Acteur Jan V.H. staat terecht voor kindermisbruik

Ik heb als 13-jarige ook verregaande contacten gehad met een man van 42, maar in tegenstelling tot Glashelder / Sheldon heb ik dat wel als een nare periode ervaren. Eerste contact kwam ook van mij uit, maar dat ging al snel verder dan waar ik me goed bij voelde. Op die leeftijd durfde ik geen nee zeggen of duidelijk grenzen stellen; ik zat in een kwetsbare situatie (ouders waar ik niet bij terecht kon, geen vrienden, gepest op school) en ik was bang om die ene persoon die er zogezegd wel voor mij was te verliezen. Die volwassenen voelen zich niet enkel omwille van het fysieke aspect aangetrokken tot zulke jonge meisjes/jongens, maar ook omwille van de scheefgetrokken machtsverhoudingen.

Uiteraard kan je zoiets ook nog meemaken als volwassene (niet iedere 18-jarige staat even sterk in zijn/haar schoenen), maar zeker bij jongeren onder de 14 jaar vind ik het enorm belangrijk dat daar wel een duidelijk wettelijk kader rond is dat het gewoon verbiedt. Het verschil in mentale en fysieke ontwikkeling met een volwassene is gewoon te groot waardoor er veel te gemakkelijk misbruik kan worden gemaakt. Dat het vanaf 14 jaar mag zolang het leeftijdsverschil minder dan 3 jaar bedraagt, dat lijkt me nog redelijk.

Dat hier de vergelijking wordt gemaakt met homoseksualiteit dat niet zo lang geleden nog verboden was, vind ik smakeloos. 2 volwassen homoseksuele mannen staan mentaal/emotioneel op vergelijkbare hoogte in hun ontwikkeling.
 
Ik snap die discussie hier totaal niet. Onder de 18 jaar moet ge er gewoon vanaf blijven. Vandaag nog enkele 13- à 14-jarigen gezien. Dat zijn gewoon nog kinderen. Er scheelt gewoon iets met u als ge als dertiger of veertiger daar opgewonden van wordt.
 
Ik snap die discussie hier totaal niet. Onder de 18 jaar moet ge er gewoon vanaf blijven. Vandaag nog enkele 13- à 14-jarigen gezien. Dat zijn gewoon nog kinderen. Er scheelt gewoon iets met u als ge als dertiger of veertiger daar opgewonden van wordt.

De discussie gaat eigenlijk over die harde grens van '18+' he. Ik vind het ook logisch dat we ergens de grens moeten trekken, maar ik begrijp het argument wel dat bv. sommige 17-jarigen mentaal al volwassener zijn, dus dat is een beetje arbitrair. 13- à 14-jarigen is inderdaad nog iets anders. Die discussie kwam vooral door persoonlijke ervaringen van sommigen in dit topic.

Maar zoals ik hierboven schreef: de wet is er, en als volwassene moet je je er gewoon aan houden.

Uw laatste zin: ook akkoord, maar langs de andere kant zijn er toch ook massaal veel oudere mannen die bv. geilen op jonge vrouwen ('barely legal' toestanden dus).
 
Ik ben wel akkoord dat dit niet per se een negatieve ervaring hoeft te zijn.
Maar je dient toch wel beschermingen in te bouwen in je maatschappij. We zien toch in andere meer patriarchale landen dat de vrouw/ het meisje hier vaak zeer slecht uitkomt als je geen heel sterke beschermingen inbouwt.

Voor je het weet is het meisje van 14 die aangifte doet van verkrachting degene die in fout is enz...
Je moet toch al serieus sterk in je schoenen staan om:
1) Op tijd nee te durven/kunnen zeggen tegen een 40 jarige man die besluit dat hij zin heeft om seks met u te hebben
2) Daarna de durf, moed,... hebben om dat tegen je ouders, politie,... te gaan vertellen en heel dat proces door te maken tegen een volwassene...

Ik denk dat er genoeg voorbeelden zijn van volwassen vrouwen die dit niet durfden of die in ieder geval jarenlang emotionele schade meedroegen.
Ik ben bewust dat ik dit misschien te veel vanuit een vrouwelijk perspectief nu benader maar ik zou echt niet graag hebben dat mijn dochter dit zou moeten doorstaan.

Twee 15-jarige pubers die wat seksueel experimenteren lijkt mij toch iets heel anders te zijn. Die staan toch mentaal/ emotioneel meer op dezelfde hoogte. Zijn beiden onervaren,.... zijn allicht zelfs fysiek meer gelijk.
 
Ook even de context dat Turing homofiel was en geen pedofiel. Kwestie die man zijn nagedachtenis niet te koppelen aan iemand als Jan V.H.
In de jaren 50 werd homofilie nog bestraft in de UK.
Heeft trouwens nadien ook zelfmoord gepleegd.
 
