Algemene Auto/Motor-sport thread (Indycar, WRC, FE, MXGP, etc.)

Over 1 rondje is de GT2 zowiezo sneller. De Lambo Super Trophéo (is dat ook een GT2 ??) had pole met een tijd van 1.28.797. De Audi van PK Carsport volgde op amper 0.005 seconden. Derde was dan de eerste Porsche, maar die volgde al op 2.745 van de Lambo. Toch wel een heel verschil.
Je zou dus denken dat na 24 uur het verschil tussen de Audi en de Porsches enorm zou zijn, maar dat viel heel goed mee. De Porsches moesten veel minder vaak de pits in. 21 pitstops voor de Porsche met #55 en 27 voor de Audi van PK carsport. De Porsche die derde werd, die van Marc Goossens, deed het zelfs met amper 16 pitstops. Dat zijn er 11 minder dan de Audi.

Eigenlijk konden die Porsches heel goed mee met de Audi, maar het verschil was vooral te merken wanneer Dries Vanthoor achter het stuur zat. Niet alleen zag je het aan de rondetijden die een serieuze duik namen, het was ook te zien aan de duur van de stints die Dries afwerkte. HIj slaagde er gewoon in om zuiniger te rijden. En wat Marcel zegt klopt als een bus, Dries heeft inderdaad 9 uur van de 24 voor zijn rekening genomen. De overige 15 werden dus verdeeld over de overige 4 piloten die dus nog geen 4 uur elk gereden hebben. Ik heb serieus mijn twijfels of de Audi de 24 uur wel gewonnen zou hebben indien Dries niet in het team gezeten had.

Moest je interesse hebben om alle results (zelfs uur per uur) eens na te kijken : https://getraceresults.com/Results/organisator/2022/evenement/Zolder?race=24H+of+Zolder+2022
 
Laatst bewerkt:
Ja Vanthoor was echt niet normaal. Op een gegeven moment lag die 10 seconden achter op de op dat moment leidende Porsche van Redant. 5 ronden later had hij ineens al 10 seconden voorsprong. En het is niet dat de Redantjes traag zijn, integendeel.

Momenteel is dat gewoon de beste Belgische racepiloot die we hebben, samen met Stoffel Vandoorne. Stel u een Hypercar voor (BMW, Porsche?) met Vanthoor-Vanthoor-Vandoorne. Die rijden (bijna) iedereen naar huis!

Ik vond de Lamborghini ook erg snel ogen, had ook echt een vet geluid, maar die is in de nacht ergens zwaar gecrashed.
 
Die is er af gegaan in de Bianchi. En inderdaad er serieus af gegaan. Ik heb de crash zelf niet gezien maar ik heb wel een foto weten te trekken van de Lambo toen die terug de pits in gebracht werd. Veel schoot er niet van over
Lambo.jpg

Hoe je er in de Bianchi zo hard af kan gaan is mij een beetje een raadsel want zo moeilijk is die bocht nu ook weer niet. Misschien door een klapband of door een tik van een andere wagen of zoiets. Ik vond wel dat, van de kanshebbers voor de overwinning, deze wagen de minste sterke driver lineup had. Cedric Wauters had een enorme prestatie geleverd door die wagen op pole te zetten, maar over de andere piloten had ik mijn twijfels. Ik weet niet meer wie precies de start voor zijn rekening genomen had, maar spinnen in bocht 1 bij de start van een 24 uurs race, en dat terwijl je op pole staat, is eigenlijk onvergeeflijk. Ik weet ook niet wie precies de wagen uiteindelijk total loss gereden heeft, maar laten we zeggen dat het me niet echt verwonderde dat dat uiteindelijk gebeurde.

Ze zouden wel iets moeten doen aan het deelnemersveld bij de 24 uur van Zolder. Er zou wat meer diversiteit mogen zijn. Het was nogal eenheidsworst imo. Heel veel Porsches en BMW's, aangevuld met enkele andere wagens. Dat was het.
GTA : 10 Porsches, 1 BMW, 1 Audi en 1 Lamborghini
GTB : 3 Porsches en 2 Ligiers
TA : 8 BMW's
TB : 9 BMW's en 1 Renault
 
Bianchi is de gevaarlijkste bocht van heel het circuit. Met linkerachterwiel even in het zand dippen en je knalt rechts in de muur.

Deze was ook lekker total loss na 2u racen ofzo

Met Mr Jacobs in de winnende Ligier in de GTB klasse toch ook een halve 9lives overwinning :p Aangezien hij hier ook actief is opt forum xD

Kvond het precies wat magertjes kwa toeschouwers? En idd een prijzig event. Gelukkig wel vip tickets gekregen via mijn "gokartje" zodat ik op de supercar paddock kon staan :unsure:
 
Met Mr Jacobs in de winnende Ligier in de GTB klasse toch ook een halve 9lives overwinning :p Aangezien hij hier ook actief is opt forum xD
Echt ? Leuk. Dan kan hij misschien vertelllen welke motor er in die Ligiers lag. Mooie wagen, maar wat een vreselijk lawaai. Een heel ambetant geluid imo. Ik heb geen pribleem met een luide motor (integendeel zelfs), maar deze vond ik absoluut niet mooi klinken. Vraag me af wat voor motor het was. Volgens mij een 4 cilinder in lijn maar ik heb geen idee van het merk of van de cilinderinhoud.
 
5 man in één auto vind ik echt overdreven ook. Met hoeveel mogen die eigenlijk rijden? Veel uithouding is er dan niet meer aan. Dat rijdt soms een f1 piloot op een testdag, 4 uur.

En Bianchi met GT3 is inderdaad vrij gevaarlijk, als je echt snel wil gaan.
 
Ik ben bijna de hele 24 uur daar geweest. De Audi heeft vooral gewonnen dankzij Dries Vanthoor. Vader en zoon Longin, Peter Guelinckx en Nicolas Saelens reden zeker niet slecht, maar het viel toch wel op wanneer Dries aan het stuur zat. De Porsche 991 GT3 Cup van Teunkens, Laurijssen, Rau en Latorre hebben eigenlijk tot aan de finish heel sterk weerwerk geboden, maar tegen Dries aan het stuur van die Audi R8 was niets te beginnen.

De RedAnt racing Porsches hebben het beiden heel sterk gedaan maar inderdaad wat meer technische problemen gehad. Vooral dan die Porsche #12 waar Sam Dejonghe mee in het team zat. Uiteindelijk zijn ze toch nog 6de geworden.
Veruit de mooiste wagen van het veld was wel heel duidelijk de Mark car BMW V8 van Chris van Woensel. Heerlijke wagen om te zien (en te horen) rijden. Vooral 's nachts.

Wel nog een kleine opmerking. 50 euro inkom om enkele rijkeluiskinderen met dikke auto's te zien rijden is veel geld. Als je daar naar toe trekt met je gezin ben al 200 euro aan inkom kwijt. 6 euro voor een fritje met mayonnaise is stevig. 3 euro voor 25 (of was het 20 ??) cl water is eigenlijk schandalig. Maar 15 euro voor je auto te mogen parkeren vind ik ronduit diefstal. Zeker op een evenement waar alles rond auto's draait.
Ik heb nog tegen zowel Rau als Laurijssen gecrost maar wist niet dat zij meereden aan de 24h. Rijkeluiskinderen is niet verkeerd nee. :rofl:. Al was dat bij Laurijssen niet echt merkbaar en heeft die ondertussen de zaak van zijn vader (na spijtig ongeval) verder uitgebouwd tot een mooie KMO.
 
