Je moet dan ook wel appelen met appelen vergelijken...
De originele switch was €330 bij launch (MSRP, was te vinden voor €300). Dat zou je vergelijkpunt moeten zijn. Gamecube is een compleet andere generatie, met serieuze generatie-sprong toen die de prijs verantwoorde. En gecorrigeerd voor inflatie, zou €330 in 2017 op €415 nu komen. Terwijl er niet echt een heel groot generatieverschil is tussen switch1 en switch2. Ik had meer vooruitgang verwacht na 8j, vooruitgang die andere consoles en pc wel boekten. Dan is het wel een serieuze price-hike.
Ik nam de Gamecube omdat het de eerste console van Nintendo was in mijn tienerjaren en ook gewoon de eerste sinds de invoering van de euro, moest ik niet zitten omrekenen en had je één Europese prijs.
De Switch 1 kan je ook als startpunt nemen, maar dan moet je denk ik rekening houden met dat Nintendo op dit moment mogelijk al een extra marge neemt voor 1) economisch zéér onzekere tijden door Trump's handelsoorlog (wil hier verder geen politieke discussie over, maar je kan het moeilijk anders noemen) 2) de zéér zwakke yen, en 3) de Switch 2 is wel degelijk een stukje hoogtechnologischer dan de Switch 1 (al moest die muisfunctionaliteit voor mij bijvoorbeeld echt niet).
i.v.m. games, zie hieronder.
Klopt, maar Nintendo is wél nog jarenlang goedkoper gebleven (rond de €50 à €60) en games hebben in het algemeen de inflatie traag/niet gevolgd omdat een steeds grotere afzetmarkt kon compenseren voor stijgende kosten, als men nu de prijs verhoogt omdat de afzetmarkt niet meer kan volgen, dan riskeert men natuurlijk wél terug, zeker in economisch onzekere tijden, een kleinere afzetmarkt.
In feite heb je gelijk, deze correctie nu is niet abnormaal, maar wel extra pijnlijk, want je koopt éénmaal een console, en meermaals games.
Het is eerder omgekeerd. €80/€90 voor een spel is niet meer dan normaal. Bij deze een grafiek dat ik hier eerder ergens anders op het forum gepost heb:
Heeft inflatie gecorrigeerd altijd rond hetzelfde geflirt, wat €80~€90 in huidige euro's zou zijn. En Nintendo is altijd aan de dure kant voor games geweest, bovenstaande grafiek is eerder gemaakt voor PC games.
GTA6 voor € 99 zie ik nog wel gebeuren, velen gaan het betalen.
Ik zou ook één van die zotten zijn die € 90 zou betalen voor Mario Kart World, gegeven de vele uren plezier wat ik uit Mario Kart 8 gehaald heb (en heb dat spel eigenlijk 2 keer: op WiiU en Switch).