Aanpak van de gas- en energiecrisis

Hier een goede 6000 kWh per jaar electriciteit verbruik voor alles, verwarming en warm water, en in de living een houtstoof waar ik momenteel een 6m3 hout heb voor liggen. Indertijd tijdens de verbouwing wou ik perse een houtstoof als bijverwarming en heb ik deze apart zelf betaald omdat die van mij er geen geld aan wou geven. Toch altijd leuk als die aanstaat zegt ze nu. Zelfde verhaal met de zonnepanelen, ik heb deze zelf betaald en ondertussen is de euro ook gevallen dat dit een goede investering was!😅 Wel niet genoeg voor mijn totaal verbruik omdat ik anders op mijn leien dak er ook moest leggen (momenteel enkel op plat dak). Dit was een serieuze meer kost voor een 5tal panelen en heb ik dit dus niet gedaan. Met de huidige prijzen niet de beste beslissing natuurlijk😱. Nuja wegens nog terugdraaiende teller verbruiken we maar 2000kwh per jaar en valt de energiefactuur best nog mee. Het is hier dus altijd min 21 graden of wanneer de kachel aanstaat 25🙈.

10.000 kWh negatief? Hoe doe je dat? Lijkt me enorm veel.

Dat is over de 3 zomers dat ik hier woon wel. Had even de tellerstand genomen toen ik erin kwam en deze vandaag. Op 1 zomer zou dat idd zeer veel zijn, alhoewel ik in winters zuinig ben op stroom.

4,6Kva, 15 zonnepanelen, was voor een gezin van 4 hé (eigenaars indertijd) Was van de zoon van de huisbaas. 1,5 jaar verbouwd en dan paar jaar later toch verhuist voor werk dacht ik.
Is idd wat veel voor 1 zuinige mens met geen droogkast, geen elektriek kookfornuis (gas). Gebruik veel microwave en m'n pc en TV zijn ook zuinig , overal led via sfeer en staanlampen. Inbouw halogeentjes plafond gebruik ik niet veel, enkel badkamer en keuken es kort.

Heb in de keuken een lichtkoepel van 180 x 180 cm, 2 laags acrylaat dacht ik. Zit barst in binnenkant en spanning is er wat vanaf, bij ZW storm druppelt wat water binnen soms .... en moet vervangen worden, maar ja al een 2 jaar verhaal dat. Warmtepomp is veel grotere investering voor een huisbaas, en de cv werkt nog vrij goed. Dus als huurder noppes dus idd.

Ik ga toch vragen voor een 3 of 4 laags acrylaat koepel ipv 2 lagen, kleine 500€ meer, 40% meer isolatie volgens fabrikanten.
HR++ glas dakraam is nog beter, maar snel 3500 euro ipv 1000€ -1500€ voor een kunststof koepel + opzet. HR++ glas in dakramen en lichtstraten is vandaag vereist in nieuwbouw woonruimtes denk ik of je haalt je isolatienorm niet meer met zo een kunststof koepel. Tjah huren hé, afhankelijk van de gratie van je huisbaas.

Laatst bewerkt:
Ik lees het volgende artikel in de Standaard

Horeca does what horeca does best : complaining

Eén extract ;
Zelfs de terrasverwarmers doven, ligt minder voor de hand dan het lijkt, zegt De Rop. ‘Sinds het rookverbod zijn klanten er steeds meer gewoon aan geraakt om buiten te zitten, zelfs in de winter. Je kunt die tijd niet zomaar terugdraaien.’
En dus kijkt de horeca opnieuw naar de overheid voor steunmaatregelen. Deze week zitten sectorfederaties samen met de regering om mogelijk steunmaatregelen te bespreken. "

Ja kan dat wel terugdraaien.
Zijn die nu gewoon totaal zot? In het midden van een energiecrisis, met een tekort aan aardgas, in 't putje van de winter, gas verbruiken om de buitenlucht op te warmen. Neen, daar moet je geen steun van me verwachten. En ik hoop ook niet van onze regering

De horeca is niet het "zwaarst getroffen', de horeca klaagt wel het hardst. Business as usual.

