Advies nieuwe wagen

Voor mij zit Volvo tegenwoordig gewoon in het rijtje van de premium wagens.
Maar dat interieur is nog altijd niet mijn smaak, maar dat is ook gewoon persoonlijk.
Het is inderdaad wel een serieuze stap vooruit tov het vorige interieur.

Met een tweeling op komst zijn wij aan het uitzien voor een andere wagen. Momenteel, zonder kinderen, rijden we met een Hyundai i20, veel te klein dus binnenkort. Tweeling kinderwagen opgevouwen is alleen bv. al 80x70x40. Gemiddeld een 8000km per jaar, dus de volgende zou ook een benzine moeten zijn waarschijnlijk. Dient vnl. voor de wekelijkse boodschappen, eens op bezoek bij vrienden en familie, en 2x/jaar naar Zuid Frankrijk. Woonwerk, uitstapjes e.d. doen we met de fiets waar mogelijk. De wagen staat dus heel vaak stil tijdens de week (buiten).

De vrouw wil graag een MPV. Niet de mooiste wagens maar wel praktisch uiteraard. Tegen blokjes op wielen (genre Berlingo) een veto. Momenteel kijken we naar C4 SpaceTourer (minder mooi maar wel betaalbaar), Zafira, Touran (wat aan de prijzige kant voor ons), S-Max (ook eerder prijzig). Renault minder onze smaak. Hier in de buurt rijden veel Tourans, zijn dit goede wagens? Wat aan het uitkijken naar relatief jonge (<3j, <50ish k) tweedehands maar nieuw is ook een optie. Budget liefst <20k maar tot 25-30k voor een nieuwe wagen indien ons dat kopzorgen kan besparen. We willen toch graag de wagen lang bijhouden (10+ jaar). Broer neemt de i20 over en is al in dit budget verrekend. Opties kunnen ons min of meer gestolen worden maar wel graag een automaat en misschien wel park assist gezien we niet gewoon zijn met zo een omvangrijke wagen te rijden.

Zelf kennen we weinig van auto's, dus pols ik graag eens hier of deze modellen gekend zijn met vaak voorkomende problemen? Te mijden motoren, types, merken, ... ? Zaken waar we bij deze auto's extra op moeten letten?

Met een tweeling op komst zijn wij aan het uitzien voor een andere wagen. Momenteel, zonder kinderen, rijden we met een Hyundai i20, veel te klein dus binnenkort. Tweeling kinderwagen opgevouwen is alleen bv. al 80x70x40. Gemiddeld een 8000km per jaar, dus de volgende zou ook een benzine moeten zijn waarschijnlijk. Dient vnl. voor de wekelijkse boodschappen, eens op bezoek bij vrienden en familie, en 2x/jaar naar Zuid Frankrijk. Woonwerk, uitstapjes e.d. doen we met de fiets waar mogelijk. De wagen staat dus heel vaak stil tijdens de week (buiten).

De vrouw wil graag een MPV. Niet de mooiste wagens maar wel praktisch uiteraard. Tegen blokjes op wielen (genre Berlingo) een veto. Momenteel kijken we naar C4 SpaceTourer (minder mooi maar wel betaalbaar), Zafira, Touran (wat aan de prijzige kant voor ons), S-Max (ook eerder prijzig). Renault minder onze smaak. Hier in de buurt rijden veel Tourans, zijn dit goede wagens? Wat aan het uitkijken naar relatief jonge (<3j, <50ish k) tweedehands maar nieuw is ook een optie. Budget liefst <20k maar tot 25-30k voor een nieuwe wagen indien ons dat kopzorgen kan besparen. We willen toch graag de wagen lang bijhouden (10+ jaar). Broer neemt de i20 over en is al in dit budget verrekend. Opties kunnen ons min of meer gestolen worden maar wel graag een automaat en misschien wel park assist gezien we niet gewoon zijn met zo een omvangrijke wagen te rijden.

Zelf kennen we weinig van auto's, dus pols ik graag eens hier of deze modellen gekend zijn met vaak voorkomende problemen? Te mijden motoren, types, merken, ... ? Zaken waar we bij deze auto's extra op moeten letten?
Proficiat met het nakende vaderschap! Te mijden merken zijn er eigenlijk niet. De meeste merken bouwen tegenwoordig betrouwbare auto's.

Wat je je nog moet afvragen is of er misschien later nog een derde kindje zou kunnen komen. Dan kies je best een auto waar 3 autostoelen op de achterbank passen.

