x 3 min)

En ik was vergeten hoeveel pijn dat het doet om onder mijn anaerobe drempel te lopen 🤯
haha, mooi, morgen staat er ook iets op de planning van speedwork!
Godverdomme, zeg. Kom ik terug van een rustig loopje, helemaal euforisch omdat ik niks gevoeld heb, behalve een klein naaldje in mijn achilles. Een paar uur na de loop is dat dus opgesteven, en voelt het als een achillesprobleem meer dan een kuitprobleem. Kan een combinatie zijn van de twee, maar dat wordt dus langer rusten, waarschijnlijk.
oei, dat is minder leuk. Goed masseren mocht het toch de spier zelf zijn.

Ik ben eens wat anders aan het proberen: vert.run
Beetje een hybride tussen generieke trainings schemas en 1-op-1 coaching.
Je selecteert een plan en door te chatten met de coach wordt het plan wat aangepast naar je eigen noden e.d. (zo wordt bv rekening gehouden met de trails die ik al gepland heb) En je kan er ook terecht voor je vragen omtrent het plan.

Ik zie wel wat het geeft, momenteel een plan van 8weken gekozen. Benieuwd wel! Vandaag was een easy run met core en strength training. Morgen staan wat intervallen op het menu 4*5'. Is eens een leuke afwisseling denk ik en hopelijk zo klaar voor de lente trails!

Nu het wat langer licht blijft, is het wel een pak aangenamer om te lopen moet ik zeggen :) Vandaag interval, kwartier opwarming en dan 4 min x 5:10/km, 3 min cooling down. Dan 1 min x 4:45/Km en 1 min cooling down, gevolgd door nog kwartiertje uitlopen.
Piepedood was ik, zelden gehad. Normale loopjes voor dat schema is rond de 6:30/km en dat lukt vrij vlot, maar deze was echt lastig.
Hartslag tegen de 180 op die intervals, maar binnen de minuut toch mooi weer naar 120 dus dat zit wel OK.

Die garmin coach programs zijn in elk geval wel leuk (ik volg die coach greg). In het begin was het enorm veel volume zonder echt afwisseling, maar nu is elke training wel verschillend. Nog steeds goed op weg naar de 10km in minder dan een uur, dat staat als doel voor eind februari. Fingers crossed dus!

Dan zou ik het enkel doen indien je zeker bent dat je maat de correcte is. En dat is wel even opletten want dat kan zelfs binnen het merk verschillen (bij Hoka ben ik goed met 48's voor de Clifton, maar 49's voor de Rincon!).

Indien je een 48 hebt is dit wel een proper koopje: https://shop.runnerslab.be/nl/product/detail/clifton-6-breed-heren/3971482?colour=159058
Weliswaar de 6 maar de verschillen met de 7 zijn niet gigantisch.

Mocht ik al niet een 7 klaarliggen hebben, ik zou deze zeker meepikken.
Hmmm, merci voor de tip. Een maat 48 is helaas iets te groot 😋
Wel gek dat je schoenmaat varieert binnen 1 merk, ik heb ook verschillende maten afhankelijk of ik nu Nike, Asics of Clark's schoenen koop, maar heb nog niet meegemaakt dat het schommelt binnen 1 merk.

Voila, mijn run vandaag gedaan in plaats van morgen. Aangezien het eerste keer in meer dan een jaar was dat ik terug intervallen ging doen dacht ik een extra dagje rust voor de volgende kan geen kwaad. Had zondag al wat minder gelopen dan voorzien dus was er vandaag ook al goed van gerecupereerd.

Intervallen van 20" is aan de korte kant, maar op het einde voelde ik het toch wel, al was de recuperatie tijdens de cooldown genoeg om bij het thuiskomen het meeste verteerd te hebben precies. Het enige waar ik "last" van had was precies lucht in mijn knie? bij elke stap die ik zette "klikte" mijn knie precies, krijg het heel moeilijk onder woorden. Deed geen pijn of had er geen last van, maar 't was redelijk raar.

Al bij al zeer tevreden, terug intervallen kunnen lopen zonder pijn is een gevoel dat ik lang niet meer heb gehad.

Ik heb vandaag het tegenovergestelde gedaan van al die snelle intervallen hier. Eens een kort en zeer traag recuploopje gedaan (7km à 5:21, hartslag van 125 of zoiets). Ik heb mij dit jaar voorgenomen om wat meer van die trage loopjes in te plannen om terug constant 6 dagen per week te kunnen lopen en dat lijkt best goed te helpen/lukken.

Garmin geeft na elke training (op hartslag) aan hoe lang je ongeveer moet recuperen. Meestal is dat op een standaard training 24u of zo bij mij, uiteraard langer na onze lange trainingen in het weekend. Vandaag was de geschatte hersteltijd 2u, mission accomplished dus :D.

@Vlitser De massagegun reeds ontvangen en getest?

Ik ga deze week nog wat trage km's maken (+- 55km totaal) en volgende week starten aan mijn schema voor halve marathon onder 1u30 (4:15/km tempo). Ik zie het zitten :)

Ik ga deze week nog wat trage km's maken (+- 55km totaal) en volgende week starten aan mijn schema voor halve marathon onder 1u30 (4:15/km tempo). Ik zie het zitten :)

yep yep, die is al toegekomen!
doet wel goed deugd :) en de vriendin is ook blij voor haar rug ;)

Ik ben nu 2 keer gaan lopen met de zoon. Het verbaast mij enorm hoe vlot die loopt. Hij is 7 en voetbalt wel (ligt nu stil). Maar hij loopt vlotjes 5k mee tegen een gemiddelde van 8:26/km. Hij moet wel 1 keer in het midden ongeveer een 200-300 m wandelen.
Mijn oudste zoon (eerste keer dat hij meeging was hij 8) kon direct 6 km meelopen met mij aan 6.30/km en ik was aan het zweten achteraf en dat manneke niet... jammer genoeg gaat hij nooit meer mee door groeipijnen in zn hielen...

