Aanpak van de gas- en energiecrisis

In Humo een artikel over de 'energiewoede' waar een alleenstaande huurder een voorschot kreeg voorgesteld van 898 euro/maand.

Hoeveel verbruiken die mensen dan?

Ik heb zonet ons eigen verbruik (2 personen) van vorig jaar eens ingegeven op mijn energie.be en dat zou mij nu een maandelijks voorschot geven voor gas en elektriciteit van 225 euro. En wij wonen in een oud herenhuis waar zeker nog de nodige energetische verbeteringen kunnen aangebracht worden.

Ik begrijp dat de hoge facturen voor veel mensen echt een probleem vormen, maar sommige bedragen die rondgaan in de media zijn toch van de pot gerukt?

In Humo een artikel over de 'energiewoede' waar een alleenstaande huurder een voorschot kreeg voorgesteld van 898 euro/maand.

Hoeveel verbruiken die mensen dan?

Ik heb zonet ons eigen verbruik (2 personen) van vorig jaar eens ingegeven op mijn energie.be en dat zou mij nu een maandelijks voorschot geven voor gas en elektriciteit van 225 euro. En wij wonen in een oud herenhuis waar zeker nog de nodige energetische verbeteringen kunnen aangebracht worden.

Ik begrijp dat de hoge facturen voor veel mensen echt een probleem vormen, maar sommige bedragen die rondgaan in de media zijn toch van de pot gerukt?
Vul diezelfde gegevens die je ingegeven hebt bij mijnenergie.be maar eens in bij de V-test, dan begrijp je het al iets beter... Desondanks is 898€/maand vrij hoog.

Blijkbaar niet alleen korting op gas, maar ook op elektriciteit en stookolie. Er zou zelfs sprake zijn voor 2000 KWh voor elektriciteit.
Stookolie is met 10ct/kwh momenteel zeer goedkoop.

2500 euro voor 2000 liter stookolie dus dikke 20000 Kwh is niet duur. Voor gas mag je die prijs maal 3 doen (aan huidige tarieven)

Mocht het kunnen ik zet vandaag nog een mazoutketel en laat de gasteller verzegelen.

Stookolie is met 10ct/kwh momenteel zeer goedkoop.

2500 euro voor 2000 liter stookolie dus dikke 20000 Kwh is niet duur. Voor gas mag je die prijs maal 3 doen (aan huidige tarieven)

Mocht het kunnen ik zet vandaag nog een mazoutketel en laat de gasteller verzegelen.
Ik kom 12,5€c/KWh uit, maar dat is inderdaad "zeer goedkoop" t.o.v. de huidige prijzen van gas (25€c/KWh) (x2).

Van Quickenborne sprak net van mensen die tot 3k netto hebben, dus dan valt de onderste 10% van BG misschien net niet uit de boot.

Eigenlijk is het compleet idioot om zo een maatregel enkel aan "loon" te koppelen - je moet het eigenlijk koppelen aan:

- netto inkomen inclusief voordelen gerelateerd aan de beroepsactiviteit (MC, dividend, wagen, bonus ...) - investeringen laat ik even buiten beschouwing
- effectief verbruik moet ergens een invloed hebben, al zullen er meteen zijn die het perverse effect opmerken dat meer verbruiken kan resulteren in minder betalen - dat klopt maar het is even pervers premies toe te kennen aan mensen die een heel zuinige levensstijl of woning hebben. Referentieverbruik van 2021 zou bvb. als parameter kunnen dienen.

Het feit dat mensen een stempel krijgen van "niet vooruitziend" te zijn en bvb in een slecht geïsoleerde woning wonen is een non -issue vind ik, we zijn verwend geweest met goedkope energie - je kan niet verwachten dat iedereen spontaan gaat investeren om te anticiperen op eventueel een einde van dit goedkope tijdperk. Overheden moeten wel de lijnen voor de toekomst beter en duidelijker uitzetten - dat wil zeggen hogere normen voor renovatie, betere opvolging - en neem dat maar sterk genoeg - de prijs van dat type vastgoed moet ernstig naar omlaag bijgesteld worden om nog te verantwoorden.