Echt ? Leuk. Dan kan hij misschien vertelllen welke motor er in die Ligiers lag. Mooie wagen, maar wat een vreselijk lawaai. Een heel ambetant geluid imo. Ik heb geen pribleem met een luide motor (integendeel zelfs), maar deze vond ik absoluut niet mooi klinken. Vraag me af wat voor motor het was. Volgens mij een 4 cilinder in lijn maar ik heb geen idee van het merk of van de cilinderinhoud.
Voor zover ik kon volgen hebben ze dat uitlaatsysteem nog veranderd naar straight pipe waardoor geluid inderdaad ineens anders klonk -.-

Technische specs
 
Ik heb nog tegen zowel Rau als Laurijssen gecrost maar wist niet dat zij meereden aan de 24h. Rijkeluiskinderen is niet verkeerd nee. :rofl:. Al was dat bij Laurijssen niet echt merkbaar en heeft die ondertussen de zaak van zijn vader (na spijtig ongeval) verder uitgebouwd tot een mooie KMO.
Ach, je moet niet te veel achter die uitspraak zoeken. Ik wilde gewoon maar aantonen dat. heel veel van de piloten die er daar aan de start staan gewoon daar kunnen deelnemen omdat ze het kunnen betalen. Ze kunnen helemaal niet beter aan een stuurtje draaien dan jij of ik.
Er zijn er ook bij die wel kunnen rijden hé. Vader en zoon Longin bijvoorbeeld hebben toch wel al bewezen dat ze kunnen rijden. Maar Dries Vanthoor was dan toch weer van een ander level zunne.
5 man in één auto vind ik echt overdreven ook. Met hoeveel mogen die eigenlijk rijden? Veel uithouding is er dan niet meer aan. Dat rijdt soms een f1 piloot op een testdag, 4 uur.
Tja.. ook dat heeft met geld te maken hé. Ik heb ergens gehoord dat de running cost van de Lambo ergens rond de 140.000 euro lag voor de 24 uur van Zolder. Hoeveel te meer piloten er mee betalen, zoveel te sneller heb je het geld natuurlijk bij elkaar. Ik denk dat bijna alle piloten die afgelopen weekend daar aan de start stonden betaald hebben om te mogen rijden.
Je kan je inderdaad afvragen in hoeverre het nog een uithouding is wanneer je met 5 één auto deelt.
 
Yep. Reed samen in een Porsche met ghislain Cordeel en nog 3 anderen. Samen met Dries Vanthoor was hij zowat de grootste naam op de grid.
Vanavond om 8 uur eou er trouwens een samenvatting van de 24 uur van Zolder zij'n op Pkay sports open, al vind ik daar niks van tetug in de programmatie.
 
Ik heb nog tegen zowel Rau als Laurijssen gecrost maar wist niet dat zij meereden aan de 24h. Rijkeluiskinderen is niet verkeerd nee. :rofl:. Al was dat bij Laurijssen niet echt merkbaar en heeft die ondertussen de zaak van zijn vader (na spijtig ongeval) verder uitgebouwd tot een mooie KMO.
Met Tommy Rau nog in de virtual belcar gereden op dezelfde wagen (porsche cup klasse) tijdens corona.Ik zie net dat ik P3 op de grid toen stond achter Van Splunteren die ik toen nog niet kende :p De race toen gewonnen, en Tommy Rau is ook wel rete snel gewoon.

Na 2u broadcast is de grid opstelling
Virtual Belcar Zolder

Ook enkele BV's gevolgd via live timing. Gunther Levi geraakte niet eens onder de 2min in zijne BMW 325i, en Tom Boonen lijkt me ook niet het grootste race talent? Dacht 3-4sec tragere laptijden te zien dan zijn Porsche collega's

Ik had met mijne stock Lotus Elise nog kunnen winnen van enkele van die dik betaalde BV's in hunne 325i xD
Lotus Elise @Circuit Zolder Laptime 1:54:1
 
Neuville heeft opnieuw zijn ritme gevonden. Er zal weinig aan te doen zijn dit weekend. Hopelijk blijft hij gespaard van mechanische problemen
 
Terug
Bovenaan