Aanpak van de gas- en energiecrisis

Alle voorstellen zijn nonsens en onbetaalbaar.

Creg voorstel: contract 5y met vast tarief. Ofwel is het tarief pokken hoog zodat provider geen verlies kan maken ofwel laag en moet het risico "gecompenseerd" worden. Niemand heeft een zak geld liggen, dus ain't gonna happen.

Plafond: Europa heeft nog niks. Uiteraard. Wat gaan we doen? Gewoon zeggen "we willen minder betalen". Dan krijg je gewoon minder, hoe naïef kun je zijn? Of gaan we de gap ergens opvullen met gels dat er niet is?

dus je hebt een klant die nu 500€ betaalt voor iets
al je andere klanten willen maar 250€ betalen dus je stuurt alles naar die 500€ klant want profit
Nu zegt die klant : 500€ is wel heel veel we willen maar 300€ betalen.

Bij welke klant maak je nog meeste winst?

Ik zou graag eens zien hoe die hele gasbeurs en bij uitbreiding elektriciteitsmarkt werkt, want uiteindelijk zijn die variabele contracten wel bepaald door die TTF. Zijn dat mensen in loondienst van engie,eneco, luminus etc die aan 10K per maand aan hun computer bieden op gas, of hoe gaat dat juist? Is het gas al niet eerder aangekocht en worden we niet gewoon allemaal geript op basis van een koers op de spotmarkt? Het is moeilijk te vatten, net zoals het moeilijk te vatten is dat bepaalde leveranciers zogenaamd 100% groene stroom leveren en daar zelf een absurde betalende optie van maken, maar het net geen onderscheid kan maken tussen jou of je buurman.

Naar mijn mening zijn er een aantal mensen geld aan het verdienen als slijk op kosten van de bevolking, op basis van paniekvoetbal op de markten. Hoewel er eigenlijk wel gas genoeg is.

Neem nu die sociale contracten. Het tarief is begrensd voor de gebruiker, maar het loopt wel via een leverancier. Hoeveel rekent die leverancier in werkelijkheid? Voor hetzelfde geld wordt de overheid (belastingbetaler)hier even hard geript als bij de Avrox-deal.

Producenten doen aan hedging en verkopen elektriciteit (en kopen gas/CO2 rechten) meerdere jaren op voorhand als deel van risico management. Zie bv. bij Engie voor FY 2021 results slide 52: 32% van capaciteit wordt 3 jaar op voorhand verkocht, 64% op Y+2, 80% op Y+1. De laatste 20% wordt in het jaar zelf verhandeld (via Q+1/2/3 of M+1/2/3) met slechts enkele % via de spotmarket om hun portfolio te balanceren. Voor gas centrales kan men tussendoor extra winst maken door bv. elektriciteit opnieuw te kopen/gas te verkopen als prijs van gas/elektriciteit veranderen.

Ook leveranciers/grote verbruikers zullen doen aan hedging als ze contracten met vaste prijs hebben afgesloten om zich in te dekken tegen hoge prijspieken. Tenslotte zijn er ook nog puur financiële spelers/market makers/etc. volledige lijst te vinden op (ACER).

Traders zelf zijn gewone mensen in loondienst, maar volledige gescheiden ('Chinese Wall') met bv. productie om marktmanipulatie te vermijden. Deze handelen via hun PC op platformen bv. Epex Spot, Nord pool, ICE Endex, etc. (5-tal jaar terug vooral manueel, tegenwoordige meer en meer met algorithmes).

Ook nog een interessant artikel https://www.knack.be/nieuws/wereld/...p-de-markt-vertrouwt-is-een-gestampte-idioot/

Ik zou graag eens zien hoe die hele gasbeurs en bij uitbreiding elektriciteitsmarkt werkt, want uiteindelijk zijn die variabele contracten wel bepaald door die TTF. Zijn dat mensen in loondienst van engie,eneco, luminus etc die aan 10K per maand aan hun computer bieden op gas, of hoe gaat dat juist? Is het gas al niet eerder aangekocht en worden we niet gewoon allemaal geript op basis van een koers op de spotmarkt? Het is moeilijk te vatten, net zoals het moeilijk te vatten is dat bepaalde leveranciers zogenaamd 100% groene stroom leveren en daar zelf een absurde betalende optie van maken, maar het net geen onderscheid kan maken tussen jou of je buurman.
De energiemarkt is heel complex. Stellen dat het gewoon wat bieden op gas is en 10K per maand verdienen, is hetzelfde als zeggen dat een stieleman enkel wat leidingen moet kunnen aansluiten en u dan een factuur stuurt van 10K.