Diegenen die die investeringen wel hebben gedaan zullen daar op termijn ook rendement op behalen, ook zonder steun.

De impact van energie is sterk variabel afhankelijk van de situatie, het is dan ook niet meer dan logisch dat ook de eventuele steun variabel is - tijdens corona heeft men identiek dezelfde fout gemaakt. Dus laat ons eens starten met het opstellen van een registratie van effectief netto inkomen / verbruik energie van iedereen - anders riskeren we dat bvb. een zelfstandige met een netto inkomen van 5 cijfers dezelfde steun gaat krijgen als de medewerker van de groendienst van Pluto.

Mag ik vragen welk variabel contract je hebt? Meeste variabele contracten liggen momenteel op 25€c/KWh hetgeen ook niet laag is (Engie Easy bv. staat momenteel aan 25,05874 €c/KWh incl. BTW aan de hand van de settlements van september to nu toe). Met een basispakket kom je waarschijnlijk uit op +/- 13€c/KWh, en dat is dan maar voor ongeveer 5000 KWh. De rest zal aan 25€c/KWh of dergelijke gaan zijn + nog een "belastingscadeautje" achteraf.
De gasprijzen hebben tevens hun stijging hervat, dus mogelijk ga je vroeg of laat weer de 30+ €c/KWh zien (alhoewel ik dat betwijfel). Zelf zit ik aan 14,03€c/KWh vast tot augustus 2024.

Gas variabel bij Engie
Elektriciteit vast bij Luminus

Ik kom 12,5€c/KWh uit, maar dat is inderdaad "zeer goedkoop" t.o.v. de huidige prijzen van gas (25€c/KWh) (x2).

Awel inderdaad, reken rond de 10,6 kwh/liter. Zal rond de 12 ct liggen op basis van max prijs. Ik denk da je nog wel kan pingelen en mazout aan 1.15 kopen/liter?

Eigenlijk is het compleet idioot om zo een maatregel enkel aan "loon" te koppelen - je moet het eigenlijk koppelen aan:

- netto inkomen inclusief voordelen gerelateerd aan de beroepsactiviteit (MC, dividend, wagen ...) - investeringen laat ik even buiten beschouwing
- effectief verbruik moet ergens een invloed hebben, al zullen er meteen zijn die het perverse effect opmerken dat meer verbruiken kan resulteren in minder betalen - dat klopt maar het is even pervers premies toe te kennen aan mensen die een heel zuinige levensstijl of woning hebben. Referentieverbruik van 2021 zou bvb. als parameter kunnen dienen.

Het feit dat mensen een stempel krijgen van "niet vooruitziend" te zijn en bvb in een slecht geïsoleerde woning wonen is een non -issue vind ik, we zijn verwend geweest met goedkope energie - je kan niet verwachten dat iedereen spontaan gaat investeren om te anticiperen op eventueel een einde van dit goedkope tijdperk. Overheden moeten wel de lijnen voor de toekomst beter en duidelijker uitzetten - dat wil zeggen hogere normen voor renovatie, betere opvolging - en neem dat maar sterk genoeg - de prijs van dat type vastgoed moet ernstig naar omlaag bijgesteld worden om nog te verantwoorden.

Diegenen die die investeringen wel hebben gedaan zullen daar op termijn ook rendement op behalen, ook zonder steun.

De impact van energie is sterk variabel afhankelijk van de situatie, het is dan ook niet meer dan logisch dat ook de eventuele steun variabel is - tijdens corona heeft men identiek dezelfde fout gemaakt. Dus laat ons eens starten met het opstellen van een registratie van effectief netto inkomen / verbruik energie van iedereen - anders riskeren we dat bvb. een zelfstandige met een netto inkomen van 5 cijfers dezelfde steun gaat krijgen als de medewerker van de groendienst van Pluto.

