En met de "message" denk je dat gevallen als hierboven niet gebeuren? Dan gaan zo'n mensen zeggen "ah vroeger was het 0.5 en dan dacht ik dat zat rijden wel OK was maar NU ga ik nooit nog zat zijn"?
Jij denkt dat je er zo de probleemgevallen uithaalt?
Nihilisme gaat de discussie ook niet helpen. Niets moet immers. Als je eerst zegt dat je die niet wil afnemen om dan uiteindelijk gewoon te zeggen dat je die wel wil afnemen... Allez.
Het is echt niet de limiet die het probleem is, het is de pakkans, de strafmaat en de mogelijkheid om het te doen.
Die limiet, die toelaat "een beetje" te consumeren schept wel de mogelijkheid om hierover te "onderhandelen".
"Eentje kan geen kwaad", "ik heb een kwartier gewacht", "ik drink ook water tussendoor", "ik heb veel spier/vet-massa", "ik ben een man", "het is maar een pintje, geen Duvel", ... allemaal excuses die gestoeld zijn op de huidige limiet.
Terwijl geen alcohol eenduidig is en geen interpretatiemarge laat - los van de
technische limiet die in elk geval lager is dan de huidige limiet.
Edit/aanvulling: bij een nultolerantie zullen recepties en after-work-drinks en al die dingen zich misschien eindelijk ook voldoende richten op niet-alcoholische dranken als standaard wanneer een groot deel van de aanwezigheden met de auto naar huis gaat. Want ook daar is alcohol veel te ingeburgerd, "eentje is geentje" en nul sociale controle op rijden en drinken want "eentje mag". En niemand grijpt in wanneer die ene cava een tweede wordt, dat tweede pintje een derde, ...Ook vandaag in 2024 blijft alcohol ook in deze situaties de standaard, niet enkel bij marginalen die zich op vrijdagnacht ladderzat drinken.
Het is een inconvenient truth maar alcohol is een harddrug, daar moeten we echt niet te veel tolerantie voor hebben. Men kan echt wel een avond zonder alcohol overleven, een aanvaring met een wagen van > 1000 kg aan een snelheid groter dan stapvoets daarentegen is veel moeilijker te overleven. Het cynische is dan nog dan nog dat de chauffeur het vaker overleeft dan een slachtoffer dat niet gekozen heeft om die auto tegen te komen.
Je mag ook niet iemand een beetje belagen, een beetje je telefoon manipuleren bij het rijden, een beetje belastingen ontduiken, ...
Pas op ik ben het met je eens dat de pakkans en strafmaat zeker en vast omhoog mogen, maar in mijn ogen de limiet ook (nu ja omlaag dan, strenger dus).