Aanpak van de gas- en energiecrisis

Zie mijn post hierboven; heb je een digitale meter? Neem dan die batterij
Geen digitale meter? Laat die batterij maar weg.

Moeilijk ook om advies te geven want we weten je verbruik , en je thuissituatie niet.. Werk je veel van thuis? Verwarm je elektrisch etc etc
Zo denk ik er ook over.
Heb een hybride omvormer genomen just in case.
Maar heb nog een terugdraaiende teller en in de winter nu brengt een batterij niet zoveel op.
+ momenteel zijn de prijzen te sterk gestegen door de vele vraag nu.
Ik kijk zeker nog de boom uit tot de lente wat er nu allemaal staat te gebeuren en tegen dan zal de digitale teller er wss wel al staan

bemoedigend
Lijkt me een logisch gevolg. Als de gas gereduceerd wordt dan gaan mensen andere middelen zoeken om te verwarmen. Voor degene die geen hout/pellet/oliekachel hebben rest er maar 1 alternatief en dat is elektrisch verwarmen.

Maat van me heeft een weliswaar te grote installatie liggen (vanwege scheiding).
7000Wp, zuid-oost georienteerd (dus vanaf pakweg 16u geen zon meer
Batterij van 7,2 kWh
Elektrische boiler, elektrisch koken, elektrisch vuurtje in badkamer (was woning met accumulatieverwarimng, maar die ligt nu buiten en een pelletkachel beneden) Simpele boiler in stopcontact warmte op overdag.

Op 12 maand, was nu ook wel een zeer goed jaar, heeft hij nu 1100 kWh afname, 3500 kWh injectie. Zelfconsumptie was goed voor 3400 kWh op jaarbasis.

Zijn batterij heeft na aftrek retroactieve investeringspremie (bewust digitale meter gevraagd) en aftrek batterijpremie (dat was nog 1700 euro voor hem, die premies lopen al even, zie je) welgeteld 2500 investeringskost gevraagd.

Dan moet je mij eens uitleggen hoe dat géén interessante investering was, bekeken op 15 jaar.
Zijn prosumententarief van 500 euro per jaar is immers ook weg.
Op mijn Fluvius is ook te zien dat op 8 maanden van het jaar zijn piekafname echt wel een pak lager is dan de andere maanden (4 donkerste maanden niet, gezien één kwartier en je hebt het al zitten)

En vooral, hij is ook op z'n gemak. Wat er ook verandert op de energiemarkt elektriciteit, het raakt hem weinig.
Waarom, sorry dat ik het zo cru zeg, weer zo'n idiote berekening.

Zal ik anders mijn eindjaarspremie, vakantiegeld en teruggave van de belastingen ook als premie voor de batterij tellen? Waar slaat dat op? Waarom zou je de "retroactieve investeringspremie" meetellen in de berekening voor de terugverdientijd van de batterij? Heeft er toch gewoon niets mee te maken. Vooral frustrerend aangezien dat in deze topic al meermaals aangehaald is en er meermaals op gewezen is dat dat nergens op slaat.

Daarnaast, als je enkel de "voordelen" telt, maar niet naar de rest kijkt... Hoe is dit een "berekening"? Wat was de volledige kost (eenmalig + jaarlijks) voorheen, wat zou de kost zijn met digitale teller en dan als laatste, wat is de kost nu?
Als je dat gaat vergelijken kun je een "case" beginnen maken.

Je laatste zin is toch ook absurd, hoezo zou er weinig kunnen hem raken. Ofja, misschien dat het wel ergens op slaat. Als je bij wijze van spreken 100k investeert om volledig zelf voorzienend te zijn adhv zonnepanelen, windmolen, dieselgenerator, dan zal de energiemarkt je niet raken. Maar moet je tegelijkertijd niet komen verkondigen dat het je financieel voordelig uitkomt.

Lijkt me een logisch gevolg. Als de gas gereduceerd wordt dan gaan mensen andere middelen zoeken om te verwarmen. Voor degene die geen hout/pellet/oliekachel hebben rest er maar 1 alternatief en dat is elektrisch verwarmen.
En in een appartement ga je niet direct een kachel steken :) Het probleem van veel grootsteden.

De analoge meter kan geweigerd worden tot 2025, dan is die retroactieve premie er ook niet meer.
Dus als je bewust overstapt op een digitale meter, ja dan pak je die, anders niet en is die weg.

Het is gewoon het principe verder kijken als je neus lang is.
En los daarvan moet je het situatie per situatie bekijken. De ene situatie is de andere niet. Soms is het interessant, soms niet.
Elk moet dat voor z'n eigen uitmaken.

Die panelen lagen er immers al en waren al lang betaald. Dus ik zie het probleem niet.

Zo denk ik er ook over.
Heb een hybride omvormer genomen just in case.
Maar heb nog een terugdraaiende teller en in de winter nu brengt een batterij niet zoveel op.
+ momenteel zijn de prijzen te sterk gestegen door de vele vraag nu.
Ik kijk zeker nog de boom uit tot de lente wat er nu allemaal staat te gebeuren en tegen dan zal de digitale teller er wss wel al staan

De digitale meter is uitgesteld tot begin 2025. Dit ter compensatie omdat je geen recht meer hebt op de terugdraaiende van 15jaar na installatie zonnepanelen.

Hier komen eens dat het dak er is ook panelen op met een batterij (denk begin volgend jaar). Alle dagen thuis aanwezig dus overdag zou het meeste gebruik van de panelen en net komen en tegen de avond alles wat nog op de batterij zit. Indien batterij leeg is dan wordt deze snacht opgeladen vanaf het net op basis van de weersvoorspellingen voor de volgende dag en ons verbruikersprofiel (nodig of niet en hoeveel).
En hoeveel verlies heeft die batterij? Als je 5kwh moet laden om dan de volgende dag terug te ontladen, hoeveel verlies je dan? Ging nachttarief niet wegvallen trouwens? Zie niet in waarom je zou uw batterij snachts opladen om dan de volgende dag te gaan ontladen..

De analoge meter kan geweigerd worden tot 2025, dan is die retroactieve premie er ook niet meer.
Dus als je bewust overstapt op een digitale meter, ja dan pak je die, anders niet en is die weg.

Het is gewoon het principe verder kijken als je neus lang is.
En los daarvan moet je het situatie per situatie bekijken. De ene situatie is de andere niet. Soms is het interessant, soms niet.
Elk moet dat voor z'n eigen uitmaken.

Die panelen lagen er immers al en waren al lang betaald. Dus ik zie het probleem niet.

Die premie is er wel nog in 2025, gewoon wat minder.

Is heel die premie nu niet geheel nutteloos geworden? Mij lijkt dat je een veelvoud terugverdient met de terugdraaiende teller nu?

Ja ik had nog de oude voorwaarden. Van die nieuwe wist ik nog niet af (en velen met mij hier). Thanks! Ik zal het eens verder bekijken! :)

Ik heb een EPC-label E en we hebben een inkomen van < 50000 dus daaraan voldoen wij.
Ik zie nog wel het volgende staan --> .. moet minstens 15 jaar oud zijn op de aanvraagdatum

Mijn appartement is van 2009, dus ik kan dan het best, nog 2 jaar wachten zeker? :sop:
EPC label e voor een appartement van 2009?

Is heel die premie nu niet geheel nutteloos geworden? Mij lijkt dat je een veelvoud terugverdient met de terugdraaiende teller nu?

Pas op, injectietarieven zijn (momenteel wel) heel hoog maar tis wel waar, ik verdien op dit moment, als het zo hoogt blijft 3000 euro per jaar terug op mijn zoninstallatie.

Zo staat het toch op het EPC certificaat van 2009. Ik weet niet wat dit vertaalt naar 2022. Het certificaat is vervallen.
Het appartement is pas in 2009 gebouwd? Want dat is alles behalve energiezuinig, ik moest voor renovatie al onder de 100 zitten (B-score denk ik?) Voor mijn aanbouw in 2007.

En hoeveel verlies heeft die batterij? Als je 5kwh moet laden om dan de volgende dag terug te ontladen, hoeveel verlies je dan? Ging nachttarief niet wegvallen trouwens? Zie niet in waarom je zou uw batterij snachts opladen om dan de volgende dag te gaan ontladen..
Denk iets meer dan 10%? Dag en nachttarief valt enkel weg voor netkosten en niet voor de energiecomponent. Aan huidige prijzen zal dit honderd euro of meer schelen afhankelijk van uw verbruik (zelfs als je het verlies meerekent) als je ze snachts volledig op zou laden vanaf het net. We moeten ons ook geen illusies maken dat energie terug even goedkoop gaat zijn als vroeger... die tijd is voorbij.

Laatst bewerkt:
Iemand al eens gekeken hoe ge stroomoverschot van zonnepanelen van anderen kunt overkopen? Mijn ouders zitten met overschot en zou da es willen bezien.

De digitale meter is uitgesteld tot begin 2025. Dit ter compensatie omdat je geen recht meer hebt op de terugdraaiende van 15jaar na installatie zonnepanelen.
Ik kan niet weigeren want de installatie is pas juli dit jaar gelegd.
En als ik weiger?? 1380 euro premie laten schieten terwijl en mss dan in 2024 nog te moeten betalen voor die teller omdat je hem geweigerd hebt??

Terug
Bovenaan