Alcohol en drugs in het verkeer: ook BV's met schaamrood

Dat is toch niet meer van deze tijd dat die klant zich naar negatief over uitlaat tegen je baas. Was misschien 10-20 jaar geleden zo, nu is de mentaliteit toch aan het veranderen. En is er ook alcoholvrij bier om geen water / frisdrank te moeten drinken de hele tijd.
Waarom hebben ministers een chauffeur denk je :ROFLMAO:

I.v.m. die vraag naar nultolerantie - stel u voor dat je dat ook voor andere zaken zou invoeren - laat ons de meest voor de hand liggende zaken eens bekijken:
  • Rijvaardigheid: hoeveel ouderen, slechtzienden, mensen met weinig verplaatsingen en dus ervaring ... moeten we dan van de baan halen?
  • Kennis verkeersreglement: hoeveel % van dit forum slaagt voor het rij -examen? Voor je antwoord- leg eens eentje af, zo onvoorbereid :)
  • We kunnen ook eens nader gaan kijken hoe dat zit met concentratie tijdens handsfree bellen bvb. mijn kop eraf dat die minder is EN dat er daardoor ook al ongevallen zijn gebeurd, idem met het aflezen van een GPS.
Een zwart/wit beleid is meestal best lastig, ook hier.
Wat zou het probleem zijn met de opties die je voorstelt?
Daarnaast is het dan nog een bewuste keuze die je volledig zelf maakt om alcohol te nuttigen en te rijden. Andere dingen die je opnoemt zijn dat niet altijd. Er worden bovendien ook mensen rijongeschikt verklaard hoor, weliswaar niet op grote schaal. Mensen die bezoldigd vervoer doen, moeten nu al elke 5 jaar op medische controle waar onder meer hun zicht gecontroleerd wordt.

I.v.m. die vraag naar nultolerantie - stel u voor dat je dat ook voor andere zaken zou invoeren - laat ons de meest voor de hand liggende zaken eens bekijken:
  • Rijvaardigheid: hoeveel ouderen, slechtzienden, mensen met weinig verplaatsingen en dus ervaring ... moeten we dan van de baan halen?
  • Kennis verkeersreglement: hoeveel % van dit forum slaagt voor het rij -examen? Voor je antwoord- leg eens eentje af, zo onvoorbereid :)
  • We kunnen ook eens nader gaan kijken hoe dat zit met concentratie tijdens handsfree bellen bvb. mijn kop eraf dat die minder is EN dat er daardoor ook al ongevallen zijn gebeurd, idem met het aflezen van een GPS.
Idd , al rijdend aan uw radio / GPS prutsen kan veel gevaarlijker zijn dan met 0,3 promille achter het stuur kruipen. Of zelfs slaaptekort kan zeer gevaarlijk zijn, kan even gevaarlijk zijn als dronkenschap. Maar slaaptekort is niet altijd een bewuste keuze, alcohol wel.

Volgens mij spreken we hier toch over abnormaal alcoholgebruik dat ge nog amper op uw benen kunt staan.

Om dan nultolerantie in te voeren.. Ik ga mijn wijntjes (voorgerecht, hoofdgerecht) op restaurant toch ook niet laten. Eerste wat we ook altijd bestellen is een fles water :D

Mij lijkt het toch dat er bij de meeste wel bewustwording is omtrent alcoholgebruik.

Wat zou het probleem zijn met de opties die je voorstelt?
Daarnaast is het dan nog een bewuste keuze die je volledig zelf maakt om alcohol te nuttigen en te rijden. Andere dingen die je opnoemt zijn dat niet altijd
Het probleem - of mss wel oplossing: er rijdt geen 20% meer rond, alle andere zaken zijn ook een keuze: niet bellen, geen gps tijdens het rijden, het verkeersreglement wel kennen door jaarlijks een verplichte proef - net zoals een praktische rijproef.

Het probleem - of mss wel oplossing: er rijdt geen 20% meer rond, alle andere zaken zijn ook een keuze: niet bellen, geen gps tijdens het rijden, het verkeersreglement wel kennen door jaarlijks een verplichte proef - net zoals een praktische rijproef.
Ik ben geen voorstander van dat jaarlijks te doen maar ik zou een rijbewijs niet meer "voor eeuwig" laten gelden.
En eens het rijbewijs vervallen is? Simpel. Gewoon opnieuw praktijkexamen doen OF stoppen met rijden.

