Aanslag Trump: nieuwe aanslag nabij golfterrein

Waarom komt die sniper pas in actie nadat de schutter geschoten heeft? Die sniper uit het filmpje lijkt toch iets in de gaten te hebben, maar grijpt niet op tijd in.
Ik vond dat eerst ook wat vreemd maar de meest logische verklaring lijkt me dat de schutter zich zeer snel op dat dak begeven zal hebben en quasi direct beginnen vuren is. Dat je dan als sniper enkele seconden nodig hebt om in te schatten wat er gebeurt lijkt me nog normaal. Het filmpje begint waarschijnlijk vlak nadat de schutter op dat dak gekropen is.

Snap die secret service toch niet. Er bestaan drones etc. Die moeten toch in staat zijn een veilige omgeving te kunnen creeren?

Nee, een kerel die 140meter ergens op een dak ligt hebben ze niet gezien. De sniper die hem heeft neergelegd stond nochtans in diens orientatie gepositioneerd.

Dat is gwn speculeren.
zucht... Dat is het net niet. Ik geef gewoon info en zeg duidelijk dat je daarop nog geen conclusies kan maken. Eens er meer betrouwbare inofnis over radicalisering kan je dit er wel bij betrekken.

Ik vond dat eerst ook wat vreemd maar de meest logische verklaring lijkt me dat de schutter zich zeer snel op dat dak begeven zal hebben en quasi direct beginnen vuren is. Dat je dan als sniper enkele seconden nodig hebt om in te schatten wat er gebeurt lijkt me nog normaal. Het filmpje begint waarschijnlijk vlak nadat de schutter op dat dak gekropen is.
Had ik nog niet aangedacht. Dan moet het een redelijk goede schutter geweest zijn en Trump heel veel geluk gehad.

Ik denk eerder het omgekeerde: het verbaast mij dat zulke aanslagen heden ten dage nog niet met "killer drones" gebeuren, vermoedelijk omdat het om lone wolves gaat met weinig eigen technische skills - een vuurwapen is "kant en klaar" - maar ik kan me meerdere mogelijkheden indenken van een zéér snelle drone die een op meerdere manieren dodelijke slachtoffers kan maken indien je vanuit een elevated position een rechte lijn naar je doelwit hebt. De killer drones die in Oekraïne op dit moment actief zijn hebben ook maar een "unit cost" van een paar honderden dollars, dat kan een lone wolf ook wel bij elkaar krijgen, laat staan de extra capaciteiten waar je dit ding van kan voorzien als je mikt op een high profile target zoals een politicus.
Lijkt mij aan de andere kant ook heel moeilijk om elke openluchtrally van advanced luchtafweer gaan voorzien... hoewel iets low-tech als netten mij in een (trieste) toekomst wel een noodzaak zullen lijken als de polarisatie niet afneemt.

Doden vallen altijd te betreuren, ook je politieke tegenstanders bestrijd je niet met bloedvergieten, maar met woorden.
Hoewel de cynicus in mij wel denkt dat de wereld beter af zou zijn, als zowel Trump als Biden niet ouder geworden waren dan de helft van mijn grootouders, maar dan wel op een natuurlijke manier, moeten de mensen die hier roepen "jammer dat het niet een paar cm naar rechts was" goed beseffen dat er gerust nog andere figuren vergelijkbaar met Trump en jonger klaarstaan in de coulissen, en Trump op een gewelddadige manier uit de weg ruimen baant de weg vrij voor deze mensen, in plaats van terug wat meer gematigde Republikeinen (en Democraten, want face it met Kamela Harris zouden ze het ook niet winnen).

