Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Worden zulke mensen niet geweerd op lijsten? Dit kan je toch niet maken?
In de privé sector zou dit voor een promotie eerder over and out zijn.

Schaamtegevoel is die mensen vreemd?
Ik kan er ook effectief niet bij dat heel die partij er ok mee was om die man terug op de lijst te plaatsen. Met het nieuwe systeem van de meeste voorkeurstemmen = burgemeester komt dit natuurlijk goed uit voor Mathieu Mas. Onbegrijpelijk dat er nog 2.000 (!) mensen op die man stemmen, dat gaat werkelijk mijn petje te boven. Ergens hoop ik nog dat hij de eer aan zich voorbij laat gaan maar dit lijkt mij ijdele hoop te zijn. Is dit de eerste moordenaar als burgemeester?

Die man hééft ook effectief geen schaamte. Ik zat ermee op school. Hij was het grootste krapuul van de klas. De grootste mond. Steeds het bloed van onder de nagels van de leerkrachten halen. En desondanks toch Mr. Popular bij alle leeftijdsgenoten, of toch bij degene die niet door hem ook nog uitgelachen en gepest werden.

Die is enkel maar afgestudeerd geraakt door het steeds weer overschrijven van huiswerk 's morgens nog rap voor de les, en spieken tijdens overhoringen. Ik kan het weten, ik zat er vaak genoeg naast.

En zo'n mensen gaan dan in de politiek... En zijn ook daar nog om een of andere reden die ik nooit ga vatten Mr. Popular met 2000 voorkeursstemmen, van kwistenbiebels die hem al zijn "accidentje" van vorig jaar hebben vergeven.

Tuurlijk, mensen kunnen veranderen, maar laat ons zeggen dat zijn vrij gewetenloze houding mij niet verbaast.

Vorig jaar een fietser dood gereden (te snel gereden en positive alcoholtest), en nu waarschijnlijk burgemeester van Oudenaarde.

De nabestaanden van die 22-jarige overleden chirolijder zullen niet weten waar kruipen van vreugde...
Update...
Mr. Mas trekt zich terug als kandidaat burgemeester.

Man die twee wielertoeristen doodreed in Gent krijgt vijf jaar cel en levenslang rijverbod
Persbericht rechtbank

Valt eigenlijk weer reuze mee qua straf: 3,5 jaar effectieve celstraf en 12.000 EUR boete, de rest is met uitstel. Is een levenslang rijverbod nog een bijkomende straf voor iemand die 10 jaar zonder rijbewijs heeft rondgereden? Denk het eigenlijk niet.
Ik vind dat toch ook een bijzondere strafmaat. Die man had al talloze kansen gehad om zich te herpakken en de rechtbank geeft zelf eigenlijk alleen maar verzwarende elementen aan. Om dan toch nog de gevorderde straf te milderen...

Ik vind dat toch ook een bijzondere strafmaat. Die man had al talloze kansen gehad om zich te herpakken en de rechtbank geeft zelf eigenlijk alleen maar verzwarende elementen aan. Om dan toch nog de gevorderde straf te milderen...
Maar ja, wat voor leven heeft die man anders nog als hij heel zijn leven in de cel moet zitten? /s

Man die twee wielertoeristen doodreed in Gent krijgt vijf jaar cel en levenslang rijverbod
Persbericht rechtbank

Valt eigenlijk weer reuze mee qua straf: 3,5 jaar effectieve celstraf en 12.000 EUR boete, de rest is met uitstel. Is een levenslang rijverbod nog een bijkomende straf voor iemand die 10 jaar zonder rijbewijs heeft rondgereden? Denk het eigenlijk niet.
Voor de nabestaanden zal het nooit genoeg zijn, maar ik vind dit nog wel correct wat de celstraf betreft. Wat moet die dan krijgen? Levenslang?

Levenslang rijverbod vind ik zeker correct in dit geval.

12k betalen ... ik weet het niet.

Voor de nabestaanden zal het nooit genoeg zijn, maar ik vind dit nog wel correct wat de celstraf betreft. Wat moet die dan krijgen? Levenslang?

Dat levenslang rijverbod is absoluut correct, maar ik kan me voorstellen dat dat voor de familie van het slachtoffer weinig betekenis heeft.

"Bauwens was bovendien al zeven keer veroordeeld en had al tien jaar geen geldig rijbewijs".

Dan kan je de vraag stellen of een levenslang rijverbod zo iemand gaat tegenhouden om binnen een paar jaar toch nog eens in een auto te stappen. Het is duidelijk dat de man geen schuldbesef heeft en niet handelt naar zijn eerdere straffen.

3,5 jaar effectieve gevangenisstraf. Het is niet niks, maar het is anderzijds ook maar dat. Daarna staat hij gewoon weer op straat. Iedereen (allé ja) verdient een 2e kans, maar deze man zit al aan zijn zoveelste kans.

