Herspelen zoveel mensen oudere games? Of gaat het alleen om het gedacht?
Ik denk dat ik van de hele ps4 en ps5 generatie geen enkel spel nog eens heb gespeeld later, nadat ik het eenmaal heb verwijderd van de interne schijf. Ik lig er met andere woorden niet echt van wakker moest er een moment komen dat je een eerder aangekochte game niet meer kan spelen. Ook de reden waarom ik destijds vol voor Stadia kon gaan.
Dat betekent niet dat ik heel de ophef niet snap, en dat ik het ook wel jammer vind dat je geen echte eigenaar meer bent van iets wat je aankoopt, maar het zal me weinig impacteren.
Vraag me af of diegene die nu klagen de minderheid is, ik zou de echte cijfers wel eens willen weten van hoeveel procent van gamers effectief nog opnieuw een eerder aangekochte game herinstalleerd als de game de eerste keer verwijderd is.
Het doet er toch niet toe hoeveel mensen dat doen? Het punt is dat ze die optie willen hebben.
Wat ik ooit wil herspelen, hou ik. Wat ik niet wil herspelen verkoop ik door. Hierdoor ook genres geprobeerd die me minder liggen. Dat zal niet gebeuren als ik niet kan doorverkopen.
Bij de statistieken die gebruikt worden stel ik mij ook veel vragen.
85% van aangekochte spellen is digitaal. Maar een hoop daarvan gaan ook indies zijn die je niet anders kan kopen dan digitaal. Ik ben ook zeker dat veel van die games dan ook nog in digitale sale zijn, afgaande op de volgende statistiek.
90% van de omzet zou digitaal zijn, maar dat zou dan weer inclusief dlc en microtransacties zijn. Dus je maakt de basis van digitaal daarmee weer groter met zaken die je enkel digitaal kan krijgen.
Kijk je naar de geschatte statistieken voor individuele spellen die digitaal en fysiek te krijgen zijn, dan zit je vlot aan 20-35% fysiek en bij nintendo zelfs nog een pak hoger. En dat is inclusief alle moeite die gedaan wordt om fysieke aankoop minder aantrekkelijk te maken (digitale consoles, drives die niet verkrijgbaar waren, handleidingen verwijderd, digitaal early acces,...).
De eerlijkste statistiek geven ze niet: omzet van verkochte spellen die zowel digitaal als fysiek beschikbaar zijn. De enige reden die ik kan bedenken is dat die statistiek niet in hun verhaal past. Ze zoeken gewoon statistieken die hun vooropgestelde conclusie bevestigen en verzwijgen de rest.
En dan wordt er nog gedaan of een gebruiker ofwel enkel digitaal ofwel enkel fysiek koopt. De groep die enkel fysiek koopt zal klein zijn, maar de gemengde groep des te groter.
Ik heb alvast mijn pre-orders voor de PS5 gecancelled, en mijn idee om mijn oudere games digitaal te zetten, stopt ook gewoon. Allemaal omzet die ze nu mislopen en waarschijnlijk naar concurrentie zal gaan (ik wacht de communicatie van Xbox nog af, want die krijgen nu een bijna open doel om te scoren).