1) er is een droneverbod (of ik ga er vanuit dat dit ingesteld is) op zo'n evenement.
2) de detectiesystemen voor drones zijn eigenlijk al redelijk gevorderd (en ook niet zodanig duur, 50 - 100k ben je al gesteld hoor, en ik dacht een draagbaar stand-alone mobiel opzetbaar systeem ook voor 10 - 20k). En door punt 1 moet je er ook niet zoveel opvolgen (https://www.standaard.be/cnt/dmf20161118_02578495). Al geldt hier ook hetzelfde, niets is feilloos.
3) Voorlopig zijn die nog redelijk gemakkelijk uit de lucht te schieten met het aantal beveiligingsmensen die er zijn en het beperkte aantal drones dat je tegenkomt - zeker in zo'n omgeving. Belgische gevangenissen hebben nu niet direct een volledige perimeter met gewapende mensen of mitraillettes die men bij een detectie direct kan inschakelen. Waarschijnlijk zal men eerst de wapens moeten uit de wapenkamer of wapenlocker halen om dan naar de zone te gaan waar de ingress is. Waardoor snel reageren moeilijker is dan in Amerika waar men gewoon zegt van in zone x is er een drone. Met daarnaast de mogelijkheid om zoals in Oekraïene aan EW te doen of gewoon gebruik te maken van drones met netten om een interceptie te doen (al is zoiets niet evident). In de toekomst zullen hier ook wel andere middelen voor zijn die men mobiel kan gebruiken.
4) de drone swarms zijn nu nog maar pas echt in ontwikkeling. De technische skills om zoiets te kunnen ontplooien lijken mij persoonlijk niet evident voor een lone wolf. Een terreurcel of "maffia"cel is iets anders. Maar met de kennis vanwege Oekraïene en binnen 5 - 15 jaar tijd is de kans aannemelijk dat we hiermee geconfronteerd gaan worden. Nu is dat allemaal nog een beetje te onbekend en te niche en nog te veel in ontwikkeling.

Ach ja, we zien wel. Beveiliging is altijd een actie - reactie systeem. Een contra drone swarm vb.

Hier is het filmpje van op de grond.

Op seconde 10 roept men "gun".
5 seconde later schiet de dader. hoor je schoten.
Onduidelijk wanneer de scherpschutter schiet maar het was nog voor Trump geraakt was. Ik neem aan dat het moment dat hij opkijkt het moment in het ander filmpje is dat men begint te roepen.

Het is wel raar dat iemand op een dak kan klimmen met een geweer en onmiddelijk gericht kan schieten.

Ivm de beveiliging is het blijkbaar het organiserend team die de locatie kiest. De secret service kan dan bezwaren hebben, maar de eindbeslissing ligt blijkbaar niet bij hen.

Als je de beelden bekijkt van de omstanders denk ik dat de schutter tijdens de toespraak op het dak gekropen is en dat hij snel heeft moeten vuren omdat hij gezien werd door de toeschouwers.
Hij werd blijkbaar heel duidelijk gezien door toeschouwers. Op Reddit zeggen ze dat meerdere mensen de politie/Security hebben proberen te verwittigen maar dat er (op het eerste zicht) niets mee gedaan werd.

Zeker dat ook die doden van hen komen? Ik kan me wel bedenken dat de security of politie in paniek per ongeluk verdachte mensen neergeschoten zouden hebben.

Jij en @rubenvb zouden natuurlijk ook gewoon eens de media aandachtiger kunnen lezen/bekijken. Die staan al vol met kaarten die de exacte situatie weergeven. De schutter heeft dus ook niet lukraak anderen neergeschoten zoals ruben zich afvraagt, maar zijn toch gewoon mensen in het publiek die zich achter Trump bevonden en zo ook in de line of fire zaten ?!

Ineens allemaal militair😅

Ge schiet niet zomaar de eerste de beste neer da op een dak kruipt he. Die mannen mogen pas schieten als ze een hele checklist hebben doorlopen. Zelfs in oorlog mag je niet zomaar iemand doodschieten omdat hij een "wapen" heeft.

Daarbij, zo ne lone wolf houdt niemand tegen.

Jij en @rubenvb zouden natuurlijk ook gewoon eens de media aandachtiger kunnen lezen/bekijken. Die staan al vol met kaarten die de exacte situatie weergeven. De schutter heeft dus ook niet lukraak anderen neergeschoten zoals ruben zich afvraagt, maar zijn toch gewoon mensen in het publiek die zich achter Trump bevonden en zo ook in de line of fire zaten ?!
Zit in het buitenland op gsm, kan dus niet alles zien, maar de standaard, Fox en CNN toonden/vermelden dat alvast even geleden nog niet.

Heb je links?

Hij werd blijkbaar heel duidelijk gezien door toeschouwers. Op Reddit zeggen ze dat meerdere mensen de politie/Security hebben proberen te verwittigen maar dat er (op het eerste zicht) niets mee gedaan werd.
Is het ook niet wat logisch dat politie/security eerst wat probeert de situatie in te schatten? Je kan toch niet losweg bij het minste dat het publiek gewag maak van een bedreiging in het losweg beginnen schieten. Dan krijg je terug de kritiek dat agenten te schietgraag zijn en breng je ook Trump zijn campagne in diskrediet. Ik denk dat het voor de veiligheidsdiensten continue balanceren is op een slappe koord want iedere actie van hun bepaalt ook voor een deel de visie over de presidentskandidaat.

zucht... Dat is het net niet. Ik geef gewoon info en zeg duidelijk dat je daarop nog geen conclusies kan maken. Eens er meer betrouwbare inofnis over radicalisering kan je dit er wel bij betrekken.
Dat is letterlijk speculeren..