Pas op, ik weet ook niet wat je met zo iemand moet doen hoor. Je kan alleen maar hopen dat dit dan toch eens het moment is dat hij tot inzicht komt en ook definitief afkickt van de drank... Maar sommige mensen vallen gewoon niet meer te redden, en ja wat doe je met zo'n mensen...

Nee, levenslange opsluiting moet voor mij enkel in uitzonderlijke gevallen (cf. het Scandinavisch model) , maar als je zo crimineel dronken 2 fietsers doodrijdt, dan mag je voor mij toch wat langer de binnenkant van de cel zien. Over een jaar kan hij waarschijnlijk al om een voorwaardelijke invrijheidstelling vragen. De eis van het parket lijkt mij het minimum minimorum: 7 jaar effectieve celstraf.
Had al 10 jaar geen rijbewijs meer, maar bezat als zware alcoholverslaafde (was m.a.w. sowieso rijongeschikt) wel een auto waar hij mee rondreed. Wat zijn we als maatschappij met levenslange rijverboden als ze op zo'n flagrante wijze dode letter blijven?

Een terrorist zoals die man zouden ze inderdaad levenslang moeten opsluiten ja. Met al 7 veroordelingen en zelfs na het vermoorden van 2 mensen nog altijd zonder schuldbesef heeft hij duidelijk bewezen een blijvend gevaar voor de maatschappij te zijn. De enige manier om er voor te zorgen dat die man nooit meer in een wagen stapt, is om hem op te sluiten. Levenslang rijverbod is een lachwekkende straf in dit land, je maakt bijna meer kans om de lotto te winnen dan gepakt te worden zonder rijbewijs.

Maar ja, wat voor leven heeft die man anders nog als hij heel zijn leven in de cel moet zitten? /s
Welk leven hebben zijn slachtoffers nog? Gooi die gast eens voor 25 jaar achter slot en grendel, zonder kans op vervroegde vrijlating.
Dan kan hij tijdens die 25 jaar tenminste geen slachtoffers meer maken.

Is voor zo’n mensen een levenslange enkelband niet ideaal? Uiteindelijk is die gevangenisstraf er enkel om te vermijden dat een onverbeterlijke recidivist niet/nooit meer achter een stuur kruipt, echter kost dit de maatschappij enorm veel geld. Met die enkelband kan je de positie en snelheid van voortbeweging meten waardoor het me toch mogelijk lijkt om een onderscheid te maken tussen openbaar vervoer en een auto. Zo kan de dader toch nog een economische meerwaarde hebben en eigen leven leiden en wordt de kans op recidive tot een minimum herleid. Als men toch zou detecteren dat er eenmalig met een auto gereden wordt kan men meteen ingrijpen en weer voor een (al dan niet tijdelijke) gevangenisstraf zorgen. De kosten hiervan worden uiteraard volledig vergoed door de dader zelf (gezien de boete van 12.000 euro in dit geval lijkt me dit zeer doenbaar).

Is voor zo’n mensen een levenslange enkelband niet ideaal? Uiteindelijk is die gevangenisstraf er enkel om te vermijden dat een onverbeterlijke recidivist niet/nooit meer achter een stuur kruipt, echter kost dit de maatschappij enorm veel geld. Met die enkelband kan je de positie en snelheid van voortbeweging meten waardoor het me toch mogelijk lijkt om een onderscheid te maken tussen openbaar vervoer en een auto. Zo kan de dader toch nog een economische meerwaarde hebben en eigen leven leiden en wordt de kans op recidive tot een minimum herleid. Als men toch zou detecteren dat er eenmalig met een auto gereden wordt kan men meteen ingrijpen en weer voor een (al dan niet tijdelijke) gevangenisstraf zorgen. De kosten hiervan worden uiteraard volledig vergoed door de dader zelf (gezien de boete van 12.000 euro in dit geval lijkt me dit zeer doenbaar).
Een rijverbod is niet gelijk aan een verbod om zich te verplaatsen in een wagen natuurlijk. Die man kan gerust in een wagen zitten met iemand anders als bestuurder. Imo moet de pakkans voor zulke zaken veel (maar dan ook echt veel) hoger, en moeten er eindelijk eens wat tools komen om zulke zaken meer afdwingbaar te maken. Bij recidive moet de strafmaat exponentieel omhoog.

Een rijverbod is niet gelijk aan een verbod om zich te verplaatsen in een wagen natuurlijk. Die man kan gerust in een wagen zitten met iemand anders als bestuurder. Imo moet de pakkans voor zulke zaken veel (maar dan ook echt veel) hoger, en moeten er eindelijk eens wat tools komen om zulke zaken meer afdwingbaar te maken. Bij recidive moet de strafmaat exponentieel omhoog.
Die bedenking had ik me ook al gemaakt maar voor mijn part kan je in geval van onverbeterlijke recidivisten het recht op 'meerijden met een andere persoon' ontnemen als er geen technologische oplossing voor bestaat om dat te onderscheiden van zelf rijden. Uiteindelijk is het alternatief voor die persoon een langdurige opsluiting dus dit lijkt me een redelijk compromis.