Zelf heb ik een dikke 4 jaar met een Zafira tourer gereden, en ik had daar eigenlijk niet veel op aan te merken. Die auto reed wel goed vond ik. Ik heb er geen noemenswaardige problemen mee gehad, maar een steekproef van 1 is niet veel waard uiteraard.

Bedankt (voor de wensen en de uitleg)!
Als ik op de "betrouwbaarheidswebsites" kijk, valt op dat dit soort model over het algemeen wat minder scoort. I.t.t; bv. onze huidige i20, waar we nooit echt problemen mee hebben gehad buiten slijtageonderdelen. Daarom dat we hier wel wat terughoudend over zijn.
Een derde kind zou inderdaad evt. ooit kunnen, daarom dat we vermoedelijk wel wat vasthangen aan de klasse MPV (omdat we de wagen ook wel lang willen bijhouden).
We kennen ook iemand met een Zafira die daar ook tevreden over is. Deze is dus zeker een kanshebber. Deze wordt helaas niet meer nieuw gemaakt en het (jonge) tweedehands aanbod met benzinemotor is ook niet heel ruim. Een jonge tweedehands Zafira is ook niet zoveel goedkoper dan bv. een nieuwe (stock) C4 GrandTourer. Zo'n Combo Life heeft dan weer wat te veel blokje-op-wielengehalte. :p

Misschien een Renault Grand Scenic? Geen idee of dat een goeie wagen is.
Ken wel verschillende mensen die een Touran hebben/gehad hebben en die zijn/waren daar allemaal tevreden over.

Poster zei zelf dat Renault niet hun smaak is, maar ik rij nu een jaar met een Grand Scenic rond en op zich geen klagen (al ben ik wel meermaals naar de garage moeten gaan omwille van het multimedia systeem die niet naar behoren wou werken)

Hier samengesteld gezin (3+3)
Ga mijn auto verkopen (golf 7 variant) en kijken voor een Ford transit custom (6 zitplaatsen)
lichte vracht is handig voor zoon zijn hobby (MTB)

Die ford een goede keuze?

Bmw 4 keer beter dan Seat hahahhaha niet geloven , prijs kwaliteit is Seat top en Bmw heeft ook heel veel betrouwbaarheidsproblemen .

Bmw is ook niet schoon meer , vroeger wel , maar de laatste jaren gene vette , Bmw 2reeks was wel schoon.
BMW 2 vind ik geen BMW meer... daar hebben ze de connectie met hun fans verloren.

Proficiat en indien je het voorlopig bij 2 kinderen houdt kan ik de Mini Countyrman aanraden. Ik rijd zelf met de PHEV versie ervan en dat ding bolt zalig! Heeft meer als voldoende ruimte, zit hoog en je kan er al 's een sprintje mee trekken als de tweeling dat leuk zou vinden :p

Voor 20K kan je er wel een recente vinden.

Blijf weg van Citroën, Peugeot en Opel met benzinemotoren !!!

BMW 2 vind ik geen BMW meer... daar hebben ze de connectie met hun fans verloren.
Geen enkele BMW met minder dan 6 cilinders (op de M3 E30 na) en geen RWD heeft is een BMW.
Al die X modellen, ook geen BMW.

... of wacht, BMW heeft al die auto's willens en wetens gemaakt. Misschien zijn het dan toch BMW's? ;)

Mijn vriendin heeft een Touran, wel een ouder model van 2008. Maar is er wel heel content van, is niet de snelste bak met de 1.6 FSI, maar is nog altijd wel vlot genoeg om mee te rijden.

Wij hebben er ook serieus wat meubelen mee vervoerd van de Ikea e.d. en dat paste allemaal zonder problemen.

De 2-3j oude Tourans kosten ook niet heel veel meer, imho en hebben toch wel redelijk wat opties.

Bvb:

Bedankt (voor de wensen en de uitleg)!
Als ik op de "betrouwbaarheidswebsites" kijk, valt op dat dit soort model over het algemeen wat minder scoort. I.t.t; bv. onze huidige i20, waar we nooit echt problemen mee hebben gehad buiten slijtageonderdelen. Daarom dat we hier wel wat terughoudend over zijn.
Een derde kind zou inderdaad evt. ooit kunnen, daarom dat we vermoedelijk wel wat vasthangen aan de klasse MPV (omdat we de wagen ook wel lang willen bijhouden).
We kennen ook iemand met een Zafira die daar ook tevreden over is. Deze is dus zeker een kanshebber. Deze wordt helaas niet meer nieuw gemaakt en het (jonge) tweedehands aanbod met benzinemotor is ook niet heel ruim. Een jonge tweedehands Zafira is ook niet zoveel goedkoper dan bv. een nieuwe (stock) C4 GrandTourer. Zo'n Combo Life heeft dan weer wat te veel blokje-op-wielengehalte. :p
Als je zo weinig km's doet, kun je misschien eens kijken voor een BMW 225. Liefst ene van na augustus 2019, die ervoor worden door de fiscus aanzien als een fake hybrid en dan moet je de taxen rekenen van een 218. bv https://gebrauchtwagen.bmw.de/nsc/F...tion-premiumSelection:true:series:2:model:225
Ritten van een 25-30km kun je doen enkel op de batterij, in theorie zelfs tot 42km ;)

Beetje afhankelijk van je dagelijkse ritten natuurlijk. En of je de mogelijkheid hebt om die op te laden.

