Als ik maandelijks meer bijdraag aan belastingen dan persoon X, en als persoon X al in een goede situatie zit wegens goede omstandigheden (woning/geld erven of dergelijke), en als ik het geld meer nodig heb dan persoon X omdat ik maar vermogen heb om een woning te kopen die niet energiezuinig is en me 680 euro/maand kost aan energie, heb ik dan niet meer recht op de premie dan persoon X?
Voor mij niet.
Wat je wel in vraag kan stellen is of die goede omstandigheden op een correcte manier belast zijn geweest in het verleden in de rol van het herverdelend principe. Perfecte gelijkheid bestaat nu gewoonweg niet. En zal er in de toekomst ook nooit bestaan. Er zijn mensen die intellectueel capabeler zijn of die een esthetischer uitzicht hebben dan anderen en hierdoor andere voordelen hebben. En daarom dat we inkomstenstromen uit arbeid belasten volgens het principe van de sterke schouders. Maar zelfs dan zal het nooit overeen komen.
Maar verwachten dat de overheid even alle ongelijkheid er gaat uithalen. Dat gaat niet. Dat kan niet. En dat werkt niet, zelfs niet in een communisme.
En je maandelijkse energiefactuur (basisbehoefte) niet meer kunnen betalen is geen echte probleem om menswaardig te kunnen leven? Want daarover gaat het
Er bestaat niet zoiets als menswaardig leven. Dat is volledig geconstrueerd. Als je die vraag stelt aan onze grootouders die een oorlog hebben meegemaakt, dan zeggen die water en brood, een warme frak en een dak boven onze kop. Dat is menswaardig. Als je het aan bepaalde personen vraagt dan spreken die over 3 maal daags een warme maaltijd, een woning van x m3, 21°C ten alle tijden, een airco in de zomer, TV, PC, GSM, tablet, internet en een volledige kamer vol met vrije tijdsbesteding, x mogelijke keren bij de horeca langsgaan, 20 uurtjes werken per week, etc...
Kortom het is een volledig onderhevig aan hetgeen wat de maatschappij kan betalen. Als het geld op is, of er wil niemand meer voor opdraaien, dan zal hetgeen als menswaardig leven gezien worden naar onder worden bijgesteld. Net zoals dat wanneer er veel geld is, dat het dan naar boven kan gesteld worden. Ongeacht wat bepaalde voorvechters hun mening erover is.
Ethiek klinkt leuk zolang er geld en middelen voor zijn. Op het moment dat die er niet meer zijn, vliegt die ethiek door de deur. Ook in Europa.
Ik verdien daar te veel voor. Met te veel bedoel ik gelijk een gemiddelde Belg. Nu, kan je dan misschien zeggen dat ik het niet nodig heb. Maar wat is leven waard als je maandelijks geen geld opzij kan zetten, niet kunt shoppen, jaarlijks op vakantie gaan, etc. Als ik maandelijks niets of weinig overhou van mijn inkomsten na betalen van alle kosten/facturen, dan vraag ik me af waarom ik leef/werk.
Ik haat shoppen, ik haat op vakantie gaan (geef mij een boek (bibliotheek !!!!!), een serie, dit forum, gewoon mijn luie zetel en ik prefereer dit boven 1000'en euro's uit te geven om 14 dagen in mallorca, tenerife, cuba of whatever te zitten), etc...
Uiteindelijk draait een gelukkig leven niet enkel om geld. En is werken gaan evengoed een zinvolle manier van uw tijd te besteden dan dat het dient om geld bijeen te harken om te kunnen overleven en misschien iets extra aan de kant te zetten.
Maar als het bovenstaande echt uw uitgangspunt is, dan ga je nooit happy zijn. Want er is altijd wel iets waar je het geld kan aan spenderen waardoor al het geld erdoorgedraaid is. En een onderdeel van leven is nu ook eenmaal keuzes maken omdat je weet dat het de uitzondering is die alles kan hebben. En keuzes maken impliceert nu eenmaal zaken laten in uw uitgaven / kosten zodanig dat je andere (belangrijkere) zaken wel kan doen. En uiteindelijk zijn de primaire noden van een mens de allerbelangrijkste zaken waar je eerst naar streeft om ze te vervullen.
In plaats van de omgekeerde beweging te maken en te zeggen ik moet al de rest hebben, en iemand anders moet er maar voor zorgen dat ik mijn factuur voor mijn primaire noden kan betalen. Dit verwachten is de wereld op zijn kop. In Europa proberen we dit te verhelpen en te verbeteren, maar perfectie bestaat er niet. En als omstandigheden veranderen (zoals vb onze positie in de pikorde in de wereld) dan zullen wij ons aan die nieuwe omstandigheden moeten aanpassen (of vechten om die te behouden, al zal dat ervoor vechten ook zijn consequenties hebben op onze levenswijze).
En degenen die zich het beste aanpassen zullen het meeste ervan kunnen genieten. Voorlopig is de nieuwe pikorde dure elektriciteit en gas (en in de toekomst mogelijks ook nog voeding...). Te evolve or be left behind...