Kunt die landen toch niet straffen omdat ze hun “rommel” naar de EU laten vertrekken en niet willen terug nemen ?
De fout ligt bij ons: laks beleid, snelbelgwet, gezinshereniging, leefloon, kindergeld, OCMW, overvolle gevangenissen, oppakken en 1u later terug op straat,…
Wij trekken ze aan en geven ze vrij spel.
Niet het land van herkomst.
Tuurlijk wel. Dat straffen alleszins. Elk land is verantwoordelijk voor zijn eigen burgers.
Wij hebben "onze" IS-bruiden ook teruggenomen. Dat ze hier intussen terug vrij rondlopen is het falen van ons politiek en justitioneel stelsel, ik had ze immers voor vele jaren opgesloten, maar uit principe vind ik het niet verkeer dat we ze teruggenomen hebben en niet ten laste gelaten van de Koerden of Turkije bijvoorbeeld.
Al zou ik dat van die "rommel" wel nuanceren: véél van die mensen die illegaal op ons grondgebied zijn, zijn géén "rommel" hé, die zoeken gewoon een betere economische toekomst, in hun plaats zouden wij misschien hetzelfde doen. If anything zijn het vaak daar al de beter gegoeden die zo'n oversteek aan mensensmokkelaars kunnen betalen.
De (minderheid aan) criminelen hier in onze gevangenissen is een ander verhaal. Daar zou je voor mijn part al het land van herkomst kunnen betalen om ze terug te nemen, ten opzichte van ze hier in de gevangenis op te sluiten is dat wellicht een besparing.
In ruil voor gesloten grenzen mag Europa/België gerust een groter aantal visa geven ook aan "economische" vluchtelingen, maar dan wél aan onze voorwaarden: i.e. géén criminele feiten, wél opleiding, wél de taal leren... en ook want dat is ook een gevaar: zonder een gigantische brain drain te creëren in de landen van herkomst.