Men kan dat nooit bepalen op zo een korte termijn netto loon is zo afhankelijk. Wagen met tankkaart= 500 netto. 2400 netto en wagen plus cheques van 8 euro of 2700 netto zonder wagen en cheques.

Iemand kan maar 2000 netto verdienen en een afbetaald huis hebben en 300K erfenis op bank. Iemand anders 3000 netto en 1400 hypotheek en slechts 20K op de rekening.

Enige oplossing is basispakket energie financieren via repartitiebijdrages van Engie e.d.

Men kan dat nooit bepalen op zo een korte termijn netto loon is zo afhankelijk. Wagen met tankkaart= 500 netto. 2400 netto en wagen plus cheques van 8 euro of 2700 netto zonder wagen en cheques.

Iemand kan maar 2000 netto verdienen en een afbetaald huis hebben en 300K erfenis op bank. Iemand anders 3000 netto en 1400 hypotheek en slechts 20K op de rekening.

Enige oplossing is basispakket energie financieren via repartitiebijdrages van Engie e.d.

Is bepaling netto inkomen gerelateerd aan beroepsactiviteit werkelijk zo ingewikkeld? Ik denk dat zoiets op 2 dagen moet kunnen, anders hebben we meer dan 1 probleem bij de belastingen toch?

Erfenissen, inkomsten uit investeringen, lotto gewonnen - laten we buiten beschouwing, dat is immers wel complex.

Is toch super moeilijk correct te vergelijken op individueel niveau. En op niveau van de samenleving is er effectief een verschil zichtbaar. Beetje vreemd punt om te discussiëren
Ben nochtans vrij zeker dat uw gasverbruik niet verdubbelt als er een extra persoon bijkomt..
Punt is dat een alleenstaande niet gewoon de helft van zulke kosten heeft vergeleken met een gezin, maar het inkomen is wel de helft.

Vul diezelfde gegevens die je ingegeven hebt bij mijnenergie.be maar eens in bij de V-test, dan begrijp je het al iets beter... Desondanks is 898€/maand vrij hoog.

Neen toch niet, los van dag ik nog een voordelig vast contract heb, deze maand toch eens de simulatie gedaan deze maand en mijn voorschot zou zelfs met deze hoge prijzen, aan mijn verbruik van de afgelopen jaren, nog altijd 'maar' €360 bedragen. Een bedrag waar ik het wél al moeilijk mee zou beginnen krijgen.

Als je effectief een verbruik hebt van €900 dan verbruik je wel degelijk veel meer. Woning met een E-peil van E of F dan?

Zoals ik al eerder zei, als de overheid nu tussenkomt om die mensen te helpen met hun hoog verbruik, graag ook een tussenkomst voor de hogere hypotheek die ik al jarenlang ophoest, ook toen de energieprijzen héél laag stonden en mensen die goedkoop huurden of groot kochten daarvan profiteerden.

Neen toch niet, los van dag ik nog een voordelig vast contract heb, deze maand toch eens de simulatie gedaan deze maand en mijn voorschot zou zelfs met deze hoge prijzen, aan mijn verbruik van de afgelopen jaren, nog altijd 'maar' €360 bedragen. Een bedrag waar ik het wél al moeilijk mee zou beginnen krijgen.

Als je effectief een verbruik hebt van €900 dan verbruik je wel degelijk veel meer. Woning met een E-peil van E of F dan?

Zoals ik al eerder zei, als de overheid nu tussenkomt om die mensen te helpen met hun hoog verbruik, graag ook een tussenkomst voor de hogere hypotheek die ik al jarenlang ophoest, ook toen de energieprijzen héél laag stonden en mensen die goedkoop huurden of groot kochten daarvan profiteerden.

ik ga er vanuit dat je geen renovatiepremies en dergelijk hebt ontvangen ?
Of heb je direct een huis die helemaal in orde is gekocht of laten bouwen?

