Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Toont gewoon goed aan hoe erg het probleem is.
Misschien anekdotisch maar voor mij echt het perfecte voorbeeld van waar het misloopt.

Gisteren teambuilding, 10 man sterk.
2 man met de fiets en 8 man met de wagen waaronder ikzelf. Iedereen heeft bier gedronken.
Ik heb 1 zwaar biertje gedronken om 14u, ben om 20u in mijn wagen gestapt. Niks is niks, maar goed je bent onder collega’s en er zit veel tijd tussen.
Maar de andere hebben allemaal een pak meer dan dat gedronken, waaronder 2 gewoon meer dan te veel. Als je daar iets van zegt dan krijg je een vreemde blik en de reactie “jonge ik ben niet dat eh”. Niemand buiten ikzelf zag er een probleem in, nu goed ik zal dan wel raar zijn.

7% van de bevolking heeft is al betrokken geweest in een ongeval met alcohol. Zo klein is die minderheid niet hoor.
Gemiddeld rijdt 2 a 3 procent dronken.

Dat wil dus zeggen dat als je 100 auto's tegenkomt, er 2 a 3 bij zijn waar de chauffeur te veel gedronken heeft... Procentueel is dat klein, maar je komt bij elk rit 100-en auto's tegen he.

Je kan wel gewoon terugvallen op cijfers van controles: https://www.vias.be/nl/newsroom/percentage-positieve-bestuurders-tijdens-weeknachten-laatste-10-jaar-in-stijgende-lijn-/#:~:text=Tijdens weekdagen blazen gemiddeld 0,de nachten explodeert dat cijfer.

Iets minder dan 2% dus, en dat is inderdaad wel veel. Wie wat baan doet of gewoon in een drukke regio woont, komt dus dagelijks meerdere beschonken/dronken bestuurders tegen.

Dat was ook de bron van die 2a3 procent:

Wat vinden jullie van alcohol drinken van ouders op een schoolfeest(vb van ouderraad)?
Ik maak mezelf niet populair hiermee, maar ik vind dat niet kunnen. Water voor de kinderen, cava/bier voor ouders. Ik mag al blij zijn dat ze geen kidibul serveren zeker? Dat zet de kinderen juist meer aan tot alcohol.

Wat vinden jullie van alcohol drinken van ouders op een schoolfeest(vb van ouderraad)?
Ik maak mezelf niet populair hiermee, maar ik vind dat niet kunnen. Water voor de kinderen, cava/bier voor ouders. Ik mag al blij zijn dat ze geen kidibul serveren zeker? Dat zet de kinderen juist meer aan tot alcohol.
Dat geldt toch voor alles? Onze dochter drinkt ook geen frisdrank, dus mogen ze enkel water aanbieden?

Toont gewoon goed aan hoe erg het probleem is.
Misschien anekdotisch maar voor mij echt het perfecte voorbeeld van waar het misloopt.

Gisteren teambuilding, 10 man sterk.
2 man met de fiets en 8 man met de wagen waaronder ikzelf. Iedereen heeft bier gedronken.
Ik heb 1 zwaar biertje gedronken om 14u, ben om 20u in mijn wagen gestapt. Niks is niks, maar goed je bent onder collega’s en er zit veel tijd tussen.
Maar de andere hebben allemaal een pak meer dan dat gedronken, waaronder 2 gewoon meer dan te veel. Als je daar iets van zegt dan krijg je een vreemde blik en de reactie “jonge ik ben niet dat eh”. Niemand buiten ikzelf zag er een probleem in, nu goed ik zal dan wel raar zijn.

Eén zwaar bier zou na een 3-tal uur ongeveer volledig uit uw systeem moeten zijn, zelfs als je er 2 zware gedronken zou hebben, dan zou je met 6 uur verschil tussen start en eindpunt (even ervan uitgaan dan je dat tweede dan niet zou drinken om 19h30) nog meer dan oké zijn.

