Voor digitale kopers is dit misschien wel een voordeel?
Nu kon je digitaal bijna enkel aankopen in de PSN-store aan full price. Als er ook digital retail gaat liggen bij Bol.com enz is dat misschien aan goedkopere prijzen?
Hopelijk worden die dan wel voor release geleverd zodat je ook kan pre-orderen.
Misschien, als, misschien, hopelijk...
Kijk naar de code in a box van GTA IV. Er zijn retailers die ze gewoon niet gaan aanbieden omdat er haast geen marge op zit voor hen. Andere retailers dan Sony kunnen enkel goedkoper aanbieden door hun eigen marge te verkleinen. Als er al haast geen marge is, hoop er dan ook maar niet op.
Het is ook niet zoals bij PC dat je echt meerdee aanbiders (steam, Gog, Epic,...) hebt die met elkaar concureren om de prijs te drukken, uiteindelijk hang je gewoon vast aan het playstation netwerk voor je download, ongeacht waar je de code koopt.
En kijk ook gewoon naar de evolutie van de laatste 10 jaar en de zaken dat Sony al gelanceerd heeft. Zonder tweedehandsmarkt hang je er gewoonweg aan voor de moeite. Ik ben geen fan van de game key cards van Nintendo, maar het behoud op zijn minst de tweedehands markt.
Voor mij persoonlijk zal het niet het einde zijn van gamen, hoewel ik liever vasthoud aan fysieke releases. Maar als ik mijn lijst van games bekijk waar ik interesse in heb, dan krimpt het aantal games die ik bij release zal kopen zeer sterk, puur omdat doorverkopen niet gaat. En dat is op zich vooral jammer voor de kleinere studio's.
Als ik nu al eens digitaal koop om ze te proberen, is het puur in de sales, waar ik wacht op een serieuze korting (75%), en dat gaat niet wijzigen. Maar de monopolie op hun platform kan die sales ook serieus gaan beknoppen.
Nu de geruchten zijn ook dat Xbox ook all digital gaat (en die geruchten geloof ik, want ze stonden hier al verder in dan Playstation).
Rare tijden... geen idee meer hoe mijn gaming leven eruit zal zien na 2028/2030. Toch terug naar PC? Steam Machine? Hybride console van Xbox?
Veel zal ook afhangen of ze toch nog een diskdrive voorzien voor backwards compatability. Allemaal rustig laten bezinken en de kat uit de boom kijken.