Advies nieuwe wagen

Deze namiddag een toertje gaan doen met een C4 Cactus van een jaar oud, was echt verbaasd hoe goe dat rijdt

Ik ben op zoek naar een nieuwe wagen om mijn 14-jarige Peugeot 206 te vervangen. Voor de vervanging dacht ik zelf aan de Peugeot 208 of de Opel Corsa.

Is er bij de andere merken iets gelijkaardig/beter? Mijn budget is maximaal 20k euro.

Liefst een nieuwe manuele benzine. Ook moet het liefst wat zuinig zijn op de snelweg, ik moet voor woon-werk een groot gedeelte over de snelweg. Mijn huidige auto verbruikt tegenwoordig veel benzine, is ook al 14 jaar oud en meer dan 95.000 km.

Deze namiddag een toertje gaan doen met een C4 Cactus van een jaar oud, was echt verbaasd hoe goe dat rijdt

Ik heb die eens gehad als vervangwagen. Ik was blij dat ik mijn Peugeot Partner terughad erna.

Wat een verschrikkelijke auto was dat.

0,0 gevoel qua baanligging of sturen. Elke keer ik aan het stuur draaide was het hopen dat de wielen effectief zouden meedraaien.

Ik ben 1m78 en zat met het stuur bijna tussen mijn knieën en mijn hoofd tegen het plafond (was enen met panoramisch dak, en ik zat met mijn hoofd achter het stuk "stof" voor het panoramisch dak) met de zetel op de laagste stand. En volgens iedereen dat mij al in een auto gezien heb "lig" ik in de auto, ik zit dus zeker niet te rechtop.

Liefst een nieuwe manuele benzine. Ook moet het liefst wat zuinig zijn op de snelweg, ik moet voor woon-werk een groot gedeelte over de snelweg. Mijn huidige auto verbruikt tegenwoordig veel benzine, is ook al 14 jaar oud en meer dan 95.000 km.

Blijf bij een benzine weg van Peugeot, Citroën of Opel. Beste tip die ik je kan geven.

Ben er zaterdag een 2de keer mee gaan rijden en toch besloten om hem niet te kopen. Die spiegel zat veel te veel in mijn weg en ik vond het niet veilig. Eerste keer een kort toertje gedaan langs grote wegen en de 2de keer meer in het centrum en ik kon bijna niet zien wat er van rechts kwam.
Met de zetel helemaal beneden was het beter maar dan zat ik zo raar. Die stoel helt dan zover naar achter dat die zitting onder een hoek van 20° of zo komt te staan.

Was het nog ene met die grote airbumps of de redesign waar ze bijna helemaal zijn verdwenen? De redesign is met een volledig nieuwe ophanging. Ik ben ook 1m78 en had plaats genoeg. Weliswaar zonder het glazen dak.

Ik zou met een budget van 20K echt niet voor een nieuwe B-segmenter gaan hoor. Van zodra je de garage buitenrijdt verlies je al een klets geld.

Kijk dan eerder bij een dealer (wegens garantie) naar een propere jonge tweedehands a la Focus, Octavia, Leon. Ruimer, comfortabeler, robuuster.
Bijvoorbeeld: https://www.autoscout24.be/nl/aanbo...ldtidx=3&cldtsrc=listPage&searchId=-779007796

Voor 20k kunt ge al iets mooi kopen, als ge bij zo'n klein model wilt blijven, ik heb hier een offerte liggen van een nieuwe nissan Micra voor 16k. Wel niet het topmodel natuurlijk ;)

Bij Suzuki hebt ge tot het einde van de maand een dubbele recyclage premie, zo komt bv de Vitara of S cross ook in het budget. Alle modellen daar zijn ook hybrid, de Vitara en S cross zijn 48V en de Swift en Ignis 12V. De 48V modellen kunnen beperkt op electriciteit rijden (tot max 10km/h, dus enkel voor bv parkeren) en ook krijg je een beperkte 4x4 waar hij bij het slippen of zo electrisch de achterwielen aandrijft. Ik weet wel niet op dat laatste op alle modellen mogelijk is.

Vraagje ivm overname van de garage bij aankoop nieuwe auto.

Zoals velen hier wel weten zit er in mijn Peugeot een nieuwe motor.
Als ik die overlaat aan de garage waar ik (ooit) mijn nieuwe auto koop, vermeld ik dat best, of gebaar ik mij van "domme kloot"?

