Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Dus als je toch door het rood rijdt dan is het teken dat je al lang genoeg tijd hebt gehad om het te zien en dus tijd genoeg hebt gehad om te remmen.
Niet als een agent het ziet. Hij / zij kan en mag je zelfs al beboeten voor door oranje te rijden.
(In geval van een flitspaal heb je volkomen gelijk)

Maar waarom krijgt persoon A een minnelijke schikking op één plaats en moet persoon B ergens anders naar de rechtbank voor dezelfde overtreding? Welke logica zit daar achter? Als iedereen dezelfde straf krijgt, ok dan.

Mannelijke schikkingen worden geregeld in art216 bis van het strafwetboek.

De procureur des konings kan een minnelijk schikking voorstellen, en zal dit in veel gevallen ook doen als hij daar de kans toe heeft.
Maar het is geen verplichting, noch een recht.
Het is geen geheim dat men in bepaalde arrondissementen zwaarder tilt aan bepaalde overtredingen en men dus ook gaat vervolgen. De procureur is bevoegd en hij kiest zelf hoe hij zijn ambt vervult en is daar vrij in zolang hij binnen zijn bevoegdheden blijft.
Het parket is ook de enige die kan beslissen of je vervolgt wordt of niet.

Niet als een agent het ziet. Hij / zij kan en mag je zelfs al beboeten voor door oranje te rijden.
(In geval van een flitspaal heb je volkomen gelijk)

Door het oranje rijden indien je kon stoppen is ook een overtreding maar van een lagere aard.
Indien je niet kon stoppen is dit geen overtreding.

Dat is iets wat open staat voor interpretatie. Als je pech hebt dan zal de agent hiervoor verbaliseren. In de praktijk zal dit dus niet vaak voorkomen als er geen specifieke actie lopende is of je geen agent treft met te veel tijd.

Dit is dus wat ik bedoelde.
De eerste paar 100'en hebben pech gehad en mochten naar de rechtbank, de rest kwam er van af met een overschrijving.

Dit is dus wat ik bedoelde.
De eerste paar 100'en hebben pech gehad en mochten naar de rechtbank, de rest kwam er van af met een overschrijving.

Tja wat doe je daar aan? Elke overheidsdienst kampt nu eenmaal met onderfinanciering. Dit is daar een gevolg van.
Diegenen die opgeroepen werden kunnen dan kwaad zijn dat anderen er goedkoper vanaf komen. Maar het veranderd niets aan het feit dat ze alle 3600 in fout zijn.
Dat de strafmaat niet overal gelijk is kan me echt wel minder schelen dan het feit dat zoveel mensen het toch steeds nodig vinden om naar dat stom bakje te gapen terwijl ze met 2 ton over de baan scheren. Je zou maar eens die instagrampost 10 minuten later moeten zien :sarcastic:

Meestal gaat het om een sms denk ik, toch altijd moeilijk om na die PIIING niet eens vlug te kijken. Ik zit soms langer op de radio te tokkelen dan dat ik een sms nakijk.

Meestal gaat het om een sms denk ik, toch altijd moeilijk om na die PIIING niet eens vlug te kijken. Ik zit soms langer op de radio te tokkelen dan dat ik een sms nakijk.
Als het belangrijk is zullen ze u wel opbellen ipv iets te sturen. En als je zelf zo belangrijk bent dat je elke sms instant moet lezen en verwerken, heb je waarschijnlijk een functie waarbij je ook een chauffeur hebt.
De strafmaat voor gsm gebruik kan imo niet hoog genoeg zijn.

Bij Apple Carplay (en ik veronderstel Android Auto ook) kan je instellen om inkomende berichten luidop te lezen. Waarom gebruik dit dan niet?

Ge zou moeten kunnen alle notificaties behalve een oproep, kunnen automatisch uitzetten op uwe smartphone tijdens het rijden. En uw notificaties nadien ontvangen als je stopt met rijden.
Ik erger mij daar enorm aan wanneer ik notificaties krijg van het ene bericht na het andere wanneer ik aan het rijden ben. Dat leidt mij af en ik word daar nerveus van.

Een notification cooldown zou ook handig zijn: stel ik krijg van persoon x een bericht via whatsapp, dan wil ik geen bijkomende notificatie krijgen voor de volgende berichten binnen een bepaalde tijd.

Ge zou moeten kunnen alle notificaties behalve een oproep, kunnen automatisch uitzetten op uwe smartphone tijdens het rijden. En uw notificaties nadien ontvangen als je stopt met rijden.
Ik erger mij daar enorm aan wanneer ik notificaties krijg van het ene bericht na het andere wanneer ik aan het rijden ben. Dat leidt mij af en ik word daar nerveus van.

Een notification cooldown zou ook handig zijn: stel ik krijg van persoon x een bericht via whatsapp, dan wil ik geen bijkomende notificatie krijgen voor de volgende berichten binnen een bepaalde tijd.
Geluid uitzetten buiten voor oproepen zou mss nog een idee zijn. Het lijkt me sowieso niet gezond om bij elk geluidje dat er uit dat toestel komt er meteen te naar willen grijpen.

Geluid uitzetten buiten voor oproepen zou mss nog een idee zijn. Het lijkt me sowieso niet gezond om bij elk geluidje dat er uit dat toestel komt er meteen te naar willen grijpen.
Uw telefoon "weet" wanneer je aan het rijden bent, dus zoiets moet toch te implementeren zijn?

Uw telefoon "weet" wanneer je aan het rijden bent, dus zoiets moet toch te implementeren zijn?
Probleem is dat passagiers of gebruikers van openbaar vervoer dan niets meer kunnen doen op hun gsm. Als je er voor zorgt dat je het kan overrulen om dat probleem op te lossen, kan de chauffeur dat dus ook en ga je de hardnekkige gsm'ende chauffeurs er jammer genoeg niet uithalen.

Probleem is dat passagiers of gebruikers van openbaar vervoer dan niets meer kunnen doen op hun gsm. Als je er voor zorgt dat je het kan overrulen om dat probleem op te lossen, kan de chauffeur dat dus ook en ga je de hardnekkige gsm'ende chauffeurs er jammer genoeg niet uithalen.
Ik zou kijken op de gsm die met bluetooth gelinkt is aan de wagen.
Een optie om te overrulen kan je inderdaad voorzien.

Ik zoek hier geen oplossing tegen hardnekkige GSM'ers achter het stuur, maar eerder een "laat mij gerust" optie als ik aan het rijden ben.
Trouwens als ik aan het fietsen ben ga ik ook niet elke keer stoppen wanneer ik een bericht krijg.

Je kan toch altijd je GSM op vliegtuigmodus zetten, of buiten je bereik leggen als je in de auto stapt? Koffer of deur van de passagier.
lijkt mij dat we hier aan ingewikkelde oplossingen aan het zoeken zijn voor een op zich simpel op te lossen probleem.

Gebruik zelf wel waze, maar heb wel alle andere meldingen afgezet, zodat ik niks te zien krijg op mijn scherm. Heb sowieso wel nooit de reflex om op mijn gsm te kijken in de wagen eigenlijk.

Laatst bewerkt:
Je kan toch altijd je GSM op vliegtuigmodus zetten, of buiten je bereik leggen als je in de auto stapt? Koffer of deur van de passagier.
lijkt mij dat we hier aan ingewikkelde oplossingen aan het zoeken zijn voor een op zich simpel op te lossen probleem.

Gebruik zelf wel waze, maar heb wel alle andere meldingen afgezet, zodat ik niks te zien krijg op mijn scherm. Heb sowieso wel nooit de reflex om op mijn gsm te kijken in de wagen eigenlijk.
Maar dat is een extra manuele handeling waar je dan elke keer moet aan denken als je instapt.

Ik zou willen => ik stap in wagen: notificaties uit, automatisch, en terug op de stand van ervoor als ik terug uit de auto stap
Mss eens heel die nest gewoon uitzetten (whatsapp notificaties en zo)

Laatst bewerkt:
Het idee is geloof ik niet om heel de gsm te blokkeren als hij een hoge snelheid meet he. Enkel de notificaties muten: een soort 'do not disturb' die automatisch activeert als de gps hoge snelheden meet. Als je passagier bent in de auto of openbaar vervoer kan je nog steeds je gsm gebruiken, je zal enkel niet meteen een geluid horen als er een berichten binnenkomen. Dat lijkt me geen ramp. En de medepassagiers op het openbaar vervoer zullen er zelfs dankbaar voor zijn, minder storende geluiden overal rondom.

Momenteel kan je bij android 'do not disturb' enkel automatisch activeren op basis van tijdstip. Steek hier de optie snelheid bij en idealiter staat dit standaard aan, met optie het uit te zetten. Als gebruikers dit zelf moeten aanzetten zal slechts een kleine minderheid dit doen.
Dit aan iedereen forceren zonder optie het uit te zetten is wel wat vergaand.

Gsm volledig blokkeren is inderdaad geen optie. En blokkeren totdat je een waarschuwingsbericht wegklikt ofzo is helemaal idioot, dat zorgt enkel voor meer afleiding.

Het idee is geloof ik niet om heel de gsm te blokkeren als hij een hoge snelheid meet he. Enkel de notificaties muten: een soort 'do not disturb' die automatisch activeert als de gps hoge snelheden meet. Als je passagier bent in de auto of openbaar vervoer kan je nog steeds je gsm gebruiken, je zal enkel niet meteen een geluid horen als er een berichten binnenkomen. Dat lijkt me geen ramp. En de medepassagiers op het openbaar vervoer zullen er zelfs dankbaar voor zijn, minder storende geluiden overal rondom.

Momenteel kan je bij android 'do not disturb' enkel automatisch activeren op basis van tijdstip. Steek hier de optie snelheid bij en idealiter staat dit standaard aan, met optie het uit te zetten. Als gebruikers dit zelf moeten aanzetten zal slechts een kleine minderheid dit doen.
Dit aan iedereen forceren zonder optie het uit te zetten is wel wat vergaand.

Gsm volledig blokkeren is inderdaad geen optie. En blokkeren totdat je een waarschuwingsbericht wegklikt ofzo is helemaal idioot, dat zorgt enkel voor meer afleiding.
Je GSM zou die niet-dringende notificaties kunnen muten automatisch wanneer hij merkt dat je met je wagen bent geconnecteerd met bluetooth. Dat is waar ik zou naartoe willen :) En eenmaal de connectie verbroken is terug unmuten.

Op een Apple telefoon kan je trouwens ook zien waar je auto staat geparkeerd op de kaart (handig om te weten waar je auto staat nadien). Dus technisch is het zeker ook mogelijk.

Bij Apple Carplay (en ik veronderstel Android Auto ook) kan je instellen om inkomende berichten luidop te lezen. Waarom gebruik dit dan niet?
Dan ga je er al van uit dat al die mensen dat hebben + weten dat dit kan + ook ingesteld hebben. Als je de doorsnede van die 3 groepen neemt, ga je denkek maar een beperkt deel van de chauffeurs hebben. Afgaand van mijn kenissenkring, zal dat zelfs maar een heel kleine minderheid zijn; en vooral wegens punt 2 en 3 dat het blokkeren.

Maar dat is een extra manuele handeling waar je dan elke keer moet aan denken als je instapt.

Ik zou willen => ik stap in wagen: notificaties uit, automatisch, en terug op de stand van ervoor als ik terug uit de auto stap
Mss eens heel die nest gewoon uitzetten (whatsapp notificaties en zo)
Bij android is dat een bestaande instelling:
Instellingen -> google-> alle services -> meldingen stil zetten tijdens het autorijden

Terug
Bovenaan