algemene discussie | Nintendo

Ze kunnen misschien nog hun voorziene US launch stock aan Europa verkopen op 5 juni. 😅

Aamgezien alles dat voor de 8ste geshipped is geen tarieven krijgt, gaat nu alles naar de VS wss…

Aamgezien alles dat voor de 8ste geshipped is geen tarieven krijgt, gaat nu alles naar de VS wss…
Tenzij de consoles al aan boord zaten van een containerschip en deze al en route was ergens tussen Japan en de Westkust, dan nog zou het al heel nipt zijn om dat nog te halen. Ik neem aan dat deze ook manufactered zijn in China. Vliegtuig is een optie, maar is een heel dure gelegenheid.

Net de vraag gesteld bij Dreamland, vanaf midden volgende week openen de pre-orders via hun site. Ze krijgen 15000 stuks.
15000 lijkt me toch al een serieus aantal, dan zouden de meeste mensen die er eentje willen toch eentje moeten kunnen vastkrijgen. Ofwel zit ik er volledig naast en is de vraag zo groot dat die toch meteen uitverkocht zijn.

Wel jammer dat er geen Switch 2 versie komt van Xenoblade Chronicles X dus ik twijfel nu om te wachten ipv de Switch 2 op launch te kopen. Coolblue preorders zouden blijkbaar op 8 april live gaan.

Ze kunnen misschien nog hun voorziene US launch stock aan Europa verkopen op 5 juni.
😅
4YpPw4j.png

Je kan "pre-orderen" bij Mediamarkt, maar op een scummy manier, enkel in een verplichte bundel met een overprijsde beschermhoes:

Enerzijds probeer ik tegenwoordig meer en meer zo'n zaken terug in fysieke winkels te halen, mijn sporthorloge ook bij Coolblue gekocht, in plaats van louter online, ... Maar door dit soort praktijken, tja, dit is gewoon mini-scalping door winkels zelf.

Overigens lijkt het mij dat Coolblue hetzelfde wilt gaan doen (nog niet beschikbaar, maar de "deal" staat klaar) met:
Dus de RRP is € 509, we lapper er nog een eigen, goedkope huismerk beschermhoes bij die los zogezegd € 29,99 kost (terwijl de Nintendo draaghoes elders € 24,99 kost en er beduidend kwalitatiever uitziet), en vervolgens neemt men extra marge, want deze bundel zal eerst beschikbaar komen en uitverkopen vooraleer het losse product beschikbaar wordt...

Feitelijk zou dit illegale koppelverkoop moeten zijn, maar ze gaan ermee wegkomen uiteraard, want de wetgever gaat zich met dit soort futiliteiten niet bezig houden.

Laatst bewerkt:
Dreamland gaat inderdaad live gaan ergens midden volgende week via de webshop ... pre-orders in de winkels worden niet aangenomen, het heeft écht geen zin om te bellen. Ik duim voor iedereen die er nog ene wil te pakken krijgen. Die 15K stuks die hier vermeld werd kan ik trouwens niet bevestigen, lijkt me wel bijzonder veel en niet realistisch.

Voor alle duidelijkheid, ik werk er niet maar ken meerdere mensen die er wel werken.

Benieuwd of dit de grootste console launch ooit gaat worden.
Wel nee, aangezien dit een zeer ondermaatse console is anno 2025 en zwaar overgeprijsd is?
Op fanboys alleen kan je niet overleven. In alle eerlijkheid is de switch een leuke B-console die je kinderen cadeau krijgen voor kerstmis, geen €470 + €90 game console. Dit is de moderne Wii U die Nintendo zal wakker schudden om zich te herpakken. Los daarvan, 't is wel plezant hé, ne nieuwe mariokart en nen Donkey Kong, ... (ik ben zeker een nostalgische fan) maar dees is toch allemaal iets te gemakkelijk toch. 't Voelt wat Apple aan en dat zou toch niet mogen voor een merk als Nintendo.

Laatst bewerkt:
Ondermaats als console klopt misschien wel , maar je moet er wel rekening mee houden dat het in feite een handheld is die je op je TV kan aansluiten.