Want de auto is misschien meer waard door de nieuwe motor die maar 5000km heeft, maar anderzijds minder waard omdat de auto niet meer origineel is, er vermoeden is dat er misschien nog meer niet aan zou in orde zijn,...

Vraagje ivm overname van de garage bij aankoop nieuwe auto.

Zoals velen hier wel weten zit er in mijn Peugeot een nieuwe motor.
Als ik die overlaat aan de garage waar ik (ooit) mijn nieuwe auto koop, vermeld ik dat best, of gebaar ik mij van "domme kloot"?

Want de auto is misschien meer waard door de nieuwe motor die maar 5000km heeft, maar anderzijds minder waard omdat de auto niet meer origineel is, er vermoeden is dat er misschien nog meer niet aan zou in orde zijn,...
Wat staat er op uw kilometerteller?
Ik zou het vermelden, zoals je zegt is het een meerwaarde dat deze in feite nieuw is. Andere zaken die kapot zouden zijn? Uw motor is het gros van wat er potentieel kapot kan gaan. Als die nieuw is zou ik niet direct weten wat er nog kapot zou kunnen gaan dat problematisch zou zijn.

Ik zou met een budget van 20K echt niet voor een nieuwe B-segmenter gaan hoor. Van zodra je de garage buitenrijdt verlies je al een klets geld.

Kijk dan eerder bij een dealer (wegens garantie) naar een propere jonge tweedehands a la Focus, Octavia, Leon. Ruimer, comfortabeler, robuuster.
Bijvoorbeeld: https://www.autoscout24.be/nl/aanbo...ldtidx=3&cldtsrc=listPage&searchId=-779007796

Ga ik ook overwegen, zou inderdaad handig zijn als je passagiers hebt.

Voor 20k kunt ge al iets mooi kopen, als ge bij zo'n klein model wilt blijven, ik heb hier een offerte liggen van een nieuwe nissan Micra voor 16k. Wel niet het topmodel natuurlijk ;)

Bij Suzuki hebt ge tot het einde van de maand een dubbele recyclage premie, zo komt bv de Vitara of S cross ook in het budget. Alle modellen daar zijn ook hybrid, de Vitara en S cross zijn 48V en de Swift en Ignis 12V. De 48V modellen kunnen beperkt op electriciteit rijden (tot max 10km/h, dus enkel voor bv parkeren) en ook krijg je een beperkte 4x4 waar hij bij het slippen of zo electrisch de achterwielen aandrijft. Ik weet wel niet op dat laatste op alle modellen mogelijk is.

Ik dacht ook ergens aan een Suzuki, ik heb leren rijden met een Suzuki Baleno, reed ook wel goed.
Zal ik ook overwegen.

Kan via het bedrijf de nieuwe Tiguan bestellen maar zo weinig kleuren om uit te kiezen. Wilde eigenlijk niet meer voor zwart gaan maar dat Dolping grey lijkt mij veel te fleps...
Dus dan toch maar zwart nemen? 😅

Nog een jammere zaak is dat ik mijn iets meer dan een jaar oude BMW 1 Serie moet verkopen want blijf uiteraard niet met twee wagens rond rijden. Iemand ideeën waar ik het beste een BMW verkoop? Van de garage krijg ik er 24250€ voor had liever rond de 26500€ gezeten.

Wat staat er op uw kilometerteller?
Ik zou het vermelden, zoals je zegt is het een meerwaarde dat deze in feite nieuw is. Andere zaken die kapot zouden zijn? Uw motor is het gros van wat er potentieel kapot kan gaan. Als die nieuw is zou ik niet direct weten wat er nog kapot zou kunnen gaan dat problematisch zou zijn.
52.000km.
Motor werd vervangen op 48.000km (afgerond).