Maar mmm dit is eigenlijk off topic. Dat stopt de marginalen niet.

ik heb nog nooit een alcoholcontrole gehad, en ik rij rond sinds 2005.
Ik heb al minstens een tiental keer mogen blazen (sinds 1993). Maar ik heb daar geen problemen mee. Ik blaas toch altijd negatief.

Laatst bewerkt:
Dat is toch niet meer van deze tijd dat die klant zich naar negatief over uitlaat tegen je baas. Was misschien 10-20 jaar geleden zo, nu is de mentaliteit toch aan het veranderen. En is er ook alcoholvrij bier om geen water / frisdrank te moeten drinken de hele tijd.
Waarom hebben ministers een chauffeur denk je :ROFLMAO:
Daar zit het verschil tussen "aan het veranderen" en "veranderd". Ook nog afhankelijk van waar je klant vandaan komt. Jonge Belgische klanten zullen geen probleem zijn. Oudere generaties of afkomstig uit landen waar er nog niet zo'n sensibilisering is, ligt al heel anders.
Maar daarom eens temeer dat het belangrijk is om de juiste keuze te maken en dan niet te rijden. Ik denk wel dat alle Belgische werknemers je er ook in gaan steunen.

Gaat dit de extreme gevallen tegenhouden? Nee, maar het zal wel het maatschappelijke draagvlak van drinken en rijden verder doen aftakelen. Weer een "excuse" dat gewoon niet meer pakt is enkel maar positief.

Om toch al een positieve boodschap uit te sturen, duidelijk maken dat drinken en rijden echt niet samengaat. Sometimes it's about sending a message :tongue:

En met de "message" denk je dat gevallen als hierboven niet gebeuren? Dan gaan zo'n mensen zeggen "ah vroeger was het 0.5 en dan dacht ik dat zat rijden wel OK was maar NU ga ik nooit nog zat zijn"?
Jij denkt dat je er zo de probleemgevallen uithaalt?

En niemand zegt dat je tijdens je professioneel tafelen alcohol moet consumeren hé. Thuis kan je ook lekkere Irish Coffee maken :thumb:

Nihilisme gaat de discussie ook niet helpen. Niets moet immers. Als je eerst zegt dat je die niet wil afnemen om dan uiteindelijk gewoon te zeggen dat je die wel wil afnemen... Allez.

Het is echt niet de limiet die het probleem is, het is de pakkans, de strafmaat en de mogelijkheid om het te doen.

En met de "message" denk je dat gevallen als hierboven niet gebeuren? Dan gaan zo'n mensen zeggen "ah vroeger was het 0.5 en dan dacht ik dat zat rijden wel OK was maar NU ga ik nooit nog zat zijn"?

Nihilisme gaat de discussie ook niet helpen. Niets moet immers. Als je eerst zegt dat je die niet wil afnemen om dan uiteindelijk gewoon te zeggen dat je die wel wil afnemen... Allez.

Het is echt niet de limiet die het probleem is, het is de pakkans, de strafmaat en de mogelijkheid om het te doen.
Die limiet, die toelaat "een beetje" te consumeren schept wel de mogelijkheid om hierover te "onderhandelen".
"Eentje kan geen kwaad", "ik heb een kwartier gewacht", "ik drink ook water tussendoor", "ik heb veel spier/vet-massa", "ik ben een man", "het is maar een pintje, geen Duvel", ... allemaal excuses die gestoeld zijn op de huidige limiet.
Terwijl geen alcohol eenduidig is en geen interpretatiemarge laat - los van de technische limiet die in elk geval lager is dan de huidige limiet.
Edit/aanvulling: bij een nultolerantie zullen recepties en after-work-drinks en al die dingen zich misschien eindelijk ook voldoende richten op niet-alcoholische dranken als standaard wanneer een groot deel van de aanwezigheden met de auto naar huis gaat. Want ook daar is alcohol veel te ingeburgerd, "eentje is geentje" en nul sociale controle op rijden en drinken want "eentje mag". En niemand grijpt in wanneer die ene cava een tweede wordt, dat tweede pintje een derde, ...Ook vandaag in 2024 blijft alcohol ook in deze situaties de standaard, niet enkel bij marginalen die zich op vrijdagnacht ladderzat drinken.

Het is een inconvenient truth maar alcohol is een harddrug, daar moeten we echt niet te veel tolerantie voor hebben. Men kan echt wel een avond zonder alcohol overleven, een aanvaring met een wagen van > 1000 kg aan een snelheid groter dan stapvoets daarentegen is veel moeilijker te overleven. Het cynische is dan nog dan nog dat de chauffeur het vaker overleeft dan een slachtoffer dat niet gekozen heeft om die auto tegen te komen.

Je mag ook niet iemand een beetje belagen, een beetje je telefoon manipuleren bij het rijden, een beetje belastingen ontduiken, ...

Pas op ik ben het met je eens dat de pakkans en strafmaat zeker en vast omhoog mogen, maar in mijn ogen de limiet ook (nu ja omlaag dan, strenger dus).

Laatst bewerkt door een moderator:
1) Ja, al diegenen die niet kunnen rijden he
2) Ik heb het net gedaan: 44/50 en dus geslaagd. En ja, mensen die hun rijexamen nu zouden buizen zouden niet op de weg mogen rijden.
3) Het is niet omdat er andere dingen ook gevaarlijk zijn, dat je het ene ding niet kan verbieden. Niezen tijdens het rijden is ook gevaarlijk, dan mag niemand rijden want iedereen niest al wel eens een keer.

Mij lijkt het al een goede eerste stap om te nemen. Of beter niets doen dan?

Ik zei als je alcohol wil consumeren, kan je perfect een alternatief voorzien(taxi, OV, iemand dat voor jou kan rijden,...). Dan moet je zelf niet rijden.

Elke auto een verplicht alcoholslot, maar wat ik in eerste oogopslag lees over de kostprijs van zo'n ding lijkt me dat niet haalbaar.
Die kostprijs wordt ook wel grotendeels bepaald door het feit dat het nadien moet ingebouwd worden. Als daar pakweg een europese regeling voor komt dan zakt die kostprijs ook serieus.
Nu is een alcoholslot wel lastiger dan een simpele e-idreader. Ik denk dat zo'n e-id reader laten installeren goedkoper is dan een roetfilter (en dat is ook gewoon verplicht geworden ...)

Het is toch niet omdat je voor één klein aspect, waarvan bewezen is dat het veel uitmaakt, heel streng wilt zijn, dat je ineens voor alles heel streng moet zijn? Als je rijvaardigheid constant onder die van een dronken chauffeur ligt, denk ik dat het niet verkeerd is om je rijbewijs in vraag te stellen. En mijn kennis van het verkeersreglement zal mijn sturen niet in die mate beïnvloeden dat het lijkt alsof ik boven de limiet zit.

Dat er nog gevaarlijke dingen zijn, betekent toch niet dat je daarop moet wachten voor je één van die zaken mag aanpakken?

Volgens mij spreken we hier toch over abnormaal alcoholgebruik dat ge nog amper op uw benen kunt staan.

Om dan nultolerantie in te voeren.. Ik ga mijn wijntjes (voorgerecht, hoofdgerecht) op restaurant toch ook niet laten. Eerste wat we ook altijd bestellen is een fles water :D

Mij lijkt het toch dat er bij de meeste wel bewustwording is omtrent alcoholgebruik.
Dat is natuurlijk zo. Maar die relativering is ook maar twijfelachtig, hoor.

Je rijgedrag:
  • Vanaf 0,15‰ verslechtert de verwerking van informatie.
  • Vanaf 0,2‰ verslechtert het vermogen om tegelijkertijd meerdere taken uit te voeren
  • Vanaf 0,4‰ worden eigen fouten over het hoofd gezien
  • Vanaf 0,5‰ gaat je reactiesnelheid omlaag. Verder vermindert het vermogen koers te houden en te rijden met constante snelheid. Ook overschat je vanaf dat promillage je rijvaardigheid: je wordt roekeloos.
Ongevallen:
  • Bij 0,5‰ neemt de kans op een ongeval met 40% toe.
  • Bij 1‰ neemt de kans op een ongeval met 400% toe (4 keer zo hoog).
  • Bij 1,51 ‰ neemt de kans op een ongeval 2000% toe (20 keer zo hoog) (2).
0,5 promille, ongeveer 2 standaardglazen alcohol. Dat valt onder "aangeschoten", niet onder "zat". Dat is pure statistiek, hè. Dan kan het bij jou nog zijn dat dat minder is. Ofwel door je superieure rijvaardigheid om mee te beginnen, of je superieure alcoholgewenning. Met een nultolerantie zul je de persoon te streng treffen die in één van die twee (of alle twee) gevallen verkeert. Maar statistisch gezien neemt je kans op een ongeval met 40% toe na twee biertjes die nog niet zijn verwerkt.

Niemand vraagt je trouwens om je wijntjes bij het eten te laten. Als het een nultolerantie wordt, word je alleen gevraagd het sturen dan te laten.

Die kostprijs wordt ook wel grotendeels bepaald door het feit dat het nadien moet ingebouwd worden. Als daar pakweg een europese regeling voor komt dan zakt die kostprijs ook serieus.
Nu is een alcoholslot wel lastiger dan een simpele e-idreader. Ik denk dat zo'n e-id reader laten installeren goedkoper is dan een roetfilter (en dat is ook gewoon verplicht geworden ...)
Het probleem is niet de smartcard reader, het probleem is alles errond...

De simpele dingen die al naar boven komen die voor grote problemen kunnen zorgen:
  • Iedereen dat ooit al met smartcard authentication gewerkt heeft, weet dat de foutenmarge vrij groot is. Zowel kaarten die kapot gaan als lezers na een tijd. Wij werken op het werk met smartcard authentication als login methode, en er zijn wekelijks problemen met mensen die niet kunnen aanmelden ermee.
  • Zelfs als de hardware geen probleem is, moet alles nog steeds in software geregeld worden. Globaal, want fabrikanten gaan de moeite niet doen als enkel een land als België dit verplicht. Anders zit je met hetzelfde probleem als het alcoholslot en wat het zo duur maakt: aftermarket installeren op elk type wagen.
  • Dan zit je nog steeds met het internationale aspect. Zelfs als het digitale europese rijbewijs er komt (wat geen zekerheid is, er is nog altijd geen akkoord over het belangrijkste aspect: de technische specificaties) is dat enkel europees. Pech voor niet-EU-burgers? Maar dan zou je er ook niet komen met een smartcard reader, want dit gaat ook op smartphone beschikbaar zijn. En da maakt het nog makkelijker om het systeem te omzeilen, want dan kan je je rijbewijs op meerdere smartphones installeren en is het nog makkelijker om iemand anders zijn rijbewijs te gebruiken om je wagen vrij te geven.

Dat is natuurlijk zo. Maar die relativering is ook maar twijfelachtig, hoor.

Je rijgedrag:
  • Vanaf 0,15‰ verslechtert de verwerking van informatie.
  • Vanaf 0,2‰ verslechtert het vermogen om tegelijkertijd meerdere taken uit te voeren
  • Vanaf 0,4‰ worden eigen fouten over het hoofd gezien
  • Vanaf 0,5‰ gaat je reactiesnelheid omlaag. Verder vermindert het vermogen koers te houden en te rijden met constante snelheid. Ook overschat je vanaf dat promillage je rijvaardigheid: je wordt roekeloos.
Ongevallen:
  • Bij 0,5‰ neemt de kans op een ongeval met 40% toe.
  • Bij 1‰ neemt de kans op een ongeval met 400% toe (4 keer zo hoog).
  • Bij 1,51 ‰ neemt de kans op een ongeval 2000% toe (20 keer zo hoog) (2).
0,5 promille, ongeveer 2 standaardglazen alcohol. Dat valt onder "aangeschoten", niet onder "zat". Dat is pure statistiek, hè. Dan kan het bij jou nog zijn dat dat minder is. Ofwel door je superieure rijvaardigheid om mee te beginnen, of je superieure alcoholgewenning. Met een nultolerantie zul je de persoon te streng treffen die in één van die twee (of alle twee) gevallen verkeert. Maar statistisch gezien neemt je kans op een ongeval met 40% toe na twee biertjes die nog niet zijn verwerkt.

Niemand vraagt je trouwens om je wijntjes bij het eten te laten. Als het een nultolerantie wordt, word je alleen gevraagd het sturen dan te laten.
Dan is het wachten op de zelfrijdende auto hé. :unsure:

Terug
Bovenaan