Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ik denk dat we te ver aan het afwijken zijn in dit topic en dat de laatste pagina's in een ander topic thuishoren. Ik besluit gewoon met: Het leven is niet altijd eerlijk, soms heb je enorme tegenslagen (en soms ook een beetje geluk) Maar bij tegenslagen, moet je die moet je zo snel mogelijk achter je laten en je moet verder gaan ...
Akkoord.. ik hoop dat deze crisis snel voorbij is zodat we allemaal er beter van af zijn maar ik vrees ervoor.

Ik verdien daar te veel voor. Met te veel bedoel ik gelijk een gemiddelde Belg. Nu, kan je dan misschien zeggen dat ik het niet nodig heb. Maar wat is leven waard als je maandelijks geen geld opzij kan zetten, niet kunt shoppen, jaarlijks op vakantie gaan, etc. Als ik maandelijks niets of weinig overhou van mijn inkomsten na betalen van alle kosten/facturen, dan vraag ik me af waarom ik leef/werk.
Dus ge verwacht dat de ganse bevolking wat belastingen betaalt zodat men u wat geld kan toestoppen in zware tijden zodat je toch nog wat kan sparen? :sarcastic: :sarcastic: :sarcastic:

Als ik maandelijks meer bijdraag aan belastingen dan persoon X, en als persoon X al in een goede situatie zit wegens goede omstandigheden (woning/geld erven of dergelijke), en als ik het geld meer nodig heb dan persoon X omdat ik maar vermogen heb om een woning te kopen die niet energiezuinig is en me 680 euro/maand kost aan energie, heb ik dan niet meer recht op de premie dan persoon X?

Voor mij niet.

Wat je wel in vraag kan stellen is of die goede omstandigheden op een correcte manier belast zijn geweest in het verleden in de rol van het herverdelend principe. Perfecte gelijkheid bestaat nu gewoonweg niet. En zal er in de toekomst ook nooit bestaan. Er zijn mensen die intellectueel capabeler zijn of die een esthetischer uitzicht hebben dan anderen en hierdoor andere voordelen hebben. En daarom dat we inkomstenstromen uit arbeid belasten volgens het principe van de sterke schouders. Maar zelfs dan zal het nooit overeen komen.

Maar verwachten dat de overheid even alle ongelijkheid er gaat uithalen. Dat gaat niet. Dat kan niet. En dat werkt niet, zelfs niet in een communisme.

En je maandelijkse energiefactuur (basisbehoefte) niet meer kunnen betalen is geen echte probleem om menswaardig te kunnen leven? Want daarover gaat het
Er bestaat niet zoiets als menswaardig leven. Dat is volledig geconstrueerd. Als je die vraag stelt aan onze grootouders die een oorlog hebben meegemaakt, dan zeggen die water en brood, een warme frak en een dak boven onze kop. Dat is menswaardig. Als je het aan bepaalde personen vraagt dan spreken die over 3 maal daags een warme maaltijd, een woning van x m3, 21°C ten alle tijden, een airco in de zomer, TV, PC, GSM, tablet, internet en een volledige kamer vol met vrije tijdsbesteding, x mogelijke keren bij de horeca langsgaan, 20 uurtjes werken per week, etc...

Kortom het is een volledig onderhevig aan hetgeen wat de maatschappij kan betalen. Als het geld op is, of er wil niemand meer voor opdraaien, dan zal hetgeen als menswaardig leven gezien worden naar onder worden bijgesteld. Net zoals dat wanneer er veel geld is, dat het dan naar boven kan gesteld worden. Ongeacht wat bepaalde voorvechters hun mening erover is.

Ethiek klinkt leuk zolang er geld en middelen voor zijn. Op het moment dat die er niet meer zijn, vliegt die ethiek door de deur. Ook in Europa.

Ik verdien daar te veel voor. Met te veel bedoel ik gelijk een gemiddelde Belg. Nu, kan je dan misschien zeggen dat ik het niet nodig heb. Maar wat is leven waard als je maandelijks geen geld opzij kan zetten, niet kunt shoppen, jaarlijks op vakantie gaan, etc. Als ik maandelijks niets of weinig overhou van mijn inkomsten na betalen van alle kosten/facturen, dan vraag ik me af waarom ik leef/werk.
Ik haat shoppen, ik haat op vakantie gaan (geef mij een boek (bibliotheek !!!!!), een serie, dit forum, gewoon mijn luie zetel en ik prefereer dit boven 1000'en euro's uit te geven om 14 dagen in mallorca, tenerife, cuba of whatever te zitten), etc...

