Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Het probleem is niet de smartcard reader, het probleem is alles errond...

De simpele dingen die al naar boven komen die voor grote problemen kunnen zorgen:
  • Iedereen dat ooit al met smartcard authentication gewerkt heeft, weet dat de foutenmarge vrij groot is. Zowel kaarten die kapot gaan als lezers na een tijd. Wij werken op het werk met smartcard authentication als login methode, en er zijn wekelijks problemen met mensen die niet kunnen aanmelden ermee.
  • Zelfs als de hardware geen probleem is, moet alles nog steeds in software geregeld worden. Globaal, want fabrikanten gaan de moeite niet doen als enkel een land als België dit verplicht. Anders zit je met hetzelfde probleem als het alcoholslot en wat het zo duur maakt: aftermarket installeren op elk type wagen.
  • Dan zit je nog steeds met het internationale aspect. Zelfs als het digitale europese rijbewijs er komt (wat geen zekerheid is, er is nog altijd geen akkoord over het belangrijkste aspect: de technische specificaties) is dat enkel europees. Pech voor niet-EU-burgers? Maar dan zou je er ook niet komen met een smartcard reader, want dit gaat ook op smartphone beschikbaar zijn. En da maakt het nog makkelijker om het systeem te omzeilen, want dan kan je je rijbewijs op meerdere smartphones installeren en is het nog makkelijker om iemand anders zijn rijbewijs te gebruiken om je wagen vrij te geven.
Dat er technische moeilijkheden zijn, sure.
Maar "er gaan manieren zijn om het te omzeilen" is toch geen argument om het niet uit te voeren? Die waarschuwing dat ge uw gordel niet aan hebt kunt ge ook omzeilen, maar ondertussen rijdt 99.999% toch maar gewoon met een gordel rond.

Lijkt je dat de enige andere optie? :D
Nee: wie rijdt, drinkt niet is de beste oplossing. Toch zeker als je nultolerantie wil hanteren. En als je toch wil drinken moet je een alternatief voorzien, zoals een Bob zoeken, met de fiets gaan of een taxi bestellen.

Maar ik geloof wel dat een zelfrijdende auto in de toekomst (over 10-15 jaar?) wel een feit is en dat veel mensen dan niet meer moeten worstelen dat ze op hun avondje uit niet mogen drinken. De hardleerse idioten zullen er altijd wel zijn, maar er zijn helaas ook genoeg "brave burgers" die zich hebben laten verleiden tot een drankje teveel en die dan een onvergeeflijk ongeval veroorzaken. Voor de duidelijkheid: dat is verre toekomstmuziek en geen factor die nu gaat meespelen. Maar ooit wel.

Je kan ook nog altijd een taxi bellen, maar dat is een duurdere optie als je, zoals ik, vanuit Mol naar Antwerpen wil gaan.

2,7 promille...totaalidioot dus.
Net eens wat berekend, op 3u tijd zijn dat ongeveer 8 a 9 zware bieren (8%). Hoe sta je in godsnaam zelfs nog op je benen dan.
Vooral omdat het dan ook nog eens een recidivist is moet die toch gewoon héél zwaar bestraft worden.

Nultolerantie, dat is weer zo'n typische doorgeschoten "oplossing" die langs geen kanten de kern van het probleem raakt.

Doet me denken aan een 50-baan, waar ze vaak te snel rijden. En in plaats van de pakkans te vergroten (kost geld), maken ze er dan een 30-baan van (kost quasi niets). En al de brave huisvaders die er voorheen op verstandige manier aan 45 km/h rijden, worden nu ook allemaal geflitst.

Denkt er nu werkelijk iemand dat die kerel niét achter het stuur zou gekropen zijn wanneer er een nultolerantie gold?

Dat er technische moeilijkheden zijn, sure.
Maar "er gaan manieren zijn om het te omzeilen" is toch geen argument om het niet uit te voeren? Die waarschuwing dat ge uw gordel niet aan hebt kunt ge ook omzeilen, maar ondertussen rijdt 99.999% toch maar gewoon met een gordel rond.
Maar dat is toch net wel het hele punt van velen als je de laatste paar pagina's er op naleest. Het grootste probleem zijn de recidivisten en probleemgevallen die zich niks aantrekken van de regels. Waar ze in het geval van geen gordel voornamelijk zichzelf in gevaar brengen, is het in geval van alcohol een gevaar voor zichzelf + andere weggebruikers.

En die mensen die nu alle systemen al omzeilen (zoals rijden zonder rijbewijs omdat het ingetrokken is wegens dronken rijden, zoals het geval dat de discussie terug aangewakkerd heeft) gaan de nieuwe systemen ook proberen omzeilen.
Wat dus betekent dat alle nieuwe systemen vooral mensen die zich wel aan de regels houden gaat raken in gemak (buiten de technische problemen die je erkent, ook de kostprijs indien men het moet inbouwen in oudere wagens zelfs als er een uniform systeem is voor nieuwe wagens), terwijl de mensen die je wilt raken (die nu ook al probleemgevallen zijn) het makkelijk kunnen omzeilen... Wat is het nut dan?

