Airco (multi unit)

Voor 1 binnenunit in de living met 1 buitenunit van daikin kan ik een onderhoudscontract nemen van 120 euro per jaar.
Hoe garantie wordt hierdoor verlengt van 2 naar 5 j. Raden jullie dit aan?

Ik heb 3 aircos in de slaapkamers (ook van daikin). Deze zijn geplaatst geweest door ene andere firma (die nu geen airxos meer plaatst).
Ik vroeg aan de verkoper van de airco ban de living hoe ik de filter moet kuisen van deze aircos. Hij vertelde me dat ik enkel de bovenkant van deze binnenunits moet stofzuigen. Klopt dit?
 
Voor 1 binnenunit in de living met 1 buitenunit van daikin kan ik een onderhoudscontract nemen van 120 euro per jaar.
Hoe garantie wordt hierdoor verlengt van 2 naar 5 j. Raden jullie dit aan?

Ik heb 3 aircos in de slaapkamers (ook van daikin). Deze zijn geplaatst geweest door ene andere firma (die nu geen airxos meer plaatst).
Ik vroeg aan de verkoper van de airco ban de living hoe ik de filter moet kuisen van deze aircos. Hij vertelde me dat ik enkel de bovenkant van deze binnenunits moet stofzuigen. Klopt dit?
Ik heb geen Daikin maar wel airco binnenunits en buitenunit. Ja, ik doe de binnenunit open en stofzuig of ga met microvezel over de filter en verdamper. 2x per jaar een UV run (binnen de app) tegen bacterie/schimmel. Dit alles is 5 min werk. De buitenunit heb ik nog niet open gedaan maar visueel zijn de bladen nog prima en voel ik weinig trilling.

tenzij de binnenunit en buitenunit moeilijk bereikbaar zijn of je bent in slechte gezondheid vind ik dit weggesmeten geld.

Maar toegegeven, een onderhoud aan de auto laten doen in de garage vind ik ook weggesmeten geld, ik doe dit liefst zelf. Misschien ben ik dan niet de beste persoon om raad te geven?

Wat jezelf doet, doe je (meestal) beter
 
K zal vanavond eens een binnenunit van de slaapkamer bekijken.
In de app van daikin vind ik geen UV run


Bedankt voor je uitleg.
 
Voor 1 binnenunit in de living met 1 buitenunit van daikin kan ik een onderhoudscontract nemen van 120 euro per jaar.
Hoe garantie wordt hierdoor verlengt van 2 naar 5 j. Raden jullie dit aan?

Ik heb 3 aircos in de slaapkamers (ook van daikin). Deze zijn geplaatst geweest door ene andere firma (die nu geen airxos meer plaatst).
Ik vroeg aan de verkoper van de airco ban de living hoe ik de filter moet kuisen van deze aircos. Hij vertelde me dat ik enkel de bovenkant van deze binnenunits moet stofzuigen. Klopt dit?
Belangrijkste is dat je de filter van de binnenunit en de condensor van de buitenunit zuiver kunt houden. En als je een condenspomp hebt, zien dat daar geen slijm vorming in kan gebeuren aan de slangen. Deze 3 zaken zorgen voor veel interventies indien niet gedaan. Bij een onderhoud bij een erkende firma zullen ze de koperen leidingen en wartel aansluitingen ook nog lektesten met een speciale lekzoeker die gassen kan detecteren. Indien er een lek is, wordt dit meestal snel gevonden, dikwijls nog voor er problemen zijn. Zo is de kost op een herstelling wel lager. Koelmiddel kost tegenwoordig vrij veel geld.
 
2x per jaar een UV run (binnen de app) tegen bacterie/schimmel.
Ik ben ook wel eens benieuwd naar die uv run.
Hier zit er in de binnenunits wel de streamerfunctie (ik laat die altijd aanstaan) Die zou de bacteriën, virussen en schimmels doden.
Ik vermoed dat dit werkt door ionisatie. Een open elektrode die plasma creëert en zo alle aangezogen lucht zuivert (denk ik).

Ik deel de mening dat het meeste van die airco onderhouden zelf te doen zijn.
Ik reinig die filters om de 2 maanden. En stofzuig de verdampers en condensor regelmatig (vooral in het pollenseizoen).
 
Ik ben ook wel eens benieuwd naar die uv run.
Hier zit er in de binnenunits wel de streamerfunctie (ik laat die altijd aanstaan) Die zou de bacteriën, virussen en schimmels doden.
Ik vermoed dat dit werkt door ionisatie. Een open elektrode die plasma creëert en zo alle aangezogen lucht zuivert (denk ik).

Ik deel de mening dat het meeste van die airco onderhouden zelf te doen zijn.
Ik reinig die filters om de 2 maanden. En stofzuig de verdampers en condensor regelmatig (vooral in het pollenseizoen).
Condensor kan je best met een tuinslang doen. En eigenlijk best spanningsloos zetten. Het dak van de buitenunit eraf halen en dan van binnen naar buiten door de condensor spuiten. Zo spuit je het vuil en pollen er in 1 keer uit.
 
Gisteravond het pompje van de condens afvoer defect, vlotter schakelede nog, sprong soms nog aan, maar verpompte niets meer.
Deze ochtend is die gast langs geweest met een ander pompje. 210€ pff wel zuur, ik zou het zelf gekocht hebben en vervangen, maar ik ben op weekend, en wil mijn grootmoeder niet zo lang zonder zetten.