Dus ook niet te hard zijn voor jezelf, ik zeg ook dat ik "niet drink en rijd", in de praktijk drink ik ook een zwaarder biertje vooraleer ik de cinémazaal binnenwandel, en dan 2-3 uur later naar huis rijd.

Ik vind dat inderdaad niet echt kunnen ook, maar in een vrije maatschappij is het ieder aan zich hoe ze zich gedragen als voorbeeld voor hun eigen en andere kinderen op zulke aangelegenheden.

Hoe zet dat de kinderen aan tot alcohol? Omdat ze de ouders alcohol zien drinken op het schoolfeest?
Dus dan drink jij niet, of drink jij nooit in het bijzijn van uw kind? Goed voor jou.

Hoe zet dat de kinderen aan tot alcohol? Omdat ze de ouders alcohol zien drinken op het schoolfeest?
Dus dan drink jij niet, of drink jij nooit in het bijzijn van uw kind? Goed voor jou.
Als jij geen drinkt, drinken zij mss stiekem 1. Als jij als ouder 1 drinkt, drinken zij 10. zie de studenten en bingedrinking die int spoed belanden. Marginale toestanden die "cool" is. Dat heeft niks meer te maken met "yound wild and free" zijn. Marginale randgevallen a la familie flodder toestanden.

Als jij geen drinkt, drinken zij mss stiekem 1. Als jij als ouder 1 drinkt, drinken zij 10. zie de studenten en bingedrinking die int spoed belanden. Marginale toestanden die "cool" is. Dat heeft niks meer te maken met "yound wild and free" zijn. Marginale randgevallen a la familie flodder toestanden.
Je bent nu wel fameuze bokkensprongen aan het maken hoor.

Al mijn vrienden hun ouders drinken af en toe 1. Geen enkele in de vrienden groep is marginaal en "in het geniep zuipen".

Heb je zelf kinderen? Het concept "grote mensen eten" (pikant) en "grote mensen drinken" (spuit, cola, bier) is wel een dingetje. Kinderen zijn geen retards die 100% op autopilot vliegen. Opvoeding is ook een ding...

Je weet dat er vroeger (veel) meer werd gedronken dan nu? Mijn ouders dronken al eens wat wanneer ik dag zag, en die hun ouders waren van de generatie van een café op elke hoek van het straat en dan nog enkele ertussen.

Is het alcoholgebruik in landen waar ze angstvallig alcohol vermijden tot 21 jaar zoveel lager? Ik denk dan aan het VK en de VS.

Laatst bewerkt:
Alcohol in het verkeer is geen probleem van wie 1 of 2 drinkt. Alcohol in het verkeer is een probleem van wie zich kapot zuipt. Of de grens op 0 0.5 0.8 ligt, dat maakt voor die sjarels niet uit, die zuipen toch.

Alcohol in het verkeer is geen probleem van wie 1 of 2 drinkt. Alcohol in het verkeer is een probleem van wie zich kapot zuipt. Of de grens op 0 0.5 0.8 ligt, dat maakt voor die sjarels niet uit, die zuipen toch.
0.8 promille is ook niet kapotzuipen voor de meeste mensen, dan ben je misschien aangeschoten maar niet ladderzat. Maar de kans op een ongeval zal waarschijnlijk wel al hoger zijn dan wanneer je geen alcohol drinkt. Het verschilt van mens tot mens, de ene kan misschien perfect autorijden met 1 promille in zijn bloed terwijl de andere totaal niet meer in staat is om nog te rijden. Ze moeten ergens de grens trekken.
Een nacht doordoen zelfs zonder alcohol is waarschijnlijk minstens even gevaarlijk (in veel gevallen) als met 1 promille rondrijden. Maar dat kunt ge onmogelijk bewijzen met een ademtest ofzo.

Je weet dat er vroeger (veel) meer werd gedronken dan nu? Mijn ouders dronken al eens wat wanneer ik dag zag, en die hun ouders waren van de generatie van een café op elke hoek van het straat en dan nog enkele ertussen.