Wel nee, aangezien dit een zeer ondermaatse console is anno 2025 en zwaar overgeprijsd is?
Op fanboys alleen kan je niet overleven. In alle eerlijkheid is de switch een leuke B-console die je kinderen cadeau krijgen voor kerstmis, geen €470 + €90 game console. Dit is de moderne Wii U die Nintendo zal wakker schudden om zich te herpakken. Los daarvan, 't is wel plezant hé, ne nieuwe mariokart en nen Donkey Kong, ... maar dees is toch allemaal iets te gemakkelijk toch. 't Voelt wat Apple aan en dat zou toch niet mogen voor een merk als Nintendo.

Ik ga waarschijnlijk het label Nintendo fanboy krijgen, maar what the hell:

Console: effe een reality check: als je corrigeert voor inflatie, is de Switch 2 als console niet eens zo duur: de Gamecube gereleased in 2001, kostte toen € 250, en gecorrigeerd voor inflatie is dat: € 428.66.
De Nintendo Switch 2 is dan misschien "underpowered", het is nog altijd een console en handheld ineen.
De krachtigere consoles zijn zeker en vast ook niet goedkoper: een PS5 kost nog altijd € 530. Een Xbox Series X € 550. Een Playstation 5 Pro? € 950, en dat voor een console met verhoudingsgewijs minder en minder goede exclusives (dat is een trend doorheen de generaties).

Games: games kosten rond de generatie van de Gamecube € 60, dat zou gecorrigeerd voor inflatie meer dan € 100 moeten zijn.
Gelukkig zijn games de laatste 20 jaar relatief stabiel gebleven qua nominale prijs, en in feite gecorrigeerd voor inflatie dus goedkoper geworden, maar op een gegeven moment moest dat wel stoppen natuurlijk... € 70 prijzen zijn al genormaliseerd door PlayStation/Xbox, sinds de laatste generatie, Nintendo is toen op een uitzondering na op € 60 gebleven. Pas op: ik zou het ook tof vinden als ze dat zo zouden gehouden hebben, of max tot € 70 zouden gaan maar € 75 is gegeven de inflatie ten opzichte van de release van de PS5/XboxSeriesX nu ook weer niet zo abnormaal.
EDIT: Je ziet overigens ook dat verschillende retailers al niet volledig meegaan in de RRP, maar in welke mate dat gaat blijven duren is maar de vraag natuurlijk. Naar het einde van de Switch 1 generatie zag je bijvoorbeeld bij bol.com vaak dat waar ze vroeger al voor preorders aan € 55 startten, dat ze precies bij preorders wél bij € 60 bleven, en nadien pas een beperkte discount gaven... Nintendo zelf had voor first party titles ook hun voucher systeem, de vraag is of ze dat gaan terugbrengen of niet... dat was ook een mooie korting, gegeven dat Nintendo titels i.t.t. veel andere publishers hun titels hun waarde laat behouden/de prijs niet laat zakken (je kan dat een voor- of nadeel vinden naargelang je perspectief).

Nintendo heeft bij de Switch wel geleerd dat ze voor de héél populaire titels (check Tears of the Kingdom) ook € 10 bovenop hun reguliere prijs konden vragen... en nu zie je de som van beide zaken bij Mario Kart World: én een nieuwe game prijs + een surplus.
Denk dat Nintendo daar het wel deels op "greed" speelt, want aangezien Mario Kart 8 al een vrij oude titel is, gaan ze al lang bezig zijn aan Mario Kart World, dus ze gaan een groot deel van het development werk wel nog in "goedkopere" tijden gedaan hebben, maar voor andere moderne titels? 't ziet ernaar uit dat de prijs drukken door steevast grotere afzetmark aan te boren erop zit, en dat de hogere development kosten voor zwaardere graphics-eisen/hardware wel doorgerekend wordt.

Wat mij op dit moment het meest doet twijfelen is om misschien toch volledig digitaal te gaan is dat Nintendo wel éindelijk iets lijkt te doen, wat 10 jaar geleden al de norm had moeten zijn: digitale games goedkoper maken dan fysieke: je betaalt immers niet meer voor een opslagkaartje dat je krijgt, maar betaalt daarentegen voor eigen opslag (systeemgeheugen zit al snel vol), je krijgt geen doosje meer, je kan de games niet meer doorverkopen... digitaal had al véél langer goedkoper moeten zijn.

