Airco (multi unit)

Typisch loodgieters. Die denken altijd dat een gewoon stopcontact genoeg is.

Mijn airco installateur (hij doet niks anders dan airco en warmtepompen) was nochtans duidelijk: mag niet op een stopcontact, er moet nieuwe zekering in de kast en een vast aangesloten kabel aan de buitenunit.
 
"Je zet dat niet op stopcontact he maar op die kring"
Het punt was "mag wettelijk niet op een stopcontact aangesloten worden". Die extra zekering vormt idd een nieuwe kring die uitsluitend voor de airco gebruikt wordt EN de buitenunit wordt rechtstreeks aangesloten op die kring zonder een los te maken koppeling (stopcontact). Of hij gelijk heeft weet ik niet, maar hij was redelijk strikt hierop.

Mijn buitenunit slikt max 2kw, dus zou kwa vermogen op een stopcontact kunnen... maar mag blijkbaar niet.
 
Kan je een arico slim maken?
Hebben eentje op de bovenste kamer. En zou handig zijn moest we deze van op afstand kunnen bedienen
Bij sommigen merken/types kan je later nog een wifi module ofzo toevoegen.

Hier heb ik ze via Modbus verbonden (was ook een module bij Fujitsu) maar dan moet je al wat technisch zijn en iets hebben om het aan te sturen.

Je kan in noodgevallen een IR straler kopen die je op de wifi hangt en de commando's van uw origineel kasje overnemen. Heeft wel een groot nadeel dat je de status van het toestel niet weet natuurlijk.

Bijvoorbeeld:
(Geen ervaring mee ofzo maar RC5, NEC,.. codes etc van zo'n remote zijn nu geen rocketscience. Eender welke elektronicanerd maakt dat zelf als het moet)
 
Laatst bewerkt:
"Je zet dat niet op stopcontact he maar op die kring"
Het punt was "mag wettelijk niet op een stopcontact aangesloten worden". Die extra zekering vormt idd een nieuwe kring die uitsluitend voor de airco gebruikt wordt EN de buitenunit wordt rechtstreeks aangesloten op die kring zonder een los te maken koppeling (stopcontact). Of hij gelijk heeft weet ik niet, maar hij was redelijk strikt hierop.

Mijn buitenunit slikt max 2kw, dus zou kwa vermogen op een stopcontact kunnen... maar mag blijkbaar niet.
Waar staat die wetgeving dan?

Hier zou dat op kring met 4*2 stopcontacten komen, 8 is max maar weet niet of dat aparte moeten zijn (2 stopcontacten nooit gebruikt, 2 constant (nachtlamp) en 2 als ik werk (laptop en scherm) en dan nog 1 sporadisch (en 1 heel zelden maar met airco wss ook niet meer want is dan een ventilator of verwarmingske)
Zekering is mwn 220A dus dat lijkt me ok (maar ken er bitter weinig van)
 
Laatst bewerkt:
Waar staat die wetgeving dan?

Zekering is mwn 220A dus dat lijkt me ok (maar ken er bitter weinig van)
Zoals ik al zei: "Of hij gelijk heeft weet ik niet, maar hij was redelijk strikt hierop". Mijn kennis van het AREI (= te volgen regels in belgie) stamt van 40 jaar terug, en toen waren er bitter weinig airco's in huizen.

Een zekering van 220A... wow, heb jij een eigen hoogspanningscabine 😄? Zal wel een tikfoutje zijn zeker, en 20A bedoelen.
 
Zoals ik al zei: "Of hij gelijk heeft weet ik niet, maar hij was redelijk strikt hierop". Mijn kennis van het AREI (= te volgen regels in belgie) stamt van 40 jaar terug, en toen waren er bitter weinig airco's in huizen.

Een zekering van 220A... wow, heb jij een eigen hoogspanningscabine 😄? Zal wel een tikfoutje zijn zeker, en 20A bedoelen.
Nee mnw 220A is modelnaam ;)
 
Haha... ik dacht al "mnw" is weer zo'n afkorting van de "jonge gasten taal" die ik niet ken 😀.
Maar het is dus een 20 ampère zekering, die kwa vermogen zeker voldoende moet zijn voor een airco (en zelfs een multi buitenunit).
Als het AREI geen rechtstreekse aansluiting op een dedicated kring zou eisen, dan zou een stopcontact op die zekering kunnen.
 
