Nu met de zomer stilaan in zicht:
Ik heb hier een overgedimensioneerde PV installatie. Los van de 11kwh batterijen injecteer ik nu al op een zonnige dag meer dan 25kwh.
Als het nu echt warm wordt, heeft het enig nut om alle airco’s in huis (in alle slaapkamers + leefruimte) gewoon de hele dag op 22 graden laten draaien bvb, om ze dan uit te zetten als we gaan slapen. Of warmt de kamer dan evengoed instant terug op?
Zou die gigantische injectie dus liever gebruiken om gewoon het huis te koelen door de dag.
Mijn architect en de airco man zeide als volgt (meer een eli5 dan bovenstaande):
Als u airco heel de dag afligt, dan zijn u muren, u bed, u lakens allemaal dezelfde temperatuur (pak 25⁰ in u huis?).
Als je dan zegt, ik zet een uurtje voor het slapen gaan de airco vollenbak en dan als ik ga slapen uit.
Dan is de lucht in u kamer 20⁰ (als ge u airco op 20⁰ zetten).
Maar u muren, bed, lakens, ... Zijn nog 25⁰.
Dus de moment dat ge uw airco uitzet begint die lucht terug op te warmen naar 25⁰ door de warmte dat alles in u huis afgeeft.
Als ge heel den dag uw airco op 20⁰ zet, dan zijn uw muren, bed, lakens, ... 20⁰.
Dus als ge dan 's avonds u airco afzet, moet de buitenwarmte uw muren, bed, lakens, ... EN uw binnenlucht warm maken.
Dus tenzij ge een vreselijk geisoleerd huis hebt gaat ge niet teveel opwarmen 's nachts.
Vorige zomer met de dochter (toen 2 jaar) haar kamer zo gedaan.
Heel de dag altijd de airco's in huis op 20⁰.
Als ze ging slapen haar airco uit.
Temperatuur in haar kamer kwam niet boven de 21⁰ gedurende de nacht