Aanpak van de gas- en energiecrisis

Stel een windmolenpark. 75% van de verwachte productie is eerder al verkocht op de termijnmarkt tegen een gemiddelde prijs van €75/MWh. Voor het gemak veronderstellen we variabele noch vaste productiekosten. Mogelijke scenario's:
-Marktprijs onder de 130 euro: producent laat alle windmolens draaien en zolang de marktprijzen positief zijn, maakt hij winst.
-Marktprijs tussen de 130 en 205 euro: voor de 25% productie die nog niet verkocht was is er geen probleem, die molens blijven draaien. Voor de 75% productie die al verkocht was, is er bij een marktprijs van 130 euro nog steeds €75/MWh winst (de prijs die de producent krijgt van de koper). Vanaf 130 euro marktprijs begint hij extra belasting te betalen. Elke extra euro marktprijs doet de winst dalen met een euro. Bij 205 euro marktprijs betaalt hij 75 euro belastingen, krijgt hij 75 euro van de koper, en is er break-even.
-Marktprijs boven de 205 euro: de 25% productie die nog niet verkocht was blijft gewoon draaien. Winst is gecapped op €130/MWh. Voor de 75% die op de termijnmarkt verkocht is: dit is nu een verliespost geworden. Immers, het bedrag aan belasting is hoger dan wat de koper betaalt voor de productie. Stop dan gewoon met produceren, zou je denken. Maar bij stoppen met produceren vervalt de leververplichting aan de koper niet. De producent zit dus compleet gewrongen. Produceert hij wel dan betaalt hij meer belastingen dan wat het hem opbrengt. Produceert hij niet dan moet hij alsnog aankopen op de spotmarkt om zijn leververplichting na te komen. Tenzij hij een asset heeft die niet onder het inkomstenplafond valt. En het inkomstenplafond zou precies enkel op hernieuwbare energie van toepassing zijn.

Conclusie: een dergelijk systeem zal niet per se 'overwinsten' afromen maar, afhankelijk van de assets en hedging-strategie van de producent, mogelijk zelfs verlies veroorzaken. Het zal een rem vormen op verdere ontwikkeling van hernieuwbare energieprojecten aangezien er een investeringsonzekerheid wordt gecreëerd. En er zit een onvermijdelijke incentive in het systeem om productie te verleggen naar assets die niet onder het inkomstenplafond vallen.

Bega je niet een gigantische denkfout hiermee?
Termijnmarkt of niet, de leverancier krijgt een vaste winst die gecapped is. Zijn prijs voor productie is onafhankelijk van de marktprijs, of de prijs nu 75€/MWh staat of 300€/MWh zijn kosten blijven hetzelfde enkel de winsten stijgen.
Het klopt dat bij 300€ hij meer belastingen zal betalen en minder winst zal maken. Maar hij zal geen negatieve winst maken of verlies zoals dat dan noemt, nee zijn absolute winst blijft hetzelfde op dat plafond.
Het pakt net het perverse effect aan dat een centrale of productiepark die niet beïnvloed wordt door stijging van gas of fuelprijzen meer winst maken terwijl hun cost-to-produce hetzelfde blijft.
Men surft dus mee, en dat zou niet mogen.

@MrKend54l maar de voorbije jaren maakten ze vooral verlies

De NBB somt als voorbeeld de winsten en verliezen van Engie-Electrabel sinds 2015 op. In 2015 maakte Electrabel ca. 112 miljoen euro verlies, in 2016 was dat 923 miljoen. In 2017 857 miljoen. In 2018 liep het verlies op tot ruim anderhalf miljard euro. In 2019 presteerde het bedrijf zo mogelijk nog slechter. Het maakte alweer verlies: 2,136 miljard deze keer. In 2020 liep het verlies terug tot ca. 144 miljoen. Pas in 2021 kleurden de cijfers voor het eerst in 7 jaar groen: ca. 759 miljoen winst.

En mensen die nu vast hebben, daarop wss ook.
Die dat variabele hebben genomen toen er nog vaste alternatieven waren tja

Where do I even begin...

Het leeuwendeel, 3,5 miljard euro, komt uit een inkomstenplafond voor de elektriciteitssector. Lees: alle marktinkomsten boven de 130 euro per megawattuur worden tegen 100 procent belast.

Stel een windmolenpark. 75% van de verwachte productie is eerder al verkocht op de termijnmarkt tegen een gemiddelde prijs van €75/MWh. Voor het gemak veronderstellen we variabele noch vaste productiekosten. Mogelijke scenario's:
-Marktprijs onder de 130 euro: producent laat alle windmolens draaien en zolang de marktprijzen positief zijn, maakt hij winst.
-Marktprijs tussen de 130 en 205 euro: voor de 25% productie die nog niet verkocht was is er geen probleem, die molens blijven draaien. Voor de 75% productie die al verkocht was, is er bij een marktprijs van 130 euro nog steeds €75/MWh winst (de prijs die de producent krijgt van de koper). Vanaf 130 euro marktprijs begint hij extra belasting te betalen. Elke extra euro marktprijs doet de winst dalen met een euro. Bij 205 euro marktprijs betaalt hij 75 euro belastingen, krijgt hij 75 euro van de koper, en is er break-even.
-Marktprijs boven de 205 euro: de 25% productie die nog niet verkocht was blijft gewoon draaien. Winst is gecapped op €130/MWh. Voor de 75% die op de termijnmarkt verkocht is: dit is nu een verliespost geworden. Immers, het bedrag aan belasting is hoger dan wat de koper betaalt voor de productie. Stop dan gewoon met produceren, zou je denken. Maar bij stoppen met produceren vervalt de leververplichting aan de koper niet. De producent zit dus compleet gewrongen. Produceert hij wel dan betaalt hij meer belastingen dan wat het hem opbrengt. Produceert hij niet dan moet hij alsnog aankopen op de spotmarkt om zijn leververplichting na te komen. Tenzij hij een asset heeft die niet onder het inkomstenplafond valt. En het inkomstenplafond zou precies enkel op hernieuwbare energie van toepassing zijn.

Conclusie: een dergelijk systeem zal niet per se 'overwinsten' afromen maar, afhankelijk van de assets en hedging-strategie van de producent, mogelijk zelfs verlies veroorzaken. Het zal een rem vormen op verdere ontwikkeling van hernieuwbare energieprojecten aangezien er een investeringsonzekerheid wordt gecreëerd. En er zit een onvermijdelijke incentive in het systeem om productie te verleggen naar assets die niet onder het inkomstenplafond vallen.

Het kabinet steekt niet onder stoelen of banken dat sommige energieproducenten dat stevig zullen voelen. Voor 2022 wordt vooral Engie/Electrabel getroffen. Het bedrijf betaalt nu al 700 à 800 miljoen aan repartitiebijdrage voor de kerncentrales Doel 4, Tihange 2 en Tihange 3. Maar daar komt straks nog heel wat bij. Pikant detail: de regering is vandaag ook nog altijd volop aan het onderhandelen met Engie/Electrabel over de verlenging van Doel 4 en Tihange 3.

Ik zou me meer zorgen maken over de coöperatieven zoals Ecopower. Enkel hernieuwbare energie in de portefeuille, een business-plan waarin er gestreefd wordt naar een klein dividend voor de aandeelhouder en faire prijzen voor de consument. Elke euro belasting die dus zou worden geheven op zo'n coöperatieve zal betaald worden door de aandeelhouder, zijnde in dit geval de klanten van Ecopower. En met de huidige marktprijzen en hun asset-portefeuille, zouden ze wel eens snel overkop kunnen gaan vrees ik.

Het tweede deel, goed voor 1,2 miljard euro, wil Van der Straeten halen uit een solidariteitsbijdrage van de oliesector. Het gaat dan om een bijdrage van 1,5 cent per liter. De oliesector mag die ook niet doorrekenen in de tarieven.

Ik wist niet dat de prijszetting van olieproducenten zo transparant was dat voor elke marktspeler bekend is welke marge ze draaien. Want als ze de prijzen niet mogen doorrekenen, dan moet de overheid toch weten hoe hun kostenstructuur in elkaar zit en welke marge ze draaien, niet? Hoe kan ze anders controleren of die 1.5 cent niet is doorgerekend aan de eindklant?

Opvallend: met dat voorstel gaat Van der Straeten veel verder dan de verordening die de Europese ministers van Energie afgelopen vrijdag goedkeurden. Daarin was sprake van een inkomensplafond van maximaal 180 euro per megawattuur. België zou dus een pak meer afromen dan de Europese verordening aangeeft. Bovendien sprak de Commissie over een veel kortere periode – zeven maanden – om een crisisbijdrage te heffen. België zou de crisisbijdrage twee volledige jaren heffen.

Gaat nog een leuk verhaal worden. Marktprijzen in België gaan deze winter hoog liggen omdat we gaan exporteren naar Frankrijk om daar het elektriciteitstekort op te vangen. Maar een windmolen die over de Franse grens staat zou er meer aan overhouden dan een windmolen die op Belgisch grondgebied staat en wiens productie naar Frankrijk geëxporteerd wordt. En het wordt helemaal leuk moest er in de buurlanden geen belasting meer zijn en hier wel.

Binnen de federale regering heerst nog enig voorbehoud tegen de voluntaristische communicatie van de groene minister van Energie. Maar het mag wel duidelijk zijn dat de crisisbijdrage de federale begrotingsoefening een stuk makkelijker zou maken.

Anders moeten ze het plafond op €70 leggen, dan hebben ze nog minder problemen bij het opmaken van de begroting. Dit is zoals elke berekening van de overheid: uitgaan van een best case scenario en de mogelijke problemen negeren. Ik eet mijn pet op als ze effectief 4.7 miljard extra inkomsten halen. Waar zit in dergelijk systeem trouwens de incentive voor de overheid om de prijzen op de markt naar beneden te krijgen? Hoe hoger de marktprijs gaat, hoe meer inkomsten voor de staat. Zolang die inkomsten de kostprijs van de temperende maatregelen compenseren zie ik geen reden meer waarom de overheid maatregelen zou treffen om structureel iets aan de situatie te veranderen.

Die groenen zijn volledig van het padje af.

Hoe verzinnen ze het om hun zak te vullen op kap van degenen die wel degelijk vooruitziend waren en wel investeren.

Onze wappies voeren een schaamtelijk beleid, 20y lang. Wie in PV of windmolens investeert, mag zich door de procedure slagen vechten en jarenlang bijna geen drol verdienen. Als er dan eens 1 of 2y winsten zijn, gaan ze het daar halen.

Wat willen ze eigenlijk bereiken? Ecopower draait 3 of 4% marge, duw ze anders volledig omver. En wat met de privé zonnepanelen. Ga je die allemaal kapot belasten? Veel succes met je doelstellingen te halen. Het is niet dat ze er gaan raken zonder de kleine installaties.

20 cent injectie vergoeding, dat is 200/MWh. Gaan ze elke kleine eigenaar belasten? In tijden van tekorten, de alternatieven die produceren extra belasten. Wat een idee.

Het is weer kermis voor de overheid. Gratuit geld pakken nu de omstandigheden het zouden kunnen verantwoorden. Precies Zimbabwe of Venezuela...

Nee aan de stijgende prijzen.
Maar het ligt wel aan uw verbruik dat het bedrag zo hoog is.

Maar dat was geen antwoord 😊
Ik zal het morgen bekijken. Vrouw doet de admin van de gas en electriciteit. Mijn verbruik zal zeker niet wereldschokkend zijn.. Thermostaat staat hier op 18.5graden, oud huis maar wel zo goed mogelijk geisoleerd.

Typisch antwoord van iemand die veel betaald, jankt maar als je dan doorvraagt naar zijn verbruik wil hem er niet op antwoorden.

Heb het hier ergens gisteren ook gepost van iemand die dat jankte omdat zijn factuur zoveel gestegen was maar wel 50000 kWh gas per jaar verstookt.
En blijven beweren dat zijn huis energiezuinig is + wel verwarmen tot 24° en dagelijks 2 keer lange, hete douche nemen.

Ik heb u echt niets gevraagd. Sinds ik met u een discussie heb gehad over kindergeld/kinderen weet ik al dat dat niet de moeite is.

@MrKend54l maar de voorbije jaren maakten ze vooral verlies

En mensen die nu vast hebben, daarop wss ook.
Die dat variabele hebben genomen toen er nog vaste alternatieven waren tja

Je moet wel duidelijk ergens een lijn trekken natuurlijk.
Ja er waren verliezen, maar dat is ook niet zwart-wit natuurlijk. Het probleem is ook niet dat er winsten worden gemaakt, het lijkt me maar volkomen normaal dat er winsten worden gemaakt.
De vraag is of zulke exuberante winsten zoals die er nu geboekt worden, waarmee het verlies van meerdere jaren gecompenseerd worden door de winst van een half jaar goed te keuren vallen.
Vooral omdat dit ten koste gaat van heel veel gezinnen en mensen, dat is iets dat gewoon niet kan. En daar mag dan ook iets aan gedaan worden.

We mogen ook niet vergeten dat buiten een grote producent en leverancier engie ook een grote werkgever is. Het is dus ook dubbel voor hen want de medewerkers kreunen ook onder de hogere kosten. En het is vooral dankzij die medewerkers dat die winsten er kunnen komen natuurlijk.
Het lijkt me dus zeker ook voor hen positief dat er iets uit de bus komt waarbij beide partijen winnen.

Bega je niet een gigantische denkfout hiermee?
Termijnmarkt of niet, de leverancier krijgt een vaste winst die gecapped is. Zijn prijs voor productie is onafhankelijk van de marktprijs, of de prijs nu 75€/MWh staat of 300€/MWh zijn kosten blijven hetzelfde enkel de winsten stijgen.
Het klopt dat bij 300€ hij meer belastingen zal betalen en minder winst zal maken. Maar hij zal geen negatieve winst maken of verlies zoals dat dan noemt, nee zijn absolute winst blijft hetzelfde op dat plafond.

Het verschil in interpretatie volgt denk ik uit volgende zin uit het artikel:
Lees: alle marktinkomsten boven de 130 euro per megawattuur worden tegen 100 procent belast.

Jij interpreteert dit als een winstplafond, alle winst boven 130 euro wordt wegbelast.
Echter is er in het ontwerp van de EU duidelijk sprake van inframarginal revenue. Dus: alle inkomsten boven 130 euro worden wegbelast.

Echter wordt inkomst gelijkgesteld aan de prijs op de spotmarkt, en daar knelt het schoentje. De inkomsten voor een producent zijn niet per definitie de spotprijs. Hij kan de productie verkopen aan zijn eigen eindklanten, waarbij de contractprijs de inkomsten zijn. Of hij kan verkocht hebben op de termijnmarkt, waarbij die prijs zijn inkomsten zijn.

Ergo: verlies is wel degelijk een bijzonder realistisch scenario. Een winstplafond zou inderdaad veel logischer zijn, maar is administratief een nachtmerrie. Beetje zoals de berekeningen voor de nucleaire rente een doolhof zijn, maar dan niet voor een aantal reactoren maar voor duizenden assets.

Het pakt net het perverse effect aan dat een centrale of productiepark die niet beïnvloed wordt door stijging van gas of fuelprijzen meer winst maken terwijl hun cost-to-produce hetzelfde blijft.
Men surft dus mee, en dat zou niet mogen.

En toch. Mensen vechten voor zonnepanelen. Zelfs batterijen krijgen ze tegenwoordig verkocht aan gezinnen. Dat perverse effect waar jij over spreekt heeft de business-case van zonne- en windenergie een gigantische duw in de rug gegeven.
Belast dat voordeel weg, of nog erger: ga retroactief ingrijpen en proberen afromen, en de investeringszin zal even snel verdwijnen.

En waaraan ligt die winst? Aan de koppeling met de gasprijs

Wie zijn fout is dat? Europa dacht ik

Welke oenen hebben onze afhankelijk van Russische gas zo groot gemaakt? Den (Groenen) duits

Ons Tinne doet er alles aan om Engie te schofferen zodat ze alle kerncentrales sluiten

Ik kreeg ooit van Luminus te horen dat de voorschot niet naar beneden kon want zij moesten die energie toch ook inkopen mijnheer.

Person aan de telefoon verstond maar niet dat dat niet mijn probleem was. Triestige boel ginder.

Wat gebruiken ze als rechtvaardiging voor die weigering?
Wat zijn eigenlijk de contractuele verplichtingen van de voorschotten? Kan je gewoon eenzijdig bepalen dat je bv 50 euro voorschot gaat betalen? Ook al willen zij 500 euro?
Of is dat contractbreuk?

En waaraan ligt die winst? Aan de koppeling met de gasprijs

Wie zijn fout is dat? Europa dacht ik

Ik verzet mij tegen de interpretatie dat dit een fout is. Het marktmodel zoals het er nu is, is hetgeen we na twintig jaar als beste oplossing naar voren schuiven. Politiekers laten graag uitschijnen dat het marktmodel de fout is, terwijl het marktmodel net exact werkt zoals het hoort te werken: in een situatie van schaarste het signaal geven dat er moet geïnvesteerd worden in extra productiecapaciteit, of een vermindering van de vraag.

De fout zou zijn om dat signaal te negeren en enkel aanpassingen aan het model aan te brengen. Dat is zoals een licht aan een spooroverweg dat op rood springt, maar in plaats van de stoppen met de auto hang je een groene doek over het rode licht. De onderliggende oorzaak, de aankomende trein, verdwijnt daarmee niet. Net zoals een aanpassing van het marktmodel de schaarste niet oplost.
Wat zie je nu: mensen zijn nog nooit zo bezig geweest met energie. Ze willen zonnepanelen, LED-lampen, minder verwarmen. Dat is de reactie die je nodig hebt. Ik blijf heilig overtuigd van het principe high prices solve high prices

Enkel jammer dat de schok zo groot moest zijn. Een minder hevige prijsschok had misschien al hetzelfde effect gehad.

Welke oenen hebben onze afhankelijk van Russische gas zo groot gemaakt? Den (Groenen) duits

En de consument. Jij en ik, die liefst zo weinig mogelijk betalen voor alles. Want gas was de goedkoopste optie.
Had je jarenlang extra willen betalen, een 'Europese productietax' of dergelijke op je factuur? Dan werd er daar gewoon non-stop tegen geprotesteerd. Net zoals nu ook niemand bereid is om te betalen.
We verwijten politiekers om enkel op de korte termijn te handelen maar de kiezer zet ook geen enkele stap om daar iets aan te veranderen.

Ik verzet mij tegen de interpretatie dat dit een fout is. Het marktmodel zoals het er nu is, is hetgeen we na twintig jaar als beste oplossing naar voren schuiven. Politiekers laten graag uitschijnen dat het marktmodel de fout is, terwijl het marktmodel net exact werkt zoals het hoort te werken: in een situatie van schaarste het signaal geven dat er moet geïnvesteerd worden in extra productiecapaciteit, of een vermindering van de vraag.

De fout zou zijn om dat signaal te negeren en enkel aanpassingen aan het model aan te brengen. Dat is zoals een licht aan een spooroverweg dat op rood springt, maar in plaats van de stoppen met de auto hang je een groene doek over het rode licht. De onderliggende oorzaak, de aankomende trein, verdwijnt daarmee niet. Net zoals een aanpassing van het marktmodel de schaarste niet oplost.
Wat zie je nu: mensen zijn nog nooit zo bezig geweest met energie. Ze willen zonnepanelen, LED-lampen, minder verwarmen. Dat is de reactie die je nodig hebt. Ik blijf heilig overtuigd van het principe high prices solve high prices

Enkel jammer dat de schok zo groot moest zijn. Een minder hevige prijsschok had misschien al hetzelfde effect gehad.

En de consument. Jij en ik, die liefst zo weinig mogelijk betalen voor alles. Want gas was de goedkoopste optie.
Had je jarenlang extra willen betalen, een 'Europese productietax' of dergelijke op je factuur? Dan werd er daar gewoon non-stop tegen geprotesteerd. Net zoals nu ook niemand bereid is om te betalen.
We verwijten politiekers om enkel op de korte termijn te handelen maar de kiezer zet ook geen enkele stap om daar iets aan te veranderen.
Over dat eerste ga ik me niet uitspreken maar wordt wel door een aantal volledig genegeerd

Over 2e: de goedkoopste energie is die je niet nodig hebt
Wij hebben veel meer betaald om kleiner te wonen dus niet echt de goedkoopste oplossing op dat moment he

En wel voor gasketel gekozen dat klopt, maar aangezien ons verbruik 1/4 is van gemiddelde zal het daar niet aan liggen dat er schaarste is

Versta dat echt niet dat ge daar als ietwat normale mens nu niet mee bezig zijt.

Ik heb geen flauw idee hoe hoog mijn eindafrekening zal zijn.
Wij zijn op 10/12/2021 een variabel contract aangegaan en ik vind nergens de evolutie van mijn tarieven terug. Ik weet ook totaal niet hoe die verdeelsleutel werkt waarop ze zich gaan baseren.

We ons best doen zo weinig mogelijk te verbruiken. Sinds maandag zonnepanelen (maar keurder moet nog komen) en thermostaat staat op 20° met het plan dit te verlagen naar 19° en evt onze bureau (thuiswerk) bij te verwarmen met elektrische vuurtjes eens de zonnepanelen werken).

Ook hebben we een P1 meter sinds 1/4 om alles wat op te volgen.

Enige dat ik weet is dat ik sinds die dag tot vandaag volgende verbruik heb:
G: 13648KwH
E dag: 2100kWh
E nacht: 1678kWh
E totaal: 3778kWh

Als ik dezelfde verbruiken van 2021 neem voor de komende weken/maanden tot 10/12/2022 kom ik op een verbruik van onderstaande voor de afrekening. (tussen haakjes afgerond vorig jaarverbruik)
Maar aangezien onze thermostaat toen op 21-22° stond zal dit vermoedelijk nu lager liggen.

G: 19026 kWh (23500kWh)
E dag: 2536 kWh (2400kWh
E nacht: 2015 kWh (2000kWh)
E tot: 4551 kWh (4400kWh)

Met de huidige berekening op vreg komt dit op een totaalbedrag van 4612€ voor gas en 2930€ voor elektriciteit. Dus 7542€. Als ik m'n voorschotten er vanaf trek ga ik 3696€ moeten opleggen.
Maar het grootste deel van vooral het gasverbruik was voor de enorme prijsstijgingen. Dus kan het evengoed zijn dat we break even gaan draaien.

Ja dat is een keuze om uw vrije tijd te besteden dus een hobby

Ik betaal meer voor andermans kinderen dan voor mijn energiefacturen

Mijn kinderen zullen later voor uw pensioen mogen betalen.

Graag gedaan!

Ze verwarmen niet met gas. Nergens in dat artikel staat er iets over een warmtepomp.
Dat stroomverbruik is zeker niet a-typisch in dat geval.

Nu moet ik wel zeggen, dat gezin is echt wel een bende oelewappers. Je kan nog altijd heel veel stroomgebruik besparen door de standaard maatregelen van zo veel mogelijk je toestellen te downsizen, etc etc, toe te passen, en dat datzelfde geld voor die batterijen gewoon uit te geven aan zonnepanelen.
Het opladen van die batterijen moet ook ergens vandaan komen.
Milieuvriendelijk hoor.... benzine of dieselmotor wat harder laten werken voor die batterij te laden.

Basic physics is ne moeilijke zeker?
Dat is gewoon een onzinnig clickbait artikel hoor. Typisch HLN.

1. Onzin artikel/fake OPHEF/artikel met waanzinnige quotes (altijd anoniem) op de website plaatsen
  2. mensen een klein beetje verstand ergeren zich dood aan die bullshit
  3. Wij delen dit artikel met elkaar
  4. Meer clicks en bezoekers voor HLN
  5. HLN profits want meer advertentie inkomsten
  6. Rinse & repeat
Was ik admin van dit forum dan werden links naar HLN automatisch verwijderd en vervangen door een screenshot van dat artikel.

Het zijn wel de politiekers die bepalen wat er effectief gebeurt en niet de kiezer..
Het feit dat een van de slechts scorende partijen de Premier in zijn rangen heeft is het bewijs dat de wil van de kiezer onbelangerijk is

Het zijn wel de politiekers die bepalen wat er effectief gebeurt en niet de kiezer..
Het feit dat een van de slechts scorende partijen de Premier in zijn rangen heeft is het bewijs dat de wil van de kiezer onbelangerijk is
De politiek kiest de energieprijzen niet hé

Uw verbruik intussen al opgezocht ?

De politiek kiest de energieprijzen niet hé

Uw verbruik intussen al opgezocht ?
Nee maar wel of we gascentrales bijbouwen en kernreactoren uitzetten. Energie is iets dat ge niet moet uitbesteden aan anderen en dat is exact wat we gedaan hebben en dat bepaalt in grote mate de prijs.

Electriciteit : 3026kWh
Gas : 18163kWh

We verwarmen met gas en koken met electricteit. 2 volwassenen en 2 kinderen. 3/5 dagen thuiswerk.
Als ik dat hiernaast leg lijkt mij dat normaal. kijkende naar het thuiswerk en het feit dat ons huis niet superfantastisch geïsoleerd is. Maar voor een gebouw van 1860 valt het wel mee xD

Nee maar wel of we gascentrales bijbouwen en kernreactoren uitzetten. Energie is iets dat ge niet moet uitbesteden aan anderen en dat is exact wat we gedaan hebben en dat bepaalt in grote mate de prijs.

Electriciteit : 3026kWh
Gas : 18163kWh

We verwarmen met gas en koken met electricteit. 2 volwassenen en 2 kinderen. 3/5 dagen thuiswerk.
Als ik dat hiernaast leg lijkt mij dat normaal. kijkende naar het thuiswerk en het feit dat ons huis niet superfantastisch geïsoleerd is. Maar voor een gebouw van 1860 valt het wel mee xD
Ik heb een gelijkaardig verbruik, met dezelfde gezinssamenstelling.
Mijn huis is zeker niet optimaal geisoleerd.

Thermostaat staat nu al maand op max 19 graden ingesteld en enkel nog 's avonds.

En ik ga op zoek naar brandhout om deze winter de houtkachel aan te steken die ik nog nooit gebruikt heb sinds ik hier woon :p (11 jaar)

Voorspelling:
einde van het jaar overrompeling in OCMW's van gezinnen die hun factuur niet kunnen betalen omdat ze totaal niet beseffen wat er op hun afkomt.
Politiekers zien dat als potentieel kiesvee en knallen er opnieuw een hoopje solidariteit tegen.
Diegene die er wél mee bezig zijn als goede huisvader, nogmaals gekloot.

Terug
Bovenaan