Is het alcoholgebruik in landen waar ze angstvallig alcohol vermijden tot 21 jaar zoveel lager? Ik denk dan aan het VK en de VS.
Ja en er vielen ook veel meer dodelijke verkeersongevallen vergeleken met nu.

We komen van >3000 doden in het verkeer begin de jaren '70. Tegenwoordig iets van een 600. Dus 5x meer doden toen terwijl er nu veel meer auto's rondrijden.

Ik heb er mijn twijfels bij dat het verhogen van de alcohollimiet naar 21 gaat veel effect hebben. Ze zullen dan toch wel aan alcohol geraken op een andere manier. En 't is misschien ook de doodsteek voor veel horeca in steden waar veel studenten zijn.

0.8 promille is ook niet kapotzuipen voor de meeste mensen, dan ben je misschien aangeschoten maar niet ladderzat. Maar de kans op een ongeval zal waarschijnlijk wel al hoger zijn dan wanneer je geen alcohol drinkt. Het verschilt van mens tot mens, de ene kan misschien perfect autorijden met 1 promille in zijn bloed terwijl de andere totaal niet meer in staat is om nog te rijden. Ze moeten ergens de grens trekken.
Een nacht doordoen zelfs zonder alcohol is waarschijnlijk minstens even gevaarlijk (in veel gevallen) als met 1 promille rondrijden. Maar dat kunt ge onmogelijk bewijzen met een ademtest ofzo.

Vraag aan een random flik die eens nachtelijke controles gedaan heeft hoeveel 2-3-4 promille sjarels ze uit het verkeer halen. Iemand met 0.5 of 0.8 zal geen mieke op een fiets van het fietspad maaien en niet doorhebben dat hij iets meer dan een kikkertje mee had.

Ik heb vrienden die flik zijn en elke controle hebben ze er een paar met 2-3-4 promille of de drugstesten als bingo kaart (6 van de 8 positief...). En dat op een 70 per uur baan met een fietspadje ernaast... Je kind zal er maar eens rondfietsen...

Dat zijn de problemen en daar is maar 1 oplossing voor. Rijbewijs met punten, controles opdrijven, digitaal rijbewijs en intrekking digitaal doen (geharmoniseerd over alle zones) en de bak in bij rijden met intrekking. Nu kun je 10-20-30x gepakt worden voor rijden zonder rijbewijs.

99% van de zuipongevallen zijn 0.5 promille en hoger. 85% van de dodelijke zuipongevallen is 1 promille en hoger. Ja, een gedragswijziging is nodig en je moet streng zijn op de 0.2 of 0.5 om te vermijden dat de 0.7 of 0.8 in de auto kruipen. Maar je moet niet puriteins zijn, want dat brengt niks op.

Ik denk dat de meeste <40 mensen wel het goeie voorbeeld geven. 1tje drinken als BOB en that's it. In onze vriendengroep is dat non-discussable en als je als BOB identificeert en veel drinkt, word je snel op de vingers getikt. Als ik hier bbq organiseer, heb ik altijd een matras in de aanbieding voor de BOBs die over de grens gaan (gebeurt bijna nooit). De ouders en nonkels, daar heb ik het opgegeven. Dat is elk nieuwjaars- of verjaardagsfeest. "ik ben BOB" maar dan wel een gin-tonic, 2 glazen wijn, nog een pintje en dan "maar ik heb ook 2 koffies gedronken" of "er staan hier nooit controles" (want de controles zijn het probleem, niet het kind dat je dood knalt). En zelfs de zelfbelang emotionele tour opgaan van "je hebt nu kleinkinderen, je wil toch niet op je geweten hebben dat je iemand anders zijn kleinkind omver geknald hebt" helpt niet...

En ten tweede moeten ze in Wallonie ook eens gaan beleid voeren. Ja, er zijn minder auto's en langere wegen en minder dicht bevolkt en dus minder druk. Een zuipongeval zal proportioneel harder doorwegen. Maar de taalgrens is wel heel prominent...

Terug
Bovenaan