Naar mijn mening zijn er een aantal mensen geld aan het verdienen als slijk op kosten van de bevolking, op basis van paniekvoetbal op de markten. Hoewel er eigenlijk wel gas genoeg is.

Ah, maar hier wordt het simpel en hoef je niets van de markten te begrijpen.
Eigenlijk is het gewoon een rekensom:
Bekijk hoeveel gas er minder uit Rusland binnenkomt
Bekijk hoeveel gas er meer van andere oorsprong binnenkomt (kortweg: Noorwegen, LNG, pijpleidingen met Noord-Afrika & eigen productie in de EU)
Bij ongewijzigde vraag klopt die rekensom niet en zit je met een tekort. Meer gas uit Rusland is geen optie. En meer gas van andere oorsprong is geen optie, omdat daar alles al gemaximaliseerd is. Blijft over als oplossing: een verlaging van de vraag.

Stockages hebben een invloed maar zijn niet meer dan een buffervat. Je hebt het buffervat deze zomer nog kunnen aanvullen omdat er nog wat gas uit Rusland kwam (en komt). Trek het buffervat deze winter leeg, en je kan het volgende zomer niet meer opvullen, tenzij opnieuw die vraag naar beneden gaat.

Neem nu die sociale contracten. Het tarief is begrensd voor de gebruiker, maar het loopt wel via een leverancier. Hoeveel rekent die leverancier in werkelijkheid? Voor hetzelfde geld wordt de overheid (belastingbetaler)hier even hard geript als bij de Avrox-deal.

Sociaal tarief is een strop rond de nek van leveranciers.
Een leverancier kan niet op de markt gaan en zeggen: hey, ik heb 20% sociale tarieven in mijn portfolio, dus ik wil 20% van mijn gas/elektriciteit kopen aan een lage prijs. Nee, die koopt alles in aan marktprijzen. En verkoopt het vervolgens goedkoop door aan eindverbruikers met sociaal tarief.
Het verschil tussen het sociaal tarief en de werkelijke tarieven wordt gedragen door de overheid. Maar de overheid betaalt de gemaakte kosten pas achteraf terug aan de leverancier (en iedereen weet dat de overheid een slechte/late betaler is). Hoe groter het verschil tussen sociaal tarief en marktprijs, en hoe groter het aantal mensen dat geniet van het sociaal tarief, hoe meer geld leveranciers moeten voorschieten en hoe groter de impact op hun cashflow.
Tot 1 januari werden de fondsen hiervoor verzameld via de federale bijdrage van de CREG, te vinden op je eindfactuur. Sinds 1 januari is de federale bijdrage vervangen door een bijzondere accijns. Kleine uitsmijter: op de federale bijdrage was geen BTW verschuldigd, op een bijzonder accijns wel.

Economen van de gezaghebbende Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs houden er rekening dat de gasprijs komende winter kan halveren, tot op het niveau van vorige winter. “Europa heeft de puzzel met succes opgelost”, luidt het in een rapport, “door de vraag te drukken en in te zetten op vloeibaar lng via schepen, met een bovengemiddelde opslag van gas als resultaat.”

Woohooo, go Europe!!

wss hebben we dat per ongeluk gedaan :unsure:

Zoals ik al in een ander topic zei: Onze politici zitten al volop in verkiezingsmodus. Al het goed nieuws, of het nu al beklonken is of niet, proberen ze naar hun hand te zetten om de bevolking ervan te overtuigen dat zij de personen zijn waar je voor moet kiezen om het land van de ondergang te redden.
En als het nu toch niet beklonken lijkt, dan kun je nog altijd de schuld afschuiven op ik weet niet wie (bv. iemand die niet goed ligt in de publieke opinie, genre Orban)

Sorry voor m'n cynisme trouwens.
Cynisme? Realisme is dat, waarvoor geen excuus nodig.
Alsof Tinne daar ook alleen zat, nog 26 andere landen en ministers. De standaard had een artikel dat de Euro er nog niet uit was, en eind september nog eens samen kwam, en dezelfde dag kraaiden m'n victorie over Tinne's werk :S
De Croo is nu vandaag volgens zijn partij de staatsman en Dewever klager, de cynische onderbuik. Man man, die politiek is toch zo intriest geworden dat het niet meer te beschrijven valt, een slim mens heeft dat wel snel door.

Hoe het in Oekraine zal uitdraaien de komende weken, hmmm. Sprankel van hoop, maar we moeten realistisch blijven. De situatie kan veel kanten uit. Gasprijs x5 ipv x10 zou al een redelijke verbetering zijn deze winter.