Dus nog maar eens een kans?

Lijkt mij wel dat hij die al verknoeit heeft.
Je zegt zelf dat het een onverbeterlijke recidivist is.

Dus nog maar eens een kans?

Lijkt mij wel dat hij die al verknoeit heeft.
Je zegt zelf dat het een onverbeterlijke recidivist is.
Je kan dan naar mijn mening (dus schiet mij nu niet af) die persoon best een effectieve celstraf geven.
(Of verplicht in een gesticht steken afhankelijk van .. ik ken het exacte dossier niet en de ingesteldheid van deze persoon)

Maar de cellen steken al nokvol in ons landje dus dan kan je best ook de doodstraf terug invoeren voor seriemoordenaars en de allerzwaarste criminelen zodat er plaats is voor zo iemand want anders gaat die mens in praktijk ondanks de effectieve celstraf nog lang kunnen rondrijden (wegens geen plaats)

De zoveelste natuurlijk. Maar hoe schrijnend is dit weer...

Was dan ook in 2013 en 2017 al veroordeeld voor dronken rijden, maar bovenal wordt hij nà dit dodelijk ongeval nog eens gepakt voor dronken rijden (terwijl hij dus al een rijverbod had). Dat is toch echt niet te schatten...

Het is duidelijk dat zo'n rijverbod in praktijk niet al teveel zin heeft voor zo'n criminele gevallen, maar toch vind ik het raar dat hem nu maar 7 jaar rijverbod boven het hoofd hangt en niet levenslang.

Voor het overige wordt er 5 jaar effectieve gevangenisstraf gevorderd.
Nu ja, de discussie is hier onlangs nog gevoerd, ik denk dat de meesten er wel mee eens zijn dat voor zo iemand 5 jaar effectieve gevangenisstraf (en wat blijft daar van over) ook nog veel te weinig is.

De zoveelste natuurlijk. Maar hoe schrijnend is dit weer...

Was dan ook in 2013 en 2017 al veroordeeld voor dronken rijden, maar bovenal wordt hij nà dit dodelijk ongeval nog eens gepakt voor dronken rijden (terwijl hij dus al een rijverbod had). Dat is toch echt niet te schatten...

Het is duidelijk dat zo'n rijverbod in praktijk niet al teveel zin heeft voor zo'n criminele gevallen, maar toch vind ik het raar dat hem nu maar 7 jaar rijverbod boven het hoofd hangt en niet levenslang.

Voor het overige wordt er 5 jaar effectieve gevangenisstraf gevorderd.
Nu ja, de discussie is hier onlangs nog gevoerd, ik denk dat de meesten er wel mee eens zijn dat voor zo iemand 5 jaar effectieve gevangenisstraf (en wat blijft daar van over) ook nog veel te weinig is.
In plaats van in een luxegevangenis zouden ze zulke gevallen gewoon beter voor 10 jaar in een donkere kerker opsluiten op water en brood. (5 jaar van zijn vorige gevangenisstraf + 5 jaar extra omwille van herhaling van het misdrijf). Of in Oekraïne naar het front sturen om te vechten tegen Rusland ofzo.

Ik ben normaal voor het menswaardig behandelen van gevangenen omdat iedereen een tweede kans verdient, maar die heeft het duidelijk al vergald. Als je hem terug loslaat in de maatschappij maakt hij misschien nog meer onschuldige slachtoffers. Zo'n recidivist zou alleszins niet vervroegd mogen vrijkomen.

Je kan dan naar mijn mening (dus schiet mij nu niet af) die persoon best een effectieve celstraf geven.
(Of verplicht in een gesticht steken afhankelijk van .. ik ken het exacte dossier niet en de ingesteldheid van deze persoon)

Maar de cellen steken al nokvol in ons landje dus dan kan je best ook de doodstraf terug invoeren voor seriemoordenaars en de allerzwaarste criminelen zodat er plaats is voor zo iemand want anders gaat die mens in praktijk ondanks de effectieve celstraf nog lang kunnen rondrijden (wegens geen plaats)
Stel dat we euthanasie aanbieden als keuze voor de allerzwaarste criminelen , zouden die dat niet verkiezen boven levenslange opsluiting? Op die manier cellen vrijmaken in de gevangenis. Gaat op termijn goedkoper zijn dan vele jaren iemand tot het eind van zijn leven gratis onderdak en eten te geven.

In een gesticht zulke hardleerse gevallen verplicht laten afkicken van alcohol lijkt me ook geen slecht idee. Maar zulke gevallen moeten ook nog opgevolgd worden de jaren nadien om zeker te zijn dat ze van de drank wegblijven. Want vanaf dat ze beginnen met alcohol bestaat het risico dat ze weer achter het stuur kruipen.

Terug
Bovenaan