Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

Da’s toch een ras apart, rallyrijders en vooral copiloten. Massa’s respect!
Ja crazy he hoe die mannen zo kunnen rondrijden. Al is een fout natuurlijk snel gebeurd. Lappi heeft net voor de PS trouwens moeten opgeven. Dit was zijn wagen na de finish van SS15. :oink:

GYpwO4yW4AAz3Aa

Laatst bewerkt:
Geen grote wijzigingen meer in Chili vandaag. Ogier wint de powerstage maar mag de wereldtitel nu wel zeker vergeten.
Rovanpera tweede in de powerstage en wint de rally, maar speelt dus geen rol in de wereldtitelstrijd.
Evans tweede in de rally maar staat ook te ver achter ondertussen.
Daarachter Tanak en Neuville op drie en vier.
Tanak heeft deze rally 4 puntjes ingehaald op Neuville, en staat nu nog 30 punten achter op Neuville met nog 2 rallies te gaan

Laatst bewerkt:
Geen grote wijzigingen meer in Chili vandaag. Ogier wint de powerstage maar mag de wereldtitel nu wel zeker vergeten.
Rovanpera tweede in de powerstage en wint de rally, maar speelt dus geen rol in de wereldtitelstrijd.
Evans tweede in de rally maar staat ook te ver achter ondertussen.
Daarachter Tanak en Neuville op drie en vier.
Tanak heeft deze rally 5 puntjes ingehaald op Neuville, en staat nu nog 29 punten achter op Neuville met nog 2 rallies te gaan
Het lijkt er op dat de kans nu wel groot is dat Neuville ook na de voorlaatste rally van het seizoen (virtueel) nog geen WK zal zijn.

Ik zie Tanak, Ogier en Evans nog alle risico's nemen waarbij de kans groot is dat één van deze 3 na de volgende rally nog binnen de 30 punten gaat staan van Neuville. Die laatste is er om bekend af en toe de fout te veel te maken (of altijd wel die ene pech te hebben). Maar dit seizoen is dat eigenlijk nooit gebeurd. De enige keer dat hij op zaterdag moest opgeven dit seizoen was brute pech.

Bovendien liggen de laatste 2 rallies van het jaar Neuville heel goed. Tenzij er een mirakel gebeurt of hij toch nog nodeloos begint te panikeren is de WK dit jaar nu wel bekend.

Het zou wel verdiend zijn. Je kan hem dan een 'kleine' kampioen noemen maar hij moest heel het seizoen vegen, stond non stop onder druk vanaf de eerste rally tot heden en de tegenstand kwam steeds aan zijn poten zagen. Het zit gewoon goed in het hoofd bij Thierry. De vorige seizoenen leek hij een beetje mentaal de ingesteldheid te hebben: Ik word toch géén WK. Maar dit seizoen was wel zijn kans (en misschien ook zijn laatste?) en hij heeft dan toch die klik gemaakt 'dat het dit jaar mogelijk was'.

Laatst bewerkt:
Ge wordt ook geen eeuwige tweede door een brakke chauffeur te zijn.
Ik heb er goede hoop in! Thierry is ne topcoureur en dees jaar is em simpelweg heel goed aant rijden en heel goed zen hoofd aan het gebruiken.

Meteen al lichte schade aan Neuville zijn wagen door een hooiberg te raken. Maar gelukkig zonder veel erg. Dit jaar heeft hij misschien dan toch dat kampioenschapsgeluk aan zijn zijde? :tongue:

Neuville die toch weer kraakt onder druk. Hij gaat het toch weer niet weggeven zeker?
40 sec verloren door 2 spins en een te positief opgestelde pacenote :S

Het was ook een beetje dubbel. Zijn concurrenten die niks te verliezen hebben en vrijuit kunnen pushen. En hij die 1ste reed (een vergiftigd geschenk) waardoor hij pushte om vroegtijdig WK te worden. Plan A is mislukt. Over naar plan B. De rally uitrijden, banden sparen voor de PS en nog eens knallen.

