algemene discussie | PlayStation

Denk niet dat Sony perse veel schade aan het brengen is aan gaming (hun directe concurrentie is daar bv veel meer schuldig aan).

Maar zoals het nu gaat vraag ik me toch af of het business model van console gaming nog wel kan aan die prijzen. Mensen op dit forum zullen dan wel een PS6 kopen maar je verliest zo een grote markt aan 1000€. Vergeet families die hun kleine een PS6 geven voor kerstmis of hun verjaardag… Dat is volgens mij een onhoudbaar model.

Hier wordt de PlayStation eigenlijk nog enkel gebruikt om te gamen. Daarnaast heb ik een dual monitor setup voor mijn laptop/thuiswerk. In totaal staan er nog een viertal tv's in huis: een OLED voor de PS5 Pro, een 4K-tv beneden(PS5 slim) en nog twee iets oudere Full HD Samsung Smart TV's. Die zijn nog perfect voor de oudere consoles.

Blijft wel balen. Ik koop nog bijna elke game op disc, op hier en daar eens een digitale game na (meestal als die goedkoop staat). De Switch 2 ligt hier ook nog, net als de PS4, PS3 en een paar Vita's... genoeg gerief dus. 😅

Maar zware schade toebrengen? Zal eerder de richting geweest zijn van duur geheugen en ssd's en chips int algemeen. Wilt ge u product nog kwijt, dan moeten ze ergens besparen. Nu hoop toch ook dat ze nog steeds disk drives verkopen.. En tja voor vele mensen is het gemak om games gewoon te kopen vanuit hun luie zetel gemakkelijker dan naar de winkel te gaan of ze online te bestellen op nen site en te wachten zeker? En eerlijk gezegd Nintendo is ook niet veel beter, prijzen van hun games in eShop en dlc staan nu bepaald ook nooit of amper in korting.. En voor iedere SW1 game dan nog 10 euro extra vragen dat er op de SW2 ietsje beter uitziet.. En Xbox ja, geen idee, de allereerste Xbox gekocht en tijdens de PS3 periode een Xbox360 2dehands gekocht en daar bleef het bij.. benieuwd wat die gaan doen al zie ik hun ook niet direct nog een disc console uit te brengen nu..?

Hoezo? Je bent niet verplicht om de laatste nieuwe games / playstation te hebben. Manieren genoeg om nog steeds goedkoper te gamen.

Je bent zelfs niet verplicht te gamen als hobby maar laten we nu ook niet doen alsof Playstation de markt stevig domineert en de trend zet.

Relatief. Een console is voor "qua prijs kwaliteit" nog altijd OK. Wij zijn gewoon veel te veel gewoon van vroeger. Voor 900 EUR heb je geen PC samengesteld die hetzelfde van prestaties levert. 900/1000 EUR is veel, dat hoor je niet zeggen dat het niet zo is, maar in vergelijking met een PC is dat niet "belachelijk" duur. Consoles zijn in het verleden heel hard subsidized door de fabrikanten geweest, tegenwoordig minder.

Fair, en ik vind dat subsidiëren ook niet positief... Maar met de huidige RAMmageddon en SSD prijzen kunnen ze dat ook niet meer.

Een custom built pc is in deze echter sowieso niet het vergelijkingspunt natuurlijk, een Stream Cube ofzo in de toekomst mogelijks wel.

Dat zeggen ze nét dat dit niet gebeurd.

Eerst zien dan geloven. Nu zijn er al retailers die zeggen dat ze GTA6 niet zullen stockeren...
In de winkel ligt nog steeds een doosje, waar dan gewoon een download code in zit, net zoals de GTA6 physical edition. Een Amazon / Dreamland / Bol .... kan nog steeds games verkopen tegen een lagere prijs indien ze wensen.

--
Over je quote; Dat is niet alleen in het gamen, maar overal. je betaalt overal voor streaming diensten, kranten, ...
Can't blame Sony / Microsoft / Nintendo to follow the rest of the commercial world unfortunately. Het moet geld opbrengen.

Klopt, en ik betreur die evolutie. Ik game voorlopig enkel nog op Switch. Misschien dat ik over een jaar of twee nog eens een nieuwe pc bouw (voor The Witcher 4 ofzo) maar ik koop waar mogelijk zoveel mogelijk physical.

Ik verkoop dan nog niet eens tweedehands maar leen wel spelletjes uit aan m'n petekindje of vrienden. Chapeau wel voor Nintendo om dat op digitaal deels mogelijk te maken maar het is toch niet helemaal hetzelfde en geen garantie dat dat systeem blijft werken.

Overheden zouden bij dergelijke oligopolies zoals console gaming moeten ingrijpen op het 'doden' van games en de serverkoop ban digitale licenties/games mogelijk maken.

Ik vind het toch een jammerlijke evolutie naar de toekomst toe. Hoe meer digitaal, hoe meer ze controle hebben over 'jouw' bibliotheek (kijk maar naar wat Sony deze week nog deed ivm bepaalde films en series). Ik geniet nu nog van mijn PS2 en 4 en bijhorende games en niemand die plots gaat beslissen dat bepaalde games niet meer speelbaar zijn. Vind het toch jammer dat dit soort behoud van games zou wegvallen.

Dat je dit als klant een goede beslissing vindt kan ik echt niet snappen. Als jij graag volledig digitaal koopt, fair enough en voor veel mensen ook logisch, maar dat ze een (imo toch belangrijke) optie wegnemen, wat is daar goed aan als klant.

Terug
Bovenaan