Luminus/Fluvius/VREG weten intussen dat ik een piekverbruik van ongeveer 3,5 kW heb gehad de afgelopen maanden, telkens rond etenstijd.
Ik "mag" daar extra voor gaan betalen, als alleenwonende. Dat ik met hetzelfde verbruik ook soms voor 2 gekookt ga hebben in datzelfde kwartier en dat je dat daar zelfs met een goede analyse niet uit gaat kunnen halen, geef ik grift toe. Een pan of oven gebruiken voor 1, 2 of zelfs 4, ga je niet merken. Mijn koelkast draait voor 1 persoon even goed als voor 4. Zou hooguit een grotere diepvries nodig hebben.
Maar jouw winkel/restaurant heeft dan misschien wel 24/24 verbruik, als je élk kwartier gaat meten, betwijfel ik oprecht of je daar géén verschil gaat zien, zelfs al is de fluctuatie beperkt. Bovendien niet élke winkel heeft diepvriezers die veel verbruiken. Een winkelpand boven een kledingwinkel die gesloten is? Daar ga je het wel merken.
Trouwens, ik heb ook duidelijk gezegd: illegaal verhuren strafbaar maken en panden verbeurd verklaren. Eens zien hoeveel eigenaars van een winkel met bijgebouw willen riskeren om hun volledige vermogen te verliezen wanneer ze hier mee doorgaan. Je moet er eerst al maar een aantal uitvissen om een voorbeeld te stellen en de rest tot actie aan te manen.
Wat die gemeenschappelijke tellers in flatgebouwen betreft: verbieden en vervangen door individuele tellers.
Ik heb mijn digitale meters ook niet mogen weigeren. Iedereen gelijk voor de wet denk ik dan.