Laatst bewerkt:
Vond hem net wat te snel onderweg om goed te zijn. Goed dat hij aan de leiding reed natuurlijk, maar dat hoefde niet echt. En ik geloof ook dat dit een rally is dat hem echt wel zeer goed moet liggen. Zo een natte tarmac rally zoals we er hier in België ontelbaar veel hebben. Maar ik denk dat hij vooral moet focussen op aankomen en zoveel mogelijk punten pakken. Niet de 1e plek maar eerder mikken op 3e-4e. Als hij dat 2x doet dan moet het al ongelooflijk ongelukkig gaan om dan nog te mislopen.

Ai ai ai exit Ogier! Zijn laatste minieme kans op de wereldtitel is nu definitief weg.
Sinds hij Neuville een beetje heeft afgebroken in een interview is hij gewoon 3x gecrasht op 3 rallies hé! :laugh:

Neuville die toch weer kraakt onder druk. Hij gaat het toch weer niet weggeven zeker?
Ik had eigenlijk verwacht dat Neuville 4des zou eindigen deze rally en nooit zou pushen. Maar tot mijn verbazing begon hij wél te pushen.
Maar hij eindigt straks waarschijnlijk nog 3des. Dus als je deze rally niet gevolgd had zou je denken: Goed gereden Thierry. (terwijl met een beetje meer pech die fout hem de titel had kunnen kosten :S).

Laatst bewerkt:
ik volg de rallysport al een tijdje, en bij een derde plaats in deze rally zou ik nooit zeggen dat hij goed gereden heeft, tbh.
dit is 100% zijn ding, 3de plaats is hier tegenvallend.

Japan is tricky, hij zal toch zijn best moeten doen om niet in de problemen te komen.

Ik gun het hem zo hard hè, maar zou toch weer peak Neuville zijn om het toch nog weg te geven, in de Power Stage ofzo. Laat ons hopen van niet, is dat eigenlijk al voorgevallen een Belgische wereldkampioen FIA?

Ik gun het hem zo hard hè, maar zou toch weer peak Neuville zijn om het toch nog weg te geven, in de Power Stage ofzo.
Zelfs als Neuville crasht op zaterdag heeft hij nog altijd genoeg aan 2x een 4de plaats op zondag om WK te worden. En als Tänak zaterdag niet bij de eerste 3 eindigt is Neuville zonder iets te presteren ook WK.

Tänak is deze rally eindwinnaar met 22 punten. Dat puntenaantal is in Japan zelfs niet eens voldoende (zonder dat Neuville enig punt hoeft te scoren). Dus ik zou niet weten welke stress Neuville nog gaat hebben in Japan? Dat Ogier hier finaal nog wegvalt was in dat op zicht heel goed nieuws voor hem en minder goed nieuws voor Tänak (die laatste mocht hierdoor tijdens de PS niet meer pushen)

Maar goed het moet nog altijd gereden worden. Als er één iemand is die de titel alsnog zou kunnen weg geven dan kom je natuurlijk wél uit bij hem. :D

Ik gun het hem zo hard hè, maar zou toch weer peak Neuville zijn om het toch nog weg te geven, in de Power Stage ofzo. Laat ons hopen van niet, is dat eigenlijk al voorgevallen een Belgische wereldkampioen FIA?
Een WRC-1 rally kampioen hebben we nog niet gehad.

Laatst bewerkt:
Mathematisch kan het natuurlijk nog voor Tanak maar eigenlijk zou het toch binnen moeten zijn voor Neuville? Ik zie Tanak echt geen 30 punten meer halen. Zeker niet omdat de druk op hem ligt, hij moet die punten gewoon halen. Neuville is tot hiertoe de enige die dit jaar het maximale aantal punten heeft kunnen pakken in een rally en dat was in Monte Carlo begin dit jaar. Toont toch ook aan dat het niet zomaar een eitje is om dat voor elkaar te krijgen. Plus je hebt daar nog een aantal Toyota's die voor eigen volk zich ook willen en moeten tonen. En gaat hij mogen voluit strijden van Hyundai? Of gaat Hyundai ook voor het constructeurs kampioenschap zoveel mogelijk punten willen halen? (Ik weet niet hoe dat zit in rally maar in F1 is constructeurs kampioenschap het belangrijkste voor het team en de bijhorende centen).