Ja Turing erbij halen kan alleen als je het wilt hebben over chemische castratie.

Zoiets opleggen als verplichte straf lijkt me in alle gevallen zeer barbaars eerlijk gezegd. En volgens wikipedia ook dubieus of het effectief zou zijn of niet.

Verhaal van Turing is inderdaad tragisch, des te meer omdat die man geniaal was (in feite 1 van de grondleggers van 'de computer').
 
Ik denk dat er genoeg voorbeelden zijn van volwassen vrouwen die dit niet durfden of die in ieder geval jarenlang emotionele schade meedroegen.
Ik ben bewust dat ik dit misschien te veel vanuit een vrouwelijk perspectief nu benader maar ik zou echt niet graag hebben dat mijn dochter dit zou moeten doorstaan.
Ik denk niet dat dat louter een vrouwelijk, maar eigenlijk een inherent menselijk perspectief is. Geen zoon of dochter zou dat moeten meemaken. Zelf al "lok" je zo een relatie uit, zet je de eerste stappen, dan nog zal het een relatie in disbalans zijn. Relaties in disbalans zijn de facto relaties waar één partij veel meer macht kan uitoefenen over de andere. En relaties waar macht in speelt, zijn fundamenteel ongezonde relaties. En dat is niet de balans van, de vrouw die de broek thuis draagt of de man die thuis het hoge woord voert. Dat is een balans van alle macht bij de volwassene en geen macht bij het kind. Als kind wordt je dan gewoon gebruikt. Als je ervaring in jouw vormende jaren er eentje is dat relaties zo in disbalans staan dan gaat dat later veel problemen opleveren in je liefdesleven en psyche. En dat is toch waar je als ouder jouw kind voor wil behoeden?
 
Ik ben wel akkoord dat dit niet per se een negatieve ervaring hoeft te zijn.
Maar je dient toch wel beschermingen in te bouwen in je maatschappij. We zien toch in andere meer patriarchale landen dat de vrouw/ het meisje hier vaak zeer slecht uitkomt als je geen heel sterke beschermingen inbouwt.

Voor je het weet is het meisje van 14 die aangifte doet van verkrachting degene die in fout is enz...
Je moet toch al serieus sterk in je schoenen staan om:
1) Op tijd nee te durven/kunnen zeggen tegen een 40 jarige man die besluit dat hij zin heeft om seks met u te hebben
2) Daarna de durf, moed,... hebben om dat tegen je ouders, politie,... te gaan vertellen en heel dat proces door te maken tegen een volwassene...

Ik denk dat er genoeg voorbeelden zijn van volwassen vrouwen die dit niet durfden of die in ieder geval jarenlang emotionele schade meedroegen.
Ik ben bewust dat ik dit misschien te veel vanuit een vrouwelijk perspectief nu benader maar ik zou echt niet graag hebben dat mijn dochter dit zou moeten doorstaan.

Twee 15-jarige pubers die wat seksueel experimenteren lijkt mij toch iets heel anders te zijn. Die staan toch mentaal/ emotioneel meer op dezelfde hoogte. Zijn beiden onervaren,.... zijn allicht zelfs fysiek meer gelijk.
Ik heb daar een iets ander perspectief op. Ik heb nu 10 jaar in de problemen van adolescenten gezeten (in mijn prive praktijk). In mijn ervaring doen tieners tijdens hun eerste ervaringen elkaar vaak de duvel aan. Veel ronduit traumatische gebeurtenissen waar geen volwassenen bij betrokken zijn. Ik betwijfel of dingen enkel binnen hun leeftijdgroep toelaten het voor hen veiliger maakt.
De assymetrie in maturiteit kan net een veiligheid bieden die een leeftijdsgenoot niet kan bieden.
Ik heb wel begrip voor jouw perspectief uiteraard, zeker als je zelf nare situaties hebt meegemaakt.
 
Ik heb daar een iets ander perspectief op. Ik heb nu 10 jaar in de problemen van adolescenten gezeten (in mijn prive praktijk). In mijn ervaring doen tieners tijdens hun eerste ervaringen elkaar vaak de duvel aan. Veel ronduit traumatische gebeurtenissen waar geen volwassenen bij betrokken zijn. Ik betwijfel of dingen enkel binnen hun leeftijdgroep toelaten het voor hen veiliger maakt.
De assymetrie in maturiteit kan net een veiligheid bieden die een leeftijdsgenoot niet kan bieden.
Ik heb wel begrip voor jouw perspectief uiteraard, zeker als je zelf nare situaties hebt meegemaakt.
Mag ik jou iets vragen kingjulie? Heb jij zicht of de adolescenten die jouw patiënten de duvel hebben aangedaan, zelf ooit iets is aangedaan? Want ik vermoed dat het natuurlijk ook een zeer specifieke en kleine groep is die zoiets meemaakt en uiteindelijk bij jullie terecht komt. Heb je zelf ooit adolescenten gezien die zeiden: "goh ja, die relatie met die kerel/vrouw van 40, dat was best wel een evenwichtige relatie." Hoe ga jij daar trouwens mee om? Ik ben uiteraard geen professional, maar bij mij zouden er meerdere alarmbellen afgaan moest ik dat beroep uitoefenen.
 
