Maat van me heeft een weliswaar te grote installatie liggen (vanwege scheiding).
7000Wp, zuid-oost georienteerd (dus vanaf pakweg 16u geen zon meer
Batterij van 7,2 kWh
Elektrische boiler, elektrisch koken, elektrisch vuurtje in badkamer (was woning met accumulatieverwarimng, maar die ligt nu buiten en een pelletkachel beneden) Simpele boiler in stopcontact warmte op overdag.
Op 12 maand, was nu ook wel een zeer goed jaar, heeft hij nu 1100 kWh afname, 3500 kWh injectie. Zelfconsumptie was goed voor 3400 kWh op jaarbasis.
Zijn batterij heeft na aftrek retroactieve investeringspremie (bewust digitale meter gevraagd) en aftrek batterijpremie (dat was nog 1700 euro voor hem, die premies lopen al even, zie je) welgeteld 2500 investeringskost gevraagd.
Dan moet je mij eens uitleggen hoe dat géén interessante investering was, bekeken op 15 jaar.
Zijn prosumententarief van 500 euro per jaar is immers ook weg.
Op mijn Fluvius is ook te zien dat op 8 maanden van het jaar zijn piekafname echt wel een pak lager is dan de andere maanden (4 donkerste maanden niet, gezien één kwartier en je hebt het al zitten)
En vooral, hij is ook op z'n gemak. Wat er ook verandert op de energiemarkt elektriciteit, het raakt hem weinig.