Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

Amai Ogier ... gelijk ze zeggen, karma is a bitch!
Kga normaal niet rap lachen met de miserie van een ander, maar overkop gaan in de laatste cape na eerder dwaze uitspraken te doen ... Daar moet ik toch es goed met lachen.
Goeie run van Neuville, opnieuw Griekenland gewonnen, nu zou em de titel toch niet meer uit handen mogen geven.
Ook terug een 1 2 3 voor Hyundai, sterk.

Hoe irritant dat de overwinning van Neuville niet meer dan een voetnoot is in de media, zelfs op Sporza ergens na 5 pagina's scrollen.... En die is dan op weg naar een wereldtitel rally (als eerste Belg ever nota bene).

Laatst bewerkt:
Hoe irritant dat de overwinning van Neuville niet meer dan een voetnoot is in de media, zelfs op Sporza ergens na 5 pagina's scrollen.... En die is dan op weg naar een wereldtitel rally (als eerste Belg ever nota bene).
Dat dacht ik daarstraks ook.
Kben het wel gewoon dat ge er met moeite iets over vindt, maar vandaag was het toch zeer triest.

Wslk allemaal Toyota fans :unsure:

Neuville:-Best-chance-yet-to-win-maiden-WRC-title

Neuville geeft toe dat hij niet beter of slechter is dan in het verleden maar dat Hyundai dit jaar voor het eerst sinds 2019 (waarbij Neuville het voornamelijk in 2017 zelf verknoeide) een wagen heeft die echt opnieuw kan concurreren met de concurrerende merken. En dat een betere wagen het gewoon iets gemakkelijk maakt.

De rallyrijder maakt veel uit (Neuville rijdt echt wel heel consistent rond dit jaar) maar ook de wagen mag niet onderschat worden. Je ziet dat ook in de F1.

Ogier moet toch echt hopen op een mechanisch probleem, een fout of zware pech van Neuville in Chili want als die laatste nog steeds 30+ punten voorsprong heeft na Chili dan zie ik het niet meer gebeuren dat Ogier het nog kan halen. Zeker niet met het nieuwe puntensysteem waarbij zelfs met een crash Neuville nog 2*12 punten kan sprokkelen op zondag.

Laatst bewerkt:
Neuville:-Best-chance-yet-to-win-maiden-WRC-title

Neuville geeft toe dat hij niet beter of slechter is dan in het verleden maar dat Hyundai dit jaar voor het eerst sinds 2019 (waarbij Neuville het voornamelijk in 2017 zelf verknoeide) een wagen heeft die echt opnieuw kan concurreren met de concurrerende merken. En dat een betere wagen het gewoon iets gemakkelijk maakt.
Ik moet bij 2017 altijd denken aan de rally van Monte Carlo. Zowel Neuville als Ogier gaan daar in de fout maar bij Neuville waren de gevolgen groter. Da's zo'n moment waarbij het geluk wat ontbreekt en ook later op't seizoen gevolgen heeft. Heb je die punten, zit je misschien dichter of zelfs voor Ogier en kan je kalmer rond rijden.

Anyway, ik wil maar zeggen: ik vind verknoeien een te zware term.

De nieuwe puntentelling heeft hem ook al wat geholpen. Maar was er al eens heel dichtbij een aantal jaar geleden, totdat hij pech had in Turkije door een menselijke fout van één van zijn mechaniekers. Had toen ook echt een riante voorsprong en zonder die opgave was de titel waarschijnlijk wel voor hem toen.

Hyundai gaat een LMDH ontwikkelen voor WEC. Al langer een gerucht, maar vandaag door Hyundai Motorsport bevestigd.
Zoek echter geen Hyundai op de grid, want ze zullen racen als hun performance afdeling Genesis

De nieuwe puntentelling heeft hem ook al wat geholpen. Maar was er al eens heel dichtbij een aantal jaar geleden, totdat hij pech had in Turkije door een menselijke fout van één van zijn mechaniekers. Had toen ook echt een riante voorsprong en zonder die opgave was de titel waarschijnlijk wel voor hem toen.
Dat was in 2018. Hij had toen 4 rallies voor het einde een riante voorsprong toen het in Turkije inderdaad mis liep (niet eens door zijn eigen fout).
In 2017 en 2018 had hij eigenlijk WK moeten geweest zijn maar toen lukte het telkens net niet. Ogier is er toen mee gaan lopen.
Vanaf 2019 was de Toyota dan meestal de betere wagen (Ook ging de Toyota amper kapot, de Hyundai des te meer).

