De overheden zijn er (alweer) niet in geslaagd burgers te beschermen. Daarvoor hebben we dus een van de hoogste belastingsdrukken ter wereld, om het geld uit te geven aan fait-divers, en niet aan de kerntaken.
In Israël kon men de burgers ook niet beschermen. Desondanks zijn de voorzieningen die men daar neemt enorm verregaand.
Is het dan misschien eerder logisch dat dit een afweging blijft tussen vrijheid en beveiliging. En dat wij als maatschappij nu eenmaal hebben gekozen voor een onperfecte beveiliging. Uiteindelijk is een perfecte beveiliging toch onmogelijk, zowel in realiteit als in kost. Ongeacht van hoe hoog de belastingsdruk is.
Voor de rest vind ik pensioenen, gezondheidszorg, opleidingen,... nu niet allemaal fait divers.
Met een gat van 27.4 miljard op jaarbasis in de begroting gaat het nog een pak pijnlijker worden... en zoveel fait divers zitten er nu ook niet meer in de begroting.
Al bij al mogen we toch van geluk spreken dat er "maar" 2 doden zijn gevallen?
Als die kerel zijn daad uit blinde haat uitvoert en gericht is tegen westerse personen of pak nog enkel zweden.
EN uw doel is zoveel mogelijk slachtoffers te maken, dan mogen we nog blij zijn dat hij niet richting stadion is getrokken en daar is beginnen schieten.
Veiligheidsmaatregelen zijn natuurlijk ook wel wat hoger in die omgeving.
Ik heb om 7u55 een sms gekregen dat het aangeraden werd om thuis te werken (ook federale overheid)
6h 17
Volgens mij moet elke entiteit dit voor zijn eigen beslissen.
Dreigingsniveau 4 is altijd telewerken indien mogelijk. Iedereen wist dat al gisterenavond?
Nope, wist ik niet. Had deze morgen rond 6h even gechecked op het nieuws wat de aangeraden acties waren. En daar gelezen dat het aangeraden werd voor Vlaamse Overheid. Waarna ik een paar minuten later een sms kreeg en de vermelding dat ik voor meer info naar de informatiemail kon kijken.
Dus mij terug voor een uurtje in mijn bed gelegd ;p.
Toch wel extreem belachelijk dat aan alle ambtenaren aangeraden werd om thuis te werken. Versterk de angstcultuur anders nog wat extra. Goed bezig. Een nieuwe overwinning voor de moslimterroristen.
Daarnaast: Franstalige scholen in Brussel zijn open. Nederlandstalige scholen in Brussel zijn gesloten.
Als er dan toch zo'n groot collectief gevaar is, waarom is er dan geen totale lockdown? Omdat de werknemers uit de privé, de Brusselaars zelf en de Franstalige kinderen kunnen stikken? Enkel de ambtenaar, de Vlaming en de Nederlandstaligen, daar moet een stolp over geplaatst worden. Doe een beetje consequent.
De "karikatuur" van de angstige Vlaming die Brussel enkel bekijkt als hun grote geldbak waaruit ze elke maand hun royaal loon komen scheppen en er voor de rest enkel met gesloten deuren durven heen rijden, is zonet nog eens bevestigd.
Het is geen lockdown. Het zijn adviezen. Adviezen die mensen mogen kiezen om te volgen.
Conform het principe van uw goede vrienden de NVA een cofederatie. Ipv een federatie waarbij de federatie zegt van wat je MOET doen. Hier geeft het federale adviescentrum een actie aan en elke entiteit mag kiezen hoe die dat invult op hun eigen risicoinschatting.
Voor de rest heeft dat nu niet echt te maken met een angstcultuur. Maar is het gewoon makkelijker om uw veiligheidsdiensten te laten werken zonder dat ze zich nog eens moeten ongerust maken over al die pendelaars. Is gewoon onderdeel van de flowbeperking en risicobeperking om op die manier efficiënter hun werk te kunnen doen om zo ons als maatschappij efficiënt te kunnen beschermen.
Voor de rest is het natuurlijk makkelijker voor een overheid om tegen haar personeel te zeggen van doe dit zo. Dan aan bedrijven even te gaan opleggen van doe dit zo. We zijn niet Rusland waar als vadertje staat zegt spring, ze zelfs niet vragen hoe hoog maar op hun hoogste gaan springen.
De overheid kan het advies geven, maar uiteindelijk, net zoals bij de overheid waar entiteiten hun eigen beslissing kunnen nemen... zijn bedrijven hier evengoed vrij in om dit te bepalen en is het behalve als we in staat van beleg zijn redelijk onorthodox in een democratie om zulke zaken op te leggen. Staat van beleg lijkt mij nog iets hoger te zijn als terreurniveau 4.