Ik lees het volgende artikel in de Standaard

Horeca does what horeca does best : complaining

Eén extract ;
Zelfs de terrasverwarmers doven, ligt minder voor de hand dan het lijkt, zegt De Rop. ‘Sinds het rookverbod zijn klanten er steeds meer gewoon aan geraakt om buiten te zitten, zelfs in de winter. Je kunt die tijd niet zomaar terugdraaien.’
En dus kijkt de horeca opnieuw naar de overheid voor steunmaatregelen. Deze week zitten sectorfederaties samen met de regering om mogelijk steunmaatregelen te bespreken. "

Ja kan dat wel terugdraaien.
Zijn die nu gewoon totaal zot? In het midden van een energiecrisis, met een tekort aan aardgas, in 't putje van de winter, gas verbruiken om de buitenlucht op te warmen. Neen, daar moet je geen steun van me verwachten. En ik hoop ook niet van onze regering

De horeca is niet het "zwaarst getroffen', de horeca klaagt wel het hardst. Business as usual.
Eigenlijk begin ik die sector echt wel weerzinwekkend te vinden, altijd maar weer met de hand open staan maar als het omgekeerd is, dan is het kot te klein.

Hier een goede 6000 kWh per jaar electriciteit verbruik voor alles, verwarming en warm water, en in de living een houtstoof waar ik momenteel een 6m3 hout heb voor liggen. Indertijd tijdens de verbouwing wou ik perse een houtstoof als bijverwarming en heb ik deze apart zelf betaald omdat die van mij er geen geld aan wou geven. Toch altijd leuk als die aanstaat zegt ze nu. Zelfde verhaal met de zonnepanelen, ik heb deze zelf betaald en ondertussen is de euro ook gevallen dat dit een goede investering was!😅 Wel niet genoeg voor mijn totaal verbruik omdat ik anders op mijn leien dak er ook moest leggen (momenteel enkel op plat dak). Dit was een serieuze meer kost voor een 5tal panelen en heb ik dit dus niet gedaan. Met de huidige prijzen niet de beste beslissing natuurlijk😱. Nuja wegens nog terugdraaiende teller verbruiken we maar 2000kwh per jaar en valt de energiefactuur best nog mee. Het is hier dus altijd min 21 graden of wanneer de kachel aanstaat 25🙈.
Puur uit nieuwsgierigheid. Stel als je dan uit elkaar gaat. Pak je dan de zonnepanelen en de houtstoof mee of hoe werkt dat?

Eigenlijk begin ik die sector echt wel weerzinwekkend te vinden, altijd maar weer met de hand open staan maar als het omgekeerd is, dan is het kot te klein.

Is toch zoals met alles... klanten laten inbinden op iets wat ze gewoon zijn geworden is moeilijk. Want dan zeggen die klanten, wat denken die wel niet dat ik 4€ ga betalen voor een consumptie op een koud terras, ja terrara...

Hetgeen ze vergeten is dat als klanten het niet koud willen hebben, dat ze daarom naar binnen moeten gaan ipv met terrasverwarmertjes op het moment dat energie pokkeduur is, de buitenlucht op te warmen.

En het dus gewoon teruggaan is naar de normale gang der zaken. Iets wat te duur is, doe je niet meer. Ongeacht wat de klant ervan denkt. En als er dan horecabedrijven zijn die dat wel doen, dan laat je hen maar failliet gaan.

Ik had hetzelfde gevoel vorige week tijdens Het Grote Gelddebat. Daar kwam een winkelier met het idee op de proppen om nog eens consumptiecheques uit te delen die mensen in de supermarkten kunnen gebruiken.

Maar ik denk dat daar toch ook nog een hoop energie te besparen valt. In hoeveel winkels zijn er wel niet x aantal frigo’s en koelvakken die totaal niet afgesloten zijn maar gewoon een soort open rek met koeling is.

