Algemene Loopthread

Welke meeting was dat in parijs?

Om haar privacy te respecteren ga ik hier liever niet zeggen waar die meeting exact was. Ik heb er geen probleem mee dat iedereen op BG weet wie ik ben, maar zij heeft dat liever niet. Moet haar nog wat overtuigen dat BG een beetje mijn familie is 😁.

De laatste dagen ook weer gemerkt hoe hard het lopen mijn leven domineert. Vanaf 30/08 ga ik professioneel gezien een zeer interessante nieuwe stap zetten. Daarbij hoort uiteraard ook een nieuwe keuze voor een firmawagen bij. Wanneer ik mijn opties afweeg, merk ik dat ik steeds nadenk of een bepaald model wel handig is voor onze social trails op zondag en voor ultra’s 😂. Goed bezig denk ik dan.

Ondertussen ook de keuze gemaakt om de marathon van Antwerpen te lopen. Komt veel te kort na de TDS om echt al goed te zijn, maar wil graag dan al eens een marathon lopen om de weg terug gewoon te worden. Sub 3u mag geen probleem zijn om dan hopelijk 1,5 à 2 maanden later ergens echt snel te lopen.

Niet doen! Deel gerust uw ervaringen hier zeker. We zijn allemaal ergens begonnen en hier wordt totaal niet neerbuigend gedaan of zo, integendeel!
Allez dan 😂
Tot een jaar of 2 geleden liep ik voor mijn doen best veel (40/50km per week) en ik werd steeds sneller ook. Was ondertussen ruim 15kg afgevallen mede door voeding ook.
toen gingen we verbouwen en hebben we op een gegeven moment weken zonder keuken gezeten en was het uit noodzaak leven op brood en magnetronfood.
Dat gepaard met een zware enkelblessure waardoor ik bijna een jaar niet heb kunnen lopen dus weer toename van mijn gewicht demotiveerde mij zo hard op terug te beginnen dat ik nog bij een jaar nodig had op de knop om te draaien.

ondertussen loop ik weer 3x per week een 30 km in totaal ongeveer met de app trenara en voel weer progressie. De tempo’s die ik loop momenteel zijn tussen de 6 en 6:30/km.
De bedoeling is dat daar nog een minuut afgaat maar dat komt vanzelf als het gewicht ook weer naar beneden gaat.

ik bouw het rustig op en vind het belangrijkste dat ik kan blijven lopen en blessurevrij blijf

Dat gepaard met een zware (enkel)blessure waardoor ik bijna een jaar niet heb kunnen lopen dus weer toename van mijn gewicht demotiveerde mij zo hard op terug te beginnen dat ik nog bij een jaar nodig had op de knop om te draaien.
Dit is voor mij ook de grootste demotivator. Sinds ik gestopt ben met roken ben ik redelijk veel bijgekomen en door die gewichtstoename sukkel ik nu sneller met blessures waardoor mijn zin om opnieuw te beginnen echt kort tegen het 0 punt zit.

Dit is voor mij ook de grootste demotivator. Sinds ik gestopt ben met roken ben ik redelijk veel bijgekomen en door die gewichtstoename sukkel ik nu sneller met blessures waardoor mijn zin om opnieuw te beginnen echt kort tegen het 0 punt zit.
en wat als je start met stevig doorstappen ipv lopen? da's vermoedelijk minder belastend voor je gewrichten etc, maar daar bouw je toch ook wel conditie mee op en train je je beenspieren.

Ik heb vorig jaar 2 maand met mijn benen omhoog gelegen na een operatie en letterlijk van 0 moeten beginnen, ondanks de vele marathons die ik al gedaan had was het ook gewoon terug stappen - lopen - stappen - lopen in het begin.
Maar ik probeerde wel van in 't begin echt elke dag te sporten voor zover ik me een beetje ok voelde, ... stijf ben je in het begin sowieso de dag nadien, maar dat loop je er wel uit in de eerste 10 min als je het rustig aan doet. Gewoon niet kijken naar je snelheid, die is de eerste maanden irrelevant.

De Koninklijke Belgische Atletiekbond heeft de organisatie van het Belgisch kampioenschap marathon toegekend aan Antwerpen en de Port of Antwerp Night Marathon.