Hoeft totaal niet.

je zou toch haast beginnen te geloven in complottheorieën met zo'n schampschot :oink:

Alé en bepaalde members staan terug op uit de doden om wat verder te komen polariseren.
Kweet nu niet of het specifiek op mij is maar uit het Amerika topic blijf ik al jaar en dag weg. Dat is het summum van een gepolariseerde topic.

Zit in het buitenland op gsm, kan dus niet alles zien, maar de standaard, Fox en CNN toonden/vermelden dat alvast even geleden nog niet.

Heb je links?

Ok, fair enough ;).
Links? Letterlijk elke krantensite heeft een plattegrond met de situatieschets, maar hier is hij direct:

D_Trump_4.png

Ok, fair enough ;).
Links? Letterlijk elke krantensite heeft een plattegrond met de situatieschets, maar hier is hij direct:

D_Trump_4.png
Daar zie ik toch niet dat die mens achter trump zit, integendeel. Maar het kan gerust zijn wat je zegt hoor :)

Lijkt me ook vooral dat iemand constant bestempelen als haat spuwer, zaken bewust verdraaien en dat op repeat gedurende jaren in de media ervoor zorgt dat je een klimaat creëert waarin je mensen krijgt die denken dat Trump letterlijk Hitler is en hun wapen opnemen.

Wel grappig dat dit eigenlijk gewoon een beschrijving van Trump zelf zou kunnen wezen.
Trump wordt niet vals beschuldigd van haat spuwen, dat is gewoon zijn discours. Elke toespraak staat bol van de haat tegen Democraten, of zwarten, of migranten, of LGBT, of Fauci, of Zelensky, of Biden, of etc. Die man is NOOIT respectvol jegens zijn politieke tegenstanders of andersdenkenden. De stempel van haatspuwer heeft hij enkel en alleen aan zijn eigen te danken.

Daarnaast staan zijn toespraken vol met halve waarheden of zelfs flagrante leugens (net zoals bij vele andere politici, daar niet van), dus wederom is dat gewoon een correcte weergave van zijn gedrag.

Last but not least is Trump zelf ook helemaal niet vies van het demoniseren van mensen en allerhande bevolkingsgroepen. Twitter staat vol met posts van Trump-fanaten die blij zijn bij elke zwarte/Mexicaanse/LGBT dode.

Maar ja, laat ons doen alsof Trump een respectvolle, aimabele man is die zijn best doet om zo waarheidsgetrouw te preken. Goeike.

Ineens allemaal militair😅

Ge schiet niet zomaar de eerste de beste neer da op een dak kruipt he. Die mannen mogen pas schieten als ze een hele checklist hebben doorlopen. Zelfs in oorlog mag je niet zomaar iemand doodschieten omdat hij een "wapen" heeft.

Daarbij, zo ne lone wolf houdt niemand tegen.

Akkoord, maar iemand die op een dak kruipt net waar de presidentskandidaat een rally houdt? En hoe kan het dat die kerel meer kans had om zijn wapen te nemen en te richten vooraleer die sniper hem neerschiet? Ik kan me niet inbeelden dat die kerel in een halve seconde in het rond is beginnen schieten gezien hij op een haar na Trump mist. Lijkt me dat je daar toch even goed in positie moet voor gaan zitten/liggen en effectief moet gaan aimen.

Ik ben zeker geen militair of expert, maar die snipers liggen daar toch ook voor een reden. De reden die vandaag helaas gebeurd is.

Daar zie ik toch niet dat die mens achter trump zit, integendeel. Maar het kan gerust zijn wat je zegt hoor :)

Erachter of ervoor. Feit blijft dat er vanuit dat schietpunt een hoop mensen direct naast (voor of achter) Trump staan dat het vrij logisch is dat als je hem mist, je een van die omstaanders mee hebt.
En bijgevolg dus niets te maken met willekeurig beginnen schieten of Secret Service die per ongeluk de verkeerde neerschieten. Dit gingen we anders trouwens ook wel al gelezen hebben.
Maar inderdaad, niet iedereen volgt nauw de media. Op HLN zie ik zelfs iemand vanmorgen reageren met ‘hopelijk vinden ze rap de dader’ :D (HLN-waardig dus).

Terug
Bovenaan