Laatst bewerkt:
Woohooo, go Europe!!

wss hebben we dat per ongeluk gedaan :unsure:
Moodies stelt het tegenovergestelde, dus de waarheid zal in het midden liggen. Maar ik vind het wel een beetje wrang om te zeggen dat we dat "per ongeluk" hebben gedaan, aangezien er toch al redelijk veel concrete acties zijn ondernomen wb LNG bv

Eigenlijk, en neen dat is géén humble brag: ik heb momenteel nog een "goed" contract tot augustus 2024 (weliswaar nog steeds meer dan 2x zo duur als vroeger) dus het enige waar ik mij momenteel zorgen over maak is met leugenaars zoals De Croo junior (ik lachte me krom toen ik in De Standaard las dat ze hem gaan trachten wegzetten als staatsman) en Tinne Van der Straeten aan het roer is of ze zouden durven "inbreken" op bestaande vaste contracten, met het oog op betaalbare prijzen voor iedereen te voorzien, maar mijn prijs en die van anderen die iets meer vooruitziend zo te verhogen...
  • Een basispakket voor iedereen lijkt me een redelijke oplossing, maar als je huidig contract goedkoper is, hoe verrekenen ze dat dan?
  • Dat ballonnetje om iedereen te verplichten te besparen... tja, ik denk dan: ik heb nog net een contract dat ik perfect kan betalen aan m'n huidige verbruik, hoe en wat moet ik dan besparen (heb bijvoorbeeld al weinig grootverbruikers: geen diepvries en doe m'n was in het weekend). Hoe ga je die inspanning eerlijk verdelen?

dus je hebt een klant die nu 500€ betaalt voor iets
al je andere klanten willen maar 250€ betalen dus je stuurt alles naar die 500€ klant want profit
Nu zegt die klant : 500€ is wel heel veel we willen maar 300€ betalen.

Bij welke klant maak je nog meeste winst?

Dus als we morgen collectief tegen Apple zeggen dat we nog maar 100 euro voor een MacBook willen geven gaan we dat zo krijgen?

Europa is belangrijk maar Europa is niet alles. Ik maak me weinig illusies over hoe effectief dat plafond kan zijn

Moodies stelt het tegenovergestelde, dus de waarheid zal in het midden liggen. Maar ik vind het wel een beetje wrang om te zeggen dat we dat "per ongeluk" hebben gedaan, aangezien er toch al redelijk veel concrete acties zijn ondernomen wb LNG bv
Ik blijf het raar vinden om dat als toevallig of express te definiëren.

Op welke andere wijze zouden wij gas naar ons toe krijgen indien we Russisch gas dat via de pijplijnen komt zouden bannen. Allez ik kan mij gewoonweg niet direct andere snelle pistes inbeelden (een pijplijn van saoudi arabië is ook niet op 1 , 2 , 3 gebouwd...). Maar kan gerust zijn dat er nog anderen zijn, al ben ik dan wel curieus welke anderen dit zouden zijn.

Dus als we morgen collectief tegen Apple zeggen dat we nog maar 100 euro voor een MacBook willen geven gaan we dat zo krijgen?

Europa is belangrijk maar Europa is niet alles. Ik maak me weinig illusies over hoe effectief dat plafond kan zijn
Da's hier toch ook al een aantal keer gepost.
Je vergelijking is niet helemaal correct.

Azië (bijvoorbeeld) koopt MacBook voor 500 euro. Wij in Europa zijn even in paniek geslagen en zijn elkaar beginnen overbieden op een MacBook, van 1000 tot 2000 euro. Prijsplafond wil dat overbieden voorkomen: we spreken af om niet te gaan overbieden maar maximaal 1,5 de prijs die Azië (als voorbeeld) betaalt, te betalen, in dit concrete voorbeeld 750 euro dus. Nog steeds meer dan Azië, maar we gaan onszelf niet gek maken in een eindeloze spiraal naar boven.

Jouw vergelijking gaat uit van een volledig aanbodgestuurde markt. Met Apple valt niet te onderhandelen, Apple weet dat men de Macbook toch wel koopt, ongeacht de prijs (cfr. iPhone 14). Volgens jouw vergelijking kan de prijs ongelimiteerd stijgen, zonder invloed op de vraag.
Zo zwart-wit is het niet, ook de vraag kan een sturende rol spelen.

ls Europa als een blok zegt, een MacBook die meer dan 1000 euro kost, die hoeven we niet, zullen de leveranciers niets anders kunnen dan met een lagere prijs akkoord gaan. Voorwaarde is wel dat enerzijds Europa een blok vormt, anderzijds dat de prijs die we willen betalen hoger is dan andere regio's. Zoals ik het begreep, zou er ook sprake zijn van een dynamisch plafond dat rekening houdt met de prijs die andere regio's betalen.
Als aan die voorwaarde voldaan is, geloof ik er wel in.