Is dit een "Apple"-achtige move? Deels wel. Denk dat de Switch 2 sowieso de eerste jaren minder succesvol gaat zijn dan de Switch 1: duurder, minder backlog, géén corona-pandemie, handelsoorlog, ...
Maar een Wii U scenario lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
De PS5 en Xbox Series X lopen overigens sales-gewijs ook achter op hun voorgangers:

Ik heb een tijd terug nog getwijfeld om toch niet een PS5 als tweede console (yep, Nintendo zou m'n eerste keuze zijn, gegeven de historische/traditionele franchises waar ik fan van ben), en een handvol van de PS5 topgames, maar ik stelde vast dat van die topgames er nauwelijks exclusives zijn (Astrobot, Rachet & Clank, Marvel's Spider-Man 2, The Last of Us Part II Remastered [en dat is dan nog een remaster]) en dat je nu ziet dat een aantal van de betere games je nu een paar jaar later evengoed op de Switch 2 terecht kan (Elden Ring, Cyberpunk 2077, ...). Wijselijk besloten dat de PS5 het geld niet waard is als je het bekijkt vanuit het oogpunt van exclusives. Er zijn jaren geweest in de levensspan van de Switch 1 waarop meer unieke exclusives zijn uitgekomen dan in het hele leven van de PS5. Ik zou de PS5 eerder een B-console noemen naast een Switch of een Xbox/PC met GamePass.

Laatst bewerkt:
Weet er iemand als je preordered op fnac dat je dan ook daadwerkelijk zeker bent van een console? Of kom je op een lijst voor een lotje terecht? Heb al betaald by the way.

Weet er iemand als je preordered op fnac dat je dan ook daadwerkelijk zeker bent van een console? Of kom je op een lijst voor een lotje terecht? Heb al betaald by the way.

Die hun pre orders staan nu wel al verdacht lang open, als je dat bijvoorbeeld vergelijkt met een bol. Zou er niet van verschieten moest er een deel gecancelled worden. Nu goed, je geld ben je dan sowieso niet kwijt maar er is een kans dat je geen console gaat krijgen.

Die hun pre orders staan nu wel al verdacht lang open, als je dat bijvoorbeeld vergelijkt met een bol. Zou er niet van verschieten moest er een deel gecancelled worden. Nu goed, je geld ben je dan sowieso niet kwijt maar er is een kans dat je geen console gaat krijgen.
Ja is inderdaad al even open nu. Vandaar mijn twijfel of ik er wel bij zal zijn.

Dit is de moderne Wii U die Nintendo zal wakker schudden om zich te herpakken.
Nah. Ze zijn met Nintendo direct ondertussen al enorm gegroeid. En zullen nog verder groeien. De bewustwording rond de Switch 2 is al sterk bezig. Beetje spijtig dat het geen SUPER NINTENDO SWITCH is geworden, maar met Switch 2 weet iedereen al wel dat er een nieuwe is.
Reclame op al de sociale kanalen is al vollop bezig.

Ze hebben nu al third party support up the wazoo. Al een handvol interessante first party titels. Degelijke backwards compatibility.
En wees maar zeker dat de nieuwe Mario Kart een live service game word als Fortnite. Misschien niet zo'n gigantische commerciele crossovers, maar genoeg om constant in de nieuwscycles te blijven en interesse te genereren.

Muis functionaliteit en die dure camera add on zal wel niet groots worden uitgebreid, maar puur als nieuwe game console, is het nu al een succes.
De Apple vergelijking mag je zeker doortrekken, want het is die type gebruiker dat ook niet omkijkt naar een PS5 of Steamdeck. Ze hebben geld. Een goed sociaal leven. Samen met de familie en vrienden Mario karten? Het zal wel zijn.

En daarboven op zie ik de originele Switch eigenlijk ook nog eens 5 jaar ver leven. De betaalbaarheid en gigantische library blijven nog altijd bang for buck, enorm sterk. Er zijn veel nieuwe handhelds. Maar er is maar één Nintendo. En voor veel volk, is dat meer dan genoeg.

Laatst bewerkt:
Ik zal allicht één van die B personen zijn die alleen maar gamed op een PS5.. Switch 1 geskipped, na het Wii-U debacle (heb hem nog steeds), de reden ik sowieso de Switch 1 niet gaan halen ben, er kwam wellicht een 2de.. Switch 2 zal ik wellicht wel halen, maar niet direct.. en voorheen nog op PC gegamed maar geen zin meer in. PS5 is voor mij aangenaam genoeg voor wat ik momenteel speel en met mijn backlog ben ik nog zoet genoeg voor de komende jaren games genoeg dus.. Switch 2 ja enkel voor die nintendo exclusives dan.. Mocht die niet BC zijn zou de kans echt groot zijn ik wellicht nog langer zou wachten en eventueel zelf op de opvolger zou wachten..