Km-teller is niet gereset geweest

Gisteren met nieuwe peugeot 208 gereden met eat 8 automaat, 100pk benzine motor, en vond die toch wel soepel rijden hoor. Comfort was redelijk in orde in deze klasse. Niet te veel ruimte achter zal me worst wezen, geen kids.
Dat klein stuurtje, tjah word wat wennen denk ik ivm ergonomie... maar stuurde licht en vlot. Automaat was soepel, net zoals de motor.
Ander opties die ik bekeek waren hyundai i20, citroen c3, kia rio, renault clio ... Niet getest. Ik wou iets comfy en snel leverbaar ...
Zonder automaat zou ik in deze B segment klasse niet veel meer dan 15-16k geven( via deals etc)

En 2de hands, tjah. Es gekeken paar weken. Voor 20k vindt je zeker iets moois zoals Eniac aanhaalt. Maar ik wil geen duur onderhoud achteraf als het tegen zit, of veel inschrijvingstaks betalen ... Ik ga toch niet 'zeer veel' rijden. Dus daarom ga ik niet voor een 'grotere of duurdere' wagen. Zonder mijn gehoor miserie die al 5 jaar duurt nu en waar ik zeer gevoelig ben aan teveel rij geluiden bvb binnenin een cheap ass wagen of versleten rammelbak... dan kon een A segmenter wel volstaan. 2nd hand daarin ook keuze genoeg voor veel minder.... maar ja, extra rij comfort kost wat geld. (tot veel geld)

ps. Ik heb de auto bevestigd (het was een bestelbon opgemaakt op vrijdagavond die ik voor 1 maart moest bevestigen voor de saloncondities), het wordt dus een peugoet 208 voor me als m'n eerste wagen. Deze is 15 maart al leverbaar wegens stockwagen.
Nu ja een twijfelaar zoals ik met heel weinig rij ervaring zou nog veel kunnen testen hebben , en de helft van de tijd rijdt zelf een kennis die 10x meer ervaring heeft. Ben niet op emotie gegaan, wist zelfs niet de deze auto van het jaar 2020 was.

ps2. Waelvis z'n relaas gevonden online, PSA zou problemen zoals deze met distributieriem die op termijn voor zware probs zorgt, moeten opgelost hebben.
Je kan met elk merk soms brute pech hebben. Maar moesten ze mij zo behandelen, ik zou het ook niet meer zien zitten.

Laatst bewerkt:
Kan via het bedrijf de nieuwe Tiguan bestellen maar zo weinig kleuren om uit te kiezen. Wilde eigenlijk niet meer voor zwart gaan maar dat Dolping grey lijkt mij veel te fleps...
Dus dan toch maar zwart nemen? 😅

Nog een jammere zaak is dat ik mijn iets meer dan een jaar oude BMW 1 Serie moet verkopen want blijf uiteraard niet met twee wagens rond rijden. Iemand ideeën waar ik het beste een BMW verkoop? Van de garage krijg ik er 24250€ voor had liever rond de 26500€ gezeten.

Wij zijn voor de dolphin grey gegaan. Zwart was ook zo zwart :p

En dan i.c.m. de yakuza zwarte velgen en de R-Line black style.

Wij zijn voor de dolphin grey gegaan. Zwart was ook zo zwart :p

En dan i.c.m. de yakuza zwarte velgen en de R-Line black style.
Toch beslist om voor de dolphin grey te gaan stond net 1 op de parking 😊
Wij hebben de platium versie genomen met als extra’s , verwarmde voorruit , trekhaak en Harmon Karbon instalatie.
Voorlopige levering half juli , wat is jullie datum? Grts

Toch beslist om voor de dolphin grey te gaan stond net 1 op de parking 😊
Wij hebben de platium versie genomen met als extra’s , verwarmde voorruit , trekhaak en Harmon Karbon instalatie.
Voorlopige levering half juli , wat is jullie datum? Grts

Ook de platinum versie met leren zetels en panoramisch dak. Geen Harman Kardon wel niet :p
De hybride uitvoering.

Levering normaal gezien half april, fingers crossed! Begin januari besteld.

Via via in de vriendenkring wordt een Peugeot partner 1,4 benzine verkocht met 150k kilometers op de teller uit 2007, en kan gekeurd worden voor verkoop.
Prijs valt zeer goed mee, ik overweeg eindelijk een eerste bestelbusje te kopen om deelauto's chaos wat te verminderen :-).

Nadeel is dat ik noppes ken over auto's. Ik zat wat te zoeken over hoe die specifieke peugeots verouderen, en of ze betrouwbare beestjes zijn met meer dan 10 jaar oud en zoveel KM op de teller.
Heeft iemand ervaring of weet van die serie uit die jaartallen? :) Of zijn er andere vgl. modellen waar ik beter naar uit kijk?
Dank alvast!

Terug
Bovenaan