Aanslag in Brussel op avond van voetbalmatch België-Zweden

ge gaat naar een garage, ge zegt "ik wil een scooter kopen", ge betaalt in't zwart, ge schrijft die nergens in, en ge hebt als illegaal een scooter.

net zoals werken he: gewoon ergens een job in't zwart, en ge hebt een inkomen.
En het is dan normaal dat ge 2j kunt rondbollen op een scooter zonder nummerplaten, niet verzekerd zonder dat ge eens controle krijgt.
(Ik dacht ook dat ik ergens een nummerplaat had gezien die ze zochten)

Maar je kan toch ook een scooter lenen, stelen, of laten inschrijven bij iemand die wel legaal in het land is?

Ik begrijp niet zo goed waarom die scooter zo'n struikelblok is.

En het is dan normaal dat ge 2j kunt rondbollen op een scooter zonder nummerplaten, niet verzekerd zonder dat ge eens controle krijgt.
Ik rij al 17 jaar met de auto en heb nog maar 2x controle gehad. Dus ja, je kan perfect 2 jaar rondrijden zonder controle van uw voertuig.

Gestolen of vervalste nummerplaten zijn ook mogelijk he.

Maar je kan toch ook een scooter lenen, stelen, of laten inschrijven bij iemand die wel legaal in het land is?

Ik begrijp niet zo goed waarom die scooter zo'n struikelblok is.
Het is geen struikelblok.

Ik mag toch die vraag stellen hoe zoiets kan? En hoe iemand die hier 2j niet meer mag zijn nog bezittingen kan hebben van waarde.
Maar blijkbaar het het normaal dat het kan hier, we kijken er niemeer van op :)

Dit, combineer dat met het feit dat je in België héél gemakkelijk aan zwartwerk kan doen en dat de gemiddelde Belg daar relatief tolerant tegenover staat en je weet dat je door het illegale circuit criminaliteit mee in stand houdt.

(niet dat een zwartwerker als medeplichte van die man moet beschouwd worden, hé, maar criminaliteit en zwart geld versterken elkaar)
en dan heb je natuurlijk ook de werkgevers die er bijna crimineel van profiteren he. de attitude van "als die ergens klacht indienen, lopen ze meer risico dan bij hetgeen ik hun bied".
wie zegt ook dat die die scooter al 2 jaar heeft?
Het is dat, via het "Latijns-Amerikaans netwerk" van mijn vrouw genoeg verhalen gehoord van mensen die hier als vluchteling of gewoon toerist aankomen, een aanvraag bij DVZ indienen, geweigerd worden, en hier jaren later nog altijd wonen. Die wonen ook allemaal ergens en werken, het is gewoon allemaal in het illegale circuit. Als je kan leven met wat minder luxe, en niet in contact komt met de politie, is dat veelal nog altijd beter dan terug naar het eigen land te vertrekken.
kijk naar die kerel in Niveau 4. voordeur kon niet meer toe, elke dag zijn kot vol met drugsgebruikers (en dealers), levensomstandigheden waar ge uw vijanden nog niet in wilt laten leven, "maar 't is hier beter als in mijn thuisland".

Ik mag toch die vraag stellen hoe zoiets kan? En hoe iemand die hier 2j niet meer mag zijn nog bezittingen kan hebben van waarde.
los van die scooter, wie gaat u wat vragen als ge iets van waarde wilt kopen, buiten dan "en betaalt u cash of met kaart?"

Maar blijkbaar het het normaal dat het kan hier, we kijken er niemeer van op :)
Om @Chill Panda bij te treden, ik rij rond met de wagen sinds 2005 en heb nog nooit controle gehad. Voor hetzelfde geld reed ik al die tijd zonder verzekering rond.

En dat we er niet van opkijken, gohja, in een land waar zwartwerk en een gehele zwarte economie door zowat iedereen wordt getolereerd is dat nu eenmaal het resultaat. Stap een random brasserie binnen en de kans dat daar iemand in het zwart aan het koken of afwassen is, is vrij groot. Een bouwwerf zal ook zo wel wat figuren hebben rondlopen.

In deze thread heerst een zekere teneur van klagen over de Belgische staat, maar het is niet of we gaan daar allemaal vrijuit in.

Wie zegt dat die 2 jaar rondgereden heeft? Wie zegt dat die scooter niet verzekerd of ingeschreven was? Wie zegt dat die scooter van hem was?

"Hey xxx, mag ik uwe scooter eens lenen? Ik moet straks naar de winkel." Voila, ik rijd met een perfect verzekerde en ingeschreven scooter.

Daar is nu toch absoluut nérgens "faal" aan? De vrouw van de terrorist heeft zich gisteren gemeld bij de politie. Het eerste wat die zal vragen is: waar verblijven jullie momenteel? En dan is het eerste wat zal gebeuren een huiszoeking op die plaats.

Zelfs als dat is wat er gebeurde, is het nog altijd een ongeloofelijkefaal dat een potentiële terrorist die gekend is bij de inlichtingendienst zomaar van de radar kan verdwijnen.

Maar blijkbaar het het normaal dat het kan hier, we kijken er niemeer van op
Is hier toch allemaal al veelvuldig gezegd hoe dat kan. Ge kunt overal in het zwart werken en er is een zwarte huurmarkt. Het aanpakken van die zaken is nooit een prioriteit geweest in België.

Ik vind het vooral verwonderlijk hoe mensen in zo'n situatie nu overal systeemfalen proberen aan te duiden, liefst nog samengegooid met sweeping statements over het falen van justitie/immigratie, aanklachten naar moslims en god weet wat nog allemaal. Het is nog niet gebeurd of iedereen staat al klaar met een of andere halfbakken analyse.

Wat gebeurd is, is enorm triestig maar dat zoiets voorvalt is toch niet per definitie een teken van systemisch falen he. Ik denk niet dat er een systeem is ter wereld dat ge kunt bedenken dat compleet kan uitsluiten dat er mafketels ergens een blaffer kopen en random mensen beginnen afknallen op straat.

Zelfs als dat is wat er gebeurde, is het nog altijd een ongeloofelijkefaal dat een potentiële terrorist die gekend is bij de inlichtingendienst zomaar van de radar kan verdwijnen.
huh?
1) hij was bij mijn weten (en voor zover ik de kranten gelezen heb) tot voor kort niet gekend als potentiële terrorist bij de inlichtingendienst (omdat er ook geen zaken waren die daar op wezen)
2) de recentste informatie, die toevallig vandaag besproken ging worden, omdat er extra info over hem was, was net dat de info niet klopte dat hij in Tunesië voor extremisme gekend zou zijn (wel als crimineel).

Je onderschat de moeilijkheid hiervan. Die kerel was illegaal. Hoe ga je zo iemand opvolgen? Hem 24/24 schaduwen? Je moet ergens realistisch blijven. Altijd makkelijk om achteraf met de vinger te wijzen

Vraag me ook al af hoe die een scooter kan bezitten (Kan hem natuurlijk ook geleend hebben, maar dan moogt ge die persoon ook eens aan zijn oren gaan trekken)
Brussel rijdt vol met wagens/scooters die niet ingeschreven of verzekerd zijn. Als ze gepakt worden? Stuur de boete maar op he.

huh?
1) hij was bij mijn weten (en voor zover ik de kranten gelezen heb) tot voor kort niet gekend als potentiële terrorist bij de inlichtingendienst (omdat er ook geen zaken waren die daar op wezen)
2) de recentste informatie, die toevallig vandaag besproken ging worden, omdat er extra info over hem was, was net dat de info niet klopte dat hij in Tunesië voor extremisme gekend zou zijn (wel als crimineel).

Uit dit artikel:

Volgens Van Quickenborne stond de Tunesiër bekend bij de politie voor verdachte handelingen, mensensmokkel, illegaal verblijf en veiligheid van de staat. “In juli 2016 werd ons via een buitenlandse politiedienst onbevestigde informatie overgemaakt dat de man een geradicaliseerd profiel had en dat hij wilde vertrekken naar een conflictzone van de jihad”, aldus de minister.

Dat zo'n persoon gewoon van de radar kan verdwijnen en twee mensen kan vermoorden is onacceptabel en de minister moet ontslag nemen.

Je onderschat de moeilijkheid hiervan. Die kerel was illegaal. Hoe ga je zo iemand opvolgen? Hem 24/24 schaduwen? Je moet ergens realistisch blijven. Altijd makkelijk om achteraf met de vinger te wijzen

Potentiële terroristen moet je inderdaad 24/24 schaduwen, ja. Exact voor dit soort gevallen zijn er observatieteams bij de speciale eenheden van de Politie.

Er zitten waarschijnlijk duizenden illegalen in Brussel waarvan de helft misschien met een risicoprofiel.
Ergens ben ik realistisch en ga ik er van uit dat geen enkele overheid dat nog kan opvolgen.

Uit dit artikel:

Dat zo'n persoon gewoon van de radar kan verdwijnen en twee mensen kan vermoorden is onacceptabel en de minister moet ontslag nemen.

Wat wist de Belgische overheid al?​

• "De verdachte was bekend bij de veiligheidsdiensten voor verdachte handelingen, mensensmokkel, illegaal verblijf en bedreiging van de veiligheid van de staat." Dat vertelde minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) vanmorgen tijdens een persconferentie.
  • In juli 2016 kreeg de Belgische overheid "onbevestigde informatie van een buitenlandse politiedienst" dat de man een "geradicaliseerd profiel" had en dat hij zou vertrekken naar een conflictzone voor de jihad. "Die informatie is toen onderzocht, maar daar kon verder niks mee gedaan worden", aldus minister van Jusititie Vincent Van Quickenborne (Open VLD). Het is niet duidelijk of hij in 2016 al in ons land verbleef of dat de melding naar verschillende landen uitgestuurd werd.
  • De man stond niet op de OCAD-lijst van terreurverdachten. "Volgens de Belgische diensten waren er geen concrete aanwijzingen van radicalisering", verklaart Van Quickenborne.
  • Eerder dit jaar zou een bewoner van een asielcentrum in de Kempen via sociale media bedreigd zijn geweest door de man. Het slachtoffer voegde er bij zijn verklaring aan toe dat de man in Tunesië zou veroordeeld zijn geweest voor terrorisme, maar dat bleek achteraf niet te kloppen.
  • Vandaag zou een veiligheidsoverleg over de man plaatsgevonden hebben. "Een voorzorgsmaatregel", aldus Van Quickenborne. "Want er was geen sprake van een concrete of acute dreiging."
  • Intussen ontving de Belgische overheid informatie dat de man niet veroordeeld werd voor terrorisme in Tunesië, maar wel voor andere feiten.
Ik denk niet dat het op basis van deze gegevens zo onomstotelijk duidelijk was dat deze persoon een potentiële terrorist was.

Potentiële terroristen moet je inderdaad 24/24 schaduwen, ja. Exact voor dit soort gevallen zijn er observatieteams bij de speciale eenheden van de Politie.
Die zijn absoluut niet met genoeg om alle mogelijke terroristen 24/24 te schaduwen en zoiets vraagt enorm veel middelen en mankracht. Dat gaat dan ook niet over drie of vier personen die je moet volgen, zo'n lijst is vrij lang.

Toch wel extreem belachelijk dat aan alle ambtenaren aangeraden werd om thuis te werken. Versterk de angstcultuur anders nog wat extra. Goed bezig. Een nieuwe overwinning voor de moslimterroristen.
Daarnaast: Franstalige scholen in Brussel zijn open. Nederlandstalige scholen in Brussel zijn gesloten. :crazy:

Als er dan toch zo'n groot collectief gevaar is, waarom is er dan geen totale lockdown? Omdat de werknemers uit de privé, de Brusselaars zelf en de Franstalige kinderen kunnen stikken? Enkel de ambtenaar, de Vlaming en de Nederlandstaligen, daar moet een stolp over geplaatst worden. Doe een beetje consequent.

De "karikatuur" van de angstige Vlaming die Brussel enkel bekijkt als hun grote geldbak waaruit ze elke maand hun royaal loon komen scheppen en er voor de rest enkel met gesloten deuren durven heen rijden, is zonet nog eens bevestigd.

Blijkbaar moest hij al 2 jaar het land uit. Dan zouden ze het toch beter mogen opvolgen , bijvoorbeeld een deadline stellen, en desnoods hem op een vlieger zetten, denk ik dan. Zeker gezien men blijkbaar wist dat hij geradicaliseerd was, dan zou de zaak de hoogste prioriteit moeten krijgen.

Uit dit artikel:

Hij was gekend bij de veiligheidsdiensten (= o.a. politie), maar niet bij de inlichtingendiensten. Lijkt me ook niet onlogisch gezien er geen bevestigde berichten waren.

Terug
Bovenaan