0.8 promille is ook niet kapotzuipen voor de meeste mensen, dan ben je misschien aangeschoten maar niet ladderzat. Maar de kans op een ongeval zal waarschijnlijk wel al hoger zijn dan wanneer je geen alcohol drinkt. Het verschilt van mens tot mens, de ene kan misschien perfect autorijden met 1 promille in zijn bloed terwijl de andere totaal niet meer in staat is om nog te rijden. Ze moeten ergens de grens trekken.
Een nacht doordoen zelfs zonder alcohol is waarschijnlijk minstens even gevaarlijk (in veel gevallen) als met 1 promille rondrijden. Maar dat kunt ge onmogelijk bewijzen met een ademtest ofzo.
Vraag aan een random flik die eens nachtelijke controles gedaan heeft hoeveel 2-3-4 promille sjarels ze uit het verkeer halen. Iemand met 0.5 of 0.8 zal geen mieke op een fiets van het fietspad maaien en niet doorhebben dat hij iets meer dan een kikkertje mee had.
Ik heb vrienden die flik zijn en elke controle hebben ze er een paar met 2-3-4 promille of de drugstesten als bingo kaart (6 van de 8 positief...). En dat op een 70 per uur baan met een fietspadje ernaast... Je kind zal er maar eens rondfietsen...
Dat zijn de problemen en daar is maar 1 oplossing voor. Rijbewijs met punten, controles opdrijven, digitaal rijbewijs en intrekking digitaal doen (geharmoniseerd over alle zones) en de bak in bij rijden met intrekking. Nu kun je 10-20-30x gepakt worden voor rijden zonder rijbewijs.
99% van de zuipongevallen zijn 0.5 promille en hoger. 85% van de dodelijke zuipongevallen is 1 promille en hoger. Ja, een gedragswijziging is nodig en je moet streng zijn op de 0.2 of 0.5 om te vermijden dat de 0.7 of 0.8 in de auto kruipen. Maar je moet niet puriteins zijn, want dat brengt niks op.
Ik denk dat de meeste <40 mensen wel het goeie voorbeeld geven. 1tje drinken als BOB en that's it. In onze vriendengroep is dat non-discussable en als je als BOB identificeert en veel drinkt, word je snel op de vingers getikt. Als ik hier bbq organiseer, heb ik altijd een matras in de aanbieding voor de BOBs die over de grens gaan (gebeurt bijna nooit). De ouders en nonkels, daar heb ik het opgegeven. Dat is elk nieuwjaars- of verjaardagsfeest. "ik ben BOB" maar dan wel een gin-tonic, 2 glazen wijn, nog een pintje en dan "maar ik heb ook 2 koffies gedronken" of "er staan hier nooit controles" (want de controles zijn het probleem, niet het kind dat je dood knalt). En zelfs de zelfbelang emotionele tour opgaan van "je hebt nu kleinkinderen, je wil toch niet op je geweten hebben dat je iemand anders zijn kleinkind omver geknald hebt" helpt niet...
En ten tweede moeten ze in Wallonie ook eens gaan beleid voeren. Ja, er zijn minder auto's en langere wegen en minder dicht bevolkt en dus minder druk. Een zuipongeval zal proportioneel harder doorwegen. Maar de taalgrens is wel heel prominent...