1e offerte binnen maar toch duurder als ik dacht (of ligt dat aan mij?)

daikin stylish wit
2*2kwh
1*3.5kwh
1 buitenunit 7kwh

7k exclusief BTW

Overigens moeten ze de stroom van een stopcontact halen. Neem aan dat daar geen aanpassing aan zekeringskast moet voor gebeuren (of herkeuring)?
Offerte Fijitsu is 500 euro meer

Morgen komt er nog een andere installateur van Daikin maar vermoedt dat er niet zo veel verschil op gaat zitten
 
Offerte Fijitsu is 500 euro meer

Morgen komt er nog een andere installateur van Daikin maar vermoedt dat er niet zo veel verschil op gaat zitten
Ik heb een jaar geleden +-5k€ ex btw betaald voor plaatsing van een Fujitsu 6,8kw AOYG 24 KBTA3
+
2*2kw (ASYG 07 KMCC)
1*5kw (ASYG 18 KMTB)

Ter illustratie maar ik heb de elektriciteit wel zelf klaar gelegd en het circuit was relatief makkelijk te installeren en kort. Dat zal allemaal wel meetellen. Ook afloop zonder condenspompjes.

Je moet wel extra modules kopen voor wifi of Modbus. (Zat niet in die 5k€)
 
Laatst bewerkt:
Offerte getekend bij klein familiebedrijf uit de buurt, bestaan nog maar een jaar maar reviews zijn positief en ze waren iets goedkoper (6.5k excl voor 2*2 en 1*3.4kwh stylish)

Btw 6% wordt wel verlengd als ik het goed heb
 
Graag even jullie mening over deze offerte voor een airco installatie op de bovenverdieping (3 slaapkamers):

1x Buitentoestel Panasonic TZ compact 5,2kW (montage aan buitengevel verdiep)
3x Binnentoestel Panasonic TZ compact wit 1,6kW (incl wifi, condenspomp)
4.126,96 EUR - 15% korting (-619,04) = 3.507,92 EUR

Toebehoren (leidingen, kabels, beugels, hoogtewerker, boringen,..)
909,50 EUR

Installatie werkuren: 24hr x 42 EUR
1.008,00 EUR

Totaal 5.425,42 + 6% BTW = 5.750,95 EUR


In mijn hoofd ging dat goedkoper zijn maar hield geen rekening met de werkuren waarschijnlijk...
Is via kennis die zelfstandig in bijberoep is
 
4 dagen werk voor het plaatsen van 4 airco's is wat aan de hoge kant. In principe zou dat op 2 - 3 dagen ook perfect haalbaar zijn. Maar zijn uurprijs ligt grofweg op niveau 1/2 de van wat ik gewend ben waardoor dit ook niet overdreven is. Mijn aannemer heeft er op zijn eentje met hier en daar een hand hulp van mijn vader er 4 op 1 dag gezet (2 binnen, 2 buiten), met nog wat afwerkingswerken de dag erna.

Prijszetting voor de airco zelf valt in principe mee. Al zie ik de binnentoestellen staan voor 250- 300€ incl BTW https://www.gncduurzaam.nl/panasonic-r32-wandunit-standaard-multisplit-cs-124.html, https://www.climaffaires.com/unités...e-interieure-multisplit-tz-ultra-compact.html en het buitentoestel staan voor 900 - 1200 https://www.climaffaires.com/unités...html#/475-unités_extérieures-cu_2z35tbe_35_kw https://www.maxi-trade.nl/panasonic-buitendeel-3-2-5-7-kw-multi-split-cu-2z35tbe/
Al kan het zijn dat het eerder deze is, https://www.maxi-trade.nl/panasonic-buitendeel-4-5-11-2-kw-multi-split-cu-3z68tbe/ en die is toch ook weer wat duurder. En hier is het dan nog aan 21% BTW ipv 6%

Niets houdt u tegen om prijs te vragen bij iemand anders, of met pot en pint even te overlopen met uw maat wat de verschillen zijn met uw onderzoek. Hij moet het nu ook niet voor de goedkoop goedkoop doen. Maar hij neemt al 1000€ extra voor klein materiaal en 1000€ extra voor uren. Dan lijkt mij grofweg 1500€ extra, ook al is dat met korting van 15% toch al redelijk groot. Al weet ik natuurlijk niet of hij dezelfde basisprijs kan krijgen als die firma's natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan