De oplossing van dit soort ongevallen gepleegd door recidiverende hardleerse chauffeurs bestaat uit het véél strenger straffen van deze veelplegers, niet uit zoals sommige politici en experts, of zelfs forumleden hier afkomen "brave burgers" bestraffen.
Rijbewijs met punten? Oké, maar dan wel graag kritisch zijn over wat punten kost en wat niet en er geen verdienmodel voor de lokale circusdirecuteurs (gemeentepolitiek) of rijscholen/VAB voor maken, want 2/3 van alle boetes (3) die ik ooit gekregen heb waren disputabel (genre politie plakt verkeersborden af met random zwarte plakband en dan moet je maar weten dat daar de snelheidslimiet gewijzigd is) en heb ik niemand mee in gevaar gebracht (
de andere was toegegeven te hard rijden op een vierbaansweg waar ik 100km/h reed, terwijl je daar eigenlijk maar 90km/h mag, my bad, dat zou wel punten mogen kosten, zelfs op een zondagnamiddag wanneer daar praktisch niemand anders rondreed).
Nultolerantie van alcohol in het verkeer? Tja, ik heb dit weekend toegegeven een cocktail gedronken en ben naar een film gaan kijken die slechts een 2-tal uur duurde... als je de limiet op 0,1 promille ofzo zou gaan leggen zou ik mogelijks alsnog positief geblazen hebben, geen probleem: als nultolerantie de regel zou zijn zou ik gewoon niets alcoholisch meer drinken als ik de eerste uren nog moet rijden... maar denken we nu echt dat dat de "klassieke" straalbezopen chauffeurs gaat tegenhouden in dit soort van tragedies?
Dan het volgende abominabele idee:
Er moet absoluut iets gedaan worden aan hoe wij omgaan met verkeerscriminaliteit. Alcoholsloten - of nog beter rijbewijssloten - in elke wagen, fel verhoogde pakkans, rijbewijs met punten, veel zwaardere straffen zeker bij bewuste fouten, zeker bij recidive, tot verkeersgevangenissen toe. Het moet echt gedaan zijn.
Een alcoholslot en een rijbewijs slot in élke wagen? Zo'n alcoholslot kosten duizenden euro's om te installeren (€ 2775) en dan nog een jaarlijkse kost van € 1100. Dat is meer dan een maandloon voor de gemiddelde persoon hé, misschien niet de gemiddelde BG'er met z'n salariswagen waar dat slot wel op kost van de zaak/leasingfirma kan... Betaal jij mijn alcohol+rijbewijsslot? Want voor dit bedrag kan ik beter mijn auto verruilen voor een elektrische fiets...
Dit moet toch wel hét typevoorbeeld zijn van hoe je alle brave burgers kan straffen, en hoe criminelen vervolgens zoiets hotwiren of chiptunen om het alsnog te omzeilen.
De oplossing zit hem in de échte overtreders zwaarder te gaan straffen:
verkeersgevangenissen, enkelbanden met snelheidsmonitoring, auto's verbeurd verklaren...