Tis de moment op BK te worden boys, iedereen is nog moe van de Olympische Spelen... :unsure:

Zondag ga ik met de vaste crew normaal nog een laatste lange training inplannen voordat ik terug naar Frankrijk trek voor de laatste rechte lijn richting TDS. Moet nog wat bekijken wat het juist wordt, maar momenteel neig ik naar onze vaste Tilff 2000 lus (43km, 2000hm) rond Tilff/Esneux.

Moest er iemand zin hebben om aan te sluiten bij ons zeer elitair groepje, laat het maar weten!

Vorig weekend een poging gedaan op mijn PR voor de 10km... En ik baal al 4 dagen als een kanon :D Ik heb mijn record wel, maar ik wou eigenlijk onder de 50 minuten eindigen ook. 50:10. Tien seconden erover!

Wel weer nog maar eens geleerd dat midrace-beslissingen altijd de fout zijn. Nooit nog beginnen rekenen en "logische" dingen bedenken tijdens de race. Ik ben 2km later omgedraaid dan ik gepland had, en niet alleen had ik daardoor een heel stuk meer wind op kop, maar eindigde ik ook nog eens ver van m'n deur. Zelfs de onnozelste dingen zoals het tempo, niet meer beslissen op het moment zelf :D

Maar nu ga ik die 10 seconden overal zoeken, hè. Te snel gestart? De eerste helft was 4:50, de tweede 5:10. De gps? Alleen op de terugweg deed die ambetant, en daar kreeg ik soms tijden van 9:00. Twee kilo te zwaar. Toch nog net moeten doorduwen? Maar op het moment zelf was het maximaal, achteraf lijkt het altijd alsof je nog gewoon had moeten doorduwen...

Vorig weekend een poging gedaan op mijn PR voor de 10km... En ik baal al 4 dagen als een kanon :D Ik heb mijn record wel, maar ik wou eigenlijk onder de 50 minuten eindigen ook. 50:10. Tien seconden erover!

Wel weer nog maar eens geleerd dat midrace-beslissingen altijd de fout zijn. Nooit nog beginnen rekenen en "logische" dingen bedenken tijdens de race. Ik ben 2km later omgedraaid dan ik gepland had, en niet alleen had ik daardoor een heel stuk meer wind op kop, maar eindigde ik ook nog eens ver van m'n deur. Zelfs de onnozelste dingen zoals het tempo, niet meer beslissen op het moment zelf :D

Maar nu ga ik die 10 seconden overal zoeken, hè. Te snel gestart? De eerste helft was 4:50, de tweede 5:10. De gps? Alleen op de terugweg deed die ambetant, en daar kreeg ik soms tijden van 9:00. Twee kilo te zwaar. Toch nog net moeten doorduwen? Maar op het moment zelf was het maximaal, achteraf lijkt het altijd alsof je nog gewoon had moeten doorduwen...

Je had op mijn aanbod moeten ingaan om u te komen pacen e, dan had ik u uit de wind kunnen zetten 😁.

Het klopt wel dat het altijd gevaarlijk is om af te wijken van uw vooropgesteld “race plan”. Dat plan stel je op voorhand op, wanneer je nog rationeel kan redeneren, tijdens de inspanning is dat ontzettend lastig.

Ik eindig wedstrijden/zware trainingen ook vaak met het gevoel dat ik harder had moeten doorduwen, maar dat is altijd balanceren op een dun koord. Als je te snel te diep gaat, ontplof je misschien helemaal.

10sec op 10km is wel echt niets met die tempo’s, dat moet echt wel vlot lukken voor u. Misschien gewoon terug wat rusten en dan binnen niet al te lang een nieuwe poging ondernemen nu uw vorm er zeker is.

Je had op mijn aanbod moeten ingaan om u te komen pacen e, dan had ik u uit de wind kunnen zetten 😁.

Het klopt wel dat het altijd gevaarlijk is om af te wijken van uw vooropgesteld “race plan”. Dat plan stel je op voorhand op, wanneer je nog rationeel kan redeneren, tijdens de inspanning is dat ontzettend lastig.

Ik eindig wedstrijden/zware trainingen ook vaak met het gevoel dat ik harder had moeten doorduwen, maar dat is altijd balanceren op een dun koord. Als je te snel te diep gaat, ontplof je misschien helemaal.

10sec op 10km is wel echt niets met die tempo’s, dat moet echt wel vlot lukken voor u. Misschien gewoon terug wat rusten en dan binnen niet al te lang een nieuwe poging ondernemen nu uw vorm er zeker is.
Ja, ik ben al aan het twijfelen om gewoon vrijdag nog eens te proberen. Wel een gigantisch verschil tussen een halve marathon en 10km voor mij. De dag na de 10km was ik al gerecupereerd, dat was bij de HM wel wat anders! Dus misschien rustig weekje en dan vrijdag nog eens.

En klopt, ik had op het pace-voorstel moeten ingaan! Maar ik weet dat het onnozel klinkt, maar ik wil dat in m'n eentje kunnen 🙈 Op een stratenloop zal het vast nog anders zijn, maar dit was de solopoging. Tja,in een rare kop kunnen soms rare dingen schieten (en blijven vastzitten), zeker...

Mijn beste tijd op de 10 km was een stratenloop waarbij ik gewoon andere lopers probeerde bij te houden. 52:07, meer dan een maand geleden, nog niet eens geëvenaard. Toen ik het parcours op m'n eentje was gaan verkennen (weliswaar zonder goed gegeten te hebben) zat ik op 53:49 voor diezelfde 10 km.

Vestig je een PR niet beter op een finse piste ofzo? Dan neutraliseer je het aspect wind, want dat voelt als valsspelen en zit je ook niet met hoogteverschillen. Plus de demping van de piste is beter voor je gewrichten, dacht ik dan...

Vestig je een PR niet beter op een finse piste ofzo? Dan neutraliseer je het aspect wind, want dat voelt als valsspelen en zit je ook niet met hoogteverschillen. Plus de demping van de piste is beter voor je gewrichten, dacht ik dan...

Een Finse piste is een uitvinding van de duivel, nooit begrepen waarom mensen daarop willen lopen… Zo onstabiel als iets, mijn gevoel verdwijnt daar gewoon volledig op.

Met onze tijden vind ik het niet nodig om op een tartan/gravel piste te lopen, dat kan perfect op de weg. Gewoon zien dat je een parcours hebt zonder al te veel scherpe bochten waarna je moet herlanceren en dan komt dag allemaal goed.

Binnen een dikke week loop ik in Frankrijk mijn eerste 10km ooit op de piste. Dat mijn PR (36:54) eraan moet geloven mag duidelijk zijn, wel benieuwd hoeveel ik ervan af kan pitsen.

Mijn beste tijd op de 10 km was een stratenloop waarbij ik gewoon andere lopers probeerde bij te houden. 52:07, meer dan een maand geleden, nog niet eens geëvenaard. Toen ik het parcours op m'n eentje was gaan verkennen (weliswaar zonder goed gegeten te hebben) zat ik op 53:49 voor diezelfde 10 km.

Ik haat finse pistes :D Zeker voor een snelheidsrecord moet ik daar niet zijn. Kan zijn dat anderen daar anders op reageren, maar bij mij zuigen ze alle snelheid uit mijn benen.

Een gewone piste misschien, maar dan zie ik het niet zitten om daar 25 rondjes op te draaien. Maar misschien zou ik dat beter wel doen, dan heeft het ook niks meer met de gps te maken. Hoogtemeters zijn hier amper, het is naar de Schelde lopen, een stukje aflopen, omkeren en hetzelfde in de andere richting. What goes up, must come down. Alleen kan de wind langs de Schelde nogal eens stevig pijn doen :D

Ik denk wel dat het in een stratenloop vanzelf beter gaat, dat wel. Mijn vorige was 51:09, dus ook daar nét 9 seconden boven de 51!

Te veel bochten in uw parcour? :p
Nog iets om over te piekeren!

Zondag ga ik met de vaste crew normaal nog een laatste lange training inplannen voordat ik terug naar Frankrijk trek voor de laatste rechte lijn richting TDS. Moet nog wat bekijken wat het juist wordt, maar momenteel neig ik naar onze vaste Tilff 2000 lus (43km, 2000hm) rond Tilff/Esneux.

Moest er iemand zin hebben om aan te sluiten bij ons zeer elitair groepje, laat het maar weten!
Zou heel graag zo eens willen aansluiten.
Zo alleen lopen en altijd in dezelfde buurt is soms een beetje saai.

Spijtig hebben we maar 1 auto en heeft de vrouw deze nodig dit weekend.

Als ik de auto eens heb en jullie gaan nog is wil ik zeker meekomen.

Terug
Bovenaan