Van waar heb je je schema? Voor mijn soortgelijk doel sinds drie weken bezig. Richtdatum is ergens midden juni. Misschien toch maar eens inschrijven op de halve marathon van Hamburg. :)

Van waar heb je je schema? Voor mijn soortgelijk doel sinds drie weken bezig. Richtdatum is ergens midden juni. Misschien toch maar eens inschrijven op de halve marathon van Hamburg. :)
De Decathlon app. Ik heb daar ook mijn 10km schema vandaan. Dat schema heb ik in september-oktober gedaan en ik heb toen succesvol mijn doel gehaald (37:18).

Als er vraag naar is, kan ik het schema in een word document uploaden naar Google docs. Zo moeten jullie de app niet speciaal downloaden.

Voila goeie interval sessie gehad, ging zeer vlotjes eigenlijk, iets harder gelopen dan Trenara aangaf maar bon, het ging lekker.

Wel veel te ver van huis gelopen waardoor ik nog 3km off the record gedaan heb 😅

Voila goeie interval sessie gehad, ging zeer vlotjes eigenlijk, iets harder gelopen dan Trenara aangaf maar bon, het ging lekker.

Goed bezig :)

Hier vandaag ook terug voor het eerst sinds de blessure in december intervallen gedaan.

6*400m aan 4:50. Voor de blessure deed ik 8*800 aan die snelheid. Zou nu niet lukken maar ik mik erop om de komende weken daar terug naartoe te werken. En hopelijk in februari/maart mijn HM schema af te werken.

Goed bezig :)

Hier vandaag ook terug voor het eerst sinds de blessure in december intervallen gedaan.

6*400m aan 4:50. Voor de blessure deed ik 8*800 aan die snelheid. Zou nu niet lukken maar ik mik erop om de komende weken daar terug naartoe te werken. En hopelijk in februari/maart mijn HM schema af te werken.

Hier was het 8 x 400 aan 5:15, volgens Trenara zou ik nog steeds op 1/3 de HM aan 5:30 moeten kunnen lopen maar daar blijf ik wel wat sceptisch over, lijkt me veel te snel. Zolang ik hem maar kan finishen zal het goed zijn, bij voorkeur in 1u59min 😋

Hier was het 8 x 400 aan 5:15, volgens Trenara zou ik nog steeds op 1/3 de HM aan 5:30 moeten kunnen lopen maar daar blijf ik wel wat sceptisch over, lijkt me veel te snel. Zolang ik hem maar kan finishen zal het goed zijn, bij voorkeur in 1u59min 😋
Ha dat herken ik goed, ik had in september ook <2u als doel voor m'n eerste halve :)

Komt dichterbij alleszins, nog 1 maandje! We zullen het hier zeker meevolgen.

Ha dat herken ik goed, ik had in september ook <2u als doel voor m'n eerste halve :)

Komt dichterbij alleszins, nog 1 maandje! We zullen het hier zeker meevolgen.
Ik had de HM eind vorig jaar al eens gedaan in 2u08 of zo iets, zonder dat ik daar specifiek op getraind had, combiantie van random 5K/10K's.

Nu heb ik pak meer km's/week in de benen maar geen idee of mijn snelheid ook mee omhoog is omdat grotendeels toch aan een gezapig tempo te doen is.

De Decathlon app. Ik heb daar ook mijn 10km schema vandaan. Dat schema heb ik in september-oktober gedaan en ik heb toen succesvol mijn doel gehaald (37:18).

Als er vraag naar is, kan ik het schema in een word document uploaden naar Google docs. Zo moeten jullie de app niet speciaal downloaden.
Dat mag altijd! Ik ga nog maar weinig echt vooruit voorlopig, snelste 10km is op 4:23 tempo dit jaar. Zo'n schema is wel 'ns interessant om te zien hoe dat in elkaar steekt, nooit eentje gebruikt hier.

Daarnet dus de Delirium trail gelopen in Melle. Leuk parcourtje maar echt enorm vettig, buiten een paar stroken verhard lag alles onder de modder :D In kilometer 9 in een bocht eens goed tegen de grond gegaan ook, was gelukkig net in het gras. Op het asfalt nog een beetje geprobeerd tempo achter te zetten, maar in de modder was het ploegen om vooruit te geraken. In elk geval wel enorm geamuseerd! Afgeklokt op 46:29 voor 10km :)

Dat mag altijd! Ik ga nog maar weinig echt vooruit voorlopig, snelste 10km is op 4:23 tempo dit jaar. Zo'n schema is wel 'ns interessant om te zien hoe dat in elkaar steekt, nooit eentje gebruikt hier.

Dit wereldrecord mogen ze toch ook eens schrappen. Als je naar die onderste foto kijkt op Sporza, is er toch geen twijfel mogelijk dat deze atlete doping nam. Misschien geen EPO maar zeker wel anabole steroïden als je naar haar mannelijke kenmerken kijkt.

Terug
Bovenaan