algemene discussie | Nintendo

Ik ben, zo lijkt het althans, 1 van de weinigen die excited is voor een Bravely Default remaster.
Is men eerste echte JRPG die ik eigenlijk nog maar redelijk recent (3-4 jaar geleden) gecleard heb op 3DS en was echt een prachtige game.
Heeft ook men favoriete easter egg aller tijden so far.

Bij de true ending blijkt fee Airy evil te zijn en zodra de credits rollen smelten de letters van de titel weg van Bravely Default Fairy Flies naar Bravely Default Airy Lies

Ge zijt zeker niet alleen hoor 😉 de eerste nooit gespeeld. Maar BD2 op de switch staat zeer hoog aangeschreven bij mij, echt veel uren ingepompt. De remake van deel 1 is samen met de nieuwe Donkey Kong al reden genoeg om de Switch 2 op release aan te schaffen.

Ik ben, zo lijkt het althans, 1 van de weinigen die excited is voor een Bravely Default remaster.
Is men eerste echte JRPG die ik eigenlijk nog maar redelijk recent (3-4 jaar geleden) gecleard heb op 3DS en was echt een prachtige game.

Bij de true ending blijkt fee Airy evil te zijn en zodra de credits rollen smelten de letters van de titel weg van Bravely Default Fairy Flies naar Bravely Default Airy Lies
Super game inderdaad. Remaster is wel spijtig genoeg enkel digitaal. Boxed ook enkel code. Verwacht deze ook later op steam en PSN te zien. Waarschijnlijk ook nog verdere ports van de serie dus zal hier niet meteen in huis komen.

Ik vind €90 voor een AAA spel eigenlijk ook niet meer dan normaal. Prijzen van games zijn over de jaren weinig gestegen en als je ziet wat voor een producties dat tegenwoordig zijn, alleen al grafisch, motion capturing, duizenden dialogen, stemacteurs, live orkest soundtracks, ... het is gewoon ironisch dat net Nintendo met Mario Kart met die prijs afkomt:)

Import van amazon fr, donkey kong bananza kost daar 60€… dat is 15-20€ goedkoper dan hier. De taal van het hoesje zal me een worst wezen.

Komen enkeltalige games in Europa uberhaupt nog voor? Toch al effe geleden da'k dat nog ben tegengekomen.

Ik ga waarschijnlijk het label Nintendo fanboy krijgen, maar what the hell:

Console: effe een reality check: als je corrigeert voor inflatie, is de Switch 2 als console niet eens zo duur: de Gamecube gereleased in 2001, kostte toen € 250, en gecorrigeerd voor inflatie is dat: € 428.66.
De Nintendo Switch 2 is dan misschien "underpowered", het is nog altijd een console en handheld ineen.
De krachtigere consoles zijn zeker en vast ook niet goedkoper: een PS5 kost nog altijd € 530. Een Xbox Series X € 550. Een Playstation 5 Pro? € 950, en dat voor een console met verhoudingsgewijs minder en minder goede exclusives (dat is een trend doorheen de generaties).

Games
...
Je moet dan ook wel appelen met appelen vergelijken...
De originele switch was €330 bij launch (MSRP, was te vinden voor €300). Dat zou je vergelijkpunt moeten zijn. Gamecube is een compleet andere generatie, met serieuze generatie-sprong toen die de prijs verantwoorde. En gecorrigeerd voor inflatie, zou €330 in 2017 op €415 nu komen. Terwijl er niet echt een heel groot generatieverschil is tussen switch1 en switch2. Ik had meer vooruitgang verwacht na 8j, vooruitgang die andere consoles en pc wel boekten. Dan is het wel een serieuze price-hike.
i.v.m. games, zie hieronder.
De prijs vd console zelf is nog te rechtvaardigen, maar €90 voor een spel?
Het is eerder omgekeerd. €80/€90 voor een spel is niet meer dan normaal. Bij deze een grafiek dat ik hier eerder ergens anders op het forum gepost heb:
Hier een overzichtje van de laatste 25 jaar + wat dan de gecorrigeerde prijs zou zijn voor 2025.
wAUjM50.png

Lijkt mij ni zo vreemd met de inflatiesprong van 2022 die nu pas doorgerekend wordt.

PS: €50 in 2000 -> €60 in 2006 -> €70 in 2020 -> €80 nu dus zal ongeveer kloppen. Is ni exact natuurlijk, want da's telkens geleidelijk wa opgeschoven.

Heeft inflatie gecorrigeerd altijd rond hetzelfde geflirt, wat €80~€90 in huidige euro's zou zijn. En Nintendo is altijd aan de dure kant voor games geweest, bovenstaande grafiek is eerder gemaakt voor PC games.

Goeie game indeed maar nu je het echte einde kent, zal de impact wel veel minder zijn. Ik weet dat wanneer dit gebeurde mijn mond van verbazing openviel, had dat echt niet zijn aankomen. Eerste weer ik aan dacht als ik de nieuwe trailer zag, was dat moment.

Grappig dat je het een B-console noemt. Dat zijn ze tegenwoordig allemaal. Veel bla-bla en magische getalletjes op de doos, maar ik werkelijkheid halen ze de beloftes nooit.
Over de switch 2. Ik hoop dat Nintendo zich niet aan Sony gaat spiegelen. Die verkopen de PS5 ook gelijk zoete broodjes, zonder een degelijk aanbod in games (wat normaal is, aangezien de idiote consumenten liever dezelfde games blijven spelen).
De markt is in een vrij slechte staat, en we hebben het zelf in de hand gewerkt.

