Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Niet volledig geciteerd hé. Hij zegt achteraf nog wel dat hij de uitspraak van de rechter zal respecteren.

Je kan uit dat citaat ook niet bepalen of hij daar een oordeel over velt of dat hij gewoon een feit aanstipt.

Ja maar dat doet toch niks ter zake?
Het probleem is al dat je dat überhaupt durft te zeggen in een interview. Sla mea culpa en ga u diep schamen.
Maar probeer al zeker niet recht te spreken wat krom is.

Onbegrijpelijk, en nog het beste voorbeeld hoe scheef het gegroeid is.

Het antwoord kennen we jammer genoeg, te veel kosten. Alhoewel ik hieraan durf twijfelen als we alle kosten in rekening brengen, moesten we met zijn allen het openbaar vervoer gebruiken.

Maar daardoor blijft de auto koning van het transport.
Niet enkel kosten hoor.

Zie naar de NMBS die zijn uitgebreid vervoersplan moet uitstellen omdat ze geen personeel vinden. Idem bij De Lijn, snoeien in de dienstverlening omdat ze geen chauffeurs vinden. En dat los je niet op door gewoon het loon omhoog te trekken.
De ruimtelijke ordening in België is ook geen kado. En dat is dubbel. Het trein-net ligt er, daar gaat weinig aan veranderen. Dus je moet al lange-afstand (trein) combineren met regionaal (bus/tram/metro/whatever) EN dan ook nog first/last mile deftig voorzien. En daar wringt het in België nogmaals. Zowel door onze regeringsvorm (NMBS is federaal geregeld, regionaal vervoer is logischerwijs regionaal geregeld) als door onze ruimtelijke ordening (veel teveel mensen wonen gedecentraliseerd waardoor FM/LM een probleem is).

Het is altijd makkelijk om zeggen "we moeten meer/beter OV hebben of taxi's" maar er komt wel wat meer bij kijken dan enkel geld tegen smijten hoor.

Vind ik niet.
Je mag met een racewagen op circuit gaan rijden. Nochtans kan je daar niet mee thuis geraken, daar moet je maar zelf een oplossing voor zoeken.
Ooit kreeg je ook je rijbewijs door enkel een aanvraag te doen bij het gemeentehuis.

Nu zijn er zowel theorie als praktijktesten nodig eer je met de wagen mag rijden. De wagen zelf moet voldoen aan een aantal eisen om op de weg te mogen.

Men heeft snelheidslimieten op de openbare weg opgelegd om de veiligheid te verhogen en men heeft voor degene die willen een veilige omgeving gemaakt waar je zonder limiet mag racen.

(Off topic mag je met je daily car op een circuit rijden, indien wel moet je toch niet voor vervoer voorzien)

Bij alcohol zitten we in deze vergelijking nog altijd maar bij punt 1 volgens mij. Misschien eerder een 1,6... Ofzo. Minimum leeftijdsgrens,....

Er is geen drinkbekwaamheids attest nodig om te mogen drinken. Laat staan dat er veilige omgevingen zijn waar je kan drinken.

Maar akkoord dat als we ooit zover komen dat we drinken aan dezelfde criteria onderwerpen als autorijden, ze dan ook maar moeten voorzien in vervoer
Niet enkel kosten hoor.

Zie naar de NMBS die zijn uitgebreid vervoersplan moet uitstellen omdat ze geen personeel vinden. Idem bij De Lijn, snoeien in de dienstverlening omdat ze geen chauffeurs vinden. En dat los je niet op door gewoon het loon omhoog te trekken.
De ruimtelijke ordening in België is ook geen kado. En dat is dubbel. Het trein-net ligt er, daar gaat weinig aan veranderen. Dus je moet al lange-afstand (trein) combineren met regionaal (bus/tram/metro/whatever) EN dan ook nog first/last mile deftig voorzien. En daar wringt het in België nogmaals. Zowel door onze regeringsvorm (NMBS is federaal geregeld, regionaal vervoer is logischerwijs regionaal geregeld) als door onze ruimtelijke ordening (veel teveel mensen wonen gedecentraliseerd).