Uiteindelijk draait een gelukkig leven niet enkel om geld. En is werken gaan evengoed een zinvolle manier van uw tijd te besteden dan dat het dient om geld bijeen te harken om te kunnen overleven en misschien iets extra aan de kant te zetten.

Maar als het bovenstaande echt uw uitgangspunt is, dan ga je nooit happy zijn. Want er is altijd wel iets waar je het geld kan aan spenderen waardoor al het geld erdoorgedraaid is. En een onderdeel van leven is nu ook eenmaal keuzes maken omdat je weet dat het de uitzondering is die alles kan hebben. En keuzes maken impliceert nu eenmaal zaken laten in uw uitgaven / kosten zodanig dat je andere (belangrijkere) zaken wel kan doen. En uiteindelijk zijn de primaire noden van een mens de allerbelangrijkste zaken waar je eerst naar streeft om ze te vervullen.

In plaats van de omgekeerde beweging te maken en te zeggen ik moet al de rest hebben, en iemand anders moet er maar voor zorgen dat ik mijn factuur voor mijn primaire noden kan betalen. Dit verwachten is de wereld op zijn kop. In Europa proberen we dit te verhelpen en te verbeteren, maar perfectie bestaat er niet. En als omstandigheden veranderen (zoals vb onze positie in de pikorde in de wereld) dan zullen wij ons aan die nieuwe omstandigheden moeten aanpassen (of vechten om die te behouden, al zal dat ervoor vechten ook zijn consequenties hebben op onze levenswijze).

En degenen die zich het beste aanpassen zullen het meeste ervan kunnen genieten. Voorlopig is de nieuwe pikorde dure elektriciteit en gas (en in de toekomst mogelijks ook nog voeding...). Te evolve or be left behind...

Maar wat is leven waard als je maandelijks geen geld opzij kan zetten, niet kunt shoppen, jaarlijks op vakantie gaan, etc. Als ik maandelijks niets of weinig overhou van mijn inkomsten na betalen van alle kosten/facturen, dan vraag ik me af waarom ik leef/werk.
Misschien moet ik je, als alleenstaande moeder die GEEN 2000 netto heeft (en ook geen sociaal tarief) en de ronde som van 0 extralegale voordelen, toch maar in huis pakken, kan je alvast iets leren over levenskwaliteit vinden in zaken die geen duizenden euro's per jaar kosten.. 😬

Ja, en ik betaalde er zonder klagen 150 euro/maand voor elektriciteit en gas. Ik wist wel niet dat Rusland de kraan zou dichtdraaien. Als wij geld hadden kochten wij een goed gerenoveerd of nieuwbouw woning.
Heb je geen mogelijkheid om, al is het maar tijdelijk te isoleren?
Als je bv. Nog geen dakisolatie hebt -> koop glaswolrollen aan 10 euro /m2 en leg dat op de zoldervloer. Aan de huidige prijzen heb je na 2 maanden je geld eruit.

Misschien moet ik je, als alleenstaande moeder die GEEN 2000 netto heeft (en ook geen sociaal tarief) en de ronde som van 0 extralegale voordelen, toch maar in huis pakken, kan je alvast iets leren over levenskwaliteit vinden in zaken die geen duizenden euro's per jaar kosten.. 😬
Daar heb ik alle respect en bewondering voor. Jij hebt ook gelijk, maar een energiefactuur die van 150 euro naar 680 gaat, dat doet wat met een mens. Dat is een serieuze klap in de portemonnee. Maar iedereen zit in hetzelfde bootje, dat snap ik ook. De crisis raakt iedereen.

Heb je geen mogelijkheid om, al is het maar tijdelijk te isoleren?
Als je bv. Nog geen dakisolatie hebt -> koop glaswolrollen aan 10 euro /m2 en leg dat op de zoldervloer. Aan de huidige prijzen heb je na 2 maanden je geld eruit.
Ja, wij zitten nu te denken wat we allemaal kunnen doen om dit op te lossen. De renteloze renovatielening die Mulan heeft gedeeld is zeer interessant, maar daarvoor gaan we dus ook maandelijks iets voor moeten uittrekken. Op lange termijn is het een aanwinst, maar op korte termijn gaan we afzien. Ook niet vergeten dat er een algemene inflatie is, het zijn niet enkel energieprijzen. Dus het gaat een tijdje op de tanden bijten zijn en hopen dat dit snel voorbij gaat…

Daar heb ik alle respect en bewondering voor. Jij hebt ook gelijk, maar een energiefactuur die van 150 euro naar 680 gaat, dat doet wat met een mens. Dat is een serieuze klap in de portemonnee. Maar iedereen zit in hetzelfde bootje, dat snap ik ook. De crisis raakt iedereen.
Zoals anderen al zeiden: je kon erop anticiperen. Simpelweg al door de media te volgen waarin al meermaals aan bod kwam dat je renteloos kan lenen voor energetische ingrepen, uitstel van afbetaling van kapitaal, VRIJWILLIG budgetbeheer via het ocmw,...

Razen dat je meer "moet" krijgen is de minst probleemoplossende actie die je maar kan stellen...

In maart heb je hier in dit topic nog gezegd dat je je hart ging vasthouden voor uw afrekening. :wallbash: Imo moet je toch wat realistisch blijven ipv de vingers in de oren te duwen en te staan zingen.

Onlangs een post gezien op Linkedin van Damien Ernst, een professor aan de universiteit van Liège:

On a maintenant dépassé les 200€/MWh pour le gaz sur le Dutch TTF. Si les prix se maintiennent, on risque d'avoir une facture de chauffage dépassant les 5000€/an pour quelqu'un se chauffant au gaz.”

Ik hou me al vast voor de jaarlijkse afrekening van mijn energieleverancier.

Uiteindelijk draait een gelukkig leven niet enkel om geld.
Mijn moto is altijd (maar dit is mijn mening)
Maakt geld gelukkig? Neen.
Maakt geen geld ongelukkig? Ja.

Al spreek ik altijd over average Bob (een percentage van de mensen zal perfect gelukkig zijn zonder één rotte cent te bezitten, maar dat is een minderheid).

Maar goed, als je echt niks hebt en in de shit zit, dan moet je bijvoorbeeld maar denken aan Afghanistan als vrouw zijnde, of aan sommige streken in Afrika. Dan heb je het nog altijd beter. (Dit is misschien een schrale troost maar het is wel zo).

In maart heb je hier in dit topic nog gezegd dat je je hart ging vasthouden voor uw afrekening. :wallbash: Imo moet je toch wat realistisch blijven ipv de vingers in de oren te duwen en te staan zingen.
Mijn hart was hier niet bereid voor. En mijn huisgenoot heeft blijkbaar die e-mail van de leverancier 2 maanden geleden gekregen en “vergeten”. 😑

Klopt 👍

Mijn moto is altijd (maar dit is mijn mening)
Maakt geld gelukkig? Neen.
Maakt geen geld ongelukkig? Ja.
Het is een stuk gezelliger van te moeten huilen in een klein kasteel met een Rolls voor de deur dan in een koud huis waar je de energierekeningen niet kan betalen. Dat is wel een feit.

En @Spiderman. Dat moet allemaal niet veel kosten he. Binnenkort hier ook maar eens de voordeur vernieuwen en de ramen. Gaan we proberen gebruik maken van de renteloze lening. Tot het zover is, hangen we gewoon een gordijn voor de deur. Dat gaat niet alles verhelpen, maar toch al een hele hoop.

Zoek vooral waar je het verschil op korte termijn kan maken en stel een plan op voor de lange termijn.

Het moet toch mogelijk zijn de energiemaatschappijen te verplichten deze winter per maand te laten afrekenen? Kwestie dat de mensen die het probleem nog niet inzien, en die zijn talrijk, te beschermen tegen zichzelf. Als in: shit, ik moet hier al 1k leggen deze maand, ik moet zien wat ik doe met mn gas.

Het moet toch mogelijk zijn de energiemaatschappijen te verplichten deze winter per maand te laten afrekenen? Kwestie dat de mensen die het probleem nog niet inzien, en die zijn talrijk, te beschermen tegen zichzelf. Als in: shit, ik moet hier al 1k leggen deze maand, ik moet zien wat ik doe met mn gas.
Als je per maand afrekent heb je wel een gigantische afrekening plots hé. Bij een maandelijks voorschot wordt dat uitgemiddeld. Dusja, die mensen beseffen dan dat ze in de shit zitten maar beschermen zou ik dat niet noemen.

WOOOOOW, dus hiervoor doe ik het? Draag ik hiervoor 55% van mijn pré af voor jouw "shoppen"?
Holy shit man, toen ik zelf aan het schrapen was om een hypotheek af te betalen van een kotje van 50m² back in the day, uitgewoond en versleten.
Een verroest bad,lekkende radiatoren, een keuken die een geperste vochtige houtschilfer bak was met zo'n gasfornuis dat er los erbovenop kwakt. Geen fucking kast om mijn conserven in te gooien. (gelukkig had ik een inbouwkast in mijn slaapkamer)
7 jaar niet op reis en telkens volledig vakantiegeld in die fucking hypotheek pompen om dat bedrag naar beneden te krijgen.
haha ga weg kerel. Je weet niet wat armoede is.
Jesus fucking christ, mensen hebben het vaak nog veeeeel te goed en denken dat ze op de bodem zitten.
Ik was massas slechter af pre deze crisis en overleefde het ook.

Sorry hoor maar ik denk dat velen totaal niet slim met hun geld omgaan, alles opmaken en dan hun hand ophouden.
Ik kan er geen medelijden mee opbrengen. Ik ben het echt kotsmoe om die zooi te sponsoren.
Ik heb zelf aan beide zijden van de extremen geleefd en braak echt van die totale idiotie.

Dit is geen populaire mening inderdaad maar het kan mij echt niet schelen.
BEHEER JE GELD BETER.

Sorry hoor maar ik denk dat velen totaal niet slim met hun geld omgaan, alles opmaken en dan hun hand ophouden.
Is gelek 1 van die 5 getuigenissen op VRTnws recent: "Wij hadden het goed: mooi huis, elektrische auto, zwembad laten leggen... maar nu heb ik schrik dat we ons huis zullen moeten verkopen." *cringe*

I mean... really? Je hebt wel geld om pakweg 120k (en misschien wel meer) aan een auto en zwembad te hangen, maar een half jaar energiecrisis en het water staat al aan de lippen?
Das het type mensen waar je idd geen greintje compassie mee moet hebben. Helaas zijn er ook heel veel anderen die nu in de shit komen te zitten die daar zelf niks aan kunnen doen omdat er voorheen al geen overschot was om maatregelen te nemen.

Is gelek 1 van die 5 getuigenissen op VRTnws recent: "Wij hadden het goed: mooi huis, elektrische auto, zwembad laten leggen... maar nu heb ik schrik dat we ons huis zullen moeten verkopen." *cringe*

I mean... really? Je hebt wel geld om pakweg 120k (en misschien wel meer) aan een auto en zwembad te hangen, maar een half jaar energiecrisis en het water staat al aan de lippen?
Das het type mensen waar je idd geen greintje compassie mee moet hebben. Helaas zijn er ook heel veel anderen die nu in de shit komen te zitten die daar zelf niks aan kunnen doen omdat er voorheen al geen overschot was om maatregelen te nemen.

Er is dan ook een groot verschil tussen niet kunnen en niet willen.

Ik kan ook geen 15 kilo afvallen.

Dus aan, nattevingerwerk, een jaarlijkse factuur van 6000 euro, stel je voor dat mensen het maandelijks vragen en dan ineens 5000 euro op +-5 maand zouden moeten betalen? Toffe kerstperiode, laat de zelfmoordlijn maar overuren draaien voor de alleenstaanden die het al lastiger hebben in donkere dagen waar eenzaamheid hoogtij viert...
"Na het betalen van de huur en hypotheek, vaste kosten, 1000 euro aan gas, blijft er nog net genoeg over voor een goed touw! Als ik het aan het begin van de maand doe tenminste, tegen de 12de kan dat er zelfs niet meer vanaf..."

Eye opener deze maand. Eens wat opgelet dat we geen van die kleine pruluitgaven meer deden. (boterhammen ipv broodjes halen, geen action brol kopen, dingen die je niet nodig hebt niet kopen, ..) anders konden we maandelijks maar een paar honderd euro sparen en zoals er het nu uitziet gaan we er tegen de 1000€ overkomen deze maand. 😮

BG spaarthread: here I come. Goodbye paupers!

Terug
Bovenaan