Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Ik heb in het verleden toen ik met de fiets ging toch altijd stevig gedronken, maar als ik echt zodanig aangeschoten was dat ik niet meer op de fiets kon zitten dan ging ik te voet met mijn fiets aan de hand. Te voet kan je trouwens ook ook onder een auto zwalpen, en is er ook niets als openbare dronkenschap? Eigenlijk zou je dus enkel nog met een taxi of Bob mogen uitgaan als je plant om enkele glazen te drinken.

Zolang we in een cultuur leven waar alcohol drinken bijna een vereiste is voor deelname aan het sociale leven, waarbij mensen denken dat ze geen plezier kunnen maken zonder alcohol, waar dronken worden voor velen een doel op zich is en daden van dronkenmanschap gevierd worden, ... gaan we nooit alcohol uit het verkeer kunnen halen.

Dat vereist niet gewoon een mentaliteitswijziging, dat vereist een hele cultuuromslag. Ik zie het niet gebeuren.

Ik heb in het verleden toen ik met de fiets ging toch altijd stevig gedronken, maar als ik echt zodanig aangeschoten was dat ik niet meer op de fiets kon zitten dan ging ik te voet met mijn fiets aan de hand. Te voet kan je trouwens ook ook onder een auto zwalpen, en is er ook niets als openbare dronkenschap? Eigenlijk zou je dus enkel nog met een taxi of Bob mogen uitgaan als je plant om enkele glazen te drinken.
......... Ja?! Ik snap niet wat hier zo moeilijk aan is om te begrijpen...

Zolang we in een cultuur leven waar alcohol drinken bijna een vereiste is voor deelname aan het sociale leven, waarbij mensen denken dat ze geen plezier kunnen maken zonder alcohol, waar dronken worden voor velen een doel op zich is en daden van dronkenmanschap gevierd worden, ... gaan we nooit alcohol uit het verkeer kunnen halen.

Dat vereist niet gewoon een mentaliteitswijziging, dat vereist een hele cultuuromslag. Ik zie het niet gebeuren.
't Is juist daarom dat ik een hekel heb aan tournees in groep, ik bepaal liever zelf wanneer ik een volgende pot drink. Als je dan met wat volk bent, moet je er al heel wat drinken eer iedereen zijn tournee gegeven heeft. Of soms staat er al een volgende gereed als de vorige pot nog niet leeg is.

......... Ja?! Ik snap niet wat hier zo moeilijk aan is om te begrijpen...
Anders moet je die zin eens uit de context trekken.... Ofwel begrijp je gewoon niet wat er staat, dat kan ook.

Ik schreef dat je volgens de letter van de wet (openbare dronkenschap) zelfs niet per fiets of te voet dronken over straat mag gaan en je dus eigenlijk enkel nog met een Bob of met een taxi op café kunt gaan om pinten te drinken.

Waarschijnlijk lees jij die zin als een pleidooi/excuus om dronken achter het stuur te kruipen, wat dus allesbehalve zo is als je tenminste wat beter leest. Je twee likers kunnen dan precies toch ook niet goed lezen.

Ik vrees dat je hier gelijk in hebt. Is nagels op de kop slaan. Denken dat je geen plezier kunt maken zonder alcohol, en dronken worden als doel zijn zeker twee zaken die prominent aanwezig zijn in onze uitgaanscultuur.

Ik denk dat dat te maken heeft met escapisme van een anders heel erg veeleisende samenleving, waarbij we het idee krijgen dat om de boog wat minder gespannen te houden we moeten drinken (of drugs gebruiken) en dat we zonder niet altijd even ontspannen meer kunnen zijn alsook de complexiteit van de sociale omgang soms. Niet direct zijn, beleefd zijn, deftig voorkomen, in bepaalde beroepen van uw hart een steen maken, enzovoort. Als je het wilt veranderen, zal je vooral dat moeten veranderen: "de behoefte naar escapisme". Maar escapisme is op dit moment gewoon nodig omdat het anders niet houdbaar is.

Nu is dat nog steeds geen excuus om in gedrogeerde of dronken toestand een voertuig te besturen. Een voertuig is een wapen, en dus moet je wel degelijk in staat zijn om het te kunnen besturen, en in gedrogeerde toestand ben je niet altijd bewust van wat je niet meer kan doen omdat het bewustzijns veranderde middelen zijn. Dat gezegd zijnde, zijn er ook wel geen alternatieven aanwezig voor als het dan wél fout loopt. Zeker in een land als hier waar bijna alles, ook buiten de steden wel bewoond en bebouwd is. En door gebrek aan openbaar vervoer buiten misschien de echte grote centra later op de avond en nacht (al moet dat ook praktisch haalbaar zijn natuurlijk). En met de fiets wordt even zwaar gestraft als met de auto natuurlijk. En vind maar eens een bob, als iedereen denkt dat ze geen plezier kunnen maken zonder alcohol.

Is trouwens niet enkel hier het geval, maar ter uitbreiding bijna volledig Europa en Noord-Amerika op zijn minst.

Anders moet je die zin eens uit de context trekken.... Ofwel begrijp je gewoon niet wat er staat, dat kan ook.

Ik schreef dat je volgens de letter van de wet (openbare dronkenschap) zelfs niet per fiets of te voet dronken over straat mag gaan en je dus eigenlijk enkel nog met een Bob of met een taxi op café kunt gaan om pinten te drinken.

Waarschijnlijk lees jij die zin als een pleidooi/excuus om dronken achter het stuur te kruipen, wat dus allesbehalve zo is als je tenminste wat beter leest. Je twee likers kunnen dan precies toch ook niet goed lezen.
Zonder cynisme kan je ook je standpunt wel verduidelijken denk ik? Geen enkele reden om wat boertig te beginnen blaffen omdat iemand tegen je bericht in gaat hé...

Zonder cynisme kan je ook je standpunt wel verduidelijken denk ik? Geen enkele reden om wat boertig te beginnen blaffen omdat iemand tegen je bericht in gaat hé...
Boertig blaffen? Omdat jouw reply zo constructief en onderbouwd was. Trouwens tegen mijn bericht in gaan, je had het gewoon totaal verkeer begrepen en reageerde disproportioneel en beschuldigend, dat is wat anders dan gewoon ergens tegenin gaan.

Om opgepakt te worden voor openbaar dronkenschap moet je heel duidelijk dronken zijn (je daden niet meer bestendig onder controle hebben), en gaat in de praktijk vaak ook pas gebeuren wanneer je effectief overlast veroorzaakt.

Geen idee waarom je zo op de man speelt. Een foutieve interpretatie is niet de enige mogelijke reden waarom mensen het niet eens kunnen zijn met jou hoor. Wat mij betreft is het duidelijk: als je dronken bent, ga je niet de openbare weg op.

Vergeleken met sommige landen met een ergere alcoholcultuur en slechtere fietsinfrastructuur hebben wij nog altijd een torenhoog aantal fietsdoden, er zijn hier 's nachts gewoon meer fietsers op de baan die totaal niet defensief rijden

Vergeleken met sommige landen met een ergere alcoholcultuur en slechtere fietsinfrastructuur hebben wij nog altijd een torenhoog aantal fietsdoden, er zijn hier 's nachts gewoon meer auto's op de baan die totaal niet defensief rijden
Fixed that for you. Je draagt als sterke weggebruiker een véél hogere verantwoordelijkheid in het verkeer dan een zwakke weggebruiker. Gedraag je er dan ook naar.

Is dat gewoon niet omdat we veel fietsers hebben, Brussel zal bijvoorbeeld ook niet zoveel fietsdoden hebben vermoed ik, niet omdat er meer defensief gereden wordt maar omdat de infrastructuur er zo slecht op voorzien is dat er amper fietsers zijn.

In theorie als je al zwalpend naar je taxi wandelt nadat je het café hebt verlaten en een agent oordeelt dat je daardoor anderen in gevaar brengt, dan mag die agent jou nog altijd beboeten.

In praktijk gebeurt dit natuurlijk quasi nooit (tenzij je het echt wel heel bond bont maakt voor je in de taxi stapt), maar het is theoretisch wel mogelijk.

Voor mij zijn er twee (grote) mogelijkheden:
- Je drinkt thuis / bij vrienden, familie enzovoorts en je blijft thuis of je blijft slapen op de locatie.
- Je belt een taxi of je hebt een nuchtere "Bob", en voor de korte tijdspanne, dat je u in het openbaar bevindt, bedraag je u netjes en je stapt zo snel mogelijk in de wagen die door iemand anders bestuurd wordt.

Te voet dronken naar huis is misschien ook nog een optie --> Hier heb ik ook niet echt een probleem mee, maar je mag dan geen gevaar zijn voor anderen. Als je niet in staat bent deftig te wandelen en te anticiperen op andere weggebruikers, dan kan je beter een taxi bellen.

