Wel nee, aangezien dit een zeer ondermaatse console is anno 2025 en zwaar overgeprijsd is?
Op fanboys alleen kan je niet overleven. In alle eerlijkheid is de switch een leuke B-console die je kinderen cadeau krijgen voor kerstmis, geen €470 + €90 game console. Dit is de moderne Wii U die Nintendo zal wakker schudden om zich te herpakken. Los daarvan, 't is wel plezant hé, ne nieuwe mariokart en nen Donkey Kong, ... maar dees is toch allemaal iets te gemakkelijk toch. 't Voelt wat Apple aan en dat zou toch niet mogen voor een merk als Nintendo.
Ik ga waarschijnlijk het label Nintendo fanboy krijgen, maar what the hell:
Console: effe een reality check: als je corrigeert voor inflatie, is de Switch 2 als console niet eens zo duur: de Gamecube gereleased in 2001, kostte toen € 250, en gecorrigeerd voor inflatie is dat: € 428.66.
De Nintendo Switch 2 is dan misschien "underpowered", het is nog altijd een console en handheld ineen.
De krachtigere consoles zijn zeker en vast ook niet goedkoper: een PS5 kost nog altijd € 530. Een Xbox Series X € 550. Een Playstation 5 Pro? € 950, en dat voor een console met verhoudingsgewijs minder en minder goede exclusives (dat is een trend doorheen de generaties).
Games: games kosten rond de generatie van de Gamecube € 60, dat zou gecorrigeerd voor inflatie meer dan € 100 moeten zijn.
Gelukkig zijn games de laatste 20 jaar relatief stabiel gebleven qua nominale prijs, en in feite gecorrigeerd voor inflatie dus goedkoper geworden, maar op een gegeven moment moest dat wel stoppen natuurlijk...
€ 70 prijzen zijn al genormaliseerd door PlayStation/Xbox, sinds de laatste generatie, Nintendo is toen op een uitzondering na op € 60 gebleven. Pas op: ik zou het ook tof vinden als ze dat zo zouden gehouden hebben, of max tot € 70 zouden gaan maar € 75 is gegeven de inflatie ten opzichte van de release van de PS5/XboxSeriesX nu ook weer niet zo abnormaal.
EDIT: Je ziet overigens ook dat verschillende retailers al niet volledig meegaan in de RRP, maar in welke mate dat gaat blijven duren is maar de vraag natuurlijk. Naar het einde van de Switch 1 generatie zag je bijvoorbeeld bij bol.com vaak dat waar ze vroeger al voor preorders aan € 55 startten, dat ze precies bij preorders wél bij € 60 bleven, en nadien pas een beperkte discount gaven... Nintendo zelf had voor first party titles ook hun voucher systeem, de vraag is of ze dat gaan terugbrengen of niet... dat was ook een mooie korting, gegeven dat Nintendo titels i.t.t. veel andere publishers hun titels hun waarde laat behouden/de prijs niet laat zakken (je kan dat een voor- of nadeel vinden naargelang je perspectief).
Nintendo heeft bij de Switch wel geleerd dat ze voor de héél populaire titels (check Tears of the Kingdom) ook € 10 bovenop hun reguliere prijs konden vragen... en nu zie je de som van beide zaken bij Mario Kart World: én een nieuwe game prijs + een surplus.
Denk dat Nintendo daar het wel deels op "greed" speelt, want aangezien Mario Kart 8 al een vrij oude titel is, gaan ze al lang bezig zijn aan Mario Kart World, dus ze gaan een groot deel van het development werk wel nog in "goedkopere" tijden gedaan hebben,
maar voor andere moderne titels? 't ziet ernaar uit dat de prijs drukken door steevast grotere afzetmark aan te boren erop zit, en dat de hogere development kosten voor zwaardere graphics-eisen/hardware wel doorgerekend wordt.
Wat mij op dit moment het meest doet twijfelen is om misschien toch volledig digitaal te gaan is dat Nintendo wel éindelijk iets lijkt te doen, wat 10 jaar geleden al de norm had moeten zijn:
digitale games goedkoper maken dan fysieke: je betaalt immers niet meer voor een opslagkaartje dat je krijgt, maar betaalt daarentegen voor eigen opslag (systeemgeheugen zit al snel vol), je krijgt geen doosje meer, je kan de games niet meer doorverkopen... digitaal had al véél langer goedkoper moeten zijn.
Is dit een "Apple"-achtige move? Deels wel. Denk dat de Switch 2 sowieso de eerste jaren minder succesvol gaat zijn dan de Switch 1: duurder, minder backlog, géén corona-pandemie, handelsoorlog, ...
Maar een Wii U scenario lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
De PS5 en Xbox Series X lopen overigens sales-gewijs ook achter op hun voorgangers:
The VGChartz sales comparison series of articles are updated monthly and each one focuses on a different sales [...]
www.vgchartz.com
The VGChartz sales comparison series of articles are updated monthly and each one focuses on a different sales [...]
www.vgchartz.com
This monthly series compares the aligned launch sales of the PlayStation 5, Xbox Series X|S, and Nintendo Switch.It [...]
www.vgchartz.com
Ik heb een tijd terug nog getwijfeld om toch niet een PS5 als
tweede console (yep, Nintendo zou m'n eerste keuze zijn, gegeven de historische/traditionele franchises waar ik fan van ben), en een handvol van de PS5 topgames, maar ik stelde vast dat van die topgames er nauwelijks exclusives zijn (Astrobot, Rachet & Clank, Marvel's Spider-Man 2, The Last of Us Part II Remastered [en dat is dan nog een remaster]) en dat je nu ziet dat een aantal van de betere games je nu een paar jaar later evengoed op de Switch 2 terecht kan (Elden Ring, Cyberpunk 2077, ...).
Wijselijk besloten dat de PS5 het geld niet waard is als je het bekijkt vanuit het oogpunt van exclusives. Er zijn jaren geweest in de levensspan van de Switch 1 waarop meer unieke exclusives zijn uitgekomen dan in het hele leven van de PS5. Ik zou de PS5 eerder een B-console noemen naast een Switch of een Xbox/PC met GamePass.