Renegadexxripxx
Well-known member
Aan 1 kant heb je gelijk. Aan de andere kant is dit gewoon perfect logisch rekening houdende met het feit dat wij een markt zijn met een communistische insteek naar marktwerking. Wij laten de markt niet ongebreideld zijn gang gaan. Toch niet wanneer het een ontwrichtende werking heeft op onze maatschappij.Probleem is dat dit veronderstelt dat elke productie-eenheid zijn volumes op de spotmarkt verkoopt. Wat dus helemaal niet het geval is, aangezien elke producent altijd het grootste deel van zijn verwachte productie gaat hedgen. Waardoor je het risico loopt dat je geen ‘overwinst’ taxeert (wat is trouwens overwinst? Kunnen banken dan ook overwinsten maken? Techbedrijven? Vastgoedontwikkelaars?), of zelfs maar winst taxeert, maar dat je taks er voor zorgt dat productie met verlies gebeurt.
Eigenlijk moet je voor elke productieunit de winstmarge gaan bepalen, maar dat is dus een zeer complex gegeven.
Of dat nu een faillissement van de banken is, de energiecrisis, of hell welke crisis dan ook.
Het principe overwinst is dan ook puur een virtueel gegeven. Dat gebaseerd is op niets meer dan een sentiment van dat zal wel genoeg zijn als winst. Ze hadden evengoed een progressieve belasting kunnen invoeren in het verleden zodanig dat je op basis van de gegenereerde winst je een hogere belastingsvoet betaalde dan als je een kleine garnaal bent. Maar dat hebben ze niet gedaan, wegens redenen.
Net zoals dat de rijken ingezien hebben dat het voor hen interessanter is om als sterke schouders wat van de koek af te geven om mensen content te houden en hun leven te laten leiden ipv de rijken de kop af te hakken en hun geld in te nemen, lijkt mij zo een overwinst ook niets meer dan dat. Het proberen een manier te vinden om de gemoederen te bedaren. Want laat ons duidelijk zijn, en de PVDA is een grote propagent ervan, voor de man in de straat lijkt de energieleverancier de kop van jut te zijn die op kap van hun bloed, zweet en tranen zich verrijkt.
Ook al is dat nonsens, lijkt mij dit dan ook niet meer dan dit.
En ja, ik zie niet in waarom dat nooit zou kunnen komen in andere bedrijven. Al acht ik de kans erop niet evident in normale omstandigheden.
Tuurlijk daar heb je volledig gelijk mee. Maar het was dan ook eerder het feit dat enerzijds onze ultra - liberaal (allez dat verwacht ik toch) de Croo daar al een ganse tijd over aan het roeptoeteren was. Dat onze groenen, Tinne, de beer al gestroopt hadden voor ze hem geschoten hadden door aan te kondigen dat dit allemaal zo goed als in kannen en kruiken was.Omdat ze misschien eindelijk experten hebben die gewezen hebben op de gevaren van een prijsplafond en op de zeer ingewikkelde implementatie ervan.
Ik blijf het als een mantra herhalen: high prices solve high prices. Al de rest is symptoombestrijding en gaat voorbij aan het feit dat er maar twee échte oplossingen zijn: vraag naar beneden halen en aanbod verbreden.
Terwijl het resultaat is, dat ze beter hun mond houden, en communiceren wanneer het geregeld is ipv aan aankondigingspolitiek te doen waarbij ze hunne ... weer moeten intrekken.
Al moet er volgens mij naar de toekomst toe, wel iets ontwikkeld worden waardoor we op Europees niveau ervoor zorgen dat we niet opbieden tegen elkaar op. Als je een apart landje bent, dan is dat perfect logisch. Wanneer je u als blok positioneert... dan is dat gewoon vragen om uit elkaar gespeeld te worden. En mij zou dat het eerste moeten zijn waar ze nu moeten aan werken voor de toekomst. Al is dat natuurlijk moeilijker als je een blok bent waar je die verantwoordelijkheden hebt gelegd bij een private partner.
.
Ik heb deze nacht nogmaals opgemeten en er is 7,x Kwh bijgekomen.