Het is altijd makkelijk om zeggen "we moeten meer/beter OV hebben of taxi's" maar er komt wel wat meer bij kijken dan enkel geld tegen smijten hoor.
Helemaal akkoord dat het niet eenvoudig is en veel meer is dan enkel er geld tegenaan smijten.

Maar het is dan ook eigen aan ons beleid dat ze alles zo ingewikkeld maken, dan moeten ze ook maar oplossen.

Wat niet wilt zeggen dat we het idee dan op voorhand maar moeten afschieten.

Ik blijf erbij dat taxi's de oplossing zijn. Dit jaar in Griekenland geweest en s'avonds altijd taxi gepakt naar huis als we terug naar het hotel gingen. Waarom gaat dat hier niet? (die achterlijke prijzen van een officiele taxidienst kennen we wel) België is het drukst bevolkste land op een vierkante meter maar iets uitwerken op gebied van autovervoer.

Ik ken de wetgeving niet maar waarom kan taxi spelen niet een soort van flexijob zijn. Denk dat er genoeg mensen op die manier een zakcentje willen bij verdienen belastingvrij.

ps: zou een soort van Waze app moeten ontwikkeld worden waarbij je aangeeft als "taxi" persoon dat je die avond/nacht beschikbaar bent in een straal van 20km.

ps2: Uber ken ik niet. Aangezien ik het niet ken zal het ook niet goed werken -.-

Laatst bewerkt:
Ik blijf erbij dat taxi's de oplossing zijn. Dit jaar in Griekenland geweest en s'avonds altijd taxi gepakt naar huis als we terug naar het hotel gingen. Waarom gaat dat hier niet? (die achterlijke prijzen van een officiele taxidienst kennen we wel) België is het drukst bevolkste land op een vierkante meter maar iets uitwerken op gebied van autovervoer.

Ik ken de wetgeving niet maar waarom kan taxi spelen niet een soort van flexijob zijn. Denk dat er genoeg mensen op die manier een zakcentje willen bij verdienen belastingvrij.

ps: zou een soort van Waze app moeten ontwikkeld worden waarbij je aangeeft als "taxi" persoon dat je die avond/nacht beschikbaar bent in een straal van 20km.

ps2: Uber ken ik niet. Aangezien ik het niet ken zal het ook niet goed werken -.-
Taxi spelen is wel heel simpel gezegd, er komt wel wat bij kijken

Als taxichauffeur heb je een bestuurderskaart (en vergunning?) nodig.
Dat is niet zo simpel om aan te vragen omdat Jos eens op n zaterdag taxi wil spelen.

In het voertuig moet alles geregistreerd worden qua ritten etc dus kan je ook niet zomaar met elke auto doen.

Is het probleem niet dat we alles willen, maar het mag ook allemaal niks kosten? (Taxi's kan je overal en altijd wel bellen hoor)
We willen EN uitgaan EN drinken EN iemand die ons voor een appel en een ei naar huis brengt.
Keuzes hebben consequenties.

Natuurlijk weer makkelijk om zeggen, "taxi's zijn de oplossing, als ik op verlof ga werkt dat wel".
Beetje scheve vergelijking hé, toeristische locatie in het buitenland waar de taxi's waarschijnlijk puur overleven op toeristen. Hoeveel Grieken namen daar de taxi? Want dat zou je moeten bekijken om te kunnen vergelijken met België. Voor jou als toerist was het ginder waarschijnlijk goedkoop, maar voor een Griek niet. Dan kan je ook niet klagen over de prijzen hier hé, je moet alles lokaal volgens de lokale economie bekijken.

Heel je 2e stuk omschrijf je gewoon ride-sharing. En er is een reden dat dat in België niet goed werkt/bestaat. Zie post van @Silence hierboven, als je het specifiek wilt zien, kijk dan naar de criteria van Uber.

Dat is niet zo simpel om aan te vragen omdat Jos eens op n zaterdag taxi wil spelen.

In het voertuig moet alles geregistreerd worden qua ritten etc dus kan je ook niet zomaar met elke auto doen.

Is het probleem niet dat we alles willen, maar het mag ook allemaal niks kosten? (Taxi's kan je overal en altijd wel bellen hoor)
We willen EN uitgaan EN drinken EN iemand die ons voor een appel en een ei naar huis brengt.
Mijn schoonvader heeft dat blijkbaar vroeger gedaan en is er mee gestopt omdat hij idd veel te veel belastingen moest betalen, maar hij deed het wel graag. Maar hij was dus aan het rondrijden voor een appel en een ei uiteindelijk.

Dus waarom moet dit weeral officieel en kan dit niet belastingvrij, is de vraag.

Voor 20-30€ bel ik met plezier iemand op die me naar huis wilt brengen.

Maar in quasi elk ander land is dat niet het geval bij Uber. Dus onmogelijk is het zeker niet.

Maar in quasi elk ander land is dat niet het geval bij Uber. Dus onmogelijk is het zeker niet.
Maar is het gewenst? Want dat betekent ook gewoon dat taxichauffeurs minder beschermd zijn in andere landen. Ik weet niet of je dat automatisch moet importeren. Hetzelfde voor de AirBnB-plaag die heel veel steden echt gijzelt, maar waar weinig aan te doen valt. Hier is dat nog oké, maar in landen waar de bescherming van (en tegen!) hotels minder groot is, zijn er echt wel uitwassen. Sociaal en maatschappelijk.

Maar dat is natuurlijk ook weer een scheve steekproef. Want Uber is niet overal beschikbaar, net omdat ze in veel landen niet of te beperkt kunnen werken door lokale wetgeving. Dus als je enkel naar de landen kijkt waar Uber wel actief is, dan klopt de stelling, maar dan sluit je alle relevante landen uit waar het ook niet mag ;)

Zelfs in de VS is het niet overal toegelaten. En als ik zie wat de requirements in sommige andere landen zijn, zou ik daar niet echt op vertrouwen. Goed voor andere mensen als ze gewoon bij een vreemde in de auto willen stappen maar dan heb ik toch liever de strikte regels van België.

Neem de VS: 1j een rijbewijs, een verzekerde wagen en gaan!

En dan spreek ik nog niet over de vereisten van de wagen, hier in België moet je voor Uber met een T-plaat rijden en de wagen ook als taxi gekeurd worden.

Zelfs in de VS is het niet overal toegelaten. En als ik zie wat de requirements in sommige andere landen zijn, zou ik daar niet echt op vertrouwen. Goed voor andere mensen als ze gewoon bij een vreemde in de auto willen stappen maar dan heb ik toch liever de strikte regels van België.

Neem de VS: 1j een rijbewijs, een verzekerde wagen en gaan!

En dan spreek ik nog niet over de vereisten van de wagen, hier in België moet je voor Uber met een T-plaat rijden en de wagen ook als taxi gekeurd worden.
De vraag is of dat voor de passagiers veel helpt. De taxisector is dan wel sterk gereguleerd maar blijft een sector die geassocieerd wordt met fraude en twijfelachtige praktijken. Het zal moeilijk te meten zijn maar het zou me niet verbazen als de tevredenheid en veiligheid van klanten even hoog is of zelfs hoger dan bij gereguleerde diensten.

Bij Uber en consoorten heb je de reviews die heel goed werken en voor veiligheid en goeie service zorgen. Da's zoals ebay, op zich zou je kunnen denken dat dat onmogelijk kan werken, wildvreemden die kopen en verkopen met elkaar gaan elkaar constant proberen misleiden of op te lichten maar in de praktijk werkt het door het systeem van reviews erg goed, je kan er de eerlijke handelaars objectief en makkelijk uithalen, veel beter dan met gelijk welk soort registratiesysteem het geval zou zijn.

De sociale bescherming van de taxichauffeur is wat anders, daar zit je met heel het zelfstandig versus werknemer vraagstuk.

Mijn schoonvader heeft dat blijkbaar vroeger gedaan en is er mee gestopt omdat hij idd veel te veel belastingen moest betalen, maar hij deed het wel graag. Maar hij was dus aan het rondrijden voor een appel en een ei uiteindelijk.

Dus waarom moet dit weeral officieel en kan dit niet belastingvrij, is de vraag.

Voor 20-30€ bel ik met plezier iemand op die me naar huis wilt brengen.

Waarom moet dat officieel? 😂😂
Dat kan je voor elke sector hè

Zoals met alles
Ofwel doe je het zelf ofwel laat je het iemand doet en dan kost het (meer)
Dat gaat over koken, bouwen en ook voor vervoer

Laatst bewerkt:
Als het beleid stelt dat men alcohol mag drinken/verkocht worden is ook aan hetzelfde beleid om zijn verantwoordelijk op te nemen als er negatieve gevolgen zijn.
Maar heh? Er zijn toch zo veel dingen die je mag doen, maar niet in combo met iets anders?
Je mag perfect op je gsm filmpjes kijken, niet tijdens het rijden. Je mag perfect roken, niet met kinderen in de wagen. Je mag perfect naakt zijn, niet midden van het lokale dorpsplein.

Het schiet me net ook te binnen, in theorie mag je volgens mij op privé-terrein perfect onder invloed een motorvoertuig besturen. Net gelijk je op privé-terrein zo hard mag rijden als je wil. Dus eigenlijk zijn die dingen wel goed te spiegelen.

Laatst bewerkt:
De vraag is of dat voor de passagiers veel helpt. De taxisector is dan wel sterk gereguleerd maar blijft een sector die geassocieerd wordt met fraude en twijfelachtige praktijken. Het zal moeilijk te meten zijn maar het zou me niet verbazen als de tevredenheid en veiligheid van klanten even hoog is of zelfs hoger dan bij gereguleerde diensten.

Bij Uber en consoorten heb je de reviews die heel goed werken en voor veiligheid en goeie service zorgen. Da's zoals ebay, op zich zou je kunnen denken dat dat onmogelijk kan werken, wildvreemden die kopen en verkopen met elkaar gaan elkaar constant proberen misleiden of op te lichten maar in de praktijk werkt het door het systeem van reviews erg goed, je kan er de eerlijke handelaars objectief en makkelijk uithalen, veel beter dan met gelijk welk soort registratiesysteem het geval zou zijn.

De sociale bescherming van de taxichauffeur is wat anders, daar zit je met heel het zelfstandig versus werknemer vraagstuk.
Gho, werken de reviews echt? Quasi elke keer dat ik in Amerika een uber gebruik komt er daar een rammelkar af met een wannabe Max Verstappen als chauffeur. Ze zullen wel vriendelijk zijn en je brengen waar je moet zijn, maar garantie tot veiligheid - niet echt.

Je zal niet snel rijk worden als Uber chauffeur en je hebt geen diploma nodig, enkel een rijbewijs.
Dat zijn 2 ingrediënten die gewoonlijk niet gerelateerd zijn aan goede kwaliteit / service / veiligheid, net integendeel.

Naar mijn ervaring kan je een Belgische taxichauffeur een beetje vergelijken met een deftig restaurant en uber met de goedkope TL verlichte pitabar achter de hoek.
Ja beiden zullen je honger wel stillen maar er is een verschil in kwaliteit en in het risico dat je achteraf een uur op de pot vast zit.
Wat in de vergelijking dan het equivalent is van een ongeval.

Het grote voordeel van Uber imo is dat je quasi overal op elk tijdstip wel snel een uber kan vinden, dus een ideale oplossing voor mensen die willen uitgaan en drinken.
Met taxis heb ik niet veel ervaring maar ik ga er vanuit dat dit wel een pak beperkter is (of je zal veel langer moeten wachten voor je opgepikt wordt).

Je zou denken dat ubers goedkoper zijn om te nemen dan taxis maar dat lijkt toch niet zo te zijn in de praktijk.
Het blijft wel een relatief dure oplossing voor de meesten.

Van de website van de federale politie:

Als ze de limiet op 0,15 promile leggen, kan je nog steeds je praline eten, maar geen volledig alcoholisch drankje consumeren.
Laat dit non argument nu gewoon weg. "Nultollerantie" zou gewoon perfect kunnen.
Dat is iets anders.. maar is geen complete nultolerantie. Nu, maakt niet uit.. de mensen die graag iets drinken bij hun eten zullen dat nu thuis doen. De horeca ten spijt..

Maar heh? Er zijn toch zo veel dingen die je mag doen, maar niet in combo met iets anders?
Je mag perfect op je gsm filmpjes kijken, niet tijdens het rijden. Je mag perfect roken, niet met kinderen in de wagen. Je mag perfect naakt zijn, niet midden van het lokale dorpsplein.

Het schiet me net ook te binnen, in theorie mag je volgens mij op privé-terrein perfect onder invloed een motorvoertuig besturen. Net gelijk je op privé-terrein zo hard mag rijden als je wil. Dus eigenlijk zijn die dingen wel goed te spiegelen.
Klopt, maar om het cru te stellen kunnen we ook het autorijden verbieden, dan is het probleem drinken en rijden ook opgelost.

For the record ik weet ook dat het nooit zal gebeuren en ik vind ook dat alcohol een probleem is en een nultolerantie een duidelijke regel is.

Maar zoals alles is niet 1 regel heiligmakend en gaat het een heel assortiment van regels zijn om het probleem te kunnen oplossen. Waarvan ik vind dat een beter openbaar vervoer/taxi één van de maatregelen moet zijn.

Gho, werken de reviews echt? Quasi elke keer dat ik in Amerika een uber gebruik komt er daar een rammelkar af met een wannabe Max Verstappen als chauffeur. Ze zullen wel vriendelijk zijn en je brengen waar je moet zijn, maar garantie tot veiligheid - niet echt.

Je zal niet snel rijk worden als Uber chauffeur en je hebt geen diploma nodig, enkel een rijbewijs.
Dat zijn 2 ingrediënten die gewoonlijk niet gerelateerd zijn aan goede kwaliteit / service / veiligheid, net integendeel.

Naar mijn ervaring kan je een Belgische taxichauffeur een beetje vergelijken met een deftig restaurant en uber met de goedkope TL verlichte pitabar achter de hoek.
Ja beiden zullen je honger wel stillen maar er is een verschil in kwaliteit en in het risico dat je achteraf een uur op de pot vast zit.
Wat in de vergelijking dan het equivalent is van een ongeval.

Het grote voordeel van Uber imo is dat je quasi overal op elk tijdstip wel snel een uber kan vinden, dus een ideale oplossing voor mensen die willen uitgaan en drinken.
Met taxis heb ik niet veel ervaring maar ik ga er vanuit dat dit wel een pak beperkter is (of je zal veel langer moeten wachten voor je opgepikt wordt).

Je zou denken dat ubers goedkoper zijn om te nemen dan taxis maar dat lijkt toch niet zo te zijn in de praktijk.
Het blijft wel een relatief dure oplossing voor de meesten.
Maar is dat op iets anders gebaseerd dan gevoel? Die rammelkar zal bijvoorbeeld wel gekeurd zijn en hoeveel ongevallen gebeuren in België door mechanische gebreken, Ik hoor daar nooit iets van dus waarschijnlijk niet veel? Bovendien, je weet op voorhand welke auto het zal zijn als je dat belangrijk vindt. Zelfde met rijstijl, zijn daar cijfers van hoeveel minder of meer boetes taxichauffeurs hebben ivm bvb Uber?

maar is geen complete nultolerantie.
Complete nultolerantie is "wetenschappelijk" onmogelijk.

Elk lichaam maakt op een natuurlijke manier een heel minieme hoeveelheid alcohol aan. Als men de grens echt "letterlijk" op 0,0 promille zou plaatsen dan moet men autorijden verbieden want dan blaast letterlijk 100% van de mensheid positief op elke seconde van de dag.

Opmerking: Dat is hier al meermaals gemeld en gezegd dus dit is voor mij de laatste keer. Ik herhaal dit niet meer.

Dat is iets anders.. maar is geen complete nultolerantie. Nu, maakt niet uit.. de mensen die graag iets drinken bij hun eten zullen dat nu thuis doen. De horeca ten spijt..
Wat is dit nu weer voor reactie? De horeca zal heus wel overleven als iemand een bob moet zoeken, of de kost van een taxi moet inrekenen.

Klopt, maar om het cru te stellen kunnen we ook het autorijden verbieden, dan is het probleem drinken en rijden ook opgelost.

For the record ik weet ook dat het nooit zal gebeuren en ik vind ook dat alcohol een probleem is en een nultolerantie een duidelijke regel is.

Maar zoals alles is niet 1 regel heiligmakend en gaat het een heel assortiment van regels zijn om het probleem te kunnen oplossen. Waarvan ik vind dat een beter openbaar vervoer/taxi één van de maatregelen moet zijn.
Autorijden lijkt me noodzakelijker in de moderne maatschappij, dan een glas nuttigen op café. Ik denk dat we opzich wel overeen komen, maar ik snap gewoon niet dat er zoveel wirwar rond moet zijn. Mensen moeten gewoon niet onder invloed van wat dan ook een stalen blok van 2 ton gaan besturen. Maakt me niet uit als je bij de Paus op bezoek was. Gedronken=/= rijden. Lijkt me niet zo moeilijk.

Maar is dat op iets anders gebaseerd dan gevoel? Die rammelkar zal bijvoorbeeld wel gekeurd zijn en hoeveel ongevallen gebeuren in België door mechanische gebreken, Ik hoor daar nooit iets van dus waarschijnlijk niet veel? Bovendien, je weet op voorhand welke auto het zal zijn als je dat belangrijk vindt. Zelfde met rijstijl, zijn daar cijfers van hoeveel minder of meer boetes taxichauffeurs hebben ivm bvb Uber?
Je weet op voorhand merk en type (wat mij niet interesseert, behalve als je veel ruimte nodig hebt ivm reiskoffers ofzo), maar de staat van de auto weet je niet en dat is wel iets belangrijker.
Koppel dat men een chauffeur die er alle voordeel aan heeft om sneller op de bestemming aan te komen (want hoe meer ritten hoe meer geld) en ik heb toch al een aantal keer me niet gerust gevoeld.
Eerlijk gezegd heb ik ook nog nooit een uber gekozen door eerst het profiel van de chauffeur na te kijken maar is dat zelfs mogelijk? Ik heb net gezocht in de app en ik zie niet direct hoe.

In elk geval: ik heb meer vertrouwen in een taxi van een officieel bedrijf, waar naamsbekendheid en waardering van het bedrijf nog een factor is,
waarbij ik er vanuit ga dat er correct onderhoud gebeurd aan de wagens en men ingrijpt als er klachten komen over bepaalde chauffeurs, dan een service als Uber waar jan en alleman chauffeur kan worden en als ze wegens klachten geband worden de dag nadien met een nieuw profiel aan de slag kunnen.

En neen periodieke autokeuring is slechts in 15 van de 50 staten verplicht in Amerika. In de andere 35 staten zie je in de armere wijken dan ook regelmatig autos die meer bruin zien van de roest dan wat anders of waar letterlijk delen van de carrosserie met ductape aan elkaar gehouden worden. Maarja dat is specifiek in Amerika, dat zal in Belgïe niet snel voorvallen.

Terug
Bovenaan