Aanvullend verlof

Skizzydizzy

New member
Hi all,

Heeft er iemand ervaring met het opnemen van (Europees) aanvullend verlof? Daar ik net te oud ben om recht te hebben op jeugdverlof is dit een mogelijk alternatief. Dit is me echter afgeraden door het sociaal secretariaat aangezien dit van je dubbel vakantiegeld afgaat het jaar nadien wat zorgt voor een onaangename verrassing volgens hun.

De mogelijkheid die zij voorstellen is gewoon onbetaald verlof opnemen omdat dit op hetzelfde neerkomt.

Wat denken jullie hiervan?

Als je Europees verlof opneemt telt dit mee als "gewerkte" dagen het jaar nadien. Dit in tegenstelling tot onbetaald verlof. Het jaar nadien zal je bij onbetaald verlof dus niet de volle wettelijke 20 dagen hebben maar pro rata iets minder zijn. Als je 3 weken onbetaald verlof neemt zou je zo ongeveer 1 wettelijke vakantiedag verliezen het jaar nadien.

Zo werd het mij toch uitgelegd toen ik hetzelfde voorhad. Ik heb uiteindelijk gekozen om van deze regeling geen gebruik te maken en enkel mijn ADV dagen te gebruiken.

Het eerste jaar dat ik terug werkte, heb ik ook alleen verlengde weekends door middel van onbetaald verlof en overuren opgenomen.
Compleet incompetent sociaal secretariaat en ik wou geen risico's nemen op nog meer potentiële fouten! 🙈

Er is geen enkel nadeel aan dat Europees aanvullend verlof, als je goed met geld kan omgaan (dus beseft dat het geld dat je ervoor krijgt een voorschot is).

Zoals hierboven gezegd telt het mee als gewerkte dag (via gelijkstelling) voor berekening voor veel zaken en kan het zelfs een positieve invloed hebben op bvb je eindejaarspremie.

Er is dus EEN klein voordeel + je krijgt geld wat vroeger.

Terug
Bovenaan