Maar dat is toch net wel het hele punt van velen als je de laatste paar pagina's er op naleest. Het grootste probleem zijn de recidivisten en probleemgevallen die zich niks aantrekken van de regels. Waar ze in het geval van geen gordel voornamelijk zichzelf in gevaar brengen, is het in geval van alcohol een gevaar voor zichzelf + andere weggebruikers.

En die mensen die nu alle systemen al omzeilen (zoals rijden zonder rijbewijs omdat het ingetrokken is wegens dronken rijden, zoals het geval dat de discussie terug aangewakkerd heeft) gaan de nieuwe systemen ook proberen omzeilen.
Wat dus betekent dat alle nieuwe systemen vooral mensen die zich wel aan de regels houden gaat raken in gemak (buiten de technische problemen die je erkent, ook de kostprijs indien men het moet inbouwen in oudere wagens zelfs als er een uniform systeem is voor nieuwe wagens), terwijl de mensen die je wilt raken (die nu ook al probleemgevallen zijn) het makkelijk kunnen omzeilen... Wat is het nut dan?
Maar het verschil tussen
"ik stap gewoon toch in de auto"
en
"Ik moet ergens een 2e smartphone zoeken om een extra rijbewijs op te downloaden" (wat trouwens ook af te blocken is) of eender welke andere oplossing die technisch veel lastiger te omzeilen is (ik moet iemand zoeken om in mijn alcoholslot te blazen bvb) is toch wel duidelijk.
Volgens die logica is pakweg een enkelband toch ook geen oplossing, want er zijn ongetwijfeld manieren om die te omzeilen.

Nultolerantie, dat is weer zo'n typische doorgeschoten "oplossing" die langs geen kanten de kern van het probleem raakt.

Doet me denken aan een 50-baan, waar ze vaak te snel rijden. En in plaats van de pakkans te vergroten (kost geld), maken ze er dan een 30-baan van (kost quasi niets). En al de brave huisvaders die er voorheen op verstandige manier aan 45 km/h rijden, worden nu ook allemaal geflitst.

Denkt er nu werkelijk iemand dat die kerel niét achter het stuur zou gekropen zijn wanneer er een nultolerantie gold?
Idd. Hij was zijn rijbewijs kwijt, ladderzat, reed te hard, ... Die gade niet tegenhouden met nultoleratie hoor. Ga je echt de massa kloten om een kleine minderheid die zich niet kan aanpassen aan te pakken?

De pakkans moet gewoon fors omhoog. Ik rijd al 29 jaar met de wagen aan ongeveer 25.000 km per jaar en heb welgeteld al 3 keer moeten blazen. Eén controle om de 10 jaar is gewoon VEEL te weinig.

Nee: wie rijdt, drinkt niet is de beste oplossing. Toch zeker als je nultolerantie wil hanteren. En als je toch wil drinken moet je een alternatief voorzien, zoals een Bob zoeken, met de fiets gaan of een taxi bestellen.

Maar ik geloof wel dat een zelfrijdende auto in de toekomst (over 10-15 jaar?) wel een feit is en dat veel mensen dan niet meer moeten worstelen dat ze op hun avondje uit niet mogen drinken. De hardleerse idioten zullen er altijd wel zijn, maar er zijn helaas ook genoeg "brave burgers" die zich hebben laten verleiden tot een drankje teveel en die dan een onvergeeflijk ongeval veroorzaken. Voor de duidelijkheid: dat is verre toekomstmuziek en geen factor die nu gaat meespelen. Maar ooit wel.

Je kan ook nog altijd een taxi bellen, maar dat is een duurdere optie als je, zoals ik, vanuit Mol naar Antwerpen wil gaan.
Op termijn lijken zelfrijdende auto's een logische stap, computers zullen minder onvoorspelbaar zijn in het verkeer dan mensen, minder fouten maken en dus minder of geen ongevallen veroorzaken als de software op punt staat. Dus los van het mogen drinken of niet, gaat dat er wel komen.

Ik snap echt het punt niet van deze thread.

Iemand die met een rijverbod al in een wagen stapt is per definitie al gewoon een marginaal in general. Mensen met een beetje verantwoordelijkheidszin of verstand doen dit gewoon niet.

De link tussen alcohol achter het stuur en ruimtelijke ordening is even relevant als de stijging in verkochte lepels en aluminiumfolie met heroine.
''Je ziet een verband omdat je een verband wil zien''

If anything, ik vind zelf dat zowel ikzelf als mensen in mijn omgeving net veel bewuster zijn over drinken en rijden tegenover 5 of 10 jaar geleden. Daar is net een hele maatschappelijke shift aan het gebeuren waar mensen zich toch meer bewust zijn dat het not done is. En uiteraard zal er altijd wel is ergens iets gebeuren, dat wil daarom nog niet zeggen dat het maatschappelijk standpunt hierover niet wijzigt.

