Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

Dit weekend eindelijk Le Mans!
In vergelijking met andere jaren staan er toch ook wel best wat Belgische vlaggetjes op het startblad. Dus even een kleine samenvatting om iedereen wat op te warmen:

In de Hypercar (hoogste klasse) hebben we Laurens Vanthoor in de #6 Porsche van Penske.

Screenshot 2023-06-08 at 09.25.23.png


Het Belgische Team WRT zet twee wagens in bij de LMP2. Eentje waar niemand liever dan Robert Kubica ook voor zal rijden.

Screenshot 2023-06-08 at 09.25.38.png

Screenshot 2023-06-08 at 09.25.45.png


Nog in de LMP2, een volledig Belgische lineup in de #43 met Maxime Martin, Ugo de Wilde en Tom Van Rompuy.

Screenshot 2023-06-08 at 09.25.55.png


En de laatste Belg in de LMP2 is Dries Vanthoor, de broer van Laurens.

Screenshot 2023-06-08 at 09.26.50.png
V

Vervolgens in de GT hebben we nog Jan Heylen in de #16 Porsche van Proton.
Screenshot 2023-06-08 at 09.39.05.png


Ulysse De Pauw in de #21 Ferrari.
Screenshot 2023-06-08 at 09.39.11.png


Alessio Picariello in de #60 Porsche van Iron Lynx.
Screenshot 2023-06-08 at 09.27.16.png


En last but not least, Sarah Bovy in het "Iron Dames" team.
Screenshot 2023-06-08 at 09.27.28.png
 
Die garage 56 entry… gewoon een NASCAR.
De memes zijn hilarisch, bringing freedom to Le Mans.

En intussen gewoon 2-3 seconden sneller rond dan de GTE-klasse.
 
die wagen zou in NASCAR niet mogen meedoen hoor. heeft bvb carbon remmen, ipv de stalen in de VS, en weegt een kleine 225kg minder. Heeft ook een meer sportscarstijl rack-and-pinion steering waardoor die beter is in de bochten.

en hij is zelfs 5 seconden sneller dan de GTE's. maar goed, de GTE's moeten aan het GTE-reglement voldoen, Garage 56 heeft eigenijk geen reglementen.

om hier gewoon te poneren "NASCAR is sneller dan GTE op een GT-circuit" is een beetje misleid. Deze wagen zou een echte cup-wagen ook gewoon vernederen hoor. zeker op een niet-oval.
 
Laatst bewerkt:
die wagen zou in NASCAR niet mogen meedoen hoor. heeft bvb carbon remmen, ipv de stalen in de VS, en weegt een kleine 225kg minder. Heeft ook een meer sportscarstijl rack-and-pinion steering waardoor die beter is in de bochten.

en hij is zelfs 5 seconden sneller dan de GTE's. maar goed, de GTE's moeten aan het GTE-reglement voldoen, Garage 56 heeft eigenijk geen reglementen.

om hier gewoon te poneren "NASCAR is sneller dan GTE op een GT-circuit" is een beetje misleid. Deze wagen zou een echte cup-wagen ook gewoon vernederen hoor. zeker op een niet-oval.
Sowieso niet 1-op-1, dat weet ik (ook aerodynamisch aangepast), maar ik blijf het vet vinden en commercieel is het natuurlijk geniaal.
 

speciale kalender.
Sebring valt (imo logisch) af, Monza verdwijnt ook weer tvv Imola.
geen comeback van een UK race, wat toch spijtig is.
Interlagos gaat wel leuk zijn.


1812kms is wel random, zelfs als je omzet naar miles (1125,9 miles), maar blijkbaar is 18/12 daar de nationale feestdag.

ook bevestigd: enkel Hypercar en GT3 volgend jaar, met max 2 wagens voor GT3-teams.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb liever dat hij helemaal fit is en geen WK wordt dan dat hij niet 100% fit is toch gaat racen en mogelijk titel binnenhaalt maar daarna constant in sukkelstraatje beland.
Geerts staat op de entry list deze week in Teutschenthal en blijkbaar zijn de Yamaha's met #93 deze namiddag gekeurd! :eek::eek::eek: Misschien testen in de vrije training of het geen nutteloze zaak wordt? Wel straf, want ik heb nergens iets zien verschijnen dat hij al terug aan het trainen was op de motor.
 
Geerts staat op de entry list deze week in Teutschenthal en blijkbaar zijn de Yamaha's met #93 deze namiddag gekeurd! :eek::eek::eek: Misschien testen in de vrije training of het geen nutteloze zaak wordt? Wel straf, want ik heb nergens iets zien verschijnen dat hij al terug aan het trainen was op de motor.
Ondertussen door Geerts zelf bevestigd. Groen licht gekregen van de chirurg, daarna nog een motortraining in Genk die beter verliep dan verwacht en vandaag ook goedkeuring gekregen van de FIM dokter. Zal een GP worden om de schade te beperken...

 

speciale kalender.
Sebring valt (imo logisch) af, Monza verdwijnt ook weer tvv Imola.
geen comeback van een UK race, wat toch spijtig is.
Interlagos gaat wel leuk zijn.


1812kms is wel random, zelfs als je omzet naar miles (1125,9 miles), maar blijkbaar is 18/12 daar de nationale feestdag.

ook bevestigd: enkel Hypercar en GT3 volgend jaar, met max 2 wagens voor GT3-teams.
ASO gaat wel 15 slots openhouden voor LMP2 op Le Mans
 
ja, elms gaat nog LMP2 gebruiken he. dus die krijgen dan tickets.
ik weet niet zeker wat IMSA gaat doen, maar ik dacht dat het daar LMP3 was dat zou verdwijnen.

Porsche Super Cup race deze morgen was wel een grap. Hoeveel er hun daar laten vangen hebben aan het opheffen van die slow zone terwijl ze er door reden... de leider is zo 3 plaatsen verloren omdat hij niet door had dat groene vlaggen betekent dat je mag racen.
 
Mooie editie van Le Mans, en volgend jaar wordt inderdaad nog beter met al die extra merken. Vraag me af of we Bugatti & McLaren ook nog gaan zien in de toekomst.

Ferrari op P1/P2 in de topklasse, dat is een halve eeuw geleden, wie had dat gedacht. Persoonlijk denk ik dat ze het niet gaan uithouden tegen Toyota over 24h lang, maar voor een eerste deelname is dat geen schande.

Ik hoop stiekem dat die Nascar gebaseerde Chevy Camaro de race kan uitrijden :)
 
Die bij Peugeot werkt normaal op de pitwall bij Ferrari in F1 denk ik: if pit entry is open, come in. If pit entry is closed, stay Out :rofl:
 
Geen toprace voor de belgen in GT.
Ulysse De Pauw al out, wagen van Piccariello veel schade opgelopen
 
Terug
Bovenaan