Laatst bewerkt:
Ik werk (flexi) in een etablissement waar men iets kan drinken en/of eten. Ik vind het mijn verantwoordelijkheid om mensen attent te maken op hun drinkgedrag. Enkele concrete voorbeelden van de afgelopen weken:
- Mensen bestellen in de namiddag een fles wijn om te delen, drinken doorheen de dag nog 2 duvels (man) en 2 aperols (vrouw) en bestellen in late namiddag/vooravond terug een fles wijn. Op dat moment maak ik hen er attent op door te vragen of ze een bob hebben voorzien. Beiden kijken me aan of ze het horen donderen in Keulen.
- Mensen bestellen glas rosé voor vrouw en Manenblusser voor man, nadien volgt voor de vrouw een fles rosé en voor de man nog 3 Manenblussers en 3 tripels. Ik maak man er attent op bij eerste tripel of ze bob voorzien hebben. Ook hier weer hoorden ze het donderen in Keulen. Triest :(

Ik werk (flexi) in een etablissement waar men iets kan drinken en/of eten. Ik vind het mijn verantwoordelijkheid om mensen attent te maken op hun drinkgedrag. Enkele concrete voorbeelden van de afgelopen weken:
- Mensen bestellen in de namiddag een fles wijn om te delen, drinken doorheen de dag nog 2 duvels (man) en 2 aperols (vrouw) en bestellen in late namiddag/vooravond terug een fles wijn. Op dat moment maak ik hen er attent op door te vragen of ze een bob hebben voorzien. Beiden kijken me aan of ze het horen donderen in Keulen.
- Mensen bestellen glas rosé voor vrouw en Manenblusser voor man, nadien volgt voor de vrouw een fles rosé en voor de man nog 3 Manenblussers en 3 tripels. Ik maak man er attent op bij eerste tripel of ze bob voorzien hebben. Ook hier weer hoorden ze het donderen in Keulen. Triest :(
Ik zou er als volwassene nu toch ook niet mee gediend zijn om zo betutteld te worden.

Verwacht je dan ook bv dat:
- de dagbladhandelaar bij elk pakje sigaretten dat hij verkoopt waarschuwt voor longkanker?
- de kassierster bij de Aldi u er op attent maakt dat dat pak chips niet goed is voor uw bloedsomloop?
...

Ik zou er als volwassene nu toch ook niet mee gediend zijn om zo betutteld te worden.

- de dagbladhandelaar bij elk pakje sigaretten dat hij verkoopt waarschuwt voor longkanker?
- de kassierster bij de Aldi u er op attent maakt dat dat pak chips niet goed is voor uw bloedsomloop?
...
Los van de waarschuwing die al op het pakje sigaretten staat: dronken rijden is op risico van een ander. Roken en chips eten is veelal risico voor je eigen gezondheid. Geen goede voorbeelden dus.

Los van de waarschuwing die al op het pakje sigaretten staat: dronken rijden is op risico van een ander. Roken en chips eten is veelal risico voor je eigen gezondheid. Geen goede voorbeelden dus.
Allez hup. Verwacht je dan ook bv dat: de Porsche dealer er u op attent maakt om netjes de wegcode te volgen zodat je andere weggebruikers niet in gevaar brengt?

...
Buiten wat @Niklas zegt is er ook een acuut risico bij je bezuipen en in de wagen kruipen, en is dronken rijden effectief verboden. Er is geen wet die je verbiedt enkele pakjes op te roken of zakken leeg te eten en te rijden.

En je nieuwe voorbeeld is ook niet vergelijkbaar.

Buiten wat @Niklas zegt is er ook een acuut risico bij je bezuipen en in de wagen kruipen, en is dronken rijden effectief verboden. Er is geen wet die je verbiedt enkele pakjes op te roken of zakken leeg te eten en te rijden.

En je nieuwe voorbeeld is ook niet vergelijkbaar.
Daar gaat het toch niet om? Hij gaat er door zijn opmerking blijkbaar al vanuit dat ze dronken achter het stuur gaan kruipen. Waarom veronderstelt hij dat?

We worden hier in België al genoeg betuttelt door de overheid, ik heb er echt geen boodschap aan dat een random garcon mijn er nog eens op gaat aanspreken als ik een derde pintje bestel.

Terug
Bovenaan