Elektrische straalkachels en gaskachels op uw terras buiten zetten is eigenlijk toch wel een toppunt van decadentie.
Dat dit maar voorgoed weg blijft.
Decadentie nu ook weer niet 100% hé. Dat is een manier geweest voor de horeca om bij die maatregelen die er tijdens coronagolven aanwezig waren toch nog een deftig resultaat te kunnen neerzetten omdat ze in hun gewone ruimte geen 4 personen per tafeltje meer mochten zetten. En zo'n straalkachel of gaskachel samen met een tentje of speciaal buitenterras was dan een manier om met een minieme kost toch nog deftig winst/omzet te kunnen genereren.

Als je dat nu moet afschaffen omdat dat niet meer rendabel is, dan moet je dat afschaffen en niet uw hand uitsteken om belastingsgeld te krijgen om dit voor u rendabel te maken.

Dat is over de 3 zomers dat ik hier woon wel. Had even de tellerstand genomen toen ik erin kwam en deze vandaag. Op 1 zomer zou dat idd zeer veel zijn, alhoewel ik in winters zuinig ben op stroom.
Spijtig dat je alles van de voorbije 2 zomer kwijt bent en de teller gewoon "reset".
Stel dat begin jaar 1 tellerstand = 6000 en eind jaar 1 = 4000, dan betaal je enkel prosumententax want negatief saldo.
Dan begin je jaar 2 gewoon op 4000. Als hij op het eind van het jaar dan op 5000 staat dan rekent men je 1000 kWh aan, ook al zit je nog 1000 kWh onder begin van jaar 1

Zaterdag was het maar 15-16graden, gevoelstemperatuur nog lager door de regen. Iets van gemerkt binnen?
Eén frisse dag heeft ook geen impact, heel u huis heeft nog warm van muren tot meubels toe.
Richting het weekend geven ze dagen op rij 15 graden en s'nachts onder de 10. Naargelang hoe goed je huis geïsoleerd is ga je dat toch al snel merken. Aangezien ik in een ouder kot zit denk ik wel dat de stoof hier al eens aan gaat tegen zondag.

Men spreekt al jaren over het aan banden leggen van de houtstoven, ik zie het al gebeuren dat deze crisis er voor gaat zorgen dat de politiek nu wel de stap zet. Eens de crisis gaan liggen is dan.

Puur uit nieuwsgierigheid. Stel als je dan uit elkaar gaat. Pak je dan de zonnepanelen en de houtstoof mee of hoe werkt dat?
Da's redelijk onmogelijk he, ik hoop dat het nooit die kant uitgaat maar dan reken ik op een beetje goodwill van hare kant🤔. Uiteindelijk gaat dit over iets van een 14 k, op het totaal van een huis is dat ook niet het grote bedrag natuurlijk... Ik ben ook procentueel meer eigenaar van het huis dus tis een meerwaarde die ook goed is voor mij natuurlijk. Volledig uithalen doe je toch nooit🙈

Weer een land dat maatregelen invoert, waar wacht België op.

Op prijzen die ver genoeg gezakt zijn om geen maatregelen te hoeven nemen

Op chauffagist en anderen die meer belastingen willen doneren zodanig dat de overheid daarmee geld kan geven om dat prijsplafond te kunnen betalen en die daarna ook nog eens dat gat van 31 miljard willen opvullen.

Ik ben er niet 1 van.

Prijsplafond is paniekvoetbal.
We komen van jaren (tientallen) van voorspoed, groei. Er is geen euro reserve aangelegd.
Groei, lage inflatie,,, maar men kon het niet.

Dat men daar eens op focust. Waar is al dat geld naartoe? Integendeel, men kon zelfs in jaren van voorspoed al te vaak geen begroting in evenwicht afleveren.

Dat men daar eens op focust. Waar is al dat geld naartoe? Integendeel, men kon zelfs in jaren van voorspoed al te vaak geen begroting in evenwicht afleveren.
In de zakken van de burgers.

Rijke burgers, armere staatskas.

Veel liever zo, dan 20 jaar geen begrotingsdeficit maar burgers minder geld.

300 miljard op de spaarrekeningen. Vooral bij de boomers staat er veel geld geparkeerd en komt er maandelijks bij aan royale pensioenen. In overheidspensioenen mag men gerust wat snoeien. Pensioenen van 3000 netto en meer, toch absurd?

Terug
Bovenaan