Idd. Hij was zijn rijbewijs kwijt, ladderzat, reed te hard, ... Die gade niet tegenhouden met nultoleratie hoor. Ga je echt de massa kloten om een kleine minderheid die zich niet kan aanpassen aan te pakken?

De pakkans moet gewoon fors omhoog. Ik rijd al 29 jaar met de wagen aan ongeveer 25.000 km per jaar en heb welgeteld al 3 keer moeten blazen. Eén controle om de 10 jaar is gewoon VEEL te weinig.
Hoe moet je de pakkans verhogen? Meer mensen aanwerven bij de wegpolitie om veel meer controles uit te voeren?

Hoe moet je de pakkans verhogen? Meer mensen aanwerven bij de wegpolitie om veel meer controles uit te voeren?
Het zal geld kosten ja. Dat is natuurlijk de afweging die de beleidsmensen moeten maken : financieel kostenplaatje vs de maatschappelijke kostprijs.

Die mensen kan je dan ook inzetten voor andere zaken zoals controle gsm-gebruik achter het stuur, controle van paperassen, snelheid enz. Die misschien wel opbrengen (geen idee of dit het geval is).

Het zal geld kosten ja. Dat is natuurlijk de afweging die de beleidsmensen moeten maken : financieel kostenplaatje vs de maatschappelijke kostprijs.

Die mensen kan je dan ook inzetten voor andere zaken zoals controle gsm-gebruik achter het stuur, controle van paperassen, snelheid enz. Die misschien wel opbrengen (geen idee of dit het geval is).
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat de wegpolitie zichzelf voor een deel gaat bekostigen door boetes uit te schrijven.

Ik geloof nooit dat de wetgeving ooit zo gaat zijn dat je compleet straalbezopen in een zelfrijdende auto mag gaan liggen die u vervolgens naar huis rijdt.

De nultolerantie die hier geopperd wordt, staat er dan ook niet (of toch niet vaak) als oplossing voor dit specifieke geval. Ik heb het alvast herhaaldelijk gehad over pakkans en dat dat volgens mij één van de enige manieren is om dit te verhelpen. Alle toestellen ten spijt heb je zonder pakkans geen enkele vuist gemaakt.

Maar er valt wel een en ander te zeggen voor nultolerantie als je de statistieken bekijkt. Je kunt beiden bekijken, toch?

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat de wegpolitie zichzelf voor een deel gaat bekostigen door boetes uit te schrijven.
Dat hoeft ook niet. Je kunt wél zeggen dat een verhoogde pakkans het verkeer vooruithelpt, en dat dat niet méér hoeft te kosten dankzij de boetes. Als dat dan een paar jaar wel meer kost, is dat een investering die we als maatschappij maar moeten doen, hè.

Maar het verschil tussen
"ik stap gewoon toch in de auto"
en
"Ik moet ergens een 2e smartphone zoeken om een extra rijbewijs op te downloaden" (wat trouwens ook af te blocken is) of eender welke andere oplossing die technisch veel lastiger te omzeilen is (ik moet iemand zoeken om in mijn alcoholslot te blazen bvb) is toch wel duidelijk.
Volgens die logica is pakweg een enkelband toch ook geen oplossing, want er zijn ongetwijfeld manieren om die te omzeilen.
Ik heb niets over alcoholslot gezegd, daar spreek ik mij niet over uit.

I.v.m. het digitale rijbewijs, er is nog geen akkoord over de technische specificaties, dus dat blijft gokwerk. Maar de meest voordehand liggende oplossing is een certificaat met een app die de gegevens van het certificaat weergeeft + QR code om te verifiëren. Zoals het corona-vaccin certificaat & app dus. Het zou maar een brakke oplossing zijn, als je rijbewijs niet meer geldig is als je geen dataverbinding hebt, dus wederom de meest voordehand liggende oplossing is gewoon verificatie + downloaden en het staat erop. En bij covid app was het ook mogelijk om meerdere certificaten te downloaden, wat ook een logische beslissing zou zijn voor digitaal rijbewijs want sommige mensen hebben nu éénmaal meerdere devices.

Als het effectief zo word, is het éénmalig iemand anders zijn certificaat op jouw smartphone zetten en je bent goed voor zolang dat rijbewijs geldig is. Dus dan is het telkens weldegelijk "ik stap gewoon in de auto"...

Nee, maar toch moeten ze extra personeel aannemen om de 9M boetes die jaarlijks worden uitgeschreven te kunnen verwerken.

Terug
Bovenaan