Geen goesting om hier een console-war discussie te starten, iedereen koopt de consoles die die wilt. Als je geld en vooral ook tijd zat hebt, kan je er meerdere kopen.

Ben het met u eens dat qua "getalletjes" géén console het ooit echt zal winnen van een pc.
Ik ben echter gestopt met PC gaming het moment dat ik beseft dat ik een dure gaming PC gekocht had en enkel de grafische kracht gebruikt had voor The Witcher 3, en voor de rest vooral Nintendo (Wii U dan nog) en indie games op PC speelde.

De PS5 zal altijd verkopen als zoete broodjes, omdat het voor velen de "standaardbox" is om Fifa (sorry EA Sports FC), GTA
en vroeger nog Call of Duty (maar dat sprookje is ten einde) op te spelen. Waar men in de jaren '80-'90 sprak over een spelconsole als "ne Nintendo", is het nu gewoon een "Playstation" in de ogen van niet-kenners.

Ik noem de PS5 op dit moment - en dat is mijn persoonlijk criterium waarvoor ik een PlayStation nog zou overwegen - een B-console omdat de Playstation 5 gewoon schandalig weinig goede exclusives heeft, zoals ik schreef: ik kan enkele jaren uit het leven van de eerste Switch aanhalen, waarin meer goede exclusives gereleased zijn als voor de PS5 in z'n hele levensloop. De PS4 (en vorige Playstations) presteerden op dat vlak beter.

Hoop op dat vlak inderdaad niet dat Nintendo zich aan Sony gaat spiegelen.

Ook preordered bij Coolblue.
Geen mail van gehad, ondanks dat ik mij wel op die lijst had gezet.

Moest iemand hier te laat zijn, ik heb ene gepre-ordered voor een maat, maar hij was ondertussen zelf op tijd.
Ik annuleer de pre-order wel eens moest niemand interesse hebben. Of ik hou hem aan voor als FNAC het verknald, dat kan ook...

Je moet dan ook wel appelen met appelen vergelijken...
De originele switch was €330 bij launch (MSRP, was te vinden voor €300). Dat zou je vergelijkpunt moeten zijn. Gamecube is een compleet andere generatie, met serieuze generatie-sprong toen die de prijs verantwoorde. En gecorrigeerd voor inflatie, zou €330 in 2017 op €415 nu komen. Terwijl er niet echt een heel groot generatieverschil is tussen switch1 en switch2. Ik had meer vooruitgang verwacht na 8j, vooruitgang die andere consoles en pc wel boekten. Dan is het wel een serieuze price-hike.

Ik nam de Gamecube omdat het de eerste console van Nintendo was in mijn tienerjaren en ook gewoon de eerste sinds de invoering van de euro, moest ik niet zitten omrekenen en had je één Europese prijs.

De Switch 1 kan je ook als startpunt nemen, maar dan moet je denk ik rekening houden met dat Nintendo op dit moment mogelijk al een extra marge neemt voor 1) economisch zéér onzekere tijden door Trump's handelsoorlog (wil hier verder geen politieke discussie over, maar je kan het moeilijk anders noemen) 2) de zéér zwakke yen, en 3) de Switch 2 is wel degelijk een stukje hoogtechnologischer dan de Switch 1 (al moest die muisfunctionaliteit voor mij bijvoorbeeld echt niet).

i.v.m. games, zie hieronder.

Klopt, maar Nintendo is wél nog jarenlang goedkoper gebleven (rond de €50 à €60) en games hebben in het algemeen de inflatie traag/niet gevolgd omdat een steeds grotere afzetmarkt kon compenseren voor stijgende kosten, als men nu de prijs verhoogt omdat de afzetmarkt niet meer kan volgen, dan riskeert men natuurlijk wél terug, zeker in economisch onzekere tijden, een kleinere afzetmarkt.

In feite heb je gelijk, deze correctie nu is niet abnormaal, maar wel extra pijnlijk, want je koopt éénmaal een console, en meermaals games.

Het is eerder omgekeerd. €80/€90 voor een spel is niet meer dan normaal. Bij deze een grafiek dat ik hier eerder ergens anders op het forum gepost heb:

Heeft inflatie gecorrigeerd altijd rond hetzelfde geflirt, wat €80~€90 in huidige euro's zou zijn. En Nintendo is altijd aan de dure kant voor games geweest, bovenstaande grafiek is eerder gemaakt voor PC games.

GTA6 voor € 99 zie ik nog wel gebeuren, velen gaan het betalen.
Ik zou ook één van die zotten zijn die € 90 zou betalen voor Mario Kart World, gegeven de vele uren plezier wat ik uit Mario Kart 8 gehaald heb (en heb dat spel eigenlijk 2 keer: op WiiU en Switch).

Niet dat ik hem direct ga aanschaffen, maar het feit dat hij volledig BC is, maakt het voor mij wel interessant. Ik wil sowieso een tweede switch dan is opvolger een no brainer

Moest iemand hier te laat zijn, ik heb ene gepre-ordered voor een maat, maar hij was ondertussen zelf op tijd.
Ik annuleer de pre-order wel eens moest niemand interesse hebben. Of ik hou hem aan voor als FNAC het verknald, dat kan ook...

Ik zou er eigenlijk op rekenen dat Fnac het verknalt, die hun pre-orders staan al verdacht lang open,
ofwel is Fnac een enorm onbekende winkel geworden, ofwel gaan die massaal mogen annuleren...

Terug
Bovenaan