Echt ? Leuk. Dan kan hij misschien vertelllen welke motor er in die Ligiers lag. Mooie wagen, maar wat een vreselijk lawaai. Een heel ambetant geluid imo. Ik heb geen pribleem met een luide motor (integendeel zelfs), maar deze vond ik absoluut niet mooi klinken. Vraag me af wat voor motor het was. Volgens mij een 4 cilinder in lijn maar ik heb geen idee van het merk of van de cilinderinhoud.
Zeer late repliek maar zit nog maar net eigenlijk op het forum. Altijd 9L geweest.
Is dus idd een 3.7L V6, Ford Duratec blok.
Reden voor de rechte lijn was heatsoak. Middenmotor dus altijd wat lastiger te koelen.
Geluid was vreselijk maar ook in de cockpit was het (op meerdere vlakken) ENORM afzien.
Het geluid was zo hard dat ik desondanks in-ears op maat, muts, helm echt 2 dagen later nog steeds potdoof was en pieptoon had.
Fantastische racewagen maar wel extreem zwaar tegenover de relatief comfortabele Porsches.
- Geen ABS
- Geen TC
- Geen koeling
Als er iemand in Bianci wat zand meeneemt vliegt dat door open roosters gewoon los de cockpit in.
Na mijn eerste stint waarbij er tot 66 graden in de cockpit was, ben ik met zware uitdrogingsverschijnselen uit de wagen gekomen.
Was probleem met de druk op de band rechtsvoor waardoor elke bocht vechten was en dus fysiek enorm zwaar.
Daarbij kwam dan de hoge temperatuur en het drinksysteem dat faalde. (voor zover half kokend water drinken een drinksysteem is natuurlijk).
Vrijwel door de benen gaan bij uitstappen, wat je niet voelt in de wagen door de adrenaline, om nadien elke hap eten en druppel vocht die je binnen neemt gelijk weer uit te kotsen. De fysiotherapeut heeft zijn werk gehad om mij terug klaar te krijgen voor weer in de auto te gaan zitten.
Tevens had Michelin ons redelijk goed liggen door 2 verschillende compounds te voorzien voor en achter. Op donderdag enorm hard gewerkt met dus nul datapunten om de wagen iets of wat snel en voorspelbaar te laten rijden.
Bewuste keuze gemaakt om niet door te knallen en genoeg ruimte te nemen qua pace daar we wel verwacht hadden dat de mechaniek enorm hard ging afzien. Enige dat we moeten doen hebben in 24u is 1 liter olie bijvullen, that's it.
Ook paar strategische keuzes gemaakt om niet voor de quali de schijven en remmen te vervangen maar dit te doen op vrijdag (motorstilte dag). We hebben van de warm-up gebruik gemaakt om de moeilijke run-in te doen van de remmen. (heel specifieke procedure, anders zijn ze van begin tot einde semi waardeloos). Hierdoor hebben we dus ook niet stilgestaan voor remmen te moeten wisselen tijdens de 24u.
Spel gespeeld op strategie, niet op snelheid en het heeft enorm zijn vruchten afgeworpen. We hadden meer dan 20 rondes voorsprong op de vorige in klasse en we konden zelfs hoger algemeen finishen moest de radio communicatie beter verlopen zijn. Het was zo luid in de wagen dat we de pitwall niet verstonden en omgekeerd. De chief mechanic viel ver van zijn stoel toen ze mij echt 10 keer hadden binnen geroepen, ik bleef doorrijden omdat er nul issue was en ik toen zei nog 30 liter in de tank te hebben. (Lang leve efficiente fuel saving). We hadden makkelijk een pitstop kunnen uitsparen nog en hebben nu met 14 stops de hele 24u gedaan, wat echt wel straf is.
Qua pace kan zo een Ligier 1:36 rijden op Michelins op Zolder dus het tempo kon zeker omhoog maar is achteraf niet nodig gebleken
Weet niet goed wat ik dit jaar ga doen. Momenteel is de conditie weer niet wat ze moet zijn en door werk en overige omstandigheden kan ik me ook niet motiveren om te rijden dit jaar momenteel. (zonder sport, onbegonnen werk, gemiddelde hartslag 154 bij mij id auto).
Al bij al groot succes. Met de beker naar huis en weer 5kg lichter na het weekend haha. (komt er snel terug bij gelukkig want ben al 'ne mageren')
Denk al bij al een zeer memorabel weekend in mijn leven. Men vader nam me als kind al mee naar de 24u races en dan bij de eerste deelname aan een 24u race met hem erbij meteen winnen. Toch zeer mooi vader-zoon moment.