Als hij eindelijk WK wordt zal het door een combinatie van factoren zijn
* Meer ervaring dan tijdens zijn eerste hoogdagen (2017-2018) en dus minder fouten maken onder grote druk
* Eindelijk terug een stabiele en relatief snelle Hyundai
* Part-time programma van de beste Toyota coureurs (Al had Ogier daar toch ook enig voordeel mee. Dat scheelt toch een 20-tal punten schat ik)
* Evans die het laat liggen
* Tanak die weer moest wennen door even naar Ford te gaan en iets te veel in de fout ging

Het moet gewoon allemaal goed zitten. :)

Laatst bewerkt:
Hyundai nieuws

* De geruchten gaan rond dat Fourmaux indruk gemaakt heeft en op het punt zou staan om een full-time contract te tekenen. Volgend jaar zou men dan (mogelijks) met 3 vaste rijders gaan rijden. Tanak en Neuville hebben ondertussen reeds bijgetekend voor één extra seizoen. Martins Seksks zou hem dan vervangen bij Ford en volgend jaar een full time programma rijden.

* Hyundai zou volgend jaar stoppen als fabrieksteam maar zou vanaf 2026 wel gewoon verder gaan als privéteam

Laatst bewerkt:
Mooi raceweekend voor de Belgen!

De broertjes Vanthoor eindigen 1 & 2 in WEC 6u van Fuji. De Porsche van o.m. Laurens ging de WRT BMW van broer Dries vooraf. De Porsche nr 6 van Vanthoor is hierdoor ook quasi zeker van de wereldtitel.

In de 24u van Barcelona is het team van Redant 1e geworden in de klasse, en halen zij ook de titel binnen in deze klasse.

Gisteren was er ook nog de zege van Kalle Rovanpera in de Porsche Cup Benelux op de Red Bull Ring, ook met een Redant Porsche, vandaag iets minder met een P6.

Nu nog een meer dan verdiende wereldtitel voor Neuville, ik kan niet wachten om de voetnoot te lezen op pagina 16 van de sporteditie van de krant.

Dat was ook het eerste wat ik dacht.
Ik vrees dat dit zowat een punt in zijn carrière wordt waarvan we later zeggen: "vanaf toen is het toch allemaal wat minder geworden"

Ik hoop echt van niet, want op zich mist Liam toch wat snelheid tov Lucas Coenen en De Wolf. Crossers zijn wel taai op dat gebied, dus hopelijk kan hij het snel achter zich laten.

Hij wordt voor de MXoN vervangen door Jago Geerts. Of Geerts ooit nog helemaal top gaat zijn, is echt verre van zeker. Zijn elleboog lag na zijn crash in Argentinië zo in frut uit elkaar, dat ze bij iedereen een prothese zouden steken. Hij kan zijn elleboog (nog) niet volledig strekken, en dat is niet ideaal om je Yamaha te beheersen.

Laatst bewerkt:
Ik hoop ook van niet.
Fan van Liam. Maar is wel akelige boel geweest voor hem, en zijn familie. Blijft denk ik toch voor altijd in het kopje.

Ja zo niks voelen in armen en benen die eerste momenten, moet echt vies gevoel zijn. Gelukkig zijn ze er daar meteen ook wel voorzichtig mee geweest en hebben ze hem niet te snel van het circuit gehaald. Even goed maken ze daar een verkeerde inschatting en spreken we niet meer over een verdere mx carrière.

* Een moeilijke eerste dag in Chili voor Thierry (zoals verwacht). Quasi elke rallyrijder was elke SS sneller dan hem.

Toch is hij gestegen van 9 naar 6 door foutjes en problemen bij sommige concurrenten waaronder Ogier (Lekke band) waardoor hij vandaag een betere startpositie verkrijgt.

Al bij al valt de schade na dag 1 nog wel mee. Alleen Tanak pakt virtueel veel punten terug en komt virtueel tot op 22 punten. 25 punten
Update: Blijkbaar rijdt Evans (1ste) aan de leiding ipv Tanak (2des) na een klacht van Toyota waardoor Evans 3 extra seconden krijgt.

* Dag 2
Opgave Ogier (De stuurinrichting is stuk gegaan). Hij had beter gezwegen en geen kritiek geuit op Neuville tijdens de rally van Griekenland. Want sindsdien achtervolgt de pech hem.
Neuville reed blijkbaar de ochtend rond met een half kapotte Hyundai maar hij haalde wel de finish. Sterker nog: Hij schuift op naar plaats 4.

Laatst bewerkt:
Ik dacht al, toen ik de tijden van stage 11 zag. Zowel Tanak als Evans plots veel tijd verloren in die stage. Ook in stage 12 nu opnieuw enkele seconden verloren op Neuville.
Rovanpera nu wel op 2 stages tijd van ongeveer 15s achterstand op Evans naar de leiding en 15s voorsprong op Evans

Terug
Bovenaan