Ik spring hier wel laat op, maar toch. Naar mijn mening is dit een beetje een non-argument. Je weet dat je niet (te veel) mag drinken als je nog gaat rijden. Je weet voor je vertrekt dat je het openbaar vervoer niet terug gaat nemen. Dat fatsoenlijk regelen is gewoon deel van de activiteit.
Ik hoor dit argument echt vaak, en sta er toch een beetje stom bij te kijken. Als ik morgen met mijn motor tegen 300 op de snelweg vlam, en dan zeg "jama, er zijn niet fatsoenlijk mogelijkheden tot circuitdagen", gaat niemand dat accepteren. Maar hetzelfde type argument loopt precies vlotjes als het over drinken en rijden gaat.
Ik snap je punt, maar dat is weer 1 deel. Je hebt genoeg mensen die op café gaan en daadwerkelijk drinken voor het gevoel van zatheid, niet voor de smaak. Which is fine, en naar mijn mening zou je nog heroïne moeten kunnen doen als je wil. Ik ben vrij individualistisch op dat vlak. Maar kruip gewoon niet achter het stuur als je gedronken hebt, wiet gerookt hebt of heroïne gespoten hebt.
Ik ga gokken dat het 2de deel wat sarcastisch is, want jij weet ook dat een 15 jarige net zo makkelijk aan alcohol zal komen. Ik wou vooral reageren op die "Zware alcoholisten en jongeren". Mijn ouders zijn geen alcoholisten, en al zeker geen jongeren. Maar dat is wel exact de doelgroep die veel "zat achter het stuur kruipt". Dat zijn de typische mensen die in een boerendorp wonen en "maar 10 minuten" naar huis moeten rijden. Dan krijg je van die zinnen als "Ja maar we rijden binnen door, das veilig en daar staan ze nooit."
Het is gewoon een feit dat het enorm normaal is voor Vlamingen (en Belgen?) om zat te rijden. Je ziet het al in alle comments onder artikels over zatte bv's. Mensen vinden het oké want iedereen heeft dat toch al eens gedaan.
Ik zat van de week nog bij ouders van een vriendin. Zelfde type gesprek "Ja maar iedereen heeft dat al wel eens gedaan, wij doen dat ook wel soms hoor." Dan vroeg ik heel simpel "Als morgen iemand met een wijntje te veel, (insert name oudste dochter) omver knalt hier in het centrum terwijl ze met de fiets naar huis aan het gaan is. Ga je dan ook zeggen "Goh ja, wij hebben ook wel eens te veel gedronken?". De meningen draaide zich snel om.