Al hoop ik niet dat elke Nintendo Switch 2 game 90 euro gaat kosten.. Sowieso dat Switch 2 het moeilijker gaat hebben dan de Switch 1.
MS hopen op een prijsverlaging van de Switch 2. Voor €400 zou dat een no-brainer. Is niet dat ik mij niet kan permiteren.. Maar gewoon kritisch omgaan met geld zeker.. En de huidige economie en zaken/bedrijven en dit en dat.. Denk ik niet dat veel mensen staan te springen met geld voor een Switch 2 te halen zeker in gezinnen met een relatief lager inkomen waar de Switch 1 toen wel door iedereen gekocht werd omdat die betaalbaar was en praktisch voor het gezin. Want geef toe de Switch is heel populair bij jongeren en kinderen rond de 10 - 15 jaar.. de Wii-U werd ook enkel door de diehard nintendo fans gekocht.

Een PS5 als console zal momenteel nog altijd de betere optie zijn in all-round games en wellicht hebben de meester er al eentje in huis...Veel games die je momenteel goedkoper vindt of praktisch weggeven. Nog mooie dealtjes hier en daar geslagen op verschillende shops als 2dehands hier en daar..En op de PS Store zelf altijd wel iets in korting dat de moeite is.

Toekomst zal het wel zeggen zeker.. Vroeger stond ik wel te springen voor de Nintendo consoles. N64, Gamecube, Wii niet echt maar toen kwam de Wii-U deze was het beste van beide werelden.. Maar ben nu kritischer en ga niet blind dingen kopen om te hebben.. Meeste mensen kopen dingen om te hebben en om er dan niks mee te doen of om er stof op te laten waaien.. Of interesse verliezen.. Of geen tijd... Tijd is ook iets dat moeilijk en moeilijker is om te hebben...

En nog iets over de meeste Apple gebruikers, tja ze hebben het geld maar geen verstand om met technologie te werken laat staan er kennis van te hebben.
Wij bieden wel ondersteuning voor Mac toestellen en co en de meeste gebruikers kunnen hun eigen simple problemen zelf niet oplossen dusja..
Enigste dat ik van Apple heb is een iPhone en voor al mijn andere zaken gebruik ik mijn eigen HP laptop. Daarnaast nog een Lenovo laptop van het werk maar hou deze 2 dingen graag apart namelijk werk/privé, ter info op mijn werk pc ben ik local admin zoals al mijn collega's(we zijn System Engineers..) behalve de andere afdeling, die kunnen bv ook geen usb datahouders in hun laptop steken. En bij de meeste klanten timmeren we de toestellen wel dicht en geven we niet zomaar aan iedere user local admin rechten.. want eindgebruikers nemen we meestal in acht dat ze altijd risicovol zijn en uiteindelijk hebben zij dat ook niet nodig, punt. PS: En voorheen altijd custom build gamepc's gehad..

Laatst bewerkt:

Vrijdagmorgend was de mariokart bundel in elk geval out of stock. Maar nu is die terug blijkbaar.

De switch 2 is overigens niet veel duurder dan de switch als je inflatie meerekent. Maar ik denk wel net de duur om voor je kind onder de kerstboom te leggen bvb.

We hebben 3 kinderen en die elk een switch geven is toch wel wat. Hier hebben ze alle 3 een switch, maar die zijn alle 3 2de hands. Dat zal nu ook wel weer gebeuren.

Laatst bewerkt:
Ja is inderdaad al even open nu. Vandaar mijn twijfel of ik er wel bij zal zijn.
ik hoop dat ik er toch bij ben omdat ik toch redelijk snel die pre order heb
geplaatst...fnac was ook de enige plaats waar ik een disc drive heb kunnen kopen voor de Pro terwijl het overal uitverkocht was dus ik heb hoop.Fnac is toch ook niet zo "bekend" als bol and amazon etc dus misschien weet de helft niet dat je daar een switch kan kopen online :unsure:

Terug
Bovenaan