Adolescenten hebben hersenen in volle groei. Delen die je zou linken aan moreel besef en empathie zijn nog niet zo sterk aanwezig, alsook de executieve functies. In de volkmonds, het zijn kleine psychopaatjes. Ik zie daar eerder de verklaring van hun soms rare gedrag naar partners toe dan zelf misbruikt te zijn. Naarmate ze ouder worden (als ik ze 2 jaar ofzo zie) dan zie je ze daar steeds beter in worden, situaties analyseren helpt ook.

Relaties met veel oudere mensen komen minder voor dan gewoon seksueel contact met die groep. Vaak (maar niet altijd) zijn die contacten vooral los en leuk voor hen. Ik denk dat wij onderschatten hoeveel makkelijker het is je bloot te geven in verlangens naar een ouder persoon. Praten op je 14de met een leeftijdsgenoot over seksuele identiteit is heel moeilijk.

Ik hou altijd in de gaten en peil naar waar die contacten om draaien en probeer zicht te krijgen of er sprake is van uitbuiting/ manipulatie. Verder doe ik daar niet veel meer mee. Ik neem pas stappen als iemand in een gevaarlijke situatie zit. Als je direct met een oordeel komt dat elk seksueel contact met een ouder persoon fout is, dan gaan ze het me niet meer vertellen moest het fout lopen.
 
Ik heb daar een iets ander perspectief op. Ik heb nu 10 jaar in de problemen van adolescenten gezeten (in mijn prive praktijk). In mijn ervaring doen tieners tijdens hun eerste ervaringen elkaar vaak de duvel aan. Veel ronduit traumatische gebeurtenissen waar geen volwassenen bij betrokken zijn. Ik betwijfel of dingen enkel binnen hun leeftijdgroep toelaten het voor hen veiliger maakt.
De assymetrie in maturiteit kan net een veiligheid bieden die een leeftijdsgenoot niet kan bieden.
Ik heb wel begrip voor jouw perspectief uiteraard, zeker als je zelf nare situaties hebt meegemaakt.
OK, dat is inderdaad wel een terecht punt dat je daar hebt.
Het blijft natuurlijk geen evidente materie, en ergens blijf ik toch met een angst zitten dat mannen van 40 die seks willen met 14 jarige meisjes toch niet de meest betrouwbare partij zijn. Maar ik geef grif toe dat dit gevielslatig is en jij daar vanuit je praktijk meer expertise in hebt..
 
OK, dat is inderdaad wel een terecht punt dat je daar hebt.
Het blijft natuurlijk geen evidente materie, en ergens blijf ik toch met een angst zitten dat mannen van 40 die seks willen met 14 jarige meisjes toch niet de meest betrouwbare partij zijn. Maar ik geef grif toe dat dit gevielslatig is en jij daar vanuit je praktijk meer expertise in hebt..
Ik voel me daar ook niet goed bij, voor mij is dat heel vreemd. Met ouder worden val ik zelf steeds op oudere personen. Nu ben ik 35 en is 25 gewoon te jong. Ik ben er nog steeds niet achter wat mensen drijft om seksualiteit op te zoeken bij tieners.

Mijn praktijk is geen gestratificeerde steekproef van de maatschappij, mijn ervaringen zijn skewed. Tieners die hulp zoeken (niet specifiek over seksualiteit, over eender welk probleem) zijn misschien een groep die zich anders gedraagt dan de anderen.
 
Plekken online frequenteren waar je effectief met een 14-jarige in contact komt, dat contact niet ontmoedigen en verderzetten als het seksueel wordt... Sorry maar er scheelt wat met die mens. Is hij een pedofiel? Totaal niet zeker, maar mijn klomp zou er niet van breken.
't Was op Netmeeting of hoe heette dat heel oude Microsoft webcamprogramma. Dus eind jaren 90. Er was online geen plek waar volwassenen of 14-jarigen rond hingen, 't was free for all. En zoveel 14-jarigen zaten daar niet ze, ik zat daar om piemels te kijken.
 
Terug
Bovenaan