Azië (bijvoorbeeld) koopt MacBook voor 500 euro. Wij in Europa zijn even in paniek geslagen en zijn elkaar beginnen overbieden op een MacBook, van 1000 tot 2000 euro. Prijsplafond wil dat overbieden voorkomen: we spreken af om niet te gaan overbieden maar maximaal 1,5 de prijs die Azië (als voorbeeld) betaalt, te betalen, in dit concrete voorbeeld 750 euro dus. Nog steeds meer dan Azië, maar we gaan onszelf niet gek maken in een eindeloze spiraal naar boven.

Jouw vergelijking gaat uit van een volledig aanbodgestuurde markt. Met Apple valt niet te onderhandelen, Apple weet dat men de Macbook toch wel koopt, ongeacht de prijs (cfr. iPhone 14). Volgens jouw vergelijking kan de prijs ongelimiteerd stijgen, zonder invloed op de vraag.

ls Europa als een blok zegt, een MacBook die meer dan 1000 euro kost, die hoeven we niet, zullen de leveranciers niets anders kunnen dan met een lagere prijs akkoord gaan. Voorwaarde is wel dat enerzijds Europa een blok vormt, anderzijds dat de prijs die we willen betalen hoger is dan andere regio's. Zoals ik het begreep, zou er ook sprake zijn van een dynamisch plafond dat rekening houdt met de prijs die andere regio's betalen.
Maar aan de andere kant is het ook niet dat al het gas naar Europa gaat. Pak dat je een boot met gas hebt die naar China gaat die het voor 500 koopt terwijl de prijzen in Europa naar 700 gaan, dan zou je toch wel eens naar Europa bellen om te zeggen dat je bereid bent aan pakweg 600 te leveren , iedereen wint (behalve China). Ik betwijfel dat Europese landen onderling de prijzen extreem opdrijven zonder dat de rest van de wereld daarop inspeelt. Voor dat scenario zou nu eigenlijk alle gas die mogelijk naar Europa kan, ook al naar Europa gaan zodat meer bieden ons niets van extra gas zou opbrengen.

Denk dat het ook daarom is dat zelfs de gehoopte opbrengst, de realiteit zal waarschijnlijk nog een pak lager liggen, van zo'n prijsplafond zo beperkt is.

Zo had ik het ook verstaan, maar @parabellum had dan echter vermeld dat wij niet tegen elkaar opbieden, aangezien dit bieden door private partijen gedaan wordt. Hoe ga je dit dan via de publieke sector regelen.

Enigste wat ik daaruit kan concluderen is voorlopig afwachten en zien hoe ze het wensen of denken te implementeren.

Maar echt in hemelsnaam…
Je begint je toch meer en meer af te vragen met wat voor politici we in dit land te maken hebben. Het is duidelijk dat velen niet in de privé gewerkt hebben noch dat ze enige technisch of organisatorische kennis hebben.
Je kan geen beslissing die al heel lang vast ligt en waar alle voorbereidingen en waar al kosten voor gemaakt zijn 14 dagen voor ingaan omdraaien of stoppen.
Wou je die twee centrales echt langer open houden dan had je dat op zijn minst 4 maanden eerder moeten beslissen, en zelfs dan nog ben je gewoon rijkelijk te laat.

Je wilt de winsten afromen maar langs de andere kant geef je de leverancier heel veel macht. Dit is gewoon u belachelijk maken op elk mogelijk niveau.

Dit is dan de regering die er voor moet zorgen dat mensen deze winter niet in de kou zullen zitten.
Ik zou maar al extra fleecedekentjes gaan zoeken.

Zo had ik het ook verstaan, maar @parabellum had dan echter vermeld dat wij niet tegen elkaar opbieden, aangezien dit bieden door private partijen gedaan wordt. Hoe ga je dit dan via de publieke sector regelen.

Enigste wat ik daaruit kan concluderen is voorlopig afwachten en zien hoe ze het wensen of denken te implementeren.

Laat het mij zo zeggen: ik zie geen enkele manier waarop je een prijsplafond kan implementeren (in de aardgassector, power is een ander verhaal) en daarbij enerzijds elke marktpartij een level playing field kan blijven garanderen, en anderzijds kan vermijden dat er ongewilde neveneffecten optreden die je positie als blok, of die van individuele landen, juist verzwakken.

Maar laat ons wachten op een concreet voorstel. Want meer dan een intentie heb ik van de politiek nog niet gezien. Het echte voorstel zal opgesteld worden door experts en ik ben benieuwd hoe zij de risico's en problemen denken op te lossen die ik, en eigenlijk iedereen in de sector, zien.

Terug
Bovenaan