Advies thuisnetwerk + camera's

Unifi gear heeft geen native support voor 3th party UPS... Ik heb geen negatieve ervaringen met unifi gateways na ungracefull shutdown, maar in theorie is een NVR een soort service die je in gracefull shutdown wil laten gaan.

Een UPS nemen is dus functioneel hetzelfde als de thuisbatterij gebruiken. Je kan in theorie een script maken dat luistert naar een UPS server (je Synology kan daarvoor dienen), en bij bepaalde thresholds via SSH een poweroff -d 0 command geeft aan de UDM SE, maar dat is al heel verregaand.

Laatst bewerkt:
Dat was ook mijn plan.
Maar was dan wat sites aan het afschuimen en kwam ik rond de €150 tegen voor 2Tb. Amazone heb ik nu niet gekeken.
En dan was ik dus ook beperkt tot 2Tb. Daarvoor vond ik het prijsverschil te klein.

Voor storage heb ik mij dus laten baseren op wat unifi zelf zegt.

Te bekijken welke codec ze gebruiken voor hun compressie. Maar ga ervanuit dat dit H264 was.
H264 nam redelijk wat opslagruimte in. Maar ondertussen is er H265 die de benodigde storage minimaal halveert. Al is er ondertussen ook al de H265+.
In principe zou in die calculator nog moeten meegenomen worden of je hardwarematige of softwarematige raid gebruikt en welk type van Raid. Maar de benodigde ruimte is sinds die H265 veel betaalbaarder geworden.

PS: die enhanced encoding waarover sprake == Ubiquiti's versie van H265. https://en.wikipedia.org/wiki/High_Efficiency_Video_Coding

Of je kan ook hier kijken. https://www.seagate.com/be/nl/video-storage-calculator/

Bijzondere ervaring vandaag: Nachtelijke stroomuitval langer dan de runtime van de UPS op een locatie waar ik de Unifi setup manage. Er draait ook nog een legacy Blue Iris naast de nieuwere Protect installatie. PC van blue Iris bootte niet meer, daar heb ik via safe boot een systeemherstel moeten doen om de machine terug aan de praat te krijgen.

De Unifi setup had ook een disk error op de UDMP die als NVR dient (eerste keer dat ik dat zag, ooit). De disk werd niet meer herkend. Na een re-insert van de disk kwam de disk terug op, en nog een paar minuten initialiseren later was alles terug up and running zonder een reboot van de UDMP en zonder verlies van data van voor de stroomuitval.

Ik had eerder de camera's van de oude installatie via ONVIF in de Protect setup geladen. De Blue Iris setup had geen bruikbare retentie van beelden van de afgelopen paar dagen. De Unifi setup wél, ook van die ONVIF ports.

Op zich niet related aan de vraag van OP, maar omdat we het over UPSsen hadden in relatie tot Protect, vond ik dit wel de moeite om even te vermelden.

Terug
Bovenaan