En dit werkt echt goed ? Zo een shadow pc ?
Ja. In die mate zelfs dat ik overweeg er hier een topic over op te starten. Met de huidige hardware prijzen is Shadow echt wel een zéér valabel alternatief voor een eigen game pc.
Paar jaar geleden ook al is klant geweest maar toen was het nog vrij buggy met momenten (vooral bij Windows updates kon je echt dermate gefucked zijn dat support je ganse pc opnieuw moest installeren). Singleplayer games spelen ging toen ook al vrij feilloos maar als je pakweg Battlefield multiplayer speelde, merkte je toch dat het niet 'lokaal' was.
Maar sindsdien hebben ze blijkbaar gigantische stappen gezet want ik heb het nu anderhalve maand in gebruik (toch al een uurtje of 30 gegamed denk ik) en dat is tot dusver een vlekkeloze ervaring gebleken. Handige app, geen vastlopers meer en het belangrijkste: zelfs bij online shooters merk ik echt 0,0 verschil met lokaal. Ik speel BF1 zowel lokaal (dat trekt mijn pc nog nét) als via Shadow en blind zou ik niet kunnen zeggen wanneer ik lokaal speel, en wanneer in de cloud. En neen, ik ben geen 16-jarige pro-gamer maar dan nog... Het zou mij enigszins verbazen moesten die wél een verschil merken.
Indrukwekkende technologie - ik kan het niet anders verwoorden. Kostprijs is wel 50€ per maand (ook wel rekening houden dat je een pak minder energie verbruikt dan met een eigen game-pc) maar daarvoor krijg je dus wel een volwaardige pc in the cloud (die ik bijvoorbeeld ook professioneel gebruik voor photoshop en videomontage). Het enige schandalige vind ik is dat je standaard slechts 256GB opslag krijgt; vandaag de dag zou dat toch MINSTENS het dubbele mogen zijn. Nu, voor een paar euro extra per maand kan je dat effectief verdubbelen maar toch...
Verder dus enkel maar lof! En VR-games werken dus ook perfect via Virtual Desktop. Daarvoor heb ik Shadow in eerste instantie opgepikt. Ik wilde enorm graag Half-Life Alyx een keertje spelen maar speciaal daarvoor een nieuwe game-pc aanschaffen, vond ik wat van de pot gerukt - zeker met de huidige prijzen.
Nog geen seconde beklaagd. Battlefield 1, Mafia Definitive Edition, Spider Man, Days Gone, Red Dead Redemption 2, Half-Life: Alyx,... Lopen allemaal als een tiet op hoogste settings. Nog geen enkele vastloper gehad.
Ben ervan overtuigd dat dit serieuze concurrentie gaat worden voor lokale hardware - zeker met die prijzen van tegenwoordig. Enige voorwaarde is dat je snel - en bij voorkeur bekabeld - internet hebt. Ikzelf heb een 'gewoon' Telenet abonnement en speel via kabel. Dat is dus zeker al ruim voldoende voor een perfecte ervaring.
Als je nog vragen hebt: shoot.