Die spacetourer is inderdaad een mooie wagen, in december nog een testrit gedaan met een grote. Maar dat was echt wel te groot voor mij en dan die automatic :puke: Zelfs mijn grootvader zaliger schakelde rapper dan die automatic.
En in die spacetourer zitten heel weinig fysieke knoppen é. Ook die ruit die zo ver doorloopt in het dak, is niet zo handig bij lage zon.

Lang verhaal

Int kort, door de manier van opbouw van die motoren draait de distributieriem "nat". In combinatie met het bio gedeelte in de brandstof in de Benelux brokkelt die riem langzaam af en zorgt voor stukjes in de motor waardoor die inwendig kapot gaat.
Ik rij met een Peugeot Partner, en na 3j en nog geen 50.000km moest er (na veel gedoe met de garage) een nieuwe motor in.

In de nieuwe garage (garage B in het lange verhaal) hebben ze me na het vervangen van de motor gezegd dat de nieuwe motor vroeg of laat hetzelfde probleem zal hebben. En afhankelijk van de leeftijd en km-stand van de auto dan zullen de kosten voor Peugeot of voor mezelf zijn.

Lang verhaal

Int kort, door de manier van opbouw van die motoren draait de distributieriem "nat". In combinatie met het bio gedeelte in de brandstof in de Benelux brokkelt die riem langzaam af en zorgt voor stukjes in de motor waardoor die inwendig kapot gaat.
Ik rij met een Peugeot Partner, en na 3j en nog geen 50.000km moest er (na veel gedoe met de garage) een nieuwe motor in.

In de nieuwe garage (garage B in het lange verhaal) hebben ze me na het vervangen van de motor gezegd dat de nieuwe motor vroeg of laat hetzelfde probleem zal hebben. En afhankelijk van de leeftijd en km-stand van de auto dan zullen de kosten voor Peugeot of voor mezelf zijn.
Heftig. Kan me wel voorstellen da ge ferm geïrriteerd waart.

Ik heb ook een goed half jaar zitten rondzoeken achter een nieuwe wagen.
Ik heb bewust gekeken op site zoals bmw premium select, volvo select, audi approved plus, ... & niet op 2de hands
Daar heb je sowieso minimum 1 jaar garantie tot max 4 of 5 jaar.
Wat ik ook kan aanraden voor audi & bmw zeker eens op de Duitse sites kijken want daar zijn die dikwijls nog goedkoper (je moet er soms wel een tijdje voor rijden :)).

Ik moet zeggen dat je bij bmw premium select wel soms koopjes kan doen. Het hangt soms ook af van garage tot garage, ben naar 2 wagens gaan kijken & bij garage A stond de wagen piekfijn in orde, was nog eens mooi gewassen enzo. Bij garage B hebben ze zelfs niet de moeite gedaan om hem proper te zetten, ruitenwissen & banden waren zo goe als versleten, er waren zelfs vloeistofvlekken te zien in de koffer.

Lang verhaal

De link werkt niet.
Straf wel, een deel bio is toch niet enkel in Benelux. Hadden ze toch kunnen ontdekken bij de ontwikkeling. Nu is een natte riem ook iets dat andere merken toepassen.

De link werkt niet.
Straf wel, een deel bio is toch niet enkel in Benelux. Hadden ze toch kunnen ontdekken bij de ontwikkeling. Nu is een natte riem ook iets dat andere merken toepassen.
Dit staat in zijn post in z'n link:

Ja, dit is een gekend probleem. Reden daarvan is te zoeken bij de brandstoffen in Benelux en Noorwegen.
Het bio gedeelte in de brandstoffen is bij ons op basis van zeewier ipv koolzaad. Deze tasten de distributieriem aan omdat deze in een olieomgeving draait (ipv klassiek droog)
Er komen stukjes van die riem af en verstoppen de zeef van de oliepomp en van de elektrokleppen van de nokkenasverstellers en de zeef die in de banjobout van de turbo zit.

Terug
Bovenaan