Doet mentaal wel pijn, al mag ik ook wel van geluk spreken dat die onmiddelijk kon langskomen met dit weer
 
Gisteravond het pompje van de condens afvoer defect, vlotter schakelede nog, sprong soms nog aan, maar verpompte niets meer.
Deze ochtend is die gast langs geweest met een ander pompje. 210€ pff wel zuur, ik zou het zelf gekocht hebben en vervangen, maar ik ben op weekend, en wil mijn grootmoeder niet zo lang zonder zetten.

Doet mentaal wel pijn, al mag ik ook wel van geluk spreken dat die onmiddelijk kon langskomen met dit weer
Hierom ben ik als de dood om airco te installeren op zo'n manier dat je een pomp nodig hebt.
Het is gewoon weer iets extra dat kapot kan gaan. Dan nog liever de achtergevel terug losmaken (thermowood) om de leidingen mooi weg te werken en de aico zo kunnen plaatsen dat ik geen pomp nodig heb.
 
Hierom ben ik als de dood om airco te installeren op zo'n manier dat je een pomp nodig hebt.
Het is gewoon weer iets extra dat kapot kan gaan. Dan nog liever de achtergevel terug losmaken (thermowood) om de leidingen mooi weg te werken en de aico zo kunnen plaatsen dat ik geen pomp nodig heb.
Kgoh jah, de airco van de zolder is bij ons al 3 weken "kapot".
Plaatser heeft de leiding niet goed afwaterend gelegd vermoed ik, want het condens water loopt niet weg.

Als je op de leiding blaast stroomt het weg.

Hij komt binnen 2 weken is zien...
 
het enige nadeel van mijn "goedkope" toestellen is dat ze niet geruisloos zijn.

nuja heb ook maar 1000 euro per split unit betaald, dus je kan dan niet mopperen vrees ik, maar als ik dat vergelijk met vrienden hun daikin van +5000 euro, die is echt geruisloos. daarmee kan je perfect slapen.

Bij mij is het een licht gezoem helaas. en daarmee kan ik niet slapen.
De enige oplossing is: 1 u voor slapengaan, ramen dicht doen in slaapkamer, en hem op volle bak laten koelblazen aan laagste temperatuur (17 graden), zodat de kamer toch wat afkoelt.

helaas kom je dan toch rond 4 uur snachts wakker omdat die reeds terug is opgewarmt met deze warme nachten.
misschien moet ik doen zoals anderen hier in de thread: hem toch de hele dag laten koelen , van smorgens al....

tips om die geruislozer te maken, zijn er niet zeker? netjes/filters zijn alvast goed uitgekuist
 
Laatst bewerkt:
De enige oplossing is: 1 u voor slapengaan, ramen dicht doen in slaapkamer, en hem op volle bak laten koelblazen aan laagste temperatuur (17 graden), zodat de kamer toch wat afkoelt.
Enige oplossing is alles een hele dag op laten staan en net voor slapen uitzetten zodat heel de massa van uw kamer koel is.
 
Gisteravond het pompje van de condens afvoer defect, vlotter schakelede nog, sprong soms nog aan, maar verpompte niets meer.
Deze ochtend is die gast langs geweest met een ander pompje. 210€ pff wel zuur, ik zou het zelf gekocht hebben en vervangen, maar ik ben op weekend, en wil mijn grootmoeder niet zo lang zonder zetten.

Doet mentaal wel pijn, al mag ik ook wel van geluk spreken dat die onmiddelijk kon langskomen met dit weer
Alvast een reservepompje aankopen?
 
Kgoh jah, de airco van de zolder is bij ons al 3 weken "kapot".
Plaatser heeft de leiding niet goed afwaterend gelegd vermoed ik, want het condens water loopt niet weg.

Als je op de leiding blaast stroomt het weg.

Hij komt binnen 2 weken is zien...

Koppel de leiding af.
Steek die leiding van de airco van het condenswater in een buis
Zet die buis in een grote emmer
Schep die leeg als die wat te hoog komt met een kleine emmer/... en dump dat in het toilet.

Dan kan je toch nog minstens 2 weken uw airco gebruiken. Ipv dat je een airco hebt die niet werkt en in de hitte zit.

Dat het dan geen zicht is kan mij persoonlijk op dit moment gestolen worden :p.

De enige oplossing is: 1 u voor slapengaan, ramen dicht doen in slaapkamer, en hem op volle bak laten koelblazen aan laagste temperatuur (17 graden), zodat de kamer toch wat afkoelt.
Waarom heb jij uw ramen open staan in uw slaapkamer ?
 
Koppel de leiding af.
Steek die leiding van de airco van het condenswater in een buis
Zet die buis in een grote emmer
Schep die leeg als die wat te hoog komt met een kleine emmer/... en dump dat in het toilet.

Dan kan je toch nog minstens 2 weken uw airco gebruiken. Ipv dat je een airco hebt die niet werkt en in de hitte zit.

Dat het dan geen zicht is kan mij persoonlijk op dit moment gestolen worden :p.


Waarom heb jij uw ramen open staan in uw slaapkamer ?
Kgoh ja, de andere 3 airco's in huis (beide huidige slaapkamers en living) werken nog goed.
Dus kan opzich zo geen kwaad
 
Terug
Bovenaan