Als ik bv. Comfy+ bij Luminus zou nemen zou ik nu ook uitkomen op 836,02€ zie ik bij simulatie op website van Luminus (gas + elektriciteit samen). :thinking: Is volgens mij wel te hoog ingeschat aan de topprijzen. Gelukkig heb ik vast contract waardoor ik op ongeveer de helft uit kom. Woning is klasse B, met E-peil 76 en EPC van 156 KWh/m².

ik ga er vanuit dat je geen renovatiepremies en dergelijk hebt ontvangen ?
Of heb je direct een huis die helemaal in orde is gekocht of laten bouwen?

Energiezuinig nieuwbouwappartement met zelfs 21% BTW, geen premies, zelfs geen 6% op de grond. Enige appartement met een deftig stukje tuin waar ik destijds niet de pas werd afgesneden door een "investeerders" die de boel opkochten om te verhuren (waardoor ik nog eens zes maanden langer heb moeten zoeken).

Als ik morgen dan ook nog eens mijn gasketel zou vervangen door een warmtepomp zal het ook wrs aan 21% BTW zijn, want nog geen 10 jaar oud.

Dus neen, op dat vlak, op bijna alles de volle pot betaald.

Ale, als ambtenaar niveau A met optifix augustus 22 ben ik dus weer gesjareld. Geen basistarief, en achteraf dan een extra bijdrage op mijn belastingsaangifte?

En dan ook nog het (bijna)maximumtarief in de créche. Tof land he :)

Ik hoop toch dat je het minimum loon van 3000 netto verdient.
Veel vergeten hier dat ze hoge lonen hebben : als je een nettoloon van 2500-3000 modaal vindt dan ga je toch eens meer onder de mensen moeten komen. En niet hogeropgeleiden maar diegene die poetsen, in winkels staan, vuilnis ophalen, ........
2500€ is een hoger loon, dat zeker. Maar velen doen alsof je met 2500€ grootverdiener bent die geld op overschot heeft en jaarlijks dan nog 10k kan sparen.
Dat is echt een illusie. Je zit in de range waar je echt het hardst genaaid wordt, van geen enkel voordeel kan genieten maar wel overal volledig voor mag opdraaien. Een loon van 5-7k netto dat is een andere zaak.

Ale, als ambtenaar niveau A met optifix augustus 22 ben ik dus weer gesjareld. Geen basistarief, en achteraf dan een extra bijdrage op mijn belastingsaangifte?

En dan ook nog het (bijna)maximumtarief in de créche. Tof land he :)

Er is toch nog niks beslist over wie, hoeveel, welke contracten? Vele goedkope vaste contracten lopen nu af en worden dure variabele.

Aan alle klagers hier over het nieuwste plan. Jullie hebben enerzijds overschot van gelijk maar anderzijds stel ik me de vraag: wat doen jullie hier zelf aan?
Ik wil hiermee zeggen, er is nog niets beslist dus alle mogelijkheden om het beslissingsproces te beïnvloeden liggen nog open. Lezersbrieven naar kranten bijvoorbeeld maar zeker en vast ook mailen naar jouw volksvertegenwoordiger of een parlementslid van jouw favoriete partij, of kabinet van de bevoegde minister...
Ik heb dat laatste alvast gedaan en op een degelijke manier mijn bezwaren geuit.
Je kan me naïef noemen, maar nietsdoen haalt sowieso niets uit. Je hebt een stem om enigszins te wegen op het beleid maar hier gewoon op dit forum zitten klagen gaat helemaal niets veranderen.

Zou het toch straf vinden als ze dat gaan doen samenhangen met het (netto) loon, en zeker als er een harde cut-off is op een bepaald getal.

Ook omdat ze het altijd hebben over 'gezinnen', dus wat neem je dan als loon? (nogmaals, als alleenstaande ga ik ervan uit dat ik zoals steeds genaaid wordt)
En zoals in 1 van die artikels stond, is dat ook niet evident qua privacy (bv. energiebedrijven die info krijgen over het loon van hun klanten?)

Ik zou ook graag een maatregel zien waarin een soort incentive verwerkt zit om weinig te verbruiken.
Dan neemt.men gewoon het gezamelijk inkomen belastbaar?

Terug
Bovenaan