Zoals ik al gezegd heb: op 90% rijden en mikken op een 4e-5e plek zou moeten volstaan.
Ik vind @Neef Jo zijn bericht nogal verwarrend. Een Belgische wereldkampioen FIA... Als hij WRC bedoelt is het inderdaad nee. Als hij een FIA wereldkampioenschap bedoeld dan hebben we Stoffel ook al gehad he? En ik denk Jacky Ickx eens in de WK sportwagens? Maar weet niet of dat een officieel FIA kampioenschap was.

Laatst bewerkt:
Ja idd ik bedoelde idd een FIA wereldkampioen over alle takken.

Achja da’s juist, Stoffel Vandoorne in de Formule E, die had ik over het hoofd gezien, ik dacht in de GP2 maar dat had geen wereldkampioenschap-status.

Misschien binnenkort nog 1 met Laurens Vanthoor?

Erg close nu wel tussen Hyundai en Toyota bij de constructeurs. Toyota slechts 15 puntjes achter. Die zullen allemaal sowieso pushen om het maximale te halen om dat kampioenschap binnen te halen.
Zal idd heel moeilijk worden voor Tanak.

Ja idd ik bedoelde idd een FIA wereldkampioen over alle takken.

Achja da’s juist, Stoffel Vandoorne in de Formule E, die had ik over het hoofd gezien, ik dacht in de GP2 maar dat had geen wereldkampioenschap-status.

Misschien binnenkort nog 1 met Laurens Vanthoor?
Gaban en de Mevius in de rallysport zelf al ook, FIA Wereldkampioen in de productieklasse.

Fourmaux confirms 2025 Rally1 seat – but where?

2 realistische opties hé
- Een full time programma bij Hyundai (meer kans om zich te tonen met de besten) maar het risico dat het stopt na 2025.
No risk no gain ?
Dat zou dan wel slecht nieuws zijn voor de part-timers, ook al zou Hyundai mogelijks een 4de wagen kunnen inzetten.
- Bijtekenen bij Ford

Dat Neuville het hier opnieuw laat liggen is wel typisch. Als echte killer maak je het hier af denk ik dan.
Over het hele seizoen bekeken
* In die zin kan je ook zeggen dat Ogier het niet heeft afgemaakt zoals ne echte killer dat doet :D Die laatste wordt oud. Of misschien had hij gewoon de laatste rallies alle tegenslagen die hij in zijn topjaren minder gehad heeft?
* En wat ivm Evans? Hij was op voorhand voor veel neutrale toeschouwers een grotere favoriet dan Neuville (al was iedereen het er mee eens dat voor die laatste dit jaar wél een unieke en mogelijks laatste kans is op de WK titel).
* Tänak reed even goed rond als Neuville dit jaar dus van hem kan ik weinig zeggen, uitgezonderd dat hij wat meer pech heeft gehad dan Neuville én ja dat is rally hé. Het ene jaar eindigt Tänak voor Neuville, het volgende jaar is dat weer omgekeerd. Ze zijn elkaar echt wél waard.

Als je alleen spreekt over de rally zelf
Ja hij had het eigenlijk wél moeten afmaken. Hij heeft gepusht zaterdag en net tijdens die push ging het ASAP / meteen fout. Bedoel je dat een echte killer dan die fout nét niet maakt? In die zin heb je wel gelijk en is dit iets typisch "Neuville". ;) Maar hij heeft nu wel veel zelfkennis / ervaring en heeft daarna ook meteen beseft dat het vanaf dan het 'zero risico' plan B zou worden.

Laatst bewerkt:
We hebben al 1 Wereldtitel binnen: Laurens Vanthoor wint samen met Andre Lotterer en Kevin Estre de